Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Na jaren een aparte AV-kamer in een oud herenhuis gehad te hebben (zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16230.0]), wonen we sinds enkele maanden in een nieuwbouwwoning met daarin natuurlijk opnieuw een aparte AV-ruimte. (Als je het eenmaal hebt gehad, kun je niet meer zonder  ;D ). Het mooie van een nieuwbouwwoning is natuurlijk dat je (binnen de perken) al kunt voorsorteren op je toekomstige speelkamer! Denk hierbij aan zaken als extra loze leiding tbv geschieden electra groepen, het plaatsen van muurtjes, maar ook geïsoleerde deuren tegen geluidslekken / resonantie. De ruimte ligt in principe vrij, waardoor je ongestoord op volume kunt draaien. Wat de ruimte verder apart maakt is de asymmetrische vorm. Ik heb een plattegrond bijgevoegd.

Ten opzichte van mijn vorige kamer, is deze langer, maar minder breed. Door de toegenomen lengte heb ik de surround speakers eigenlijk vrij optimaal kunnen plaatsen. De mindere breedte heeft echter direct invloed op de akoestische afbeelding van de frontspeakers, veroorzaakt door de te vroege weerkaatsing van de zijmuren. Dit gaan we echter oplossen met Auralex. Voor mij echt een must omdat ik hier heel kritisch in ben. De afspraak met Garmt is al gemaakt!
Een ander verschil is dat ik toch langzaam meer de nadruk ben gaan leggen op film. De kleur van de ruimte is hierop ook aangepast, en aan de schermzijde voorzien van zwart velours tbv maximale lichtabsorptie. Neemt natuurlijk niet weg dat muziek ook nog steeds erg belangrijk is en goed moet klinken, maar het accent is gewoon verschoven.

Apparatuur en Speakers Januari 2022 tot nu:

Speakers:

Rondom worden er speakers gebruikt uit de M&K 150 serie, te weten: 5x S150 (fronts, center en surround back). Als side surround komen de iets plattere MP150's in actie. Deze gelijkheid in speakers heeft een enorm positief effect op de uniformiteit van de surround bubble. De 4 Atmos kanalen worden verzorgd door B&W CCM 7.5 ceiling speakers. Als subwoofers worden sinds november 2020 2x JL Audio E-112 gebruikt.

De apparatuur:

- Processor / voorversterker: Trinnov Altitude 16
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R), Classé CA5200 (4 atmos kanalen)
- Panasonic DP-UB9004 & Panasonic DP-UB9000 (beide regio vrij DVD)
- streaming audio: intern Trinnov
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- Projector: JVC NZ8
- Video processor: MadVR Envy Pro
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: HiViLux 21:9 scherm met velvet frame 224x96 cm (96 inch diagonaal)


Historie:

Speakers:

Rondom worden er speakers gebruikt uit de B&W Nautilus serie, te weten: 803 (fronts), HTM1 (center), 805 (surround back) en DS8 (surround L/R). Als subwoofers worden sinds november 2020 2x JL Audio E-112 gebruikt. (Voorheen 2x Velodyne SPL-R1200.) Sinds december 2017 zijn hier 4 Atmos speakers bijgekomen: B&W CCM 7.5 ceiling speakers.

Apparatuur februari 2021 t/m december 2021:

- Processor / voorversterker: Trinnov Altitude 16
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R), Classé CA5200 (4 atmos kanalen)
- Ultra HD Blu-ray speler: Panasonic DP-UB9004 & Oppo UHD-203 (beide regio vrij DVD)
- streaming audio: intern Trinnov
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- Projector: JVC N7
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: HiViLux 21:9 scherm met velvet frame 224x96 cm (96 inch diagonaal)

Apparatuur december 2020 tot februari 2021:

- Processor / voorversterker: Trinnov Altitude 16
- Eindversterkers: 2x Arcam PA240 (fronts & Center) + Arcam PA720 (surround L&R, surround back L&R, 4 atmos kanalen)
- Ultra HD Blu-ray speler: Panasonic DP-UB9004 & Panasonic DP-UB9000 (beide regio vrij DVD)
- streaming audio: Sonos Port
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- Projector: JVC N7
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: HiViLux 21:9 scherm met velvet frame 224x96 cm (96 inch diagonaal)

Apparatuur januari - november 2020:

- Processor / voorversterker: Trinnov Altitude 16
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R), Arcam P429 4 kanaals (4 atmos kanalen)
- Ultra HD Blu-ray speler: Panasonic DP-UB9004 & Panasonic DP-UB9000 (beide regio vrij DVD)
- streaming audio: Linn Majik DS/2
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- Projector: JVC N7
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: HiViLux 21:9 scherm met velvet frame 224x96 cm (96 inch diagonaal)

Apparatuur maart 2019 - januari 2020:

- Processor / voorversterker: Arcam AV860
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R), Arcam P429 4 kanaals (4 atmos kanalen)
- Ultra HD Blu-ray speler: Panasonic DP-UB9004 & Panasonic DP-UB9000 (beide regio vrij DVD)
- streaming audio: Linn Majik DS/2
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- Projector: JVC N7
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: HiViLux 21:9 scherm met velvet frame 224x96 cm (96 inch diagonaal)

Apparatuur december 2017 - Maart 2019:

- Processor / voorversterker: Arcam AV860
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R), Arcam P429 4 kanaals (4 atmos kanalen)
- Blu-Ray + CD speler: Denon DBT-1713UD (regio vrij DVD)
- Ultra HD Blu-ray speler: Panasonic DP-UB9000 (regio vrij DVD)
- streaming audio: Linn Majik DS/2
- streaming Netflix etc: Apple TV4K
- CD speler: Sony CDP XA-20ES (via coax)
- Projector: Sony VLP-VW95
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: Screenline Amleto velvet frame 203x114 cm (91 inch diagonaal)

Apparatuur december 2009 - december 2017:

- Processor / voorversterker: Classé SSP-800
- Eindversterkers: Classé CA-2200 (fronts) & Classé CA-5200 (Center en surround L&R, surround back L&R)
- Blu-Ray + CD speler: Denon DBT-1713UD (regio vrij DVD)(Voorheen Pioneer LX-91)
- Streaming audio en Netflix etc.: Apple TV4
- CD speler: Sony CDP XA-20ES (via coax)
- Projector: Sony VLP-VW95 (Voorheen JVC HD1)
- Velodyne SMS-1
- Philips Pronto TSU9600 Home Control Panel
- Scherm: Screenline Amleto velvet frame 203x114 cm (91 inch diagonaal)

Bekabeling:

Alle bekabeling tussen de processor en eindversterkers en subwoofers zijn gemaakt van Tasker bekabeling en Neutrik connectors.
Speakerbekabeling bestaat bij de fronts en center uit Van den Hul Magnum HYBRID. De overige speakers zijn middels D - 352 HYBRID aangesloten. Connectoren zijn WBT 0644 en WBT 0680CU. De Atmos kanalen zijn bekabeld met Cordial CLS 225, een nette flexibele kabel.
HDMI bekabeling is Audioquest Pearl en een Monoprice optische High Speed HDMI-Kabel (SlimRun AV Serie- 50ft) + 15m lange CinePro Fiber kabel als backup tussen processor en projector.

Stroomvoorziening:

2 aparte groepen met een aparte groepenkast. Gekozen is voor een Holec system 55 kast met het nieuwe type pasco cassettehouder voor de smeltzekeringen. Dit, omdat dit type zekering nog altijd het beste contact maakt.
De eindversterkers + sub zitten hierbij op een aparte groep via een Van den Hul verdeeldoos. De overige apparatuur zit eveneens op een aparte groep.

