Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC met DSP of zonder DSP

Started by Rob_Dingen, December 30, 2023, 13:15:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC's onder bepaalde voorwaarden

Heb een set zonder DSP en hoor geen verschil
Heb een set met DSP en hoor geen verschil
Heb een set zonder DSP en hoor verschil
Heb een set met DSP en hoor verschil

Rob_Dingen

Met DSP bedoel ik bijv DIRAC of een anders soort room correctie en op DSP gebaseerde Luidsprekers.
Dus bijv niet in Roon de DSP moet na de bron zitten.

Rob

richarde1


chansig

Lijkt een andere poll te zijn dan de titel doet vermoeden. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

richarde1

Quote from: chansig on December 30, 2023, 15:07:40Lijkt een andere poll te zijn dan de titel doet vermoeden. :D

Gr. Hans

Precies, vandaar de popcorn. Wellicht kan Rob het toelichten?

Rob_Dingen

Quote from: richarde1 on December 30, 2023, 15:25:27Precies, vandaar de popcorn. Wellicht kan Rob het toelichten?
Ik zou niet weten waarom de popcorn nodig is dus kan dat ook niet toelichten.

chansig

De topictitel lijkt niet het doel van de poll te zijn.

Maar het wel/niet hebben van dsp en de (vermeende/mogelijke) invloed hiervan op het waarnemen van wel/geen verschillen wel.

Daarnaast een beetje achtergrond bij waarom deze poll en dus deze keuzemogelijkheden kan ook geen kwaad.

Het komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Gr. Hans



Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Kwabbernoot

Quote from: chansig on December 30, 2023, 18:35:16De topictitel lijkt niet het doel van de poll te zijn.

Maar het wel/niet hebben van dsp en de (vermeende/mogelijke) invloed hiervan op het waarnemen van wel/geen verschillen wel.

Daarnaast een beetje achtergrond bij waarom deze poll en dus deze keuzemogelijkheden kan ook geen kwaad.

Het komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Gr. Hans





De vraag komt denk ik voort uit een opmerking van mij:

Quote from: Kwabbernoot on December 13, 2023, 19:32:28Ik in mijn keten niet. Ook duidelijk reproduceerbaar. :(

Groeten...

Ik vond het al vreemd dat hij er destijds niet verder op inging.

Groeten...

chansig

Ik ken de standpunten van verschillende mensen aangaande de invloed van DSP. Niet specifiek op het wel/geen waarnemen van verschillen.

Lastig is wel dat er vanuit gegaan wordt dat er verschillen zijn.

Ingewikkelde poll dus. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: Kwabbernoot on December 30, 2023, 18:49:16De vraag komt denk ik voort uit een opmerking van mij:

Ik vond het al vreemd dat hij er destijds niet verder op inging.

Groeten...
Waarom vind je dat vreemd.
Het is wat het is, kan jou waarneming toch niet in twijfel trekken.
Was leuk geweest als iedereen het eerlijk ingevuld had dan kunnen we zien of daar een bepaald beeld uit komt of helemaal niet.

Rob

Rob_Dingen

Zal de topic titel aanpassen en onder bepaalde voorwaarden toevoegen.

chansig

Aangezien het topic staat waar het staat, voel ik me minder bezwaard om toch wat door te mekkeren.

Misschien een idee om het topic te verplaatsen naar een plek waar het niet de indruk wekt dat er iets wetenschappelijks aan is. Voorkomt gemekker.

Vanuit mijn luie stoel in ieder geval gemekker over de vraagstelling en de aannames die er niet in zitten maar wel in de keuzemogelijkheden.

Overigens gebruik ik DSP maar geen verschillende streamers/dacs getest. Ik voor wel een verschil als ik met de panelen loop te stoeien. Of de instellingen binnen de correctie van de DSP aanpas.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JoWa

Pfff. Best wel een moeilijke vraag.
Waarom?
Op analoog het uitgangslevel gelijk trekken is al een uitdaging.
In m'n oude analoge set was het verschil er voornamelijk op DAC-niveau tussen een:
1. Logitech SBT,
2. Auralic Aris Mini,
3. Chord Mojo,
4. Marantz SA-KI Pearl.

De SBT en de Mojo zijn ondertussen verkocht, de SA-KI Pearl wordt enkel nog ingezet als SACD-speler
De Aris Mini ligt ergens in een doos.
Streaming doet nu de Linn Akurate DSM/3.

