Welke subwoofer voor HT en muziek in mijn situatie

Started by Cobraatje, July 26, 2020, 09:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Ik heb ook een zwak voor grote ribbons / AMT.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cobraatje

Ik weet niet of je Raidho al gehoord hebt, zo niet dan is dat als liefhebber van een ribbon aan te raden.
Persoonlijk vind ik de monitoren beter klinken dan de vloerstaanders.
Wel is een setting met een goede opstelling belangrijk.

DofN

Nog niet gehoord. Ik ben tevreden met mijn huidige luidsprekers (ook met ribbon) maar mijn volgende luidsprekers worden iets actief/cardioide/open baffle-/wave guide eventueel met AMT of ribbon-achtigs. Wat het wordt weet ik nog niet. Maar liever geen 'reguliere' luidsprekers meer. Kom ik er niet uit dan ga ik vermoedelijk heel duf ooit eens over naar de Epicon 6. Van alle reguliere luidsprekers die ik tot nu toe heb mogen beluisteren vind ik die gewoon erg OK.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cobraatje

Zou dan voor zelfbouw zeker de tweeter van Raidho meenemen(als die los verkocht wordt), vind ik fijner en beter klinken dan b.v. AMT's en de ribbons van Dali die ik gehoord heb.

Cobraatje

Ik ben nu een aantal dagen subloos, toch vreemd :)
Gelukkig van korte duur en volgende week komt Viktor, Cinemike Benelux, de JL brengen en installeren.


Cobraatje

Toch wat anders dan de E110 geworden ;)

Ik zag toevallig op een ander forum een advertentie voor een recent gereviseerde JL Audio F112v1.
Door prijs en aantoonbare revisie, was het een aanbod dat ik niet kon laten lopen.

Voordeel; betere subwoofer dan de E110 en inregelsysteem.
Nadeel; stuk groter dan de E110 en inregelen door professional valt weg.

Dirk

dat goed inregelen wordt toch zwaar overschat als je de subexperts hier mag geloven  ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ralf67

#82
Bigger is better  8)

Inregelen kan je idd een eind mee komen.

Cobraatje

Quote from: Dirk on September  4, 2020, 09:02:09
dat goed inregelen wordt toch zwaar overschat als je de subexperts hier mag geloven  ::)

Daar ga jij dan met al je ingeregel, verspilde tijd😁

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Cobraatje on September  4, 2020, 08:51:12
Toch wat anders dan de E110 geworden ;)

Ik zag toevallig op een ander forum een advertentie voor een recent gereviseerde JL Audio F112v1.
Door prijs en aantoonbare revisie, was het een aanbod dat ik niet kon laten lopen.

Voordeel; betere subwoofer dan de E110 en inregelsysteem.
Nadeel; stuk groter dan de E110 en inregelen door professional valt weg.
Mooie sub.
DSP Inregelen kan met ARO op de F serie .


Cobraatje

Vond ik ook, wel groter dan ik zocht maar kon de F112 niet laten gaan.
Afgelopen juli helemaal nagekeken; start circuit en aantal elco's zijn vervangen, intern schoongemaakt en behuizing gepolijst.

Jij nog tips Morca over de plaatsing(iemand anders mag ook ;))?
Wil de sub liever niet teveel verplaatsen, de F112 weegt 54kg.
Ik zou zelf vanwege de grootte de sub het liefst aan de achterzijde naast de bank waar ik zit plaatsen.
Ik heb in RoomEQ optie Room sim 2 plaatsen ingevoerd.
1e plek vooraan waar mijn meeste subs hebben gestaan, 2e is waar ik de JL  graag zou neerzetten.


Ralf67

Geen lolletje idd, maar hier ook met een 57 kg zware SVS PB12+ aan het slepen geweest deze week.

Wel met het gewenste resultaten.

fluissie

#89
Kom op zeg .... Als je de beste prestaties wilt ff de schouders eronder en niet miepen

Heb vorig weekend 2 arendals van 60 kilo de stuk alleen een smalle draaitrap naar beneden getild en in de auto gezet en thuis er weer uit gehaald alleen

eduard

De subwoofer crawl is een van de betere manieren om de ideale positie voor de sub te bepalen. Oftewel sub op luister positie en was bas heavy muziek op en dan maar kruipen door de ruimte. Waar de bas het beste klinkt zou de ideale plek voor de sub moeten zijn.

Cobraatje

De 1e plek is door de crawl bepaald.
Later bleek in Rew room sim dat het zeer waarschijnlijk een goede plek is.

Quote from: morca on September  5, 2020, 08:57:01
Voor naast je speakers lijkt mij het beste.
Maar gezien je roomsim en je wens, zou achter ook goed kunnen.

Beetje zwaar om te sjouwen ja  ;)

Gaf qua verwachte metingen, samen met plek 1 de beste grafiek.
Ik probeer plek 2 als eerste.

Normaal is 50+ kilo geen enkel probleem, maar zit al een tijd met mijn rug te klooien.
Gaat wel langzaam beter maar 50+ kg vindt mijn rug nog niet fijn.

Ralf67

En nu een aantal dagen verder bevalt de subwoofer nog steeds ?


Ralf67

#94
Ooit wel eens eentje thuis gehad dan ?

Daarom ook de vraag aan TS

morca

Elke JL driver klinkt ong hetzelfde in de duurdere range. Zelfde fromaat bedoel ik dan.
De duurdere een minimale fractie strakker misschien, en meer punch.
Dus ik kan me voorstellen hoe hij klinkt  :)
Ik heb er geen thuis gehad nee  ;)

Ik bouw er liever 2 zelf  :angel:

Ralf67

Vandaar ook mijn vraag.

Heb nu een PC13 Ultra draaien.

Ben ook wel eens nieuwsgierig naar een JL 112 of een Velodyne DD12.

Cobraatje

#97
Ik heb veel subs gehad en voor mij is de volgorde ongeveer(vergeet er vast wel 1 ;)): Merovinger 1/15, 2x Rythmik F12, JL Audio F112, Rythmik E15, Akustik-Lab Stella Novus, Martin Logan Descent i, Velodyne DD12, SVS SB2000, Def. Tech Supercube Ref, XTZ 10.17 Edge.

De volgorde is wat naar mijn eisen de beste subs zijn voor muziek en HT.
Voor alleen HT zou b.v. de Def. tech. hoger staan en voor alleen muziek zou de de Stella Novus hoger staan.

Edit: Foto F112 met SVS Soundpaths toegevoegd.

vik

Veel plezier met de Fathom Cobraatje! Het is je vergeven  :tongue2:

Quote from: Cobraatje on September  8, 2020, 08:36:34
Ik heb veel subs gehad en voor mij is de volgorde ongeveer(vergeet er vast wel 1 ;)): Merovinger 1/15, 2x Rythmik F12, JL Audio F112, Rythmik E15, Akustik-Lab Stella Novus, Martin Logan Descent i, Velodyne DD12, SVS SB2000, Def. Tech Supercube Ref, XTZ 10.17 Edge.

De volgorde is wat naar mijn eisen de beste subs zijn voor muziek en HT.
Voor alleen HT zou b.v. de Def. tech. hoger staan en voor alleen muziek zou de de Stella Novus hoger staan.

Edit: Foto F112 met SVS Soundpaths toegevoegd.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Cobraatje

Sub staat toch weer op de oude positie.
Bij filmfragmenten die ik zeer goed ken, miste ik toch wat impact.
Via sub crawl meerdere plekken uitgeprobeerd. De plek rechtsvoor waar bijna al mijn subs hebben gestaan, bleek wederom de beste plaats.