Data aansluitingen:

De ruimte is net als de rest van de woning voorzien van een vast data netwerk. (cat 5E). Hierdoor is streaming vanaf mijn centrale server mogelijk als een internet connectie voor zowel blu-ray als andere mediaspelers.

De ruimte:

Zoals ik jullie inmiddels weten ben ik sinds enkele jaren overtuigd van het feit dat de ruimte en opstelling de meest bepalende factor is in de mate waarin geluidsapparatuur optimaal tot z'n recht kan komen. Veel mensen kopen steeds betere en daarmee vaak ook duurdere componenten, terwijl ze de grootste stappen die ze kunnen maken laten liggen!

Ik denk dat je het probleem van negatieve ruimte invloeden op 3 (aanvullende) manieren te lijf kunt gaan:

- optimale plaatsing
- fysieke akoestische maatregelen zoals absorbers en diffusers
- elektronische correctie.

Ik ben dit in mijn nieuwe ruimte dan ook gaan toepassen. Optimale plaatsing spreekt voor zich, en is nog altijd het uitgangspunt. Voor de elektronische correctie gebruikte ik al sinds enkele jaren TMREQ van de TAG AV32R DP. Sinds 19 januari 2007 is deze vervangen door een Lexicon MC12V5EQ. Dus weer duidelijk met de roomEQ optie, omdat je nooit meer terug wilt naar een processor zonder. Uiteindelijk wil ik met deze processor 2 stereo subs gaan aansturen die ieder over een roomEQ aanpassing beschikken. Door deze combinatie denk ik een echt optimale stereo bass response te krijgen. Omdat het HDMI tijdperk zich ook in de Teejooscoop heeft aangediend, is de MC12 in december 2009 vervangen door een Classé SSP-800.
In december 2017 is de volgende stap op akoestiek gebied gemaakt met de aanschaf van een Arcam AV860 welke is voorzien van Dirac roomcorrectie. Een room EQ die niet alleen de frequenties aanpakt, maar ook de timing. Een andere mooie feature vind ik toch ook wel de voice matching tussen de speakers, wat de homogene surround bubble uiteraard ten goede komt.

De ultieme stap qua processor en roomeq is in januari 2020 gemaakt met de overstap naar de Trinnov Altitude 16, incl. meetmicrofoon.

De ruimte is verder akoestisch getweaked met Auralex materialen. Het betreft StudioFoam Metro (absorptie) en de Metrofusers (diffusie). Na een RT60 meting bleek dat de ruimte toch nog wat meer demping kon gebruiken. Omdat mijn frontspeakers vrij dicht naast de muur staan, is hier gekozen voor absorptie. Ik ga hier nog experimenteren met nog een paar diffusiestroken te bevestigen. Achter de back surroundspeakers is eveneens een strook bevestigd. Ik heb gemerkt dat absorptie heel nauw luistert. Ik had in eerste instantie ook StudioFoam Metro náást de luisterplek gemonteerd, maar dit was duidelijk teveel van het goede. Je kreeg als het ware een druk op je oren.
Daarom hangen hier nu Auralex Metrofusors. Net als achter de frontspeakers, en binnenkort tegen het plafond. Gedurende de afgelopen jaren is dit verder verfijnd en aangepast door verdere aanpassingen in de vorm van het plaatsen van Auralex Metro LENRD basstraps.

Het geweldige aan de Auralex producten is dat je ruimte ineens stukken groter is! Muren verdwijnen gewoon. Heel mooi.

Foto's zijn verderop in het topic te zien. De foto's direct hieronder zijn inmiddels niet meer helemaal actueel.
:D

patrick_vdb

Ziet er goed uit Theo! Kom graag nog eens een keer luisteren/kijken :D

mvrg

Patrick

Teejoo


mikeske

#3
Wow, supermooie set heb je daar  :o :o :o
heb je soms ook foto's van de apparatuur ?
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Teejoo

Quote from: mikeske on November 21, 2006, 23:17:22
heb je soms ook foto's van de apparatuur ?
Gaat allemaal komen!

R

Ziet er mooi zeg. Bewuste keuze voor de a-symmetrie? Kleurgebruik dat je hebt spreekt me erg aan. Mooi hoor O0

Teejoo

Quote from: Ruben on November 21, 2006, 23:21:34
Ziet er mooi zeg. Bewuste keuze voor de a-symmetrie?
Nee hoor, zo was de ruimte. Ik heb dit voor het afstralen van de frontspeakers opgelost door er een muurtje naast te zetten. Verder heeft het eigenlijk alleen maar voordelen.

R

Vandaar mijn vraag ;). Ziet er top uit allemaal.O0

Quote from: Teejoo on November 21, 2006, 23:25:36
Verder heeft het eigenlijk alleen maar voordelen.

Peerless Monster

Leuk Teejoo!
Ik ga je op de voet volgen ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Barrrrry


The Forest Stars

Schitterend Theo.

;D Theo ;D

)p(

Heel mooi, een interieur zonder afleiding = optimaal luister en kijk plezier!  :)

peter

patrick_vdb

Hoi Theo,

Quote from: Teejoo on November 21, 2006, 23:13:04
Je weet de weg!

Dat klopt :D

Lijkt me interessant om eens een luisterbezoek voor en na de Auralex-behandeling te doen ;)

mvrg

Patrick

joostpolletje

Zo, Daar word je vrolijk van..
Geloof dat het een heerlijke ruimte is om lekker te zitten/luisteren/kijken! Lekker strak geen poespas, Puur HT!
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Marcel_T.

Mooie set Teejoo, mooie ruimte ook. Je zegt dat je het voornamelijk voor films gebruikt, maar volgens mij is het ook een fantastisch systeem voor multichannel muziek.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Teejoo

#15
Quote from: Marcel_T. on November 22, 2006, 14:32:40
Je zegt dat je het voornamelijk voor films gebruikt, maar volgens mij is het ook een fantastisch systeem voor multichannel muziek.
Ik houd niet zo van multichannel muziek (uitgez.  live registratie). Muziek luister ik 2 kanaals, echter wel met een mooie 3D akoestische 'afbeelding'.

LittleNinja

#16
Wat een mooie opstelling!!! Ik ben ( positief ) jaloers op je!!!   ;)
Ik ben altijd al een groot fan geweest van de Nautilus serie... Alles boven de 803 vind ik iets te groot om sierlijk te zijn, dus dit is in mijn ogen perfect!  Wow!!  :o
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

dirkden2e

ziet er inderdaad goed uit, netjes hoor!!

andym

Pfffff 8), HEEL, HEEL, HEEL mooi !!!! :o
Van kleine slokjes word je ook dronken

Magura

Mooie ruimte hoor! Gebruikte apparatuur is ook niet verkeerd  8)
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

molle

Netjes gedaan hoor 8) Complimenten.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

MarcoV

Mooi! Wat zijn de afmetingen van de ruimte trouwens (of heb ik die ergens gemist)?

Marco

Teejoo

Ik heb de beginpost nog verder aangevuld, maar hier nog een foto van de stroomvoorziening.

Zoals gemeld is er sprake van 2 aparte groepen met een aparte groepenkast. Gekozen is voor een Holec system 55 kast met het nieuwe type pasco cassettehouder voor de smeltzekeringen. Dit, omdat dit type zekering nog altijd het beste contact maakt.


Teejoo

#23
Quote from: MarcoV on November 22, 2006, 21:50:23
Mooi! Wat zijn de afmetingen van de ruimte trouwens (of heb ik die ergens gemist)?

Marco
Aangepast. Zie post 1

LittleNinja

Je hebt ook een aardig netwerkje aangelegd in het huis!!!  :-X  :o
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"