Nu in de digitale set met de DAC en DSP in de luidsprekers vind ik weinig tot geen verschil tussen streamen via de Linn of via LMS verbonden met de Linn via HDMI.
Streamen via Qubus op de Linn en via de Qubus Plugin in LMS: geen verschil tot nu toe.

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

DofN

Ik snap niets van de vraag:

"Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC's onder bepaalde voorwaarden"

Een streamer is geen DAC en omgekeerd. Dus waar gaat het over? Streamers of DACS of moet je ze beide in je keten hebben, dus gaat om beide tegelijkertijd?


Heb een analoge set zonder DSP en hoor geen verschil

Als je een analoge set hebt zonder DSP, welk verschil moet je dan horen? Met een streamer erbij? Maar dan heb je geen analoge set. Met een DSP, idem, dan heb je ook geen analoge set. Dus waar hoor je dan geen verschil tussen?

Heb een set met DSP en hoor geen verschil

Bedoel je hier.. Als je de DSP aan zet, en daarna uit? Een DSP lost gevoeglijk met name problemen in het laag op. Als je dat niet hoort, dan is of je ruimte perfect of je bent doof. Wat doet de streamer hier.
Quote from: Rob_Dingen on December 30, 2023, 13:15:54Dus bijv niet in Roon de DSP moet na de bron zitten.
Rob

En waarom is Roon met DSP niet van toepassing? De DSP van Roon zit in de keten.

Heb een analoge zonder DSP set en hoor verschil

Met wat hoor je verschil? Een analoge set heeft toch überhaupt geen DSP, dus welk verschil moeten we hier horen? En wat doet de streamer in de vraag?

Heb een set met DSP en hoor verschil

Hier bedoel je misschien dat je een set hebt met DSP erin, die overigens verder helemaal analoog kan zijn, behalve dan de DSP. bedoel je hier weer een analoge set, of bedoel je hier een digitale set? Wat is eigenlijk een digitale set? En welk verschil tussen wat? DSP aan en uit?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

Heb 2 hoofdsets met digitale ingang, danwel eigen streamer/dac aan boord.  :pompom:

Geen keuze meer, heerlijk. Het is wat het is. Genieten van muziek.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen


Ohm Ivo

Rare poll. De topictitel correspondeert niet met de keuzemogelijkheden. Ben het geheel met (de bezwaren/vragen van) DofN eens. Dus de sneer
QuoteHad ik ook niet verwacht.
is nogal kinderachtig.

Groet van Evert

chansig

Rob reageert niet op mij. Overigens prima.

Het is jammer dat er weinig aandacht is besteed aan de poll. Op zicht zou het iets leuks kunnen opleveren.

Op deze manier kan je alles eruit halen wat je wilt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Ik vraag mij sterk af of hier wat uit te halen zou zijn. Ik proef nogal wat vooringenomenheid, wellicht geheel onterecht.
Eerst maar eens een goede poll en uitleg plaatsen. Dan zie ik wel verder.

Groeten...

chansig

Rob heeft het niet zo op met DSP. Trinnov krijgt wel zijn goedkeuring. Na zelf luisteren en testen. Dus prima.

Maar er zit meer achter deze poll dan dat wij denken, denk ik. We/ik zie(n) het alleen niet. :)

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Voor zover ik het begrijp: de rest van mijn set is analoog dus de vraag is of ik vind dat de dacs/streamers die ik ervoor knoop verschillend kunnen klinken.

Vind ik dan dus eigenlijk persoonlijk wel degelijk wel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

morca

Een andere dac ga ik nog proberen.

Dsp full range geloof ik niet meer zo in.


Maar sinds ik ouderwetse goede equalizers in mijn set gebruik.
Is het geluid veel beter dan ooit met dsp.

Ik weet veel leden een equalizer ouderwets of een Ruisbak vinden.
Maar het tast je geluid niet aan  als je de goeie gebruikt zoals een dsp wel doet imo. In mijn oren ;D

Teejoo

Ik hoorde vroeger (toen ik een Linn & Tag McLaren audio set had) in elk geval best duidelijk verschil in DAC's.

Echter sinds ik werk met full room EQ's is dat eigenlijk net als kabel verschillen geneuzel in de marge geworden omdat dat veel meer impact heeft op het geluid. En dat bedoel ik zeker niet negatief. Ik heb nog nooit zo'n goed klinkend HT gehad primair dankzij de Optimizer in de Trinnov.

Rob_Dingen

Heb de vraag stelling versimpeld en nu is het makkelijker te lezen.

Rob