Zuilen (evt. met sub) of monitor met sub

Started by Dirc, May 10, 2018, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted User

Quote from: doorofnight on May 11, 2018, 11:35:48
Veel mensen doen het dan ook verkeerd en dan hebben ze negatieve meningen subwoofers.

Helemaal mee eens...

chansig

En over DSP....dus dubbelop niets.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: morca on May 11, 2018, 12:27:12
Wat is er bijzonder aan mijn conclusie.
Ik bedoel ook dat er meer dynamiek is.
Meer woofer oppervlak,beter in staat om die dynamiek weer te geven.

Dat topic heb ik verder niet gelezen.
Dit is mijn visie op speakers tov sub of subs.

Niet jouw conclusie: ik ben het met je eens. De conclusie van TS.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirc

Zeker geen conclusie want daarvoor heb ik te weinig kennis. Later we het een bewering noemen.

morca

Quote from: Timvg on May 11, 2018, 12:46:08
Een 8" - 10" - 12" zal het altijd halen van kleine drivers mbt tot SPL. Maar, niet onbelangrijk wat ik ook reeds heb aangehaald is dat vele sets een akoestische dip hebben doordat de kleine midwoofer te hoog van de grond staat mbt de luisterpositie, waar grotere woofers meestal wat dichter bij de grond aanleunen. Komt er ook nog eens bij kijken dat bookshelves met kleine midbas drivers meestal basreflex systemen zijn en weinig mensen die goed kunnen afstellen in combinatie met een sub. Je krijg dus faseproblemen, en ook nog een keer een akoestische nul - allemaal rond dat midbas gebied. Vandaar dat veel mensen ervan uitgaan dat het puur door het grootteverschil van de drivers komt.
Zeg je nou in die eerste zin dat het formaat vd driver niet uitmaakt mbt spl.
Of lees ik verkeerd?

Ik heb gelezen wat je schreef.
Dat probleem  kende ik niet , maar heb dat ook nog niet ervaren.

Timvg

Neen. Ik bedoel dat een grotere driver altijd een voordeel heeft inzake efficientie en max SPL. Maar tegelijk zeg ik ook dat het een meerdelig probleem is. Even verduidelijken.

Inprincipe: SPL = SPL. Dus of dat nu uit een 5" of een 12" komt - maakt op zich niet uit. In praktijk zal een 5" natuurlijk al vlug tegen z'n limieten aanlopen waar een 12" nog op z'n sloffen zit. Maar waarom dan minder slam? Wel - in de meeste system zit die grote woofer veel dichter bij de grond aan dan de mid. Bij menig 2-weg systeem zit de mid/bas driver ergens op 80-90cm hoogte. Dit kan een dip veroorzaken in de midbas doordat de eerste reflectie van grond en/of plafond uit fase aankomt met het directe geluid. Komt daar nog eens bij dat de gemiddelde 2-weg een basreflex system is, en de tuning daar meestal ergens rond de 60-80hz ligt. Nét rond de meest veelgebruikte crossovers naar subs toe. Aangezien het geluid uit een poort 180° uit fase staat, kan je al inschatten wat er ook hier allemaal kan mislopen. Om dit goed te krijgen moet je al met fase en/of delay gaan spelen om ze goed op mekaar te doen aansluiten - of anders krijg je, inderdaad, weeral dips in de midbas.

Ik wil maar zeggen: Het is mogelijk om een kleine 2-weg te koppelen aan een sub, en niet te moeten inboeten aan slam - maar het is veel eenvoudiger om dit met wat grotere 3-weg goed te krijgen, met veelal meer reserve.

Xander32

Optie 1, het blijkt verdomd lastig om een sub zo te integreren dat deze niet separaat te lokaliseren is in het geluidsbeeld. Bij Chansig zag ik er zelfs mutiple, desondanks waren ze niet te lokaliseren in het geluid.

Betreft optie 2: dat van die psychologisch is weer typisch een opmerking om eigen ervaren te kunnen staven of die van een ander onderuit te halen. Hetzelfde zien we wanneer het bijvoorbeeld om kabels gaat. En wedden dat hierop vervolgens weer een reactie gaat volgen van de geijkte medeforumleden,  zoals we die in andere draadjes ook zien :popcorn:  :coffee:  ;).


Met een correcte op en afstelling (dsp) kan een sub zeker van meerwaarde zijn, maar dat blijkt zo complex, dat negen van de tien mensen beter af zijn zonder 😎.



Quote from: Timvg on May 11, 2018, 11:30:11
Twee opties. 1) Subs waren niet goed geïntegreerd. 2) Psychologisch. Je ziet em, dus je hoort em - en dat stoort.
Beide doen afbreuk aan de ervaring.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Zelfs nu met de subs op nog geen meter afstand van me....niet te lokaliseren. In ieder geval niet door mij...ik schijn wel vaker dingen niet te horen. Geen idee waarom dat het geval is.

Kabels en hun invloed zijn..tsja.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirc

Dus met een goede crossover naar je sub gebruik je het laag van je zuil meer voor mid-laag dan dieplaag. Omdat deze wat hoger zitten zou dat juist beter uitpakken, ook al is het een dijk van een zuil, bijvoorbeeld de md2 van Usher.

Timvg

Quote from: Xander32 on May 11, 2018, 18:41:33
Optie 1, het blijkt verdomd lastig om een sub zo te integreren dat deze niet separaat te lokaliseren is in het geluidsbeeld. Bij Chansig zag ik er zelfs mutiple, desondanks waren ze niet te lokaliseren in het geluid.

Betreft optie 2: dat van die psychologisch is weer typisch een opmerking om eigen ervaren te kunnen staven of die van een ander onderuit te halen. Hetzelfde zien we wanneer het bijvoorbeeld om kabels gaat. En wedden dat hierop vervolgens weer een reactie gaat volgen van de geijkte medeforumleden,  zoals we die in andere draadjes ook zien :popcorn:  :coffee:  ;).


Met een correcte op en afstelling (dsp) kan een sub zeker van meerwaarde zijn, maar dat blijkt zo complex, dat negen van de tien mensen beter af zijn zonder 😎.

Kom kom Xander, je gaat meteen uit van negatieve bijbedoelingen. Ik pen enkel neer wat de wetenschap ons zegt. Ik ben op dat vlak inderdaad wel sceptisch, maar ook ik probeer enkel bij te leren - objectieve, accurate kennis dus. Geen subjectieve zaken, al gun ik het een ander van harte.

Het is niet zozeer complex, maar er is inderdaad een leercurve. Eens je ermee weg bent, en ook effectief leert meten, aanpassen, en de verschillen zwart op wit zien verschijnen - dan weet je ook effectief dat geen kwestie meer is van 'denken', maar van weten.

Timvg

Quote from: Dirc on May 11, 2018, 21:36:20
Dus met een goede crossover naar je sub gebruik je het laag van je zuil meer voor mid-laag dan dieplaag. Omdat deze wat hoger zitten zou dat juist beter uitpakken, ook al is het een dijk van een zuil, bijvoorbeeld de md2 van Usher.

Zeker. Floyd Toole speelt met Revel Salon2's als mains, welke zo goed als full range zijn - en toch gaat alles onder de 80hz naar 4 subs.

morca

Quote from: Timvg on May 11, 2018, 17:08:24
Neen. Ik bedoel dat een grotere driver altijd een voordeel heeft inzake efficientie en max SPL. Maar tegelijk zeg ik ook dat het een meerdelig probleem is. Even verduidelijken.

Inprincipe: SPL = SPL. Dus of dat nu uit een 5" of een 12" komt - maakt op zich niet uit. In praktijk zal een 5" natuurlijk al vlug tegen z'n limieten aanlopen waar een 12" nog op z'n sloffen zit. Maar waarom dan minder slam? Wel - in de meeste system zit die grote woofer veel dichter bij de grond aan dan de mid. Bij menig 2-weg systeem zit de mid/bas driver ergens op 80-90cm hoogte. Dit kan een dip veroorzaken in de midbas doordat de eerste reflectie van grond en/of plafond uit fase aankomt met het directe geluid. Komt daar nog eens bij dat de gemiddelde 2-weg een basreflex system is, en de tuning daar meestal ergens rond de 60-80hz ligt. Nét rond de meest veelgebruikte crossovers naar subs toe. Aangezien het geluid uit een poort 180° uit fase staat, kan je al inschatten wat er ook hier allemaal kan mislopen. Om dit goed te krijgen moet je al met fase en/of delay gaan spelen om ze goed op mekaar te doen aansluiten - of anders krijg je, inderdaad, weeral dips in de midbas.

