Waarom bij Marantz SR8012 bizar groot prijsverschil bij aanbieders?

Started by Jack_D, February 5, 2020, 10:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Ik ben aan het rondkijken voor een andere Receiver, de Marantz SR8012 lijkt mij wel wat.
De meesten aanbieders verkopen hem in de range tussen €3000,- en €2800,-
Bij Correct zie ik hem staan voor €2295,-(niet in de koopjeskelder) dat vind ik een bizar prijsverschil.
Bij  een vreemde onbekende eendagvliegwebwinkel niet geheel pluis zou ik me het kunnen voorstellen(niet dat ik daar ooit iets zou bestellen, de kans dat je bedonderd word is dan te groot).

Maar heb al vaker wat bij Correct gekocht was altijd oke, waar komt die bizar lage prijs vandaan? Op internet kan ik niet echt structurele grote technische problemen of andere ellende vinden van dit apparaat. Dus het lijkt geen fout ontworpen maandagochtend ontwerp :D

Als ik bvb naar de Rotel RAP1580 kijk, die staat overal maar dan ook echt overal voor €3999,-Als ze daar nu ook een ergens €750,- af doen wordt deze voor mij ook interessant, maar dat weer een ander verhaal :tounge:

Maar back to topic
Dus is het bij correct een koopje en gelijk bestellen of mis ik hier iets, het kost mij moeite om hem niet nu gelijk te bestellen voor deze prijs.
:angel:


Maar als iets te mooi is om waar te zijn is het dat vaak ook dus vandaar toch even pas op de plaat en hier op het forum even een berichtje uitzetten.


flakkees

ik zou ze even bellen , misschien is het een retour gebracht apparaat
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

mancaver

Quote from: Jack_D on February  5, 2020, 10:38:50
Ik ben aan het rondkijken voor een andere Receiver, de Marantz SR8012 lijkt mij wel wat.
De meesten aanbieders verkopen hem in de range tussen €3000,- en €2800,-
Bij Correct zie ik hem staan voor €2295,-(niet in de koopjeskelder) dat vind ik een bizar prijsverschil.
Bij  een vreemde onbekende eendagvliegwebwinkel niet geheel pluis zou ik me het kunnen voorstellen(niet dat ik daar ooit iets zou bestellen, de kans dat je bedonderd word is dan te groot).

Maar heb al vaker wat bij Correct gekocht was altijd oke, waar komt die bizar lage prijs vandaan? Op internet kan ik niet echt structurele grote technische problemen of andere ellende vinden van dit apparaat. Dus het lijkt geen fout ontworpen maandagochtend ontwerp :D

Als ik bvb naar de Rotel RAP1580 kijk, die staat overal maar dan ook echt overal voor €3999,-Als ze daar nu ook een ergens €750,- af doen wordt deze voor mij ook interessant, maar dat weer een ander verhaal :tounge:

Maar back to topic
Dus is het bij correct een koopje en gelijk bestellen of mis ik hier iets, het kost mij moeite om hem niet nu gelijk te bestellen voor deze prijs.
:angel:


Maar als iets te mooi is om waar te zijn is het dat vaak ook dus vandaar toch even pas op de plaat en hier op het forum even een berichtje uitzetten.
Er staat ook een zo-goed-als-nieuwe Denon AVR-X7200WA in de marktsectie en op marktplaats (yep, van mij) welke je voor nog minder kan kopen en zeker net zo goed is als de Marantz. Misschien ook een optie? ;)

Sjettepet

Een belangrijke tip: bestel bij Correct altijd online, ook als je om de hoek woont. Alleen dan kun je een apparaat terugbrengen (wet op koop op afstand). Als je het als B-keusproduct in de winkel koopt, fysiek, en bij thuiskomst tref je een sigarettenpeuk onderin de doos aan, kun je hoog en laag springen. Been there, done that.

Quote from: flakkees on February  5, 2020, 10:48:29
ik zou ze even bellen , misschien is het een retour gebracht apparaat
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Jack_D

Heb contact gehad, is gewoon hun prijs en nieuw in de doos, niets uit hun koopjeskelder :D
blijf het vreemd vinden dat grote prijsverschil......

Quote from: flakkees on February  5, 2020, 10:48:29
ik zou ze even bellen , misschien is het een retour gebracht apparaat

pameijer

Zowel zwart als zilver hebben die prijs, dus kleine kans dat het refurbished of retouren zijn. Ik zou snel bestellen, prijzen kunnen zo weer omhoog gaan. Je hebt 2 weken om alles te checken en evt zonder reden retour te sturen. Ik zou bijna zeggen: bedankt voor de tip  ::)
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Rikske

Kijk ook even bij Smits in Arnhem daar ben ik de mijne gaan halen nu zondag, 2.299€ met 5 jaar garantie  ;)

sion

Ik heb de Marantz SR8012 ook en ben er zeer tevreden mee! Heeft enorm veel power reserves en erg dynamisch geluid. Qua opbouw lijkt dit nog het meeste op de Flagship receivers van lang vervlogen tijden.

Gene DellaSala heeft ook een uitgebreide review (zowel op schrift als video) gemaakt:

https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/marantz-sr8012-receiver

https://youtu.be/sz42dpnnSJg
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

ah, er zijn er dus meer die hem voor deze lage prijs aanbieden, geeft al wat meer vertrouwen.


Quote from: Rikske on February  5, 2020, 11:46:59
Kijk ook even bij Smits in Arnhem daar ben ik de mijne gaan halen nu zondag, 2.299€ met 5 jaar garantie  ;)

Jack_D

Hmmm..... gaat wel niet over de prijs maar zie nu toch 2 puntjes waarom de Marantz SR8012 het misschien toch voor mij niet kan worden.

Geen HDCD en Analoge Dolby Prologic of Dolby PrologicII decoding. En ja ik weet het, das oude meuk waar geen levende ziel meer iets mee doet, behalve ik dus. Ik heb nog aardig wat muziek opnames welke geoptimaliseerd zijn voor Dolby Prologic en dat vind ik lekker retro meerkanaals genieten :D



Quote from: sion on February  5, 2020, 11:52:03
Ik heb de Marantz SR8012 ook en ben er zeer tevreden mee! Heeft enorm veel power reserves en erg dynamisch geluid. Qua opbouw lijkt dit nog het meeste op de Flagship receivers van lang vervlogen tijden.

Gene DellaSala heeft ook een uitgebreide review (zowel op schrift als video) gemaakt:

https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/marantz-sr8012-receiver

https://youtu.be/sz42dpnnSJg

sion

HDCD is volgens mij alleen iets waar Rotel iets mee deed. Als je een Rotel cd-speler hebt dan verzorgt die de decoding. Ik heb toevallig ook één CD die hiermee gecodeerd is.

Daarnaast heeft de Marantz sr8012 ook een analoge 7.1 ingang dus als je perse Dolby Prologic wilt kun je de decoding ook door een oude dvd-speler laten verzorgen.

Tijd om de toekomst in te gaan hoor! Als je deze receiver afwijst omdat je nog met oude formaten wilt blijven hangen ... dan kun je beter voor een oud bakbeest gaan (volgens mij staat er op marktplaats een Marantz SR12 te koop)
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Fox

Quote from: Jack_D on February  5, 2020, 12:12:33
Hmmm..... gaat wel niet over de prijs maar zie nu toch 2 puntjes waarom de Marantz SR8012 het misschien toch voor mij niet kan worden.

Geen HDCD en Analoge Dolby Prologic of Dolby PrologicII decoding. En ja ik weet het, das oude meuk waar geen levende ziel meer iets mee doet, behalve ik dus. Ik heb nog aardig wat muziek opnames welke geoptimaliseerd zijn voor Dolby Prologic en dat vind ik lekker retro meerkanaals genieten :D


???????

Dolby Prologic is NOOIT analoog geweest.
DLP is de 4-kanaals opvolger van 3-kanaals Dolby Stereo.
DPL is altijd een DSP implicatie geweest. Wat inhoud dat in de begindagen het analoge signaal gedigitaliseerd werd, verwerkt door de DPL DSP en daarna weer terug naar analoog.
Pas in ca. 1992 is de SP/DF ingang geïntroduceerd op de duurdere apparaten zodat het PCM signaal van bv de Laserdisc speler direct digitaal kon worden verwerkt.

Jack_D

Hmmm...? het achterkanaal bij Prologic is volgens mij door middel van fase verschuiving(das een analoog principe) vast gelegd in het analoge stereo geluid , ik zie fase verschuiving als iets analoogs, totaal niet te vergelijken met het digitale Dolby Digital, DTS etc. En alle kanalen zitten uiteindelijk in de twee stereo kanalen "verstop" bij Prologic. En door analoge trucjes worden die er weer uit gehaald, komen volgens mij geen nullen en enen in voor zoals met Dolby Digital daar is elk kanaal gewoon los als nullen en enen opgeslagen.

Dus vandaag dat ik deze oude techniek analoog noem, tis maar hoe je het opvat......
Je kan ook zeggen dat veel van deze muziek, omdat het op cd staat, sowieso digitaal is, hoe dan ook, Dolby Prologic is oude meuk, daar zijn we het wel over eens :D

Quote from: Fox on February  5, 2020, 12:45:53

??? ??? ?

Dolby Prologic is NOOIT analoog geweest.
DLP is de 4-kanaals opvolger van 3-kanaals Dolby Stereo.
DPL is altijd een DSP implicatie geweest. Wat inhoud dat in de begindagen het analoge signaal gedigitaliseerd werd, verwerkt door de DPL DSP en daarna weer terug naar analoog.
Pas in ca. 1992 is de SP/DF ingang geïntroduceerd op de duurdere apparaten zodat het PCM signaal van bv de Laserdisc speler direct digitaal kon worden verwerkt.

Jack_D

Tijd om in de toekomst te gaan zeg je.....?
Grappige opmerking... ik luister de muziek hoe ik het het prettigs vind, of iets nu wel of niet van deze tijd is zal mij echt mega worst wezen :D . Volgens die redenering zou er dan ook niemand meer naar een LP moeten luisteren.

Veel "oude" muziek welke ik op cd heb staan is specifiek opgenomen voor Dolby Surround/Prologic dus dan zou ik ze nu maar gewoon in stereo moeten beluisteren omdat Prologic niet meer van deze tijd is. Cd's welke, kundig, en specifiek zijn opgenomen voor Dolby Surround/Prologic klinken gewoon net wat leuker dan als je deze gewoon in stereo afdraait. Maar ik realiseer me dat er nagenoeg geen levend ziel meer is die überhaupt iets doet met Dolby Surround/Prologic, dus kan je reactie wel begrijpen, onbekend maakt onbemind.

En HDCD alleen iets van Rotel toen der tijd, euh, tja das dus gewoon euh... onjuist.... Marantz, Denon, Philips, Sony, Yamaha, Harman Kardon(in de tijd van de gulden :D ) en heel heel veel  meer merken boden toen der tijd gewoon ondersteuning voor HDCD, in hun veelal wat hoger segment cd-speler/dvd-spelers, receivers en versterkers. En vanzelfsprekend zou dat voor mij ook geen probleem zijn als ik maar 1 HDCD schijfje had, ik heb er dus wat meer dan 1

Vandaar dus mij wat vreemde wensenlijstje in mijn zoektocht naar een eventuele nieuwe versterker/receiver.

ps:ik heb al een oud bakbeest,haha....., maar ben gewoon aan het rondsnuffelen of ik het oude en het nieuwe in 1 apparaat zou kunnen combineren.

Quote from: sion on February  5, 2020, 12:21:04
HDCD is volgens mij alleen iets waar Rotel iets mee deed. Als je een Rotel cd-speler hebt dan verzorgt die de decoding. Ik heb toevallig ook één CD die hiermee gecodeerd is.

Daarnaast heeft de Marantz sr8012 ook een analoge 7.1 ingang dus als je perse Dolby Prologic wilt kun je de decoding ook door een oude dvd-speler laten verzorgen.

Tijd om de toekomst in te gaan hoor! Als je deze receiver afwijst omdat je nog met oude formaten wilt blijven hangen ... dan kun je beter voor een oud bakbeest gaan (volgens mij staat er op marktplaats een Marantz SR12 te koop)


Job

Quote from: Fox on February  5, 2020, 12:45:53
DLP is de 4-kanaals opvolger van 3-kanaals Dolby Stereo.
Dolby Stereo was ook 4-2-4-kanaals. Je mixte naar 4ch (LCRS), encodeerde naar 2ch LtRt, en decodeerde van LtRt naar LCRS.

Ik heb nog ergens een setje Dolby SEU4/SDU4 units staan.


/edit/ ah, de oorspronkelijke consumentenvariant 'Dolby Surround' gebruikte een 3ch decoder (LRS) [size=78%]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic[/size]

P.S.: welke decoder zou er missen bij de 8012? Volgens mij doen al die machines gewoon alles.



sion

Quote from: Jack_D on February  5, 2020, 21:08:07
Tijd om in de toekomst te gaan zeg je.....?
Grappige opmerking... ik luister de muziek hoe ik het het prettigs vind, of iets nu wel of niet van deze tijd is zal mij echt mega worst wezen :D .

Volgens die redenering zou er dan ook niemand meer naar een LP moeten luisteren.

Veel "oude" muziek welke ik op cd heb staan is specifiek opgenomen voor Dolby Surround/Prologic dus dan zou ik ze nu maar gewoon in stereo moeten beluisteren omdat Prologic niet meer van deze tijd is. Cd's welke, kundig, en specifiek zijn opgenomen voor Dolby Surround/Prologic klinken gewoon net wat leuker dan als je deze gewoon in stereo afdraait. Maar ik realiseer me dat er nagenoeg geen levend ziel meer is die überhaupt iets doet met Dolby Surround/Prologic, dus kan je reactie wel begrijpen, onbekend maakt onbemind.

En HDCD alleen iets van Rotel toen der tijd, euh, tja das dus gewoon euh... onjuist.... Marantz, Denon, Philips, Sony, Yamaha, Harman Kardon(in de tijd van de gulden :D ) en heel heel veel  meer merken boden toen der tijd gewoon ondersteuning voor HDCD, in hun veelal wat hoger segment cd-speler/dvd-spelers, receivers en versterkers. En vanzelfsprekend zou dat voor mij ook geen probleem zijn als ik maar 1 HDCD schijfje had, ik heb er dus wat meer dan 1

Vandaar dus mij wat vreemde wensenlijstje in mijn zoektocht naar een eventuele nieuwe versterker/receiver.

ps:ik heb al een oud bakbeest,haha....., maar ben gewoon aan het rondsnuffelen of ik het oude en het nieuwe in 1 apparaat zou kunnen combineren.

Prima, als je perse HDCD decoding en Dolby ProLogic wilt, dan is de SR8012 dus niets voor jouw, want dat heeft ie niet.
Ik zeg toch nergens dat "niemand meer naar een LP zou moeten luisteren", dus aub niet mijn woorden verdraaien.

Succes met je zoektocht verder!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D


Je hebt gelijk, hij doet wel Prologic  :blush: , oeps blond momentje, was mis met PrologicII dat doet ie niet, maar dat heb ik ook niet nodig. Dus blijft de 8012 toch nog een beetje op mijn lijstje staan ondanks het gebrek aan hdcd, valt eventueel nog wel een mouw aan te passen. Vind de 8012 vooral aantrekkelijk voor wat je krijgt in combinatie met zijn huidige prijs.

Quote from: Job on February  5, 2020, 21:26:29
Dolby Stereo was ook 4-2-4-kanaals. Je mixte naar 4ch (LCRS), encodeerde naar 2ch LtRt, en decodeerde van LtRt naar LCRS.

Ik heb nog ergens een setje Dolby SEU4/SDU4 units staan.


/edit/ ah, de oorspronkelijke consumentenvariant 'Dolby Surround' gebruikte een 3ch decoder (LRS) [size=78%]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic[/size]

P.S.: welke decoder zou er missen bij de 8012? Volgens mij doen al die machines gewoon alles.


Jack_D


Een Lp is ook een oud audio formaat, vandaag mijn opmerking.
Wilde je woorden niet verdraaien, als het wel zo overkomt, sorry was niet mijn bedoeling.



Quote from: sion on February  5, 2020, 22:18:02
Prima, als je perse HDCD decoding en Dolby ProLogic wilt, dan is de SR8012 dus niets voor jouw, want dat heeft ie niet.
Ik zeg toch nergens dat "niemand meer naar een LP zou moeten luisteren", dus aub niet mijn woorden verdraaien.

Succes met je zoektocht verder!

Job

Quote from: Jack_D on February  5, 2020, 23:43:42
PrologicII dat doet ie niet,
Volgens de website wel.

[/size]Dolby ProLogic Il / Dolby Surround


sion

Het is onduidelijk. Ik heb de handleiding erop nageslagen, daarin zit een tabel met ondersteunde formaten, maar het woord "prologic" komt daar niet in voor.

Alles word onder de naam "Dolby Surround" weg geschreven, maar wat er nu precies mee bedoeld wordt is vaag ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

Maar er staat alleen een vinkje bij Dolby Surround, en een kruisje bij Dolby PrologicII... dat interpreteer ik dan als geen Prologic II en wel Surround, toch? :blush: ...

Onderstaande screenprint is van Marantz.nl gehaald

Quote from: Job on February  6, 2020, 03:42:37
Volgens de website wel.

Dolby ProLogic Il / Dolby Surround


morca

Quote from: Jack_D on February  6, 2020, 11:58:11
Maar er staat alleen een vinkje bij Dolby Surround, en een kruisje bij Dolby PrologicII... dat interpreteer ik dan als geen Prologic II en wel Surround, toch? :blush: ...

Onderstaande screenprint is van Marantz.nl gehaald
Beetje wazige info van marantz. Het heet dolby prologic de orginele variant.

Jack_D

Heb er dan toch maar eentje besteld, voor wat ze nu kosten en wat je er allemaal voor krijgt kun je in deze range volgens mij op dit moment niets beters vinden... Heel heel veel "bang for your buck".

Heb me laten vertellen dat dit type er langzaam uit gaat en vervangen gaat worden door een nieuw top model. Deze is al weer van begin 2018, vandaar dat blijkbaar de prijs omlaag is gegaan. Ik vind het helemaal prima, ik heb nu veel voor (relatief)weinig.
Was wel weer eens tijd voor wat nieuws, als je je zelf niet kietelt lach je nooit :laugh:




Mocht er iemand interesse hebben in mijn 22kg oude Harman Kardon, de laatste echte, toen nieuw gekocht €3000,-. Zal hem als mijn nieuwe machientje draait hier op het forum als eerste aanbieden. Ook eens onderzoeken wat ie nog kan opleveren. Hij is wel een beetje dement want na een uurtje met de stekker er uit is ie zijn instellingen vergeten :D ,

MechanicalAnimal

#23
Quote from: Jack_D on February  5, 2020, 11:46:10
Heb contact gehad, is gewoon hun prijs en nieuw in de doos, niets uit hun koopjeskelder :D
blijf het vreemd vinden dat grote prijsverschil......

is toch overal wel eens mee, zulke prijsverschillen.

ik moest 20 liter menggas hebben (lasgas).

ene dealer 399,-, andere dealer 290,-

net zo'n groot prijsverschil. bij jouw scheelt het 23 procent bij mij 27 procent.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jahtari

Ik had laatst lachgas uit de koopjeskelder.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Gezicht doet nog pijn.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub