Kabels, straling en stroom

Started by J.A.F._Doorhof, April 23, 2023, 13:11:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Wanneer gaat het over geneuzel en wanneer is het relevant?

Quote from: Mao on March 20, 2024, 13:34:39Wie weet komt er relevantie informatie uit. Het gaat helaas weer over geneuzel met 3 cijfers achter de komma of je verschil hoort of niet maakt niet uit. Blijkbaar klinkt het pas goed als je systeem is gecalibreerd. Je oren doen maar voor spek en bonen mee.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J.A.F._Doorhof

@RZeemering
Nee
We zitten op een industrieterrein en vanaf dag 1 hadden we ruis in de speakers alsof er heel zacht een AM zender door kwam.

Tevens was het geluidsbeeld gewoon erg onrustig. Mede daardoor

Met een nieuwe groep die direct met grondkabels de APCs ingingen is het geluid nu letterlijk volledig stil op luister levels en daarboven.

In een woonwijk zul je hier minder last van hebben maar toen we het muziek deel bouwde was er daar een lichte fluittoon op de tafel. Was ook te zien op de output meters en input meters. Altijd minimaal 2 lampjes die knipperde.

Dat deel loopt nu door 2 studiograde (250,00 pst) stroom conditioners en de tafel heeft nu geen fluittoon meer.

De hele moraal is niet dat iedereen het fout doet als je geld uitgeeft aan kabels maar een tip (met meer dan 25 jaar ervaring met HTs) dat je in een volgorde moet werken

Dag en nacht : acoustiek
Stroom en afscherming : kan dag en nacht zijn.

Daarna is ons advies
Eerst de speakers kiezen en subs
Die bepalen voor het leeuwendeel je geluid (buiten de ruimte)
Dan de pre amp en dan de eindversterkers.

En dan helemaal aan het eind pas de kabels.
Het is waanzin te beweren dat je dag en nacht verschil hoort in kabels als je acoustiek niet in orde is.

Nodes en antinodes en de ITDG en RT60 hebben een enorme impact op je geluid. Kabels zijn op zijn hoogst de fine tuning.

Geloof je zelf anders?
Geen probleem, er zijn zat merken waar je sloten geld kan uitgeven aan mythische kabels.

Ik ben wat meer technisch gericht qua aankleding en acoustiek en heb daar ook mijn certificering voor ;) en vind dat het in heel veel gevallen weggegooid geld is je soms gratis veel grotere winsten kan halen.


Hoeveel mensen draaien bv met 4 spikes onder hun speakers ?
Fout... Haal er 1 weg en probeer eens met 3. Je hoort meteen dat alles veel beter op zijn plek valt. Wat logisch is aangezien een speaker lucht beweegt. Elke trilling die de speaker toevoegd omdat hij niet stabiel staat vervormd je geluid.

Daarnaast kun je experimenten met ontkoppelen. In onze home studio zijn de monitoren ontkoppeld. Maar in het HT zijn ze juist gekoppeld maar wel met 3 spikes op marmeren platen en de Surrounds vast aan de muur.

Het is goed bedoeld advies
Maar soms doet het zeer te horen ik snap dat ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RZeemering

Dan zat er in de basis al flink wat fout als er zoveel mis is met het geluid.
Dan is de winst inderdaad dag en nacht.

En wat je schrijft ben ik het met je eens.
akoestiek het meest belangrijk en vervolgens worden de procentjes steeds kleiner als het gaat om winst.
Hoewel ik het ook met @Laan eens ben die op de meeting zei: "Maar die 5% winst kan net het verschil zijn tussen kippenvel krijgen en niet." In ieder geval in deze strekking ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.


J.A.F._Doorhof

Je wil niet weten in hoeveel situaties een dedicated stroom groep en gewoon standaard power Conditioners flinke verschillen maken.

Niets audiofiels maar puur storingen uit het signaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Struis

Tsja, ik denk dat je een punt hebt. Sowieso is alles een kwestie van matching. Volgens mij moet je een super whatever hebben om een 6k stroomkabel er uit te laten komen. Die heb ik iig niet :)

Maar een mooie is dat inderdaad: interconnects. Zilver of koper, meet hetzelfde. Tot je het hoort. Klinkt niet hetzelfde. Koper heeft in mijn ervaring de neiging wat warmer en meer laag te hebben, zilver lijkt wat meer hoog en detail te hebben.

Effectief inderdaad, matching. Maar misschien houdt hij juist heel veel van de klank van zilver...

In beeld... Werkelijk geen idee! Ik heb ook vaak genoeg gehoord dat bepaalde stroomkabels het beeld beter maken. Ik heb het zelf nog nooit gezien..

Quote from: morca on March 20, 2024, 15:02:46Ik had hiervoor geen ervaring met kabels.
Maar heb ondertussen wel bijna nog een arcam aan kabels aangeschaft.

Ik heb ook veel kabels nodig, dat weer wel  door externe dsp en crossovers.
Dat maakte het wat duurder.
Maar het is het dubbel en dwars waard imo.

Gepaste budget High end kabels zijn wel wat waard imo.
1 kabel van 6000 euro is overdreven denk ik.

Een maatje van mij heeft 6 a 7 k aan kabels liggen.
Veel zilver.
Maar het is mijn smaak niet,zeker geen 6 k waard imo.

Als hij bij mij luistert vind hij dat veel mooier als bij hem.

Ik zat pas al te denken hem eens koper te laten testen op zijn set.
Volgens mij pakt dat beter uit bij hem.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

jaco

#31
Ik gebruik ook alleen maar afgeschermde stroomkabel voor alle componenten en luidsprekers. (Actieve luidsprekers) de kabels naar de luidsprekers zitten allemaal netjes gescheiden.

Alles komt uit exactpower filters en de bronnen zitten achter een exactpower balanced stroom unit.

Die heb ik ooit gekocht toen ik een storende dect of andere draadloze telefoon aan de andere kant van de muur stond. Blijf het maar gebruiken.

En alle bekabeling afgeschermd is omdat ik stukken van 10 meter heb naar speakers.
Ik heb alles zelf gemaakt in de zin stekkers eraan gemaakt. Dus kabel was 8€ per meter en stekkers tussen de €5-45 afhankelijk waar ik ze gekocht heb.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm