Subwoofer subdude? Overlast buren bass

Started by chrisssj2, January 19, 2018, 11:57:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chrisssj2

Bijvoorbeeld:
https://www.tonecontrol.nl/auralex-subdude-2-subwoofer-isolatie
Zijn er slechtere of betere uitvoeringen van een subdude?

Zelf gebruik ik al deze:
https://www.bol.com/nl/p/teufel-high-end-resonantiedempers/9000000012317497/

Kun je die in combinatie gebruiken met de subdude of overdone/geen zin.

De bass staat al laag en nog word er geklaagt. (3 stipjes van de 11 volumeknop, receiver op 69 gister met Vikings Serie)
Nu omdat ik pas een nieuwe receiver heb weet ik ook niet exact het oude volume van mijn vorige instellingen, maar er werd dus geklaagt dat het harder dan normaal zou zijn. Toen maar de volgende instellingen gepakt, 65 op receiver, met 2 stipjes op de subwoofer en -6.5db sub) Hopelijk is dat voldoende. En hoe ga je bass tegen op de speakers zelf?

Dynamic EQ staat aan, Dynamic Volume uit
LFC heb ik geprobeerd maar dat killt letterlijk de hele bass ervaring met waarde 1,2,3,4 maakt niet uit.

Mijn subwoofer is de Teufel us 2110/1 sw
Speakers staan ingesteld op Full band
Subwoofer op 120 hz crossover in receiver





Timvg

Denk niet dat éénder welk van die zaken iets nuttig zal doen in jouw ruimte. Golven in het lage register zijn vaak meters lang - zoiets hou je niet tegen met wat schuimblokjes..

GPO

Quote from: Timvg on January 19, 2018, 14:02:32
Denk niet dat éénder welk van die zaken iets nuttig zal doen in jouw ruimte. Golven in het lage register zijn vaak meters lang - zoiets hou je niet tegen met wat schuimblokjes..

Het gaat erom dat de subwoofer geisoleerd wordt van de vloer. Zodat deze z'n 'bonk' niet doorgeeft via de vloer.

De fundamenten van een vloer staan vaak in direct contact met de buren (afhankelijk van de bouw). Vandaar dat een subdude zou kunnen helpen.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mikeske

mocht je eens willen proberen, ik heb nog een subdude liggen die voor een prijsje weg mag  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Timvg

#4
Quote from: GPO on January 19, 2018, 14:33:29
Het gaat erom dat de subwoofer geisoleerd wordt van de vloer. Zodat deze z'n 'bonk' niet doorgeeft via de vloer.

De fundamenten van een vloer staan vaak in direct contact met de buren (afhankelijk van de bouw). Vandaar dat een subdude zou kunnen helpen.

Ik heb dit jaren geleden (nog met m'n SVS PB12+) getest met een Auralex gramma XL in m'n vorige duplex, en het maakte noppes uit. Met meetapparatuur trouwens. Het gaat namelijk niet om de fysieke koppeling in vele gevallen, maar puur de akoestische druk die een sub (of speaker) kan opbouwen. Ik zeg niet dat het niet kan helpen, maar in vele gevallen is het geldverspilling.

Edit: net zoals die getunede wagen in de straat ook niet gekoppeld is aan onze woning, maar we em toch duidelijk horen aankomen.

solitaire

De ene is luchtgeluid (akoestisch geluid) de ander contactgeluid. Voor contactgeluid kan een dude helpen, voor akoestische overlast absoluut niet.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Timvg

Quote from: solitaire on January 19, 2018, 20:24:05
De ene is luchtgeluid (akoestisch geluid) de ander contactgeluid. Voor contactgeluid kan een dude helpen, voor akoestische overlast absoluut niet.



soli

Inderdaad - Ik wil maar zeggen: in veel gevallen is de sub of speaker solide genoeg gebouwd om contactgeluid te minimaliseren.. 

morca

Quote from: Timvg on January 19, 2018, 19:44:08
Ik heb dit jaren geleden (nog met m'n SVS PB12+) getest met een Auralex gramma XL in m'n vorige duplex, en het maakte noppes uit. Met meetapparatuur trouwens. Het gaat namelijk niet om de fysieke koppeling in vele gevallen, maar puur de akoestische druk die een sub (of speaker) kan opbouwen. Ik zeg niet dat het niet kan helpen, maar in vele gevallen is het geldverspilling.

Edit: net zoals die getunede wagen in de straat ook niet gekoppeld is aan onze woning, maar we em toch duidelijk horen aankomen.
Idd helpt niks.
Mijn filmsub staat op een dikke rubbermat.
Maar de vloer golft gewoon lekker door met of zonder mat

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.


solitaire

Maar even serieus, ik denk dat buren meer last hebben van een simpele hard pompende sub dan van een solide beest die alles op z'n sloffen doet ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

denoontje

Bij mij werkte de subdude/auralex wel degelijk om het "golven" van de houten vloer wat te verminderen.
En zo duur zijn ze niet, zeker niet 2e hands.
Werkt het niet ben je ze zo weer kwijt.


Ligt er dus aan wat voor probleem je moet oplossen in deze.

GPO

Quote from: Timvg on January 19, 2018, 19:44:08
Ik heb dit jaren geleden (nog met m'n SVS PB12+) getest met een Auralex gramma XL in m'n vorige duplex, en het maakte noppes uit. Met meetapparatuur trouwens. Het gaat namelijk niet om de fysieke koppeling in vele gevallen, maar puur de akoestische druk die een sub (of speaker) kan opbouwen. Ik zeg niet dat het niet kan helpen, maar in vele gevallen is het geldverspilling.

Edit: net zoals die getunede wagen in de straat ook niet gekoppeld is aan onze woning, maar we em toch duidelijk horen aankomen.

Heb je het dan gemeten bij de buren?

Ik heb zelf ook geen subdude onder mijn sub, maar ik kan me wel voorstellen dat het contact oppervlak helpt naar de buren toe. Zeker niet binnen je eigen huis, daarvoor is de geluidsdruk door de lucht veel groter dan via de vloer.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Timvg

Aangezien ik een duplex had (en nu opnieuw één) ben ik mijn eigen onderbuur, ik heb het dus kunnen testen. Vorige duplex was ook in een wat ouder huis - dus het contactgeluid zou daar net meer invloed moeten gehad hebben.

Kempenaartjes

Quote from: denoontje on January 19, 2018, 21:46:55
Bij mij werkte de subdude/auralex wel degelijk om het "golven" van de houten vloer wat te verminderen.
En zo duur zijn ze niet, zeker niet 2e hands.
Werkt het niet ben je ze zo weer kwijt.


Ligt er dus aan wat voor probleem je moet oplossen in deze.

Hier idem onder de sub. Eerst zonder waardoor het meubilair resoneerde, ook bij de buren. Moet er wel even bij vertellen dat de sub toen nog niet afgesteld stond.
De aurulex eronder en....... rust! Ook bij de buren ;D

Weet je wat je met jouw verjaardag aan de buren kunt vragen ;)

chrisssj2

Wat is de beste subdude die er is? wil het wel een poging geven met mijn yamaha NS-SW200

palmspar

Zet dyn eq uit dat boost de bas heel erg ook op lage volumes.
Beter kun je dan zelf het subwoofer level 3db harder zettten.

stevefilmfreak54

Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

chrisssj2

#19
Quote from: palmspar on January  4, 2019, 12:24:39
Zet dyn eq uit dat boost de bas heel erg ook op lage volumes.
Beter kun je dan zelf het subwoofer level 3db harder zettten.

dynamic EQ staat aan bij mij idd.
dynamic volume uit

Maakt dat veel uit dan als je dynamic EQ uit zet?
Want in principe regel je toch je eigen subwoofer volume met de knop?
Dus hoe zit dynamic EQ daarin mee dan..

Op een forum:
"Dynamic EQ wordt aangeraden om aan te houden. Audyssey pro zet hem standaard ook eerst op aan.
Zeker met films is de dynamic EQ een aanrader, anders houd je niks in de bass over."

palmspar

#20
Na het inregelen van de speakers moet je niet meer aan volume van de subwoofer gaan draaien, dat is trouwens een gain knop geen echte volume knop.
Normaal 50% gain, crossover op sub vol open en de versterker de volumes in laten regelen dan staat het goed afgesteld.
Later op smaak het subwoofer level in de receiver paar db boosten als je op lagere volumes speelt.
Je oren zijn erg ongevoelig voor lage tonen.
Dus hoe zachter je speelt hoe harder de sub moet staan om dezelfde ervaring te hebben, daar is dyn eq voor maar die boost wel erg veel.
Je kan beter opnieuw inmeten heb de indruk dat het niet meer erg goed staat.
Na het inregelen de crossovers even handmatig nalopen alle speakers op small zetten, grote vloestaanders 60hz boekenplank 80 hz en kleine speakers max 120hz crossover

Staaled

Quote from: chrisssj2 on January  4, 2019, 13:15:17
dynamic EQ staat aan bij mij idd.
dynamic volume uit

Maakt dat veel uit dan als je dynamic EQ uit zet?
Want in principe regel je toch je eigen subwoofer volume met de knop?
Dus hoe zit dynamic EQ daarin mee dan..

Op een forum:
"Dynamic EQ wordt aangeraden om aan te houden. Audyssey pro zet hem standaard ook eerst op aan.
Zeker met films is de dynamic EQ een aanrader, anders houd je niks in de bass over."
Beide uit.
Buiten overlast vernaggelen ze ook de weergave.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chrisssj2

Quote from: Staaled on January  4, 2019, 14:17:35
Beide uit.
Buiten overlast vernaggelen ze ook de weergave.
Ik lees veel verschillende meningen over DQ EQ. Ik lees dat als je het uitschakeld dat je veel detail mist. Echter denk ik niet dat dit mijn probleem zal oplossen.. ?

chrisssj2

#23
Quote from: palmspar on January  4, 2019, 14:05:48
Na het inregelen van de speakers moet je niet meer aan volume van de subwoofer gaan draaien, dat is trouwens een gain knop geen echte volume knop.
Normaal 50% gain, crossover op sub vol open en de versterker de volumes in laten regelen dan staat het goed afgesteld.
Later op smaak het subwoofer level in de receiver paar db boosten als je op lagere volumes speelt.
Je oren zijn erg ongevoelig voor lage tonen.
Dus hoe zachter je speelt hoe harder de sub moet staan om dezelfde ervaring te hebben, daar is dyn eq voor maar die boost wel erg veel.
Je kan beter opnieuw inmeten heb de indruk dat het niet meer erg goed staat.
Na het inregelen de crossovers even handmatig nalopen alle speakers op small zetten, grote vloestaanders 60hz boekenplank 80 hz en kleine speakers max 120hz crossover

De receiver moet ten alle tijde op 60 volumeregelaar staan. Anders zijn de stemmen te zacht. Dus dat staat vast. hoogstens zet ik hem snachts op 55 just to be sure, en de bass doe ik dan helemaal naar beneden. Maar dat is zkr niet een goede ervaring dan maarja snachts vind ik niet het ergste. Overdag wil ik gewoon wel een goede "cinema" ervaring.
Subwoofer staat met -4 DB in de tone test.
Speakers staan op small met 100 hz voor ground level. en 40 hz voor ceiling.

rovinggecko

Hangt er van af hoe je woont en eea opgesteld hebt.
Bij mij, met een houten vloer, deed een subdude wonderen. Zou ik, zoals al geopperd, gewoon proberen. Of het eerst eens op wat anders verends zetten (kussen\matras etc).

Je zou ook eens kunnen proberen om de sub een stukje (of heel stuk) op te schuiven.

Je sub is downfiring, wat eea nog wel eens wil versterken. Leg hem eens op z'n kant (op iets tegen de krassen, subdude\kleed etc).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer