Waar subwoofer plaatsen in mijn HT ruimte?

Started by sandervg, June 14, 2020, 22:29:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik ben niet helemaal tevreden over het geluid van mijn subwoofer, een Velodyne SPL1200 Ultra. Ik mis het diepste laag en het geheel heeft wat te weinig impact. Nu heb ik sinds kort een receiver met Dirac live, dus dat zal mogelijk verbetering geven, maar ik ben ook aan het kijken naar eventueel een andere plaats. De sub staat nu onder het scherm tussen twee kastjes. Ik heb daar destijds voor gekozen zodat - mocht de sub locatie toch te horen zijn - dit in ieder geval niet storend zou zijn. De ruimte achter het scherm is voor de speakers en verder volgestopt met Rockwool om te zorgen dat het daar een beetje gedempt wordt.

Ik heb begrepen dat je een sub toch beter in een hoek kunt zetten. Zie de blauwe pijl. Daar staat nu een kastje (achterste kastje is één element hoog, daarnaast een kastje van 2 elementen hoog en daarnaast een kastje van 3 elementen hoog... is wat lastig te zien op de foto). Ik zou de achterste kast kunnen opofferen en daar de sub neerzetten. Dan staat deze ingesloten door een houten knieschot, een kast, een betonnen muur en een schuin omhoog lopend dak. Zou dat een verbetering geven? (en 'gewoon uitproberen' is wat lastig omdat die hele kastentoestand volledig is vastgezet, dus ik wil vooraf proberen een inschatting te maken van de succes kans)

Ik zou de sub eventueel ook helemaal links in de hoek kunnen zetten (is wat lastig als ik bij het knieschot moet zijn... ). Is dat misschien beter?

Of zie je obv deze foto nog andere betere plaatsen voor de subwoofer?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Is dit een nieuwe duitse Velodyne?

De oude types gaan tot 25 hz ong .
Daar heb ik in het begin van het meettopic vergelijkingen van gezien tov een svs.

Dirk

nu gaan m'n ogen wel wat achteruit, maar ik zie toch echt geen foto  :unsure:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

denoontje

Quote from: morca on June 15, 2020, 00:00:52
Is dit een nieuwe duitse Velodyne?

De oude types gaan tot 25 hz ong .
Daar heb ik in het begin van het meettopic vergelijkingen van gezien tov een svs.
Nope


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Witalik

Proberen en je weet het. Of je zet de sub op de luisterpositie en doet de subwoofer crawl door de kamer. Beetje indicatie krijg je dan. Maar dan nog kan het zijn dat je op een bepaalde positie nulls en pieken heb op bepaalde frequentie.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

sandervg

Quote from: morca on June 15, 2020, 00:00:52
Is dit een nieuwe duitse Velodyne?
Sub is ca. 9 jaar oud denk ik. Volgens mij uit de USA.

Quote from: morca on June 15, 2020, 00:40:11
Ik dacht dat je net je AV 8003 had ingeregeld Sander...?
Klopt. Speakers ben ik best tevreden over, maar sub nog wat minder. Daar kan ik op de AV8003 ook niet veel aan afstellen (eerste EQ band is 63 Hz, dus heb alleen de meetmic van Velodyne zelf gebruikt)

Quote from: Witalik on June 15, 2020, 06:49:34
Proberen en je weet het. Of je zet de sub op de luisterpositie en doet de subwoofer crawl door de kamer. Beetje indicatie krijg je dan. Maar dan nog kan het zijn dat je op een bepaalde positie nulls en pieken heb op bepaalde frequentie.
Proberen gaat niet (kan niet 'even' de kastafbreken). De sub crawl.... nooit van gehoord. Ik neem aan: sub op de luisterpositie en dan luisteren waar in de ruimte je het meeste bas hebt? Is dat dan de beste plek? (meeste bas = beste?)


Maar zou het uberhaupt kansrijk zijn om een sub zo ingebouwd te plaatsen tussen kast en knieschot?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jvanhambelgium

Meest bas / hoekplaatsing is zeker niet altijd "de beste" plek.
Als je nu impact mist gaat Dirac dat niet plots oplossen (omgekeerd eerder wel, als je een overdaad aan rommeligen,boemerige bass heb kan Dirac daar wel in opschonen)
Ik zou in de eerste plaats met de fysieke plaatsing gaan spelen en als dat al "redelijk is" met Dirac er nog eens over gaan.

Plaasing in de hoek (of tot enkele tientallen cm's uit de hoek) zal je wat extra output opleveren (zogenaamde "corner gain") maar je gaat ook alle kamer-resonanties "aanstoten" (triggeren) wat dan weer andere neven-effecten meebrengt op verschillende luisterplekken in de ruimte. Als jij NET op een bepaalde plek zit met een "dip" op vb 35Hz ga je voor die frequentie niet veel horen. De kunst is dus om dat wat proberen te vermijden.

In mijn geval staan m'n subs idd in de hoeken, maar de zolderconstructie hier geeft iets andere resultaten dan de gemiddelde rechthoekige/vierkante ruimte.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sandervg

Okay.... Ik ben ook aan het uitproberen waar ik precies wil zitten (dichterbij = groter beeld / beter surround, te dichtbij = niet comfortabel). Dus eerst dat besluit nemen, dan zal ik eens de 'sub crawl' gaan doen en met REW meten waar de dips zitten.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jvanhambelgium

Als je kamer klassiek rechthoekig / vierkant is zonder schuine plafonds of inhammen etc kan je redelijk snel de kamer-resonanties in kaart brengen (in REW vb met de simulator) of met online tools zoals

https://amcoustics.com/tools/amroc

Die kamer-resonanties zijn eigen aan de afmetingen van de ruimte.
Op die manier zou je al een idee kunnen krijgen in welke freqs de "gaten" zitten en hoe de verdeling in de ruimte is.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Witalik

Quote from: sandervg on June 15, 2020, 08:25:46

Proberen gaat niet (kan niet 'even' de kastafbreken). De sub crawl.... nooit van gehoord. Ik neem aan: sub op de luisterpositie en dan luisteren waar in de ruimte je het meeste bas hebt? Is dat dan de beste plek? (meeste bas = beste?)


Maar zou het uberhaupt kansrijk zijn om een sub zo ingebouwd te plaatsen tussen kast en knieschot?

Meeste bas is zeker niet perse beste nee. Maar als je wat mist kan je met die methode redelijk snel je ruimte testen. Het kan zijn dat je een bepaalde positie in de ruimte gewoon geen bas hoort en ergens anders is het teveel.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"