Akoestiek en aanpak flutterecho in woonkamer

Started by John Matrix, November 23, 2020, 14:27:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Die woodup platen zijn die ook op zichzelf al sterk, of moet die echt aan de muur vast gemaakt worden?

Zou anders deze kunnen gebruiken voor de hoeken. Rechtop zetten en klaar.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN



Ook mooi :) Zal niet veel doen met de akoestiek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

#27
Dat dekbed, en die kussens wel hoor.  :D

John Matrix

#28
Quote from: rkwinkel on November 28, 2020, 09:02:24
Wonderlijk hoe jij dan metingen de doorslag laat geven met apparatuur
en en niet met acoustiek. Dus je bent selectief als het op metingen aankomt, maar niet consistent.

Beste Rick, ik heb de draad nog eens helemaal doorgelezen en ik schrijf nergens over akoestische berekeningen en/of metingen en al helemaal niet over "metingen de doorslag laat geven met apparatuur.'' Ik neem aan je het verkeerd begrepen hebt toen ik sprak over berekeningen. Ik had het over berekeningen van kosten en maatvoering van diverse materialen zoals (dwars)latten, akutherm platen, hoogte breedte etc.

Voor mij is de estetische look doorslaggevend. Ik ben nu al erg tevreden over de sound van mijn installatie en alleen als ik het volume wat verder opendraai beginnen me in bepalende genres de hoge tonen te irriteren. Gezien het feit dat mijn betonnen muren, zoals op de fotos te zien nog praktisch kaal zijn en er een behoorlijke snerperde flutterecho is heb ik besloten demping aan te brengen en het liefst zo incognitio mogelijk. Aangezien in al van plan om de muren te voorzien van schilderijen/boekenplanken etc kan ik nu twee vliegen in 1 klap slaan.

Vandaar dus het plan om een dempende wand aan te brengen en een akoestisch schilderij te maken en te hangen op de tegenoverliggende wand. Ik ga er vanuit dat elke demping hoe groot of klein ook al een verbetering zal zijn. Uiteraard zal ik proberen er uit te halen wat er in zit en zoals eerder gezegd zijn er nog meerdere plekken waar ik demping en/of gedempd lattenwerk of schilderij aan kan brengen.

Ik ga er van uit dat 1 en ander nu opgehelderd is.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Quote from: Kerre on November 28, 2020, 09:41:00
Ik kan wel advies meegeven om akotherm platen te gebruiken ipv rockwool glaswol. Pas geleden nog gesproken met iemand die daar als veiligheidskundige gewerkt had. Hij gaf aan wat voor een rotzooi dat rockwool glaswol eigenlijk is. Zou er niet van staan te kijken als het in de toekomst ooit verboden zou gaan worden. Zeker in een woonkamer zou ik dat nooit gebruiken..

Ik heb inmiddels akutherm platen besteld en deze worden deze week geleverd. Ik heb in het verleden beroepshalve regelmatig met rockwool gewerkt en ondanks dat ik geen jeuk of uitslag van krijg als ik het plaats zonder handschoenen lijkt het me inderdaad zeer ongezond. Als je er mee in de zon werkte zag je pas hoeveel stof eraf kwam. Dit is inderdaad niet bevordelijk voor de longen en ik deel je mening dat het in de toekomst verboden gaat worden.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

Quote from: jvanhambelgium on November 28, 2020, 09:49:51
Dat gaat zeker een stuk teniet doen. Flutter ervaar je normaal als iets 1kHz-2kHz "achtigs" en nu ga je gelijk terug 6m² van je Akotherm werkloos maken. (omdat er geen geluidsgolven op vallen).

Wat je is exacte plan want je bent hier eerder een latten-absorber aan het maken die je toch eens best gaat narekenen om een idee te hebben wat z'n werkgebied is
Dus wat is de breedte van de "latjes" (5cm? 10cm?) Hoe dik zijn die latjes ? (vb 5mm ?) en wat is de luchtspleet die je ertussen gaat laten ??

Ha Jan,

Ik hoopt al dat je op deze vraag zou reageren.

Het plan is om de wand inderdaad niet te "houterig" te maken.

Zoals ik het nu uitgedacht heb wil ik planken op maat zagen tot latten van 35mm breedte en 18mm dikte, het tussenspouw wil ik niet te smal maken want dan blokkeer te veel. Ik zat te denken aan 16 a 17mm. Dit geeft estetisch ook de beste look met een 2 staat tot 1 verhouding. De planken die ik wil kopen zijn nu 22mm dik en ik wil ze 1 zaagbladbreedte smaller maken. Dit zaagt niet alleen makkelijk weg, het worden ongeveer 52 latten, maar komt ook overeen met de design versie die in winkels verkocht worden. Ik zou de latten minder dikte kunnen geven door ze meerdere malen over de zaag te halen maar dit gaat ten kosten van de look ben ik bang.

Deze look (linkerkant) zeg maar, maar dan met gebeitst vuren hout ipv fineer.



Volgens planning krijg ik de akutherm panelen op maandag en de zaagtafel op dinsdag. Het akoestisch schilderij doek had ik eigenlijk al deze week verwacht dus ik zal maandagmiddag eens bellen. Ik wil de klus met het schilderij beginnen. Mijn eigen werk planning voor deze week is nog wat vaag, maandag weet ik meer. Wellicht kan ik pas eind van de week/weekend beginnen met klussen.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

jvanhambelgium

Als zo wat van die cijfertjes in het rekenblad ingeeft zou je in theorie onderstaande response gaan krijgen voor je absorber (bij loodrecht "invallend" geluid recht op je wand)
Zoals je ziet al redelijk "afgestemd" (selectief qua demping) bedoel ik...laat ons hopen dat je "probleem" zich rond deze steile punt bevinden, anders heeft het houtwerk eerder een estetische functie  :devil: :devil:

Slotted Panel with Porous Absorber
      
Properties of panel   
   
Panel thickness (tp)   18.0   mm
Distance between slots (D)   35.0   mm
Slot width (w)   17.0   mm
Open Area (e)   32.69%   

Properties of cavity      
Cavity depth (d)   25.0   mm
Absorber thickness (ta)   25.0   mm
Air space in cavity (d - ta)   0.0   mm
Absorber flow resisitivity   35,000   rayls/m


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

Quote from: jvanhambelgium on November 28, 2020, 13:57:22
Als zo wat van die cijfertjes in het rekenblad ingeeft zou je in theorie onderstaande response gaan krijgen voor je absorber (bij loodrecht "invallend" geluid recht op je wand)
Zoals je ziet al redelijk "afgestemd" (selectief qua demping) bedoel ik...laat ons hopen dat je "probleem" zich rond deze steile punt bevinden, anders heeft het houtwerk eerder een estetische functie  :devil: :devil:

Slotted Panel with Porous Absorber
      
Properties of panel   
   
Panel thickness (tp)   18.0   mm
Distance between slots (D)   35.0   mm
Slot width (w)   17.0   mm
Open Area (e)   32.69%   

Properties of cavity      
Cavity depth (d)   25.0   mm
Absorber thickness (ta)   25.0   mm
Air space in cavity (d - ta)   0.0   mm
Absorber flow resisitivity   35,000   rayls/m



Dit komt dan door het hout en de geringe dikte van de akotherm?
Indien je dus niet die "nauwe" freq wil aanpakken omdat je daar juist een probleem hebt, zou dit het omgekeerde effect kunnen hebben dat je juist onbalans krijgt in je geluid door enkel die nauwe freq aan te pakken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

John Matrix

#33
Hoi Jan,

Dat is een mooie berekening.Bedankt daarvoor. Ik zat mijn hersens al te pijnigen met de calculatie van de open ruimte. In jouw berekening is de open area ongeveer 33%. Daar kwam ik ook op uit toen ik bedacht dat de latbreedte en opening 2 staat tot 1 is.
In werkelijk is het absorptievlak nog kleiner want er staan ook nog een groot tv meubel, 55 inch tv en de luidsprekers zelf voor.
Iets waar ik tijdens het bedenken wel rekening mee heb gehouden en voor lief heb genomen omdat de woonkamer er estetisch op voor uit gaat. Ten minste die verwachting heb ik. Alle demping en eventuele geluidsverbetering is "mooi mee genomen."

Hoe waarheidsgetrouw de grafiek is weet ik niet. Dat is natuurlijk afhankelijk van de reflecties van de andere wand, de zitkant zeg maar. De lattenwand komt achter de luidsprekers en vangt dan terugkomende reflecties op lijkt me. Ik kan me vergissen uiteraard. Ik ben me aan het inlezen maar nog steeds een noob op dit gebied.
Naast de lattenwand wil ik trouwens nog een akoestisch schilderij hangen. Op de foto is dat boven de platenspelermeubel. Die zal dan ongeveer 106 x 70cm worden.
Waar ik ook nog aangedacht heb is eventueel de hele wand te vullen met gedempte lattenwand. Die is 11,5 vierkante meter in totaal.

Ideeen te over.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

jvanhambelgium

Quote from: katwax on November 28, 2020, 14:04:40
Dit komt dan door het hout en de geringe dikte van de akotherm?
Indien je dus niet die "nauwe" freq wil aanpakken omdat je daar juist een probleem hebt, zou dit het omgekeerde effect kunnen hebben dat je juist onbalans krijgt in je geluid door enkel die nauwe freq aan te pakken.

Lijkt me inderdaad altijd wat oppassen ja, met zo'n quasi "afgestemde" latten-absorber kan het zijn dat je prima in ruimtes iets kan doen voor "spraak" frequenties (vb vergader-ruimtes) maar je kan moeilijk van breedbandige absorptie spreken hier...
De curve kan je aanpassen door bepaalde paramters te veranderen, maar qua houtwerk zit je snel met limieten want vb houten latjes van 20mm breedte en dan 5cm spleet ertussen is nu ook niet echt mooi...
Dikte van de Akotherm met/zonder optionele lege caviteit er nog bij doet wel wat.


Vb als het houtwerk hetzelfde blijft maar je zou 50mm Akotherm steken EN nog een 50mm "luchtspleet" laten (wand zal dan 18mm + 50mm + 50mm van je ruimte wegnemen) en dan heb je nog minimum verschillen indien de akotherm direct achter je latjes begint of eerst lucht-caviteit en dan Akotherm die vb tegen behangpapier gekleefd werd.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

Quote from: jvanhambelgium on November 28, 2020, 14:56:36
Lijkt me inderdaad altijd wat oppassen ja, met zo'n quasi "afgestemde" latten-absorber kan het zijn dat je prima in ruimtes iets kan doen voor "spraak" frequenties (vb vergader-ruimtes) maar je kan moeilijk van breedbandige absorptie spreken hier...
De curve kan je aanpassen door bepaalde paramters te veranderen, maar qua houtwerk zit je snel met limieten want vb houten latjes van 20mm breedte en dan 5cm spleet ertussen is nu ook niet echt mooi...
Dikte van de Akotherm met/zonder optionele lege caviteit er nog bij doet wel wat.


Vb als het houtwerk hetzelfde blijft maar je zou 50mm Akotherm steken EN nog een 50mm "luchtspleet" laten (wand zal dan 18mm + 50mm + 50mm van je ruimte wegnemen) en dan heb je nog minimum verschillen indien de akotherm direct achter je latjes begint of eerst lucht-caviteit en dan Akotherm die vb tegen behangpapier gekleefd werd.


Bedankt Jan om de uitleg, natuurlijk kom je dan op 12cm wat toch al aanzienlijk is, maar het geeft duidelijk weer dat er meer bij komt kijken dan enkel kijken naar wat mooi oogt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

John Matrix

#36
Even een kleine update.

Nou, het geduld word wel op de proef gesteld. Ik heb nu net pas het schilderijdoek binnengekregen nadat het vermist was bij DHL (lang verhaal) en eerst weer terug naar de leverancier was gestuurd. Doek ziet er mooi en kleurecht uit. Erg blij mee. De akotherm platen heb ik afgelopen dinsdag al gekregen. Mooi donkere en vormvaste platen.

Alleen hetgene wat ik het eerst nodig heb krijg ik als laatst, de tafelcirkelzaag. Levertijd datum zou 1 dec. zijn maar post.nl heeft het pakket zelfs nog niet opgehaald bij de leverancier. Met een gelukje krijg ik hem morgen nog maar ik ben er bang voor dat het dinsdag/woensdag of zelfs later word.  Afwachten maar.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

#37
Nou uiteindelijk pas op 7 december de tafelcirkelzaag gekregen en direct dezelfde middag nog naar houthandel gegaan voor een lading balken.

Heel wat stoffige uurtjes van zagen (50 latten, twee maal gezaagd uit flinke balken) , boren (30 slagpluggen in beton) en spijkeren (ongeveer 500 koploze spijkertjes) schuren en beitsen (3 kanten) verder is de wand eindelijk klaar. Een paar dagen geleden al maar ik heb eerst de ongelovelijke bende opgeruimt en alles weer op zijn plek gezet, auddessy even weer laten "wheep wheep''-en en van de muziek genoten.
Het resultaat mag er wat mij betreft zijn. ik ben er echt superblij mee en trots op. De fotos (met telefoon) doen de echte situatie geen recht door lichtinval etc.
In het echt zit er een prachtige soort van goudgele maar ook warm bruinige tint op de latten. Ik heb de latten gebeitst met Cetabever interieur beits in de kleur notenhout. Ik heb eerst een paar latten geprobeerd met teakkleurige beits omdat mijn meubels allemaal teak zijn maar die kleur werd toch te gelig zelfs na meerdere lagen. Het notenhout was in 1 laag prima. Ik heb het plaatselijk wat dikker opgezet om het een meer industriele look te geven.

Het schilderij was gelukkig heel wat sneller klaar.

Anyway hier de foto's













Na het maken van de houtenwand met akutherm achtervulling was de flutterecho al zo goed als verdwenen vanaf de luisterpositie. Hetgeen mij al verbaasde, ik had op zijn minst nog wel iets van een echo verwacht, vooral omdat hij voorheen zo overduidelijk aanwezig was.
Ik heb de akoestische schilderijlijst de dag erna zelf gemaakt en opgespannen. Ik hoor geen enkel flutterecho meer tussen de muren van het hifi gedeelte van de woonkamer.

Het spannendste moment was natuurlijk de eerste testen met muziek. En ik moet zeggen dat er een zeer duidelijke verbetering is. De tracks die eerst op een wat hoger volume bijna pijnlijk klonken klinken nu echt een heel stuk beter. Ik ben niet zo goed in het beschrijven van geluid zoals sommigen hier maar er klinkt veel weer rust in de muziek. Maar het klinkt ook gewoon een stuk dynamischer. Het laag komt ineens ook een heel stuk beter over, al voelt het soms een beetje aan als te aanwezig. Maar misschien is dat meer een psychologisch effect omdat ik de onderburen niet tot last wil zijn.

Ik wil nog eens experimenteren met de basspoort vulling die B & W meeleverd om de bas te verminderen (en misschien de speakers wat dichter op de muren te kunnen zetten hetgeen estetisch beter in verhouding is met de tv en het meubel).
De speakers staan nu 24 cm verwijderd van de houten wand gemeten vanaf de achterkant. Veel minder als de 1.5 meter of meer wat vaak aangeraden word maar maximaal estetisch gezien en anders komen de speakers ook in de looproute te staan. De linkse speaker maakt het nu al krap bij de balkondeur.

En voor Jan met de mooie akoestische grafiek, ik zou er heel graag nog 1 willen zien omdat ik de maatvoering van de latten toch iets aangepast heb om toch nog wat meer ''open area" van de akutherm te creeren. Ik heb de dikte van de latten aangepast van 18mm naar 15mm, de breedte van de latten van 35 naar 34 mm en de tussenruimte van 17mm naar 20mm. De hoogte van het absoberende vlak is ongeveer 248cm.

Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

GH

Fraai gedaan.... ook zonder het akoestische verschil een mooie achterwand.

jvanhambelgium

Mooi gedaan! Blij dan ook te horen dat het akoestisch resultaat er alvast is.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jahtari

Wow, top gedaan, prachtig!  :clapping: :clapping: :clapping:

Wanneer begin je bij mij?  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kerre

Wow ziet er fantastisch uit.  :worship: Ben je in te huren?  ;)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel


katwax

Ziet er inderdaad mooi uit.
Wat betreft het laag zou ik niet teveel verwachten van deze panelen, omdat de panelen in het laag zo (onder 300hz) zo goed als niets doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

pacific

Mijn complimenten ziet er echt top uit. Ik snap nu waarom je ze zelf maakt [emoji106][emoji106][emoji106]

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


John Matrix

#45
bedankt allen, voor de mooie woorden. Ik ben er zelf ook heel erg blij mee. Ik betrap mezelf er constant op dat ik "effe een muziekje wil luisteren" elke keer als ik er langs loop. Hetgeen ik dan ook vaak doe  ;D

Ik kan nog wel even wat "action'' shots met wat tekst en uitleg plaatsen van de werkzaamheden als daar liefhebbers voor zijn. Laat het maar weten.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Kerre

Quote from: John Matrix on December 18, 2020, 10:44:07
bedankt allen, voor de mooie woorden. Ik ben er zelf ook heel erg blij mee. Ik betrap mezelf er constant op dat ik "effe een muziekje wil luisteren" elke keer als ik er langs loop. Hetgeen ik dan ook vaak doe  ;D

Ik kan nog wel even wat "action'' shots met wat tekst en uitleg plaatsen van de werkzaamheden als daar liefhebbers voor zijn. Laat het maar weten.

Graag. Dit is een idee wat ik zeker mee neem mocht ik ooit verhuizen. Of hier thuis tijd teveel hebben. ^^
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

denoontje

Mooi hoor, past ook in huidige woonstylen, dus eigenlijk een open lattenframe met daarachter akutherm?

Geert (gvc)

Quote from: morca on December 17, 2020, 16:08:09
Nice  :thumbs-up: goed bezig hier
Mooi te lezen dat je zoveel meer rust in het geluidsbeeld hebt.
Rust is een gemoedstoestand, geen eigenschap van geluid. Een signaal in rust = DC. Heel slecht voor je speakers. Dat moest er toch eens een keetje uit  ::)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: John Matrix on December 17, 2020, 13:48:17
De speakers staan nu 24 cm verwijderd van de houten wand gemeten vanaf de achterkant. Veel minder als de 1.5 meter of meer wat vaak aangeraden word maar maximaal estetisch gezien en anders komen de speakers ook in de looproute te staan.
Dat advies van 1.5 meter en meer mag je met een korrel zout nemen, zeker met een akoestisch behandelde wand en room correction. Gewoon proberen dus.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply