Welke Tannoys voor allround stereo?

Started by larzie, June 6, 2022, 02:07:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H&C Hifi

Quote from: Xander32 on June  8, 2022, 15:32:41
'Beter' is nog maar te bezien, er zijn Tannoy adepten die juist een duidelijke voorkeur voor de 10 hebben. We kunnen het maar beter over smaak en/of voorkeuren hebben  :)


Juist  ;)  ik vind de 10 zelf veel beter in balans dan de 15
Zelf vind ik de 10inch concentrics vaak de fraaiste

H&C Hifi

Quote from: Bertus69 on June  8, 2022, 16:40:40
Geen Tannoy of Fyne maar heb je wel eens naar de AE 509 gekeken, volgens mij (en Alpha-Audio) een hele nette allrounder.

de AE520 speelt wel echt een klasse hoger dan de 509 (veel schoner / meer rust)
en zit wel ongeveer in de prijsklasse waar in gezocht word.

Mediator

#27
Even dingen niet complexer maken voor topicstarter. Hij noemt twee heel verschillende Tannoys in één adem en laat hem eerst eens onderscheiden waar het om gaat als je een wat meer technisch en rechtlijnig geluid hoort vs het tenminste in mijn oren wat muzikalere geluid. Een Glenair is sowieso geen optie aangezien topicstarter zijn budget aangaf en een soort van vrees over het aansturen en wat dat kan kosten. Kies je een Glenair 15 dan kan ik maar twee zaken aanbevelen. Voor solid state een dikke pass labs die minimaal zo'n 100 watt kan uitstoten of een buizenoplossing waar ik ze mee aanstuur. Een Glenair is één van de lastigste Tannoys om aan te sturen. Acoustic Energy dat ik vroeger heb gehoord was tenminste voor mij toen weer een heel ander geluid. Voor mij teveel treble energie. Topicstarter moet denk ik eerst eens gaan luisteren. Denk dat dit het beste advies is. The truth is in the eye of the beholder.

Mediator

Quote from: HcHifi.nl on June  8, 2022, 17:21:26

Juist  ;)  ik vind de 10 zelf veel beter in balans dan de 15
Zelf vind ik de 10inch concentrics vaak de fraaiste

Er zijn hele volksstammen die je daarvoor verguizen  :D

Benco

Quote from: HcHifi.nl on June  8, 2022, 17:21:26

Juist  ;)  ik vind de 10 zelf veel beter in balans dan de 15
Zelf vind ik de 10inch concentrics vaak de fraaiste

Hangt weer sterk af van de kamer waarin ze staan  en hoe ze worden aangestuurd.

FS249

Misschien dan ook eens kijken naar iets anders dan Tannoy? De keuze is reuze. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

larzie

Quote from: Raymond187 on June  8, 2022, 13:49:12
De basketballer Lars?

Revel F206 of F208  8)

Basketbal niet meer helaas. Na 20 jaar was de knie er een beetje klaar mee.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

Bedankt voor al jullie tips.

Wat voor mij ook belangrijk is dat de speakers later ook weer gemakkelijk verkoopbaar zijn. Tannoys naast dat ze vaak geweldig klinken zijn altijd erg gewild en is dus ook weer gemakkelijk te verkopen.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

Op fb zijn er een paar relatief actieve fora rondom Tannoy. Wellicht kan je daar nog wat extra info verkrijgen.

Quote from: larzie on June 10, 2022, 19:14:24
Bedankt voor al jullie tips.

Wat voor mij ook belangrijk is dat de speakers later ook weer gemakkelijk verkoopbaar zijn. Tannoys naast dat ze vaak geweldig klinken zijn altijd erg gewild en is dus ook weer gemakkelijk te verkopen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on June 11, 2022, 07:42:34
Op fb zijn er een paar relatief actieve fora rondom Tannoy. Wellicht kan je daar nog wat extra info verkrijgen.

fb = Facebook? Zijn die dan alleen op Facebook toegankelijk? Zou wel jammer zijn want ik begin niet aan Facebook.

minplus

Is idd facebook en daar kun je terecht beter ver van blijven.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Yes

Quote from: Mediator on June 11, 2022, 19:38:14
fb = Facebook? Zijn die dan alleen op Facebook toegankelijk? Zou wel jammer zijn want ik begin niet aan Facebook.

Omdat ❓
Quote from: minplus on June 11, 2022, 19:58:06
Is idd facebook en daar kun je terecht beter ver van blijven.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Er wordt bedoeld dat de socials als Facebook het niet altijd zo nauw nemen met privacy. Voor mij is er een andere reden dat ik niet op socials te vinden ben.

larzie

Quote from: Mediator on June 11, 2022, 23:29:04
Er wordt bedoeld dat de socials als Facebook het niet altijd zo nauw nemen met privacy. Voor mij is er een andere reden dat ik niet op socials te vinden ben.

Ik vind dit forum anders ook behoorlijk sociaal. 😊
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

minplus

Maar van totaal ander niveau dan Facebook en met moderatie, iets wat Suikerberg niet interesseert zolang het geld oplevert.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mediator

Quote from: larzie on June 12, 2022, 02:17:47
Ik vind dit forum anders ook behoorlijk sociaal. 😊

De socials heten alleen maar de socials en zijn dat niet. Net zoals zoveel dingen tegenwoordig. Poetin valt Oekraïne binnen en noemt dit een militaire operatie omdat het land gedenazificeerd moet worden en hier in Nederland heet een Politieke partij Forum voor Democratie terwijl ze juist autocratie voorstaan. Dus het één zeggen en het ander doen zeg maar en dat bij hoog en laag volhouden.

Xander32

Heb je al enig idee hoe je het gaat aanvliegen? Wellicht heb je ook al bepaalde ls op het oog?

Quote from: larzie on June  7, 2022, 17:43:34
Ik denk dat ik binnenkort ergens in de buurt een luistersessie ga aanvragen. Een audiodealer in de buurt heeft Tannoy en Fyne als het goed is. Ik zal ze eens mailen/bellen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

larzie

Quote from: Xander32 on June 13, 2022, 06:28:57
Heb je al enig idee hoe je het gaat aanvliegen? Wellicht heb je ook al bepaalde ls op het oog?

Heb even met Marcel gechat en die gaf aan dat voor mijn budget de DC10T's waarschijnlijk wel één van de beste keuzes is, omdat de XT 8F toch een stuk minder is dan de D700's en de Prestige serie eigenlijk vanaf de Kensington echt heel goed is. De Glenair 10's zijn ook nog een optie, maar die zie je niet snel te koop staan. De DC10T wel dus wellicht die een keer beluisteren bij een verkoper.

Wellicht zijn er ook forumleden in het hoge noorden die DC10T's of Glenair 10's hebben staan.

Ik wil eigenlijk ook nog langs een audio dealer in de buurt die Tannoy verkoopt.

Voor de receiver zat ik te denken aan de Lyngdorf tdai 1120 vanwege de mogelijkheden die deze versterker biedt op het gebied van streaming, digitale audio en room correction. Het kan ook zijn dat ik in eerste instantie mijn Anthem MRX710 hou, maar dat moet ik even zien.

Wat ik ook nog altijd graag wil luisteren is een Accuphase versterker icm Tannoy, maar ik weet niet zo goed hoe handig dat is met digitale audio. Je kan bijv. gaan voor een 2e hands E350 die wat betaalbaar is en een DAC kaart erbij zoeken. Vervolgens een streamer erbij kopen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ook weet ik niet hoe dat zonder room correctie reageert in mijn woonkamer.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Misschien is de DC10T jouw smaak aangezien je de D700 aan de kant hebt geschoven. Ik zou met zo'n D700 al niet snel een drang hebben naar meer. Let wel dat je met de DC10T  aan de technische kant van weergave zit. Voor mij was dit een speaker met een mooi ritmisch en uitzonderlijke laagweergave en met het hoog was ik in ongeveer 5 minuten klaar. Probeer bij ook eens een Prestige te beluisteren en kijk wat je van beiden vindt.

denoontje

Quote from: larzie on June 13, 2022, 11:02:19
Heb even met Marcel gechat en die gaf aan dat voor mijn budget de DC10T's waarschijnlijk wel één van de beste keuzes is, omdat de XT 8F toch een stuk minder is dan de D700's en de Prestige serie eigenlijk vanaf de Kensington echt heel goed is. De Glenair 10's zijn ook nog een optie, maar die zie je niet snel te koop staan. De DC10T wel dus wellicht die een keer beluisteren bij een verkoper.

Wellicht zijn er ook forumleden in het hoge noorden die DC10T's of Glenair 10's hebben staan.

Ik wil eigenlijk ook nog langs een audio dealer in de buurt die Tannoy verkoopt.

Voor de receiver zat ik te denken aan de Lyngdorf tdai 1120 vanwege de mogelijkheden die deze versterker biedt op het gebied van streaming, digitale audio en room correction. Het kan ook zijn dat ik in eerste instantie mijn Anthem MRX710 hou, maar dat moet ik even zien.

Wat ik ook nog altijd graag wil luisteren is een Accuphase versterker icm Tannoy, maar ik weet niet zo goed hoe handig dat is met digitale audio. Je kan bijv. gaan voor een 2e hands E350 die wat betaalbaar is en een DAC kaart erbij zoeken. Vervolgens een streamer erbij kopen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ook weet ik niet hoe dat zonder room correctie reageert in mijn woonkamer.


Kan wellicht ook nog optie zijn: met Diract roomcorrectie: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1852164398-arcam-sr-250-weinig-gebruikt.

Xander32

Dat leest als een plan  :thumbs-up:

Quote from: larzie on June 13, 2022, 11:02:19
Heb even met Marcel gechat en die gaf aan dat voor mijn budget de DC10T's waarschijnlijk wel één van de beste keuzes is, omdat de XT 8F toch een stuk minder is dan de D700's en de Prestige serie eigenlijk vanaf de Kensington echt heel goed is. De Glenair 10's zijn ook nog een optie, maar die zie je niet snel te koop staan. De DC10T wel dus wellicht die een keer beluisteren bij een verkoper.

Wellicht zijn er ook forumleden in het hoge noorden die DC10T's of Glenair 10's hebben staan.

Ik wil eigenlijk ook nog langs een audio dealer in de buurt die Tannoy verkoopt.

Voor de receiver zat ik te denken aan de Lyngdorf tdai 1120 vanwege de mogelijkheden die deze versterker biedt op het gebied van streaming, digitale audio en room correction. Het kan ook zijn dat ik in eerste instantie mijn Anthem MRX710 hou, maar dat moet ik even zien.

Wat ik ook nog altijd graag wil luisteren is een Accuphase versterker icm Tannoy, maar ik weet niet zo goed hoe handig dat is met digitale audio. Je kan bijv. gaan voor een 2e hands E350 die wat betaalbaar is en een DAC kaart erbij zoeken. Vervolgens een streamer erbij kopen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ook weet ik niet hoe dat zonder room correctie reageert in mijn woonkamer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Major_Ton

Onlangs heb ik een Lyngdorf TDAI 1120 aangeschaft en dat blijkt een hele goede keuze te zijn geweest. Ik speelde eerst met een diy streamer gemaakt van een (gaming) laptop, naar een NuPrime DAC-9, naar een PrimaLuna EVO-200i buizenversterker en hoewel dat fantastisch klonk vond ik het zonde om elke keer die die buizenbak aan te moeten zetten voor alles wat ik aan audio over de speakers wilde laten gaan (gaming op de PS5, series, kort luisteren...) én die laptop die 24/7 stond te draaien @ 50 watt idle was gewoon overkill. Die Lyngdorf is dan echt een verademing en als ik wil gebruik ik die via de te configureren pre-outs alleen als streamer met de PrimaLuna als versterker voor wanneer ik in een 'klassieke' bui ben. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de PrimaLuna eigenlijk niet meer inzet, want de Lyngdorf op zichzelf klinkt echt subliem. Ik vond het alleen geen match (en nu ga ik eindelijk on-topic) met mijn Tannoy D500's die ik als 2de set speakers had. Het klonk allemaal wat dun onrustig. Daar heb ik met mijn JBL HDI-3600's geen last van en die klinken op zowel de Lyngdorf als de PrimaLuna zeer precies, vol en rijk. System matching is dus wel dingetje en ook al is het waar dat Tannoy zéér populair is op de 2dehands markt, zou ik toch opzoek gaan naar speakers waar je voor jezelf gelukkig van wordt, ipv rekening te houden met de doorverkoop mogelijkheden. Dan koop je namelijk niet voor jezelf, maar indirect voor iemand anders.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

larzie

Volgende week vrijdag ga ik DC10T's beluisteren en neem ik ze wellicht mee. De persoon die ze verkoopt verkoopt ze namens haar broer. Hopelijk is de afspraak bij hem, want hij schijnt ook Kensingtons en Stirlings te hebben en heeft ook DC8's aangeschaft. Dus als het bij hem is dan kan ik wellicht één en ander beluisteren.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

Quote from: Major_Ton on June 13, 2022, 23:45:19
Onlangs heb ik een Lyngdorf TDAI 1120 aangeschaft en dat blijkt een hele goede keuze te zijn geweest.

Bedankt voor het delen van je ervaring met de tdai 1120.  :thumbs-up:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

Betreffende JBL ls zijn redelijk bass heavy, zelfs hun monitor broertjes. Hetgeen overigens erg plezierig muziek genieten is.

Quote from: Major_Ton on June 13, 2022, 23:45:19
Onlangs heb ik een Lyngdorf TDAI 1120 aangeschaft en dat blijkt een hele goede keuze te zijn geweest. Ik speelde eerst met een diy streamer gemaakt van een (gaming) laptop, naar een NuPrime DAC-9, naar een PrimaLuna EVO-200i buizenversterker en hoewel dat fantastisch klonk vond ik het zonde om elke keer die die buizenbak aan te moeten zetten voor alles wat ik aan audio over de speakers wilde laten gaan (gaming op de PS5, series, kort luisteren...) én die laptop die 24/7 stond te draaien @ 50 watt idle was gewoon overkill. Die Lyngdorf is dan echt een verademing en als ik wil gebruik ik die via de te configureren pre-outs alleen als streamer met de PrimaLuna als versterker voor wanneer ik in een 'klassieke' bui ben. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de PrimaLuna eigenlijk niet meer inzet, want de Lyngdorf op zichzelf klinkt echt subliem. Ik vond het alleen geen match (en nu ga ik eindelijk on-topic) met mijn Tannoy D500's die ik als 2de set speakers had. Het klonk allemaal wat dun onrustig. Daar heb ik met mijn JBL HDI-3600's geen last van en die klinken op zowel de Lyngdorf als de PrimaLuna zeer precies, vol en rijk. System matching is dus wel dingetje en ook al is het waar dat Tannoy zéér populair is op de 2dehands markt, zou ik toch opzoek gaan naar speakers waar je voor jezelf gelukkig van wordt, ipv rekening te houden met de doorverkoop mogelijkheden. Dan koop je namelijk niet voor jezelf, maar indirect voor iemand anders.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT