JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

papaleo

Ik heb in de loop van de tijd dat ik een N7 heb al diverse instellingen en iris'en uitgeprobeerd ik vind dan ook de high-lamp modus het meest bevredigende daar in tegen (zal wel aan mij liggen) zie ik kwa 'groter' kleuren bereik optisch gezien geen verschillen tussen mèt en zonder filter wel zie ik dat er its meer licht is als ik zonder filter draai...aangezien je wbt het licht met HDR van alles uit kast moet trekken vind ik dan ook dat zonder filter het voordeel van iets meer licht groter dan het 'grotere' kleuren bereik.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Onrust in het beeld kan uit een paar plekken komen.

Uit de processing kant
Conversie systeem
Paneel aansturing

Dus is vaak niet 123 te zeggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: papaleo on April  9, 2021, 11:59:37
Ik heb in de loop van de tijd dat ik een N7 heb al diverse instellingen en iris'en uitgeprobeerd ik vind dan ook de high-lamp modus het meest bevredigende daar in tegen (zal wel aan mij liggen) zie ik kwa 'groter' kleuren bereik optisch gezien geen verschillen tussen mèt en zonder filter wel zie ik dat er its meer licht is als ik zonder filter draai...aangezien je wbt het licht met HDR van alles uit kast moet trekken vind ik dan ook dat zonder filter het voordeel van iets meer licht groter dan het 'grotere' kleuren bereik.

Dat "voordeel" van het groter kleuren bereik zie je echt pas als er content is waarbij de kleuren het "extreme" van de P3 color space gaan opzoeken en dat is in heel wat "gewone" content inderdaad vaak niet het geval.
Als je dan het verschil met en zonder filter bekijken zal je dit amper merken.
Ga je bvb een paar docu's van BBC Blue Planet draaien met beelden van exotische vogels ed, dan ga je dit verschil zeker opmerken, ook bij animatie kan je dit wel vaker tegenkomen.
Het verschil is er dus wel, maar het hangt uiteraard af van welk materiaal je bekijkt.

Teejoo

Quote from: home@the movies on April  9, 2021, 23:41:34
Dat "voordeel" van het groter kleuren bereik zie je echt pas als er content is waarbij de kleuren het "extreme" van de P3 color space gaan opzoeken en dat is in heel wat "gewone" content inderdaad vaak niet het geval.
Als je dan het verschil met en zonder filter bekijken zal je dit amper merken.
Ga je bvb een paar docu's van BBC Blue Planet draaien met beelden van exotische vogels ed, dan ga je dit verschil zeker opmerken, ook bij animatie kan je dit wel vaker tegenkomen.
Het verschil is er dus wel, maar het hangt uiteraard af van welk materiaal je bekijkt.
Als ik het filter met de nieuwe software nu deactiveer. Welk kleurprofiel moet ik dan kiezen om weer de juiste kleuren te hebben met HDR?

pameijer

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  9, 2021, 23:02:07
Onrust in het beeld kan uit een paar plekken komen.

Uit de processing kant
Conversie systeem
Paneel aansturing

Dus is vaak niet 123 te zeggen.
Daar begrijp ik dan natuurlijk nog steeds niet veel van.  ;)

Wat zou het dan bij de X7900 veroorzaken, en kun je wat meer uitleggen wat die onrust dan exact in het beeld is, los van de oorzaak?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

vik

Zoals Werner al zegt het ligt ook aan het content of je het voordeel gaat zien van het filter. De BBC docu inderdaad en als ik het goed heb is het verschil ook goed te zien bij de UHD X-men Apocalypse. Maar dat is alweer een tijdje terug voor mij. Don't shoot me if I am wrong.  8)


Quote from: papaleo on April  9, 2021, 11:59:37
Ik heb in de loop van de tijd dat ik een N7 heb al diverse instellingen en iris'en uitgeprobeerd ik vind dan ook de high-lamp modus het meest bevredigende daar in tegen (zal wel aan mij liggen) zie ik kwa 'groter' kleuren bereik optisch gezien geen verschillen tussen mèt en zonder filter wel zie ik dat er its meer licht is als ik zonder filter draai...aangezien je wbt het licht met HDR van alles uit kast moet trekken vind ik dan ook dat zonder filter het voordeel van iets meer licht groter dan het 'grotere' kleuren bereik.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

@pmeijer
Het is niet uit te leggen zonder echt op zeer technische dingen uit te komen.

Laten we het zo zeggen.
Waarom zie je op bepaalde dvds ringing en op andere van dezelfde transfer niet?

Het ligt aan de bewerkingen en conversies die gedaan worden. Daarnaast ook de manier van paneel gebruik.

Sony gebruikt nagenoeg eenzelfde techniek en laat bv veel meer rust zien en een flink hogere ANSI contrast waardes en black detail.

Waar jvc met dezelfde techniek een veel hogere full on full off contrast ratio haalt maar minder smoothness en minder zwart detail.

Je merkt dat door de jaren heen dit steeds iets verbeterd tot het punt van de N serie waar je qua onrust bijna gelijk zit aan Sony.

Toch vind ik Sony nog steeds mijlen ver vooruit op dingen als motion en frame interpolatie. Maar jvc ligt weer iets voor op hdr gebied.

Op dit moment maken beide gewoon projectoren die waanzinnig goed zijn en Sony ligt qua zwart tegenwoordig absoluut niet ver meer achter op jvc. Qua hdr mogen ze flink wat inhalen.

Vandaar ook vaak ons advies
Als je heel veel hdr kijkt in een batcave - jvc
Kijk je voornamelijk sdr en soms hdr - Sony

Kijk je in een ruimte waar je niet ideaal kan verduisteren de Epson 9400 of bij redelijke verduistering de Sony.

Heb je echt een dedicated ruimte is er weinig wat een betere film ervaring geeft dan een jvc of sony. Dus met beide doe je gewoon een super koop

Ligt je voornamelijke focus op beweging en black detail is het Sony. Wil je net wat dieper qua zwart en betere hdr dan jvc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Copy/paste...

Wat ik vandaag getackeld heb is het volgende;

De laatste tijd dat ik de Zappiti hier thuis aan de tand aan het voelen was zag ik per toeval het volgende fenomeen in het beeld verschijnen... (laat me duidelijk zijn ik was er niet bewust naar opzoek  :tounge2:)

Wanneer ik een 4k/uhd/hdr film kijk en de achtergrond was 'bright' wit of licht grijs met op de voorgrond bv een persoon en het beeld/de scene niet bewoog en er kwam witte ondertiteling onder in beeld dan zag ik dat het beeld een beetje 'geknepen' werd alsof de iris wat aan het knijpen was...maar zodra de subs uit beeld verdwenen zag ik het beeld weer gaan oplichten maar ook zag ik dat wanneer het beeld geknepen was met de subs in beeld...was er ook scherpte verlies over het gehele plaatje/beeld alsof de subs in een soort van overlay/filter over het beeld heen kwam.

Laat me duidelijk zijn het was ook niet zo dat dit 'fenomeen' heel sterk aanwezig was je moet heel goed opletten om het te kunnen zien,maar het was er wel degelijk en alleen (met oog) waarneembaar wanneer het beeld op dat moment ook stil stond als er maar iets van beweging was...pans oid dan was dit fenomeen met het oog al niet meer te zien.
In eerste instantie dacht ik dan ook dat dit door de Zappiti kwam omdat ik daar mee aan het testen was maar het was bij meer van mijn bronnen te zien ook met de Oppo.
Ik denk dan ook dat hoe beter de bron hoe beter waarneembaar...hoe meer deze kan laten zien.

Ik had Vik vanochtend hierover gebeld en hij bevestigde ook dat sommige personen met een JVC (niet iedereen) dit fenomeen wel eens zag en dat hij er niet een duidelijke oplossing voor wist...
Volgens hem zou het goed kunnen doordat er van alles en nog wat aan gevinkt staat in de pj waardoor de processor het zwaar gaat krijgen en soms van die vreemde verschijnselen gaat vertonen.
Het mooiste/het ideaalste zou dan ook volgens hem zijn dat je een pj eigenlijk alleen maar gebruikt moest worden voor te projecteren van je beeld en de rest van de processen over moet laten aan een daarvoor geschikte externe video-processor....tja  8)

Ik heb van huis uit mijn iris fixed op -1 staan dus niet op automatisch dus kon het niet deze instelling zijn dat iris gaat pompen...Vik rade mij aan om de HDR instelling van 'beeld' naar 'scenes' te veranderen maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat.

Maar ik ben er uit het fenomeen is verdwenen,het kan vaak zo simpel zijn...
De meeste toegevoegde subs kan je bewerken in bv afmetingen,enz maar ook van structuur en kleur kan je naar eigen hand zetten nu heb ik de subs veranderd in de kleur zwart met daaromheen een grijs/wit randje en het fenomeen is als sneeuw voor de zon verdwenen.
(Zie foto)

Ik ben best benieuwd of dat er hier leden zijn met een JVC N of X serie en dan met name met een soortgelijke JVC als dat ik heb de N7 die dit ook hebben of nog ervaren?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Hier ook een soortgelijk iets met subtitles. Zeker in donkere scenes zichtbaar dat het hele beeld 'grijzig' wordt zodra er subs in beeld komen.
Op mijn mediaspeler heb ik de subs dan ook donker grijs ingesteld en voorheen op de Pana 424 had ik ze gedimd.
Helaas met de Sony X800 geen optie hiervoor.
Bij SDR niet zo'n last van behalve echt donkere scenes dus, bij HDR iets meer last van met lamp op high, maar dan ik het vooral dat de subs soms echt te fel zijn.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

En jij heb gèèn Nx serie
En ik weet dat het niet inherent aan het mer jvc is want ik had dit fenomeen destijds ook al (veel erger) met de Sony VW500...tot ergernis aan toe...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Quote from: papaleo on April 11, 2021, 16:15:20
En jij heb gèèn Nx serie
En ik weet dat het niet inherent aan het mer jvc is want ik had dit fenomeen destijds ook al (veel erger) met de Sony VW500...tot ergernis aan toe...

Klopt. Is gewoon zo'n bak wit licht die je in een keer extra nodig hebt voor je subs dat is gewoon funest voor je beeld en contrast.
Beste gewoon subs uitzetten.

Op mijn Samsung LED in de woonkamer is het bijvoorbeeld helemaal niet te doen met donkere scenes.
Een en al pompfestijn van het beeld....
Ook met alle processing zoals dynamic contrast, smart LED etc uitgeschakeld. Anders was er helemaal niet naar te kijken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Mijn wederhelft heeft de subs nu eenmaal nodig anders was het zeker een stuk makkelijker om er vanaf te zijn.
Ik vind de film zonder subs zelfs wat rustiger kijken maar soms ontkom je er gewoon niet aan er zijn ook films met een andere taal dan Engels.

En nog iets wat gerelateerd is aan de broodnodige subs...
Als ik (mijn wederhelft) geen subs nodig had gehad dan had ik hier al lang een Kaleidescape Strato in huize Papaleo hebben gehad...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Ik had dit natuurlijk ook maar heb toendertijd Mathias van Madvr geholpen om dit op te lossen en dat zit nu ook in de laatste Envy firmware verwerkt.
Met de Envy nu nergens geen last meer van, ook al zijn het twee lange regels van fel wit licht en dan nog steeds geen probleem. Werkt perfect.
Misschien weer een plusje voor de Envy?  :threadclosed:

Maar ik snap zeker je frustratie hierin, is ook irritant.
Ps, Kaleidrscape heeft ook wel wat issues heb ik begrepen hoor.
Maar dat is verder zeker mooi spul ja.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Ik wist niet dat jij bij het 'elite' groepje van ontwikkelaars van de Envy behoorden...  :thumbs-up:
Maar dat is wel gaaf dat ze daar een software oplossing voor hebben.

Ooh ik dacht dat een Kaleidescape (buiten de hoge aanschafprijs en kosten) alleen maar 'plussen' kende.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Quote from: papaleo on April 11, 2021, 17:14:58
Ik wist niet dat jij bij het 'elite' groepje van ontwikkelaars van de Envy behoorden...  :thumbs-up:
Maar dat is wel gaaf dat ze daar een software oplossing voor hebben.

Ooh ik dacht dat een Kaleidescape (buiten de hoge aanschafprijs en kosten) alleen maar 'plussen' kende.

Nou 'elite' wil ik het niet noemen hoor, ik was denk ik degene die het meest klaagde over subtitels probleem en hij vroeg of ik wou helpen daarin.
Het enige wat ik moest doen is bepaalde scenes opzoeken die hij aangaf en zeggen wat ik zag en op den duur wist hij hoe hij het aan moest pakken.
Heeft denk ik een week of zes a acht geduurd en Mathias had het perfect en ingevoerd bij de laatste beta dtm 2.0 software update.
Werkt echt super nu.

Wat betreft de Kaleidescape las ik een poosje terug wat minpunten of beter gezegd probleempjes maar daar waren ze mee bezig om dat op te lossen, weet niet eens meer waar dat over ging.
Dus als je een Kaleidescape wilt is dat geen probleem meer lijkt mij.
Is gewoon een prachtige manier van films kijken. Of was er nou 1 film maatschappij dat niet met hun in zee ging? Ik weet het niet meer...  Er was dacht ik ook iets met de film Blade Runner 2049 en dat die op schijf beter beeld (of geluid?) gaf dan de Kaleidescape versie?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Jep

Quote from: papaleo on April 11, 2021, 15:07:00
Copy/paste...


Ik ben best benieuwd of dat er hier leden zijn met een JVC N of X serie en dan met name met een soortgelijke JVC als dat ik heb de N7 die dit ook hebben of nog ervaren?

Ik heb soort gelijke problemen ervaren, maar dan wel alleen met streamen van Netflix of Prime. Met (UHD) blurays nooit last van gehad. Ik heb hier een tweetal filmpjes gepost van het probleem:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176634.msg3411775#msg3411775

Ondertussen is de N7 gekalibreerd door Frank. Ik moet deze scènes nog eens opzoeken, maar volgens mij is het nu een stuk beter of zelfs helemaal verdwenen. Wat er precies anders is ingesteld waardoor het verdwenen is, weet ik niet.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

riwi

Quote from: papaleo on April 11, 2021, 15:07:00
De meeste toegevoegde subs kan je bewerken in bv afmetingen,enz maar ook van structuur en kleur kan je naar eigen hand zetten nu heb ik de subs veranderd in de kleur zwart met daaromheen een grijs/wit randje en het fenomeen is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik ben best benieuwd of dat er hier leden zijn met een JVC N of X serie en dan met name met een soortgelijke JVC als dat ik heb de N7 die dit ook hebben of nog ervaren?
Kan het niet zo zijn dat de witte subtitles via plafond en muren ook nogal wat licht terug kaatsen?
Ook is het zo dat als je een donker beeld heb met daarin witte ondertitels dat je "ansi" contrast gaat tellen. En dat is een stuk lager dan het on/off contrast waar je met een algeheel donker beeld richting de off stand zit.
Ik vind ook dat als je ondertitels gebruikt je de auto iris niet meer kan gebruiken vanwege het pompen.
Ik kijk vrijwel altijd zonder ondertitels tenzij het een taal is die ik niet snap ;) engels en duits is prima, maar tijd geleden die belgische undercover daar had ik ze wel nodig :) En zweeds lukt mij ook niet echt  ;)

ppeter

Ondanks we altijd met subs kijken, hebben we tot op dit moment dit sub verhaal nog niet kunnen vaststellen.
Zowel met de UB900 als met de Shield gelukkig nog niet gezien. (maar ga er nu wel eens extra op letten)
Ofwel hebben we geluk, of Werner heeft de N5 echt goed afgeregeld? 🤓
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Je kan er ook voor kiezen om de subs in het beeld te laten projecteren bij veel spelers, vaak scheelt dit ook.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Maks

Misschien een tip voor de forumgenoten die toch graag subs willen gebruiken en dan geen last willen hebben van de hetgeen dat in deze thread is beschreven, kun je het volgende doen:

Persoonlijk vind ik de retail PGS subs idd altijd te wit en veel te groot wanneer je het projecteert op je scherm.

Daarom doe ik het volgende:
1. je download de .srt subtitle en sync die eventueel nog met subtitle workshop 6b
2. Vervolgens laad je die subs in het gratis tooltje Subtitle Edit 3.16
3. Je klikt op bestand =>  exporteren => en kies dan Blu Ray (Sup) (oftewel je gaat een PGS sub creëren)
4. Dan kom je in het volgende scherm, zie attachment:
5. Je selecteert de lettertype en grootte (ik kies altijd arial en met grootte 46, deze is een stuk kleiner dan de retail subs)
6. Vervolgens selecteer je bij het veld 'Ondermarge' 120 voor 1.85/16:9 Aspect Ratio movies of 170 voor 2.35/21:9 Aspect ratio movies. Ik heb zelf een 21:9 scherm en met deze stand (170) komen de subs mooi in het beeld en niet in de zwarte balken. Sommige mediaspelers (oppo/zidoo) kunnen de subs verticaal shiften maar sommige mediaspelers kunnen dit niet en dan is dit de ideale setting. 
7.  Dan kun je bij het veld tekenkleur, de kleur van de subs aanpassen...die maak ik dus altijd wat grijzer zoals je ook ziet in de bijlage
8. Tenslotte kun je de regelgrootte in stellen...dat is de afstand tussen de subs wanneer er 2 regels subs zijn ipv 1.

Dit alles hoef je maar 1x in te stellen, aangezien de settings worden onthouden. Hoe er dus wel rekening dat wanneer de film een andere aspect ratio heeft je de ondermarge moet aanpassen en hou ook de framerate in de gaten, daar sommige films ook 24fps zijn...default waarde van de subtitlle edit is 23.976, maar zoals je in de bijlage kan zien kun je dat ook aanpassen.

Op deze wijze creeër je dus wat kleinere en grijzere subs tov de super witte en grote retail subs en ben je van het issue af.
groet Max
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

PascalP

Quote from: Maks on April 15, 2021, 12:16:51
Misschien een tip voor de forumgenoten die toch graag subs willen gebruiken en dan geen last willen hebben van de hetgeen dat in deze thread is beschreven, kun je het volgende doen:

Persoonlijk vind ik de retail PGS subs idd altijd te wit en veel te groot wanneer je het projecteert op je scherm.

Daarom doe ik het volgende:
1. je download de .srt subtitle en sync die eventueel nog met subtitle workshop 6b
2. Vervolgens laad je die subs in het gratis tooltje Subtitle Edit 3.16
3. Je klikt op bestand =>  exporteren => en kies dan Blu Ray (Sup) (oftewel je gaat een PGS sub creëren)
4. Dan kom je in het volgende scherm, zie attachment:
5. Je selecteert de lettertype en grootte (ik kies altijd arial en met grootte 46, deze is een stuk kleiner dan de retail subs)
6. Vervolgens selecteer je bij het veld 'Ondermarge' 120 voor 1.85/16:9 Aspect Ratio movies of 170 voor 2.35/21:9 Aspect ratio movies. Ik heb zelf een 21:9 scherm en met deze stand (170) komen de subs mooi in het beeld en niet in de zwarte balken. Sommige mediaspelers (oppo/zidoo) kunnen de subs verticaal shiften maar sommige mediaspelers kunnen dit niet en dan is dit de ideale setting. 
7.  Dan kun je bij het veld tekenkleur, de kleur van de subs aanpassen...die maak ik dus altijd wat grijzer zoals je ook ziet in de bijlage
8. Tenslotte kun je de regelgrootte in stellen...dat is de afstand tussen de subs wanneer er 2 regels subs zijn ipv 1.

Dit alles hoef je maar 1x in te stellen, aangezien de settings worden onthouden. Hoe er dus wel rekening dat wanneer de film een andere aspect ratio heeft je de ondermarge moet aanpassen en hou ook de framerate in de gaten, daar sommige films ook 24fps zijn...default waarde van de subtitlle edit is 23.976, maar zoals je in de bijlage kan zien kun je dat ook aanpassen.

Op deze wijze creeër je dus wat kleinere en grijzere subs tov de super witte en grote retail subs en ben je van het issue af.
groet Max

Leuk maar behoorlijk omslachtig daar je dit in de meeste mediaspelers zelf ook wel kunt instellen ;)
En als je schijfjes bekijkt zit je nog steeds met dit euvel, in de Panasonic UHD speler kun je bijvoorbeeld wel de subtitle luminance instellen maar in de Sony niet
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Maks

Klopt, als je alleen maar schijfjes kijkt dan houd het idd op....maar dat zijn er toch niet zoveel meer ;D
Zoals ik al zei, eenmalig instellen en de settings worden onthouden...dus het valt wel mee. Maar goed, misschien dat ik iemand anders hier blij mee kan maken ;)
JVC-N9, Panamorph DCR, IVisions Tab tensioned 21:9 screen (145x330), Klipsch THX-Ultra 2 - 9.2.4, JVC Exofield, Samsung 98QN90a, Oppo BDP-203, Zidoo UHD 3000, Madvr Envy, Marantz AV8805, Marantz MM88077, Marantz MM8008,  Synology DS1813 en veel te veel dure kabels!

denoontje

Quote from: Maks on April 15, 2021, 12:31:49
Klopt, als je alleen maar schijfjes kijkt dan houd het idd op....maar dat zijn er toch niet zoveel meer ;D
Zoals ik al zei, eenmalig instellen en de settings worden onthouden...dus het valt wel mee. Maar goed, misschien dat ik iemand anders hier blij mee kan maken ;)
Hier juist wel schijfjes en steeds meer[emoji18]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MLCinema

Alleen van schijf. Dimmen en verplaatsen van subs werkt top. Sinds deze week gebruik ik ook de maak functie voor het maskeren van beeld buiten mijn 21:9 kader. Hierdoor gooi ik beeld weg bij IMax scènes maar kan ik ongestoord groot blijven projecteren. Die schiftende aspect ratio hype is volkomen waardeloos met een 21:9 scherm[emoji13]. En liever dit dan terug zoomen naar 16:9...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Teejoo

Quote from: Kamdioblitz on April 18, 2021, 15:33:54
Alleen van schijf. Dimmen en verplaatsen van subs werkt top. Sinds deze week gebruik ik ook de maak functie voor het maskeren van beeld buiten mijn 21:9 kader. Hierdoor gooi ik beeld weg bij IMax scènes maar kan ik ongestoord groot blijven projecteren. Die schiftende aspect ratio hype is volkomen waardeloos met een 21:9 scherm[emoji13]. En liever dit dan terug zoomen naar 16:9...
Nog iemand die het licht heeft gezien door de masking te gebruiken  ;)

En het mooie is dat de subs gewoon in het 21:9 frame blijven staan.