Return van de cd speler?

Started by Darthvader, March 21, 2022, 10:32:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darthvader

Las het bericht dat cd een opleving heeft. Zal de cd echt terugkeren? Moet zeggen dat ik dat fysieke schijfje best wel beetje mis. Heeft niets met geluidskwaliteit te maken, maar betrap me er weleens op dat cd meer beleving was voor mij en luisterde ook altijd hele cd af. Met streaming (in flac) veel minder. Denk er zelfs over een goedkoper cd speler erbij te nemen zoals b.v. de marantz cd 6007.

CDs are back! Compact disc sales just rose for the first time in 17 years

By Joe Svetlik published 7 days ago

CD sales are up for the first time since 2004

Comments (0)
CDs are back! Compact disc sales just rose for the first time in 17 years
(Image credit: Multimediadiscount - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CD_DVD_Collections.jpg)

Dig out your old Discman: CD sales just rose for the first time in 17 years.

According to data from the Recording Industry Association of America (RIAA), shipments of compact discs rose from 31.6 million in 2020 to 46.6 million in 2021 – a rise of 47 per cent. Revenue also rose from $483.2 million to $584.2 million. The last time sales of CDs were on the up was in 2004.

CD sales peaked in 2000, when nearly a billion discs were shipped in the US alone. But now it seems the format is following in the footsteps of the vinyl revival – sales of records have been rising steadily in the US for over 15 years now. In 2021, 39.7 million records were sold in the US, generating nearly $1 billion, a noticeably higher return compared to CD revenue.

But as you would expect, streaming is still top dog. Paid subscriptions to streaming services like Spotify, Tidal and Amazon Music accounted for over 57 per cent of music revenue ($8.6 billion), with ad-supported streams bringing in another $1.8 billion. CD and vinyl album sales combined accounted for less than 11 per cent of revenue. So don't expect Spotify to go away any time soon, no matter what Neil Young might say.

While streaming has undoubted convenience compared to physical media, many of us still prefer owning a physical object – something that digital files can't replicate. And that's why we still regularly review CD players and record decks.

ajbeefde

Af en toe lekker een cd in de lade en genieten, niks mis mee, schaf zelf nog steeds cd's aan.....

Net als af en toe een LP op de Rega..... ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

FS249

Is hier nooit weggeweest. Mijn favoriete bron voor het beluisteren van muziek.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Sjettepet

Ik was afgelopen weekend bij een Kringloop om eens lekker door de CD-bakken te neuzen. De afgelopen maanden had ik daar wel wat pareltjes gevonden, inclusief mooie SACD's voor weinig. Maar nu trof ik de bakken letterlijk voor de helft leeg. En bij de volgende Kringloop hetzelfde. Volgens de medewerkers was de aanvoer van CD's op mysterieuze wijze ineens opgedroogd. Er is dus wel iets aan de hand.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

vanzomereng

Quote from: Darthvader on March 21, 2022, 10:32:53
Las het bericht dat cd een opleving heeft. Zal de cd echt terugkeren? Moet zeggen dat ik dat fysieke schijfje best wel beetje mis. Heeft niets met geluidskwaliteit te maken, maar betrap me er weleens op dat cd meer beleving was voor mij en luisterde ook altijd hele cd af. Met streaming (in flac) veel minder. Denk er zelfs over een goedkoper cd speler erbij te nemen zoals b.v. de marantz cd 6007.
Met come-back moet je denken in dezelfde sfeer, zoals ook de LP zijn comeback heeft gemaakt.
Dit betekent dat de verkopen v/d CD wellicht weer in de lift zit maar zal nimmer meer die grote aantallen halen zoals voor 10-tallen jaren terug.
Het is nu een niche-markt geworden en zal dit, ondanks de groei nu.... een niche-markt blijven.
Streamen is nu de belangrijkste bron van muziek

By the way, de Marantz CD6007 is voor het geld een zeer goede speler....  gewoon ff contact met  forumsponsor Marcel van HC-HIFI opnemen.
Heb zelf zo'n speler een aantal maanden terug voor mijn zwager gekocht, er was toen sprake van leveringsproblemen en wachttijden
maar wellicht is dit probleem inmiddels al voorbij.


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

patsijb

heb mijn cdspeler jaren geleden weg gedaan..
de bedoeling is ook dat er nooit meer een terug komt

de liefde voor draaitafel is te groot

Jack_D

Cd is hier nooit weggeweest. Ik koop toch elk jaar nog z'n cd of vijf.


De platendraaier is er overigens bij mij wel puur voor de nostalgie.
Klink helemaal niet slecht, maar legt het toch echt af tegen een goed opgenomen cd.

Deleted User

Ook ik geef nog maandelijks 100 á 200 euri uit aan (SA)CD's. Het blijft voor mij de basis voor mijn muziek. Mijn SACD speler staat dus niet stil  ;D

minplus

Een CD-speler wordt hier het meest gebruikt, daarna een platenspeler. Per week wordt een paar uur gestreamd voor achtergrondmuziek.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

CineSmurf

Ik zie het bij mijn dochter van 15. Vinyl was een tijdje helemaal in, maar inmiddels onbetaalbaar. Die staat nu bij de recycling 5 CD's voor een euro uit het schap te vissen en wil een CD speler aanschaffen. Wel leuk om te zien inderdaad.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

minplus

Moet ze niet te lang mee wachten want die spelers zullen ook snel in prijs stijgen, net als platenspelers. Ik zie sommige spelers die je 10 jaar geleden voor een 20€ bij een kringloop kocht 2 jaar geleden voor 100 op MP en inmiddels voor 250.
5 CD's voor een euro, dan zou ik daar voor haar ook naar een goed werkende CD-speler gaan kijken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Hannibal_

Nooit weg geweest...

2 auto's hebben nog cd spelers, de meest gangbare een 6 cd wisselaar...
Ook de nieuwe vintage B&O speelt die dingen leuker dan wanneer ik de streamer daarop selecteer.

En overal staan nog rega cd spelers, die leuke stabiele bovenladers
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

roland p

Ik ben altijd cd's blijven kopen, maar voorheen ripte ik ze en speelde ik ze via mijn NAS af. Nu speel ik gewoon het cd'tje zelf af. Heb ook een paar Discmans waar ik ze op afspeel.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Xander32

Maandelijks ploffen hier nog 💿 op de mat, welke ik rip en op de nas zet t.b.v. het streamen.

Een drie jaar terug heb ik een 2ehands cd loopwerk gekocht, voor de heb. Echter maak ik daar nauwelijks gebruik van. Neemt niet weg dat ik deze blijf aanhouden, evenals de dozen vol cd's. "Ze vreten geen brood".
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fasteddie

Ik zit eigenlijk te wachten op de revival van de minidisc speler....ik heb nog twee sony decks staan en ca 200 discs....en nog 3 portable spelers...ik dacht echt dit is de toekomst....maar neen

minplus

Houden, die hap. De revival daarvan komt echt wel. Ze zijn gewoon goed.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Darthvader

Quote from: VANZOMERENG on March 21, 2022, 19:24:48

By the way, de Marantz CD6007 is voor het geld een zeer goede speler....  gewoon ff contact met  forumsponsor Marcel van HC-HIFI opnemen.
Heb zelf zo'n speler een aantal maanden terug voor mijn zwager gekocht, er was toen sprake van leveringsproblemen en wachttijden
maar wellicht is dit probleem inmiddels al voorbij.

Is nergens te verkrijgen. Ze wachten allemaal op nieuwe voorraad waarschijnlijk eind april. En dan gelijk prijsverhoging.  Maar lees ook goede dingen over de Rotel cd11 tribute.

Rowdy

Kijk ook eens naar CD spelers van Pro-Ject.