wetenschappelijke verklaring voor beter geluid bij bi-amping

Started by DofN, August 27, 2020, 11:19:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Sinds kort heb ik een serieus goede bi-amp opstelling die ik correct heb ingesteld met de juiste (door fabrikant aangegeven) delays, crossovers en volumes en ik ben verbaasd over het (waarschijnlijk subjectieve) verschil dat ik hoor.

Ik las in de handleiding bij mijn speakers:

"bi amping (..) provides even greater openness in the acoustic image and adds increased dynamics"

Dat herken ik. Het is geen wereld van verschil.. Maar wat zou de verklaring hiervoor kunnen zijn? Ik puzzel me suf maar zou het niet weten. Het lijkt me geen vermogenskwestie aangezien ik mijn fronts in een biwire situatie ook al cross ergens op 100Hz. Eén versterker heeft meer dan voldoende vermogen om mijn (toch al niet heel veeleisende) LS aan te sturen.

Hoe kan de claim worden verklaard? Of is het allemaal inbeelding?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

Zou het iets met de impedantie van de speaker te maken hebben?

DofN

Die is tamelijk laag (4 Ohm) maar constant. Hoe zou dat van invloed kunnen zijn denk je?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

Ben niet echt supertechnisch onderlegt, maar als je je mid/hoog en laag,
d.m.v. de jumpers verbindt, verandert de impedantie. Die impedantie is
dan in jouw geval 4 ohm. Maar als je de jumpers weghaalt, dan is volgens
mij de impedantie van de mid/hoog en laag sectie hoger. Daardoor is je
dempingsfactor hoger, dus meer controle en minder belasting voor de versterkers.
Dit is mijn slecht mijn gedachte.

DofN

Het lijkt me dat jumpers of bi-wire geeft dan geen verschil maakt. Bi-amp wel?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

toetertje

Bi-wire zijn eigenlijk heeeeele lange jumpers. Bij de versterker komen ze immers weer bij elkaar,
en heb je weer de oorspronkelijke impedantie van de speakers. Dat heb je bij bi-amping niet.

Zelf heb ik met bi-wire nog nooit verschil gemerkt. Misschien werkt dat, als je b.v. dik koper voor
het laag gebruikt, en zilver voor het hoog. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Tabcam

Ik had met een grotere en veel stabielere versterker geen behoefte om te bi-ampen terwijl dat met de AVR een soort van noodzaak was. Helaas kan je het nooit 100% hetzelfde testen.

Bij bi-ampen zijn is er meer vermogen beschikbaar omdat je meer versterkers gebruikt. Tevens zal het laag door een aparte versterker worden aangestuurd. Kan dus in de vervorming flink schelen als het midhoog losgekoppelt is van het laag. Wat inderdaad uit zou kunnen maken is hoe impedantiestabiel de versterker is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

hayabusa

Quote from: doorofnight on August 27, 2020, 11:19:54

ingesteld met de juiste (door fabrikant aangegeven) delays, crossovers en volumes



Worden er verschillende waarden van delay voorgesteld voor hoog en laag?
In dat geval kan ik me voorstellen dat je time-alignment tussen hoog en laag beter wordt.
De actieve crossovers kunnen ook beter zijn dan de passieve (zijn die ge-bypassed?)
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

DofN

Quote from: TabCam on August 27, 2020, 14:23:24
Ik had met een grotere en veel stabielere versterker geen behoefte om te bi-ampen terwijl dat met de AVR een soort van noodzaak was. Helaas kan je het nooit 100% hetzelfde testen.

Bij bi-ampen zijn is er meer vermogen beschikbaar omdat je meer versterkers gebruikt. Tevens zal het laag door een aparte versterker worden aangestuurd. Kan dus in de vervorming flink schelen als het midhoog losgekoppelt is van het laag. Wat inderdaad uit zou kunnen maken is hoe impedantiestabiel de versterker is.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het door het vermogen komt. Mijn versterkers hebben beide meer dan voldoende vermogen om de LS aan te sturen en zo veeleisend zijn de LS niet. Ik weet het ook niet, maar denk niet dat dit het is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Quote from: hayabusa on August 27, 2020, 16:21:21
Worden er verschillende waarden van delay voorgesteld voor hoog en laag?
In dat geval kan ik me voorstellen dat je time-alignment tussen hoog en laag beter wordt.
De actieve crossovers kunnen ook beter zijn dan de passieve (zijn die ge-bypassed?)

De fabrikant van de versterkers heeft de delay tijd aangegeven in de handleiding om te bi-ampen met deze twee versterkers. De passieve crossovers worden niet gepasseerd, het is (helaas) geen actief systeem.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: doorofnight on August 27, 2020, 11:19:54
Sinds kort heb ik een serieus goede bi-amp opstelling die ik correct heb ingesteld met de juiste (door fabrikant aangegeven) delays, crossovers en volumes en ik ben verbaasd over het (waarschijnlijk subjectieve) verschil dat ik hoor.

Ik las in de handleiding bij mijn speakers:

"bi amping (..) provides even greater openness in the acoustic image and adds increased dynamics"

Dat herken ik. Het is geen wereld van verschil.. Maar wat zou de verklaring hiervoor kunnen zijn? Ik puzzel me suf maar zou het niet weten. Het lijkt me geen vermogenskwestie aangezien ik mijn fronts in een biwire situatie ook al cross ergens op 100Hz. Eén versterker heeft meer dan voldoende vermogen om mijn (toch al niet heel veeleisende) LS aan te sturen.

Hoe kan de claim worden verklaard? Of is het allemaal inbeelding?
Je zegt dat je alleen bi-amping maar inderdaad zal actief aansturen met andere timing voor een ander geluid zorgen, waarschijnlijk dus beter. Dit is wat Dirac Live vaak goed doet met fase. Levert dus een ruimtelijker, strakker geluidsbeeld op.

Qua versterking had ik altijd het gevoel dat het niet uit maakt met veel vermogen maar ergens lijkt een versterker het een soort van gemakkelijker te krijgen als hij het "heinig an" kan doen. En dat zou tot minder vervorming kunnen leiden in het laag én het midhoog. En als er lastige fasedraaiingen in een passieve luidsprekerfilter zitten, kan het een gemakkelijke luidspreker lijken maar is het dan toch stiekem niet.

Zeg niet dat ik het antwoord één-op-één heb, wel twee hypotheses maar hoe je die nu eenvoudig test :tongue2:?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Bedankt voor het meedenken. Misschien is het een combinatie van alles samen: minder vervorming door meer vermogen. Eventuele fase-draaiingen in het filter blijven bestaan ook bij bi-ampen, lijkt me. Wat het eenvoudig testen betreft: ik test nu al met een bi-amp opstelling en blijf me verbazen.

Ik las het volgende op de yamaha website:
https://hub.yamaha.com/how-and-why-to-bi-amp-your-speakers/

The problem is this: If that thud of a bass drum and the ting of a triangle are sent down the same wire at the same time, there is potential for audio degradation of the sound of the triangle. That's because high frequency signals (with their relatively low currents of electricity) are susceptible to being unduly influenced by the higher-current low frequency signals (and their associated magnetic fields) simultaneously being sent through the same wire.

The solution is to separate the two signals via bi-amping — something that greatly reduces interactions between the two signals. The internal crossover network in the speaker restricts low frequencies from traveling through the high-frequency wire, thus smoothing out the signal path for the tweeter. It's like driving on a newly paved road versus a dirt road. You'll get there either way, but traveling on the paved road will get you there in better shape.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Jack_D

Ik miste gewoon net wat vermogen, heb toen simpel de boel ge bi-ampt. En kwam het geluid net wat lekkerder uit mijn speakers. Meer zoals ik gewend was met mijn oude versterker. Ik vergelijk hier mijn oude (overleden)Harman met de nieuwe Marantz.Voor mij was het dus puur een vermogens kwestie.Had toch 11 versterkers en maar een 5.1 setup dus dat past prima.... fronts en center nu ge bi-ampt.
Maar kan niet oordelen over de situatie wanneer vermogen geen rol speelt, wat dan het voordeel is van bi-ampen


Rowdy

Quote from: doorofnight on August 27, 2020, 11:19:54
Sinds kort heb ik een serieus goede bi-amp opstelling die ik correct heb ingesteld met de juiste (door fabrikant aangegeven) delays, crossovers en volumes en ik ben verbaasd over het (waarschijnlijk subjectieve) verschil dat ik hoor.

Ik las in de handleiding bij mijn speakers:

"bi amping (..) provides even greater openness in the acoustic image and adds increased dynamics"

Dat herken ik. Het is geen wereld van verschil.. Maar wat zou de verklaring hiervoor kunnen zijn? Ik puzzel me suf maar zou het niet weten. Het lijkt me geen vermogenskwestie aangezien ik mijn fronts in een biwire situatie ook al cross ergens op 100Hz. Eén versterker heeft meer dan voldoende vermogen om mijn (toch al niet heel veeleisende) LS aan te sturen.

Hoe kan de claim worden verklaard? Of is het allemaal inbeelding?
Heb je horizontale bi-amping, 1 versterker voor de tweeters cq. woofers, of verticale bi-amping, 1 versterker per luidspreker (tweeter + woofer)?


In theorie zou verticale bi-amping beter zijn, omdat een tweeter minder stroom nodig heeft kan er meer stroom naar de woofer.

DofN

Horizontale: dus 1 versterker voor de tweeters, 1 versterker voor de woofers.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat dit enkel een power-dingetje is. Ik heb een versterker die deze twee luidsprekers met twee vingers in zijn neus aanstuurt en daar hoor ik niet mee wat ik hoor in een bi-amp opstelling.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Ik denk dat het met interferentie te maken heeft met name van de energie die van de woofer terug komt.
Biwire werkt ook al een beetje.
Verwacht dat dat komt doordat de kabels bij de versterker weer bij elkaar komen en daar de uitgangs impedantie het laagst is het elkaar niet verveelt.
Bij Biampen heb je dat probleem helemaal niet.

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 00:06:23
Dat denk ik ook Rob.
Dat is dan aardig om te testen, horizontaal vs verticaal bi-ampen. Hoor je geen verschil, is het wat anders, hoor je wel verschil, zou het de wooferfeedbackinterferentie kunnen zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

Interessant!
Ik vond losse eindversterkers (en meer vermogen, dat ook) al zo'n verschil (dus EV/LS)....

Al schreef ik in het begin heel veel daar aan toe, wat voor een deel denk ik uit de andere VV kwam (detail).

Hmmmmm.... waar vind ik 2 extra exon's ?  :smile:
Gaat de dame in huis niet meer accepteren denk ik.
Toch maar eens een luister kelder aan laten leggen, denk ik....
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

DofN

Quote from: TabCam on August 29, 2020, 10:51:03
Dat is dan aardig om te testen, horizontaal vs verticaal bi-ampen. Hoor je geen verschil, is het wat anders, hoor je wel verschil, zou het de wooferfeedbackinterferentie kunnen zijn.

Misschien ga ik dat doen, maar verticaal bi-ampen heb ik nooit gedaan en ik weet niet hoe dat moet. En ik maak niet graag fouten. Het ombouwen van mijn set met de bekabeling en alles kost me een halve dag. Maar als ik het getest heb laat ik het weten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: doorofnight on August 29, 2020, 11:03:20
Misschien ga ik dat doen, maar verticaal bi-ampen heb ik nooit gedaan en ik weet niet hoe dat moet. En ik maak niet graag fouten. Het ombouwen van mijn set met de bekabeling en alles kost me een halve dag. Maar als ik het getest heb laat ik het weten.
Oei, ik had verwacht omdat je bi-wires had liggen, dat het vier (stereo) kabels anders insteken was.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Achter mijn meubel staat een DSP die fungeert als crossover. Er liggen stekkerblokken om iets van 10 apparaten van stroom te voorzien. Het is nogal wat werk :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Als je het hoog en laag via een stereo versterker gebruikt kan alleen de voeding roet in het eten gooien als die niet gescheiden is.
Heeft ieder kanaal zijn eigen voeding heeft wisselen geen zin.

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software