Ik wil maar zeggen: Het is mogelijk om een kleine 2-weg te koppelen aan een sub, en niet te moeten inboeten aan slam - maar het is veel eenvoudiger om dit met wat grotere 3-weg goed te krijgen, met veelal meer reserve.
Okok dat dacht ik al aangezien we het hier vaker over gehad hebben .
Uitleg is duidelijk daarom heb ik me midwoofers met sokken gestopt lol

morca

Quote from: Dirc on May 11, 2018, 21:36:20
Dus met een goede crossover naar je sub gebruik je het laag van je zuil meer voor mid-laag dan dieplaag. Omdat deze wat hoger zitten zou dat juist beter uitpakken, ook al is het een dijk van een zuil, bijvoorbeeld de md2 van Usher.
Correct.

DofN

Ik kan me herinneren dat Chansig zijn forse fronts full range liet meelopen met 5 (?) subs. Dat was zo ingeregeld door de mannen achter Dutch & Dutch (of één van hen, ik weet niet meer wie). Klonk goed hoor. Is al wel een paar jaren geleden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirc

In een huiskamer ht is 2 zuilen en 1 sub vaak een grens. 2 en zeler 3 subs krijg ik er echt niet door. De md2 waren als te groot voor dez3 kamer.
Dus toekomst kan zijn: md2's of andere zuilen, sub, stereo versterker, surround en misschien een dsp.

Timvg

Ja WAF is veelal een factor .. anders had ik er ook wel 4 ipv 2  :D

Dirc

En bioscoopstoelen, popcornautomaat, bier-robot etcetera

Xander32

... enkel geef ik aan dat het in de praktijk voor menigeen erg lastig blijkt om een subwoofer goed te integeren in een hifi keten. Voorst dat dit in mijn ervaring veel vaker mis dan goed gaat; daar waar een sub niet goed is geïntegreerd, is men beter af zonder.

Met de juiste aparatuur, kennis en ervaring zou je een subwoofer zeker naadloos moeten kunnen plaatsen, die voorbeelden zijn er ook, maar zeldzaam.


Quote from: Timvg on May 11, 2018, 22:32:39
Kom kom Xander, je gaat meteen uit van negatieve bijbedoelingen. Ik pen enkel neer wat de wetenschap ons zegt. Ik ben op dat vlak inderdaad wel sceptisch, maar ook ik probeer enkel bij te leren - objectieve, accurate kennis dus. Geen subjectieve zaken, al gun ik het een ander van harte.

Het is niet zozeer complex, maar er is inderdaad een leercurve. Eens je ermee weg bent, en ook effectief leert meten, aanpassen, en de verschillen zwart op wit zien verschijnen - dan weet je ook effectief dat geen kwestie meer is van 'denken', maar van weten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

activ

Quote from: Dirc on May 12, 2018, 00:09:08
En bioscoopstoelen, popcornautomaat, bier-robot etcetera
Geen idee wat een bier robot is, maar dat klinkt erg cool.

chansig

Quote from: doorofnight on May 11, 2018, 22:59:20
Ik kan me herinneren dat Chansig zijn forse fronts full range liet meelopen met 5 (?) subs. Dat was zo ingeregeld door de mannen achter Dutch & Dutch (of één van hen, ik weet niet meer wie). Klonk goed hoor. Is al wel een paar jaren geleden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

4 subs en full range? Zou ik even na moeten kijken, maar volgens mij.....geen idee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Net zitten zoeken...op zicht wel leuk om je eigenste topic nog eens door te lezen.  :D

Maar ik kwam het bijna tegen en toen toch weer niet. Volgens mij waren de fronts afgekapt op de 80 Hz. Maar nogmaals helemaal zeker weten doe ik het niet.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik herinner me dat ik aan Koen of aan Martijn naar de crossovers vroeg, en als antwoord kreeg dat de fronts full range meededen. Ik was onder de indruk.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Zou ook kunnen. Weet het simpelweg niet meer. Ergens schreef ik dat ik het op ging zoeken en vervolgens dat ik er geen wijs uit kon komen. Want de minidsp was zo ingewikkeld om te lezen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.