Geluidsoverlast buren - Bass - Geluidskamer isolatie - betaalbaar?

Started by chrisssj2, June 7, 2018, 15:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chrisssj2

Heb de Ultima MK2 40 5.1 surround set met de sub: US 2110/1 S/W

Nu gaat het geluidsoverlast over de trillingen van de lage tonen, de hoge tonen horen ze niet of maken hun niet uit.
Ik woon in een appartement met een trappenhuis, waar 4 buren vlak op elkaar wonen.
Buurman schuin onder heb ik nog nooit gehoord over mijn muziek.
Buurman die nieuw is naast me, zegt dat hij me bijna nooit hoort, en als hij me hoort zet hij zijn muziek stukje harder, totaal geen last van me zegt hij.

Buurvrouw onder mij (type die ALLES in de gaten houd, wanneer je naar de wc gaat of naar bed, zeuren dat je voor het raam staat en op hun tuin uitkijkt(we wonen in een kleine circel) en dat soort dingen (hoor ik van de nieuwe buurman ook) Heel vreemd mens.
Maargoed zij is diegene die last ondervind.

Het helpt niet dat ik arbeidsongeschikt ben en films/games mijn grootste hobby is, en buurvrouw in kwestie maar part time werkt, en haar man werkt nacht diensten. Ik stel voor om bepaalde tijden te doen en dan zeggen ze ja gaat moeilijk want er is altijd wel 1 van ons thuis...

Enorm lastig om rekening zo mee te houden dan.

Mijn bass is ingesteld op 40-50% van de bassmeter die op de sub zelf zit. en Volume staat op mijn Marantz 6011 onder een film bijv op 63. Ik heb rubberen resonantiedempers eronder. Dat zijn deze:
https://www.bol.com/nl/p/teufel-high-end-resonantiedempers/9000000012317497/

Nu kan ik de bass zachter zetten natuurlijk en het gaan afmeten met hun, maar het blijft niet ideaal en lastig, zeker omdat verschillende film verschillend geluid opleverd. En het soms lastig in te schatten is welk niveau overlast geeft, en je kan niet de scenes voorspellen.. en dan kan t al te laat zijn.

Ik zoek met dit topic naar andere betaalbare opties. Een echte geluidskamer zou ultieme oplossing zijn maar dan ben je denk 10.000 euro of meer kwijt? Dat is niet betaalbaar.
Zijn er andere meer betaalbare oplossingen waarop ik een soort demping of geluidskamer kan creeren (vooral dus voor het bass effect)


Aantal foto's van de kamer. Zoals je kunt zien lopen er een aantal buizen bij het plafond. Ik weet niet precies wat de trilling/overlast veroorzaakt, zij het muur, buis, vloer of alles...
https://imgur.com/a/sULdqgu

Sirius666

Regel 1: ga eerst luisteren bij hun. Kan je beoordelen of ze aan het zeiken is ja/nee.....

eduard

2 tips.
Zet de subwoofer op een isolerend platform als hij daar nog niet opstaat.
Zoek uit of de subwoofer op de ideale plek staat misschien kan hij op een andere plek veel zachter gezet worden terwijl je op de luister plek nog steeds een goede bas ervaart.

Teejoo


Rowdy


Kjelt

Verhuizen, zeikerds die onder je wonen vinden altijd wel iets om je leven te vergallen.

Rowdy

Dat is niet altijd zo. Onderburen kunnen er best weleens last van hebben van de lage frequenties zonder dat je het zelf weet.

Bij het televisieprogramma de rijdende rechter (John Reid) was te zien dat iemand zonnepanelen had gemonteerd. Hij werkt zelf in deze branche. Hij heeft het zelf geïnstalleerd. De omvormer heeft hij rechtstreeks, zonder demping, aan de betonnen muur gemonteerd in de garage. De buren klagen over 50 Hz brom. Na uitspraak van de rijdende rechter moest de eigenaar van de zonnepanelen de omvormer via dempers aan de muur monteren. Dit moest gedaan worden door een professionele bedrijf. Nadat de dempers waren gemonteerd hadden de buren geen last meer van de 50 Hz frequenties.

chansig

Metingen gaven aan dat er geen sprake was van een brom.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Natuurlijk kan ze last hebben maar als je aangeeft op bepaalde tijden te willen spelen in onderling overleg en ze geeft 0 ruimte......
Als je langs een musicus woont zoals blaasinstrument, piano , didgerydoo  :D noem maar op heb je ook geluidsoverlast moet zo iemand dan zijn beroep/hobby opgeven?
Ik heb ook last van bladblazers , hoge drukreinigers etc moet iedereen daar dan rekening mee houden? Als het simpel op te lossen is met een dempende laag, platform ed wil je dat natuurlijk als eerste proberen maar 100% stil krijg je een subwoofer of geluidsinstallatie natuurlijk nooit.
Gamen zou je nog evt met een goede hoofdtelefoon kunnen oplossen maar film kijken met meerdere personen ...........

Raymond187

Rekening houden met elkaar is wel zo belangrijk. Shit met je buren kan je leven aardig vergallen.

Maar dat wil echt niet zeggen dat je alleen maar met een ander rekening hoeft te houden, omdat je van films/muziek houdt.  In de middag moet het zeker geen probleem zijn. Dan horen ze  aar ff wat gebrom, want meer is het niet, het is niet zo dat je 1.5 uur lang gedreun hoort.

TEnzij je buren je woonlasten betalen natuurlijk  8)

chrisssj2

De subwoofer is kapot gegaan en heb inmiddels een maandje of 2-3 nu de Yamaha NS-SW200. Deze heeft 11 stipjes op de subwoofer voor volume.
Laatste maanden bijna niet films gekeken, misschien 3 ofzo.
Er werd al een tijdje niet meer geklaagt. Door langs de buren wel gesproken en verteld dat ik een nieuwe subwoofer heb, en het dus aftasten is wat de beste stand nu is.
En ze zeiden dat alles goed ging. En liet duidelijk merken dat ze altijd bij me aan kunnen bellen of een appje kunnen sturen zodat ik het zachter kan zetten.
Alles ging goed omdat ik er niet veel van gebruik maakte voor alsnog ook.
Had voorgesteld om een afstel middag te houden zodat de nieuwe subwoofer afgesteld kon worden.
"dat was niet echt nodig" vond meneer.. Oke prima!

Nu dus eergister matrix trilogy gekeken en gister dan Men in black 2.
Eergister kwam hij langs of het zachter kon (de subwoofer dus). Normaal geluid is er geen last.
Ik zei prima, geen probleem, laat het weten via de app of het goed/fout is. Zei hij prima.
2.5 stipjes terug gezet. Toen stond hij net iets meer dan de helft open.
Niks op de app gehoord of aan de deur.

Dus ging er vanuit dat hiermee het niveau ge-accepteerd was.

Nu gister bij men in black.. hebben ze gelijk de politie gebeld. Wtf??
We hebben afgesproken te communiceren zodat ik er rekening mee kan houden. Ik werk mee, en doe er alles aan.
Maar als ze niks zeggen maar gelijk de politie bellen waar slaat dat op?

Ja politie zei misschien zijn ze het zat steeds aan te kloppen.. daarna na de buren geweest en ze bevestigde dat.
Politie ging weer weg. Constateerde geen geluid iig.. Maar er is een melding gemaakt.
Uh oke..? een appje sturen kost teveel moeite maar politie bellen niet?
Man man man..

Nu weer een afstel middag afgesproken want waar gaat dit heen.
Deze buren verzieken het zo voor mij. En ben niet de enigste buren die last van ze heeft!
Ze klagen ook over de de bass van mijn buurman die naast mij zit. En die "hoor ik ook"
Maar ik heb er geen last van. Ookal "hoor" ik het.

Iemand tips hoe ik betaalbaar geluidsisolatie kan toepassen? Ander dan de voetjes die ik al heb.


Sol

Andere plek voor de sub al geprobeerd? Als die in een hoekje staat, zullen je buren erbveel meer last van hebben dan wanneer hij bij wijze van midden in de ruimte staat.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

chrisssj2

Quote from: Sol on January  4, 2019, 10:04:06
Andere plek voor de sub al geprobeerd? Als die in een hoekje staat, zullen je buren erbveel meer last van hebben dan wanneer hij bij wijze van midden in de ruimte staat.

Ik heb een andere plek geprobeerd maar het is lastig om te zeggen of de overlast hier minder door word.
Geluid resoneerd toch evengoed door de hele kamer tegen de muren?
Lijkt met niet dat het veel uitmaakt?
Bijv ik hoor mijn gasfornuis lichtjes trillen soms bij scenes, of hij nou in de hoek staat of dat hij midden in de kamer achter bank staat.
Hoor ook niet veel verschil..alleen dat de trilling nu van de andere kant komt door de bank.

Is het trouwens ook niet dat ze weinig hebben om te zeuren? Tussen 7 en 10 s'avonds mag je werkgeluiden maken toch?
Als ik 1 of 2 filmpjes kijk met bass geluid moet dat toch kunnen ook al hebben ze er "last" van?

Ik heb ook last van hun honden, jankende baby, en ruzies die ze hebben. (zijn een beetje tokkies)
Maar daar hoor je mij niet over omdat ik het accepteer, ookal kan het soms "vervelend" zijn.


stevefilmfreak54

#15
Voor onder je sub, heb jaren eentje onder mijn sub, nooit klachten gehad.

https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii

deze geeft aan alles wat ze hebben

https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-isolatie/auralex
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Sol

Quote from: chrisssj2 on January  4, 2019, 10:44:23
Ik heb een andere plek geprobeerd maar het is lastig om te zeggen of de overlast hier minder door word.
Geluid resoneerd toch evengoed door de hele kamer tegen de muren?
Lijkt met niet dat het veel uitmaakt?
Bijv ik hoor mijn gasfornuis lichtjes trillen soms bij scenes, of hij nou in de hoek staat of dat hij midden in de kamer achter bank staat.
Hoor ook niet veel verschil..alleen dat de trilling nu van de andere kant komt door de bank.

Is het trouwens ook niet dat ze weinig hebben om te zeuren? Tussen 7 en 10 s'avonds mag je werkgeluiden maken toch?
Als ik 1 of 2 filmpjes kijk met bass geluid moet dat toch kunnen ook al hebben ze er "last" van?

Ik heb ook last van hun honden, jankende baby, en ruzies die ze hebben. (zijn een beetje tokkies)
Maar daar hoor je mij niet over omdat ik het accepteer, ookal kan het soms "vervelend" zijn.

Het geluid resoneert inderdaad uiteindelijk tegen de muren. Hoe dichter je subwoofer bij de muur staat, hoe 'krachtiger' de geluidsgolven zullen zijn. Dus merkbaarder voor de buren.

Hoe ziet je interieur er verder uit? Als je niet veel 'zacht' materiaal hebt (kleed, gordijnen, kussens, e.d.) in je interieur, is je woning één grote galmkast. Door meer 'zachte spullen' toe te voegen, zullen de lage tonen beter geabsorbeerd worden.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

chansig

Voor laagabsorbtie heb je meer nodig dan wat zachte spullen. Voor mid/hoog kunnen die zachte spullen wel helpen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sol

Dat klopt, maar is een stuk minder eenvoudig.
Mijn gedachte was "alle beetjes helpen".
Het is het proberen waard en een stuk minder kostbaar dan bass traps o.i.d..
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Raphie

Ga luisteren bij de buren en beoordeel het objectief. Niets is vervelender dan iemand boven je te hebben wonen die vindt dat hij/zij moet kunnen genieten van haar spullen.
Normgedrag is dat je een koptelefoon op zet, of je TV op nightmode zodat je dialoog op NORMAAL volume kan volgen, zonder al die heisa er omheen.

Een goede benchmark is ook om te beseffen wat je nu eigenlijk van anderen hoort.
Ik vind het nogal een egoistische vraag, een HT met "bioscoop ervaring" hoort gewoon NIET thuis in een appartementen complex, zo simpel is het. Dat je arbeidsongeschikt opvoert ronduit een zwaktebod, zijn zat andere hobbies die geen overlast veroorzaken, met een koptekefoon is het ook opgelost.
JBL PRX Power!

chansig

Vragen welke films zij nu leuk vinden en dan aanbieden om deze te komen kijken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chrisssj2

Quote from: Raphie on January  5, 2019, 09:29:00
Ga luisteren bij de buren en beoordeel het objectief. Niets is vervelender dan iemand boven je te hebben wonen die vindt dat hij/zij moet kunnen genieten van haar spullen.
Normgedrag is dat je een koptelefoon op zet, of je TV op nightmode zodat je dialoog op NORMAAL volume kan volgen, zonder al die heisa er omheen.

Een goede benchmark is ook om te beseffen wat je nu eigenlijk van anderen hoort.
Ik vind het nogal een egoistische vraag, een HT met "bioscoop ervaring" hoort gewoon NIET thuis in een appartementen complex, zo simpel is het. Dat je arbeidsongeschikt opvoert ronduit een zwaktebod, zijn zat andere hobbies die geen overlast veroorzaken, met een koptekefoon is het ook opgelost.
Oh jij bent er zo 1.. Wat een onzin. Je kan best een "bioscoop ervaring" creeren in een appartementen complex. Mensen moeten ook gitaar/piano of insert hobby kunnen spelen of whatever zodra het maar binnen de perken is. Zelfde geld voor "bioscoop geluid" welke je ook in mindere en meerdere mate hebt.  Aangevende dat de 2 andere buren die naast/onder mijn wonen TOTAAL geen last van mijn hebben. ookal is het "hoorbaar" soms. Dat laat je gewoon maar zien hoe verschillend het ervaren word.

Moeten de buren dan maar geen seks meer hebben en geen kind? want daar heb ik ook last van. Onzin redenatie.
En zet je "kop telefoon" op en probleem is opgelost commentaar is kansloos, en zal je dus voor de rest ook negeren in dit topic.

Raphie

Die andere voorbeelden kunnen idd ook niet. Geeft al aan hoe krom je redeneert.

Mazzel dat ik niet onder je woon dan, had aan je deur gestaan met dB meter, politie en woning coorperatie. Pas je gewoon aan, is net zo prettig voor iedereen.
JBL PRX Power!

HereIsTom

Quote from: chrisssj2 on January  5, 2019, 18:10:04
Oh jij bent er zo 1.. Wat een onzin. Je kan best een "bioscoop ervaring" creeren in een appartementen complex. Mensen moeten ook gitaar/piano of insert hobby kunnen spelen of whatever zodra het maar binnen de perken is. Zelfde geld voor "bioscoop geluid" welke je ook in mindere en meerdere mate hebt.  Aangevende dat de 2 andere buren die naast/onder mijn wonen TOTAAL geen last van mijn hebben. ookal is het "hoorbaar" soms. Dat laat je gewoon maar zien hoe verschillend het ervaren word.

Moeten de buren dan maar geen seks meer hebben en geen kind? want daar heb ik ook last van. Onzin redenatie.
En zet je "kop telefoon" op en probleem is opgelost commentaar is kansloos, en zal je dus voor de rest ook negeren in dit topic.

Als je zo reageert snap ik dan ze gaan klagen!
In een appartement wonen en dan zulke hobbies hebben is niet 'normaal'!
Hier ook last gehad van buren die zich nergens wat van aantrokken omdat ze vonden dat ze mochten doen wat ze wilde in hun appartement incl. regelmatig luidruchtige seks!
Gelukkig heeft de VVE goed opgetreden en zijn uiteindelijk verhuist.
De nieuwe buren hebben een nieuwe speciale geluidsdempende vloer laten aanleggen en nu hebben we nergens meer last van, misschien voor jou ook een idee?
 iPad Pro 12.9 | Harmony Ultimate One | Sony 55A89 OLED Android TV | Pioneer VSX-934 |
 iPhone 8 Plus 64GB | Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

morca

Quote from: Sol on January  4, 2019, 16:31:58
Het geluid resoneert inderdaad uiteindelijk tegen de muren. Hoe dichter je subwoofer bij de muur staat, hoe 'krachtiger' de geluidsgolven zullen zijn. Dus merkbaarder voor de buren.

Hoe ziet je interieur er verder uit? Als je niet veel 'zacht' materiaal hebt (kleed, gordijnen, kussens, e.d.) in je interieur, is je woning één grote galmkast. Door meer 'zachte spullen' toe te voegen, zullen de lage tonen beter geabsorbeerd worden.
Dit is niet correct.
Een goed geplaatste sub ,in een hoek die gunstig meer output op je luisterplek geeft.
Zorgt dat je sub zachter kan .

Een slecht geplaatste sub zal weinig output geven op de luisterplek.
En die zal juist overlast veroorzaken.
Omdat je buren het laag dan vollop horen wat jij mist.