Ikke doe het zelf wel!!!

Started by Caratje, August 25, 2004, 02:21:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caratje

Hoi Allemaal,

Net als vele anderen hier vind ik het ook wel gein om met audio bezig te zijn en dan met name om verhalen te delen (en naar de resultaten te luisteren natuurlijk...). Zo heeft begin 2004 een goeie vriend van me mij geintroduceerd in het DIY-wereldje wat audio betreft. En op dit moment heb ik in onafgewerkte staat (dat wil ik in een keer (laten doen)):
- 2 x Carat
- 2 x Impuls* (hxbxd = const, standaards op papier!!!)
- 1 x Carat Center still in the a box
- 1 x Sub just in my mind (cheapo versterker al gekocht)

Naast natuurlijk versie 2 van de 5.0 kanaals eindversterker en een voorversterker op de ontwerptafel (met daarin enkele gratis proef explaren). Oh, de electronica is niet mijn vak, maar dat van die vriend van mij!!! Misschien maakt hij ook nog wel eens een buizen versterkertje voor mij...

Vragen die nu door mijn hoofd spelen zijn: Hoe maak ik een standaard voor de vertikaal georienteerde center spreaker met verstelbare hoek??? Wat is spikes in het Koreaans??? Hoe krijg ik mijn JAL test omgeving in de lucht op NT???

Zal mijn best doen jullie proberen op de hoogte te houden, maar vertoef voor een significant tijdje in Korea dus het kan soms wat op zich laten wachten (eerste plaatjes komen vandaag nog), sorry.

Groetjes,

Joep

PS: Na het opheffen van het forum op hifi.nl, heb ik gezien hoe de commerciele wereld omgaat met de 'hardcore' hobby liefhebbers. Financieel zijn zij misschien sterker, maar ik vind mijn setje sindsdien alleen maar beter en beter klinken!!! Dus een mooie Denon setje als reference ernaast is helemaal van de baan op staan om het volume aan te passen is tijdelijk helemaal geen probleem meer... Oh, ik heb me onder dezelfde nickname aangemeld bij htforum en hear.
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Caratje

En nu de speakers...
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Caratje

Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

J.A.F._Doorhof

Zelfbouw vindt ik altijd fascinerend en fantastisch, vaak veel beter dan de commerciele apparaten.
Alleen je keuze van interlinks vindt ik apart.
Heb je een reden daarvoor ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Caratje

Goeie morgen Frank!!!

Interlinks, je bedoelt die hele goedkope kabeltjes van versterker naar DVD-speler??? Sorry, maar ik ben niet gewend om zulke dure woorden te gebruiken voor zulke simpele dingen... Die keuze heb ik dus eigenlijk gewoon nog niet gemaakt, die kabels lagen zeg maar nog in de 'ouwe doos'!!! Het klinkt al heel aardig (was niet zoveel gewend) en er staan nog heel veel andere dingen hoger op het prioriteiten lijstje. Zoals nieuwe gelijkrichters, voorversterker (ipv weerstandje...), spikes, center speaker en sub erbij.

Of bedoel je die internet links naar andere forums over zelfbouw en speakers algemeen op dit Forum??? Da's gewoon omdat dat voornamelijk is waar ik mij zelf mee bezig houd. Die vriend van mij doet de electronica...

Wacht het zou ook nog kunnen zijn dat je duidt op kabels in de versterker zelf of van de versterker naar de boxen??? Hmm, die kabel naar de speakers zijn volgens mij goed zat (lees dik) en de binnenkant van de versterker is niet mijn werk. Als dat je vraag is, zal de 'ontwerper' wel reageren, hij loopt hier namelijk ook rond...

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik bedoelde de wit rode kabels, interlinks :D.
Ik zou eens gaan spelen met een goede kwaliteit interlink (hoeft niet duur te zijn), kijk bv naar Oehlbach oid.
Je lijstje kan er dan wel eens anders gaan uitzien, die kabels die je nu gebruikt klinken HEEL leeg en hebben geen diepte, we noemen ze wel eens heel toepasselijk dropveters :D.

Gewoon even een audioshop binnen stappen en wat instap interlinks kopen, daarna kun je altijd duurder proberen.

Speakerkabel kan ik geen oordeel over geven, dikte is belangrijk maar klank ook.

Veel mensen onderschatten hoeveel winst er gehaald kan worden uit bekabeling. Een tijdje terug heb ik de interne bekabeling van mijn speakers laten vervangen en echt je valt van je stoeltje hoeveel dat KAN schelen.

Kabels zijn vaak een vooddoo onderwerp voor veel mensen en bepaalde mensen zullen het verschil tussen een kabel van € 200,00 en € 1000,00 inderdaad niet horen (en andere heel goed), maar de opstap van wat je nu gebruikt naar een setje van rond de € 40,00 moet je echt enorm kunnen horen.

Ik zou zeggen probeer het eens en haal echt uit je set wat erin zit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielw

goede microfoonkabel met een paar stevige pluggen doet wonderen! (waarmee ik absoluut geen kabeldiscussie wil starten, die zullen jullie hier wel genoeg (gehad) hebben.

Daniel


Jean Pierre

Als ik mag vragen welke speakers vind je nu beter klinken die carats, of die impulsen ?

Caratje

Hoi Yash,

> Als ik mag vragen welke speakers vind je nu beter klinken die carats, of die impulsen ?
Vragen staat vrij en ik zal proberen om op zoveel mogelijk vragen een antwoord te verzinnen...

Als je speakers wilt kopen moet je gaan luisteren en als je ze zelf in elkaar wilt zetten ga je dan bijvoorbeeld naar Speakerland in Oss (of iets dergelijks bij jou in de buurt). Dat deed ik samen met een goeie vriend, want met z'n tweeen hoor je echt meer en met teveel mensen kun je nooit een keuze maken!!!

Aldaar hadden ze drie ruimtes met verschillende catogorieen speakers die je als volgt zou kunnen omschrijven: 1) zuiltjes, 2) ZUILEN en 3) Monitors (en surround/Sub). Ruimte 2 was wat omvang/uiterlijk helemaal niet aantrekkelijk voor mij en de prijs stond me als beginner trouwens ook niet aan. We zijn toen begonnen in ruimte 3 waar enigzins toevallig ook de Carat (zuil dus) stond voor de surround opstelling. De Impuls was als ik het goed heb wel een van de betere monitors voor onze oren (niet 95% zeker...), maar met een zuil als de Carat heb je toch echt wel wat meer, dat was duidelijk te horen. FYI de Carat heeft exact dezelfde units als de Impuls (ten minste in mijn configuratie) alleen heeft de Carat een extra woofer voor echt laag. Oh, het filter zal ook wel wat anders zijn, maar voor 2-kanaals weergave, eigenlijk dezelfde ruimte in je woonkamer (als je het een beetje redelijk wilt opstellen), zou ik zeker voor een zuil gaan!!! Okee, beetje duurder, maar toch wel een behoorlijk hoorbaar verschil.

- In ruimte 1 vonden we de Carat toch wel bij de meeste muziek stijlen het beste klinken. Okee eentje was soms iets beter, maar die was twee keer zo duur en dat vond ik om mee te beginnen en het minimale verschil toch geen verstandige keuze.

Maar waarom heb ik dan toch Impuls gekocht? Nou vijf van die kasten (ook center) was voor het oog toch wat aan de grote kant en als je al drie keer laag hebt (en een sub wilt), dan mis je dat zeker in de rear kanalen niet en bij SA-CD volgens mij ook nauwelijks (richting van lage tonen is moeilijk waar te nemen (sub is vaak mono en anders alleen om interferentie problemen op te lossen, niet richting (ruimtelijk gevoel)), denk maar aan een grote olifant die op de grond stampt, het trilt, maar de hele kamer trilt!!!). Oh, de Impuls komen uiteindelijk wel op een standaard, maar voor het oog is dat toch minder groot.

Duidelijk genoeg onderbouwt? Wil jij ook zelf iets in elkaar gaan zetten???

Doei,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Jean Pierre

Yep dat is eingelijsk wel de bedoeling, alleen woon ik in frysland en is speakerland in oss, beetje verweg dus:( Maar omdat ik ook van hun folders enzo daar heb besteld en toe ngewoon heb gekregen enzo. Wil ik het daar wel weg halen eingelijks. Dat vind ik wel zo netjes. Maar omdat het zo ver rije is wil ik eerst zoveel mogelijk orienteren vanuit hieer vandaar de vraag ;) Bedankt!!

mvg,

Robbo

In Groningen zit ook een DHZ speakerbouw zaak.

Caratje

Hoi Yash,

Ik schat dat Robbo het heeft over:

http://www.speakerenco.nl/
http://www.speakerland.nl/

Hier staan ze onder elkaar op een site:

http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/

Kun je gewoon gaan luisteren en dan nog in Oss bestellen, of eentje in Groningen en eentje in Oss... Oh, dat laatste zou ik niet doen, maar wel eerst gaan luisteren, jouw smaak kan echt helemaal anders zijn dan de mijne (vinden ze in Oss en Groningen ook zo!!!)!!!

Groetjes en succes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Jean Pierre

Hehe nog een mooie set trouwens helemaaal vergete te melde  ::):P
Maaruhmz ik heb nu ook al wat info gevraagt en wat dingen enzo via de post gekregen dat foldertje enzo, en om dan in groningen te luisteren en in oss te bestellen das ook beetje sneaky vind ik zelf :P maar binnenkort moeten mn ouders die kant op(richting oss;)), dus gak waarschijnlijk mee alst uitkomt met school enzo :p

Jean Pierre

Nog ff vraagje zijn die impuls van vifa bi-wire ??

Caratje

Hoi Yash,

Nope, die zijn niet 'bi-wire', bij de Carat is de 'bi-wire' trouwens zo ingericht dat de lage tonen woofer EEN aansluiting heeft en de andere woofer MET tweeter de andere. Kortom met maar een woofer per Impuls is 'bi-wire' ook wel een beetje overdreven!!!

Nog een opmerking over de Vifa Carat/Impuls. Bij hoog volume, bij sommige disco muziek, kunnen (afhankelijk van de inrichting) de hoge tonen wat schel worden. Daarvoor kun je optioneel een weerstand op het filter voor de tweeter zetten. Ik heb het (nog) niet gedaan, maar ga er wellicht nog eens een keer mee experimenteren. Ook zou ik moeren overwegen ipv schroeven, ga ik ook doen als ik ze ga afwerken.

Kijk ook eens op dit 'dode' forum:
http://forum.hifi.nl/index.php?s=9617908759fc676e385b2a583505c37f&act=ST&f=28&t=12252&st=0

En natuurlijk hier voordat je gaat lijmen enzo:

http://www.speakerland.nl/fotooverzicht_bouwpakket.htm

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Caratje

ff wat extra's:

Er moet via die voorversterker met LCD en afstandsbediening ook nog een multimedia kastje aan gekoppeld worden. Dwz mini pc (Via Eden) die via de seriele poort van de voorversterker aangestuurd MP3'tjes kan afspelen. Alle ideeen op dit gebied zijn natuurlijk ook welkom!!!

http://www.via.com.tw/en/Products/eden.jsp
http://www.digit-life.com/articles2/viaepiam/

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtig...mijn hart gaat open. 8)

Er komt echt wel een ander interlinkie volgens mij  ;)...en durruit met die brugcellen. ;)

Echt SUPER...hou die vriend te vriend  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Caratje

He Erik,

Ik ben er ook blij mee hoor (vriend en geluidsinstallatie)!!!

Gisteren een biertje met een andere vriend/collega wezen drinken en wat denk je, inderdaad de menu kaart op het tafeltje bestond uit twee plastic platen met vier draad eindes met aan elke kant iets dat wel erg op een spike lijkt!!! Vreemd, toen we weg gingen zat er nog maar een schroef aan de menu-kaart vast...

Hmm, als het een succes is moet ik nog een keer terug voor een biertje en natuurlijk spikes voor mijn rears, sub en center???

Oh, de status van de voorversterker: Zie foto en ja ik moet met de regen hier in Korea weer eens aan de software gaan werken, maar de lokale schoonheden houden me gewoon teveel van het werk, ik hoop dat men dat begrijipt...

Doei,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Durk

Oh je zit in korea, ik dacht al, die is verslaafd aan het forum, aangezien de midden in de nacht post.  :D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Caratje

Hoi Allemaal,

Vandaag lekker zitten nadenken over hoe mijn sub te gaan maken. Op een ander (reeds gestorven) forum heb ik me laten over halen te gaan voor de SPH-200KE van Monacor. En wel in een bassreflex configuratie van 35 liter (7cm diameter pijp, 26cm lang), want dat zou geweldig zijn... Nou, dat wou ik zelf ook wel eens zien!!!

Hier de parameters die ik toen in mijn schoot geworpen heb gekregen en ook plaatjes van ik van de Monacor site heb gehaald (met de modeleer software die ze daar aanbieden).

Technical datasheet
Impedance (Z) 8 Ohm
Free air resonance (fs) 28Hz
Max. frequency range f3–4,500Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 3,000Hz
Music power 120WMAX
Power rating (P) 80WRMS
SPL (1W/1m) 90dB
Suspension compl. (Cms) 0.89mm/N
Moving mass (Mms) 37g
Mech. resistance (Rms) 1.4kg/s
Mech. Q factor (Qms) 4.65
Electr. Q factor (Qes) 0.41
Total Q factor (Qts) 0.38
Equivalent volume (Vas) 54 l
RDC DC resistance (Re) 6.2 Ohm
Voice coil induct. (Le) 0.75mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former Kapton
Voice coil winding height 17.5mm
Air gap height 8mm
Linear excursion (X) ±4.75mm
Eff. cone area (Sd) 207cm²
Volume displacement (Vd) 98.3cm³
Force factor (BxL) 9.9Tm
Reference efficiency (No) 0.3%
Magnet diameter 120mm
Magnet weight 29.5 + 1.76oz.
Mounting cutout ø 182mm
Mounting depth 100mm
Dimensions ø 212mm
Weight 2.8kg
Rec. net cabinet volume
closed 25 l
bass-reflex 50 l

Advies, commentaar is altijd welkom!!!

Doei,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Harry HT

Hallo Caratje,

Hoe gaat het aan de andere kant de wereld?
Quote from: Caratje on September 17, 2004, 07:42:12
Vandaag lekker zitten nadenken over hoe mijn sub te gaan maken. Op een ander (reeds gestorven) forum heb ik me laten over halen te gaan voor de SPH-200KE van Monacor. En wel in een bassreflex configuratie van 35 liter (7cm diameter pijp, 26cm lang), want dat zou geweldig zijn... Nou, dat wou ik zelf ook wel eens zien!!!
Je schrijft dat je je hebt laten overhalen tot de bouw van de subwoofer. Nou dan heb ik voor jou ook nog een tip.
Enkele weken geleden ben ik naar een subwoofer schootout geweest, daar was aanwezig een subwoofer met een Tumult woofer die gemaakt was door Lebaron.
Deze sub klonk echt super en zeer overtuigend  8)

Indien je de ruimte hebt in je woning of de ruimte ervoor wil maken, ga voor deze sub, je zal HT op een ander niveau beleven en waarderen.

Gegroet,

Harry




De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Johan Van Gompel

Quote from: Caratje on August 25, 2004, 02:21:37
Wat is spikes in het Koreaans???

확성기 스파이크 (luidspreker spikes).
너는 실제적으로 한국어를 이해하는가? ;) ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Martin_M

Quote from: Caratje on September 16, 2004, 03:47:49
Vreemd, toen we weg gingen zat er nog maar een schroef aan de menu-kaart vast...

Ik hoop dat je trots op jezelf bent :-\
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Caratje

#23
Hoi Harry,

Ben aan het lezen over de Tumult, maar zijn er ook bouwtekeningen??? En dan natuurlijk in eerste in stantie met name om te weten te komen wat de woofer unit kost en wat voor versterker nodig is om er iets fatsoenlijks uit uit te krijgen... In ieder geval mijn dank voor de link (altijd leuk om zulk een verhalen te lezen).

Hoi Johan,

Ook jij bedankt voor je advies!!! Maar ik wil alle speaker tegelijk van spikes verzien en kan dat beter in Nederland bij mijn Pappie thuis doen... ;-) En wat Martin betreft, het bier was duur genoeg en de volgende dag had ik ook nog hoofd pijn en dat heb ik normaal helemaal niet na 2x 0.5 liter???

FF gezocht (onder werktijd en mijn zus een bloemetje gestuurd, ben voor de derde keer Ome Joep geworden!!!):
- http://www.creativesound.ca/details.php?model=TUMULT

Hmm, dat is toch een beetje boven mijn budget... Dwz, ik heb me altijd laten vertellen dat voor een goede verhouding een sub eigenlijk ongeveer net zoveel moet kosten als EEN front speaker. In dit geval zou de woofer alleen al (zonder versterker) meer dan twee keer zoveel kosten als EEN Carat. Kortom, het kan een leuke sub zijn, maar waarschijnlijk een beetje overdone, misschien een volgende versie...

Voor nu ga ik voor de SPH-200KE, die ik tijdelijk met een cheapo versterker wil uitproberen, maar ik zal er bij het kast design rekening mee houden dat die wellicht ge'upgraded' moet worden. Als dat het geval is kan ik wellicht verleid worden de hele sub te upgraden, maar alleen als ik hem voor een goede prijs kan verkopen, want voor mij gaat het om 'de leuk', niet om 'de extreem' of 'de best'.

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Caratje

Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!