Audyssey vraag: subwoofer en bass shakers issue

Started by hifiman, December 26, 2017, 13:54:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Malignant on December 28, 2017, 07:29:11
Splitten kan toch ook gewoon de andere kant op ?

De 2 sub uitgangen van de versterker pakken, en hier een 2 naar 1 aansluiting op zetten.
Dit zodat zowel sub 1 als 2 naar de zelfde fysieke sub gestuurd worden tijdens de kalibratie.
Desnoods even zelf snel wat andere stekkers op een 3.5mm splitter solderen als het niet kant en klaar te krijgen is.
Let alleen wel even op tijdens het kalibreren van het volume in audyssey, dat zal dan wel problemen kunnen geven, weet niet of beide kanalen dan synchroon uitgestuurd worden.
Tijdens de daadwerkelijke kalibratie gaat het kanaal per kanaal, dus lijkt me dan geen problemen geven.

Na de kalibratie trek je de splitter er gewoon tussen uit, en sluit je de sub aan en de shakers.
Dan denk audyssey dat er 2 subs gemeten zijn, kan je de instellingen van kanaal 2 gewoon aanpassen en blijft audyssey het wel gewoon doen lijkt mij.
Je moet gewoon even de boel voor de "gek" houden dat de versterker denkt dat er 2 subs zijn.

Kan eventueel ook gewoon met een goedkope 2de sub gedaan worden en dan de parameters aanpassen.
Issue komt enkel voor dat er gewoon geheel geen input gemeten word op sub 2 tijdens de kalibratie.
Kleinste beetje input moet al voldoende zijn om de boel aan te mogen passen.
Klopt dat is ook zo ongeveer wat ik ga doen vanmiddag. Overigens is het aan elkaar knopen van 2 uitgangen in principe not done, daar moeten dan toch wat weerstanden of een buffer tussen, daarom beter de 2e ingang van de sub gebruiken, of inderdaad een 2de sub of willekeurige speaker op de 2de sub uitgang.

Bedankt voor het meedenken!  ^^

denoontje

Quote from: RalphH on December 27, 2017, 23:18:51
Los van de problemen hier, lijken shakers me wel een leuk upgrade dingetje. De huidige bank is zo zwaar, dat t laag er amper in doorkomt. De vorige bank stond leuk mee te trillen, maar deze dus compleet niet. Eens kijken of ik ze ergens op kan monteren 8)

Excuus voor het zijweggetje ;D
Ik heb ze er juist weer uitgehaald ralph. Ondanks laag  filtering etc gaan ze ook bij muziek etc trillen, niet alleen bij de actie. Dbox werkt dan fijner maar is zoals je weet heel veel duurder.
Ze werden ooit door iemand voor weinig aangeboden op het forum (hij nam ze mee uit de usa). Al heb ik daar weinig meer over gelezen of hij dat nog doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hifiman

Nou helaas, ik ben er een paar uur mee aan de slag geweest met de conclusie dat ik voorlopig zonder ADSY verder ga.

De truuk met sub uitgang 2 tijdelijk op dezelfde subwoofer aan te sluiten werkte op zich prima. Echter na de meting (dit was ook al  zo als ik een meting deed met de subwoofer alleen op sub uitgang 2) is mijn laag volledig naar de klote, en dan bedoel ik niet alleen het level want dat had ik zo gefixed door effe met AVIA en de dB meter aan de gang te gaan, maar het klinkt gewoon helemaal nergens meer naar. Dat was ook terug te vinden in het gedrag van de shakers die ik ondertussen weer aansloot op sub uitgang 2, ook helemaal nakko meer (ook niet na aanpassing level).

Vervolgens het Multi EQ bereik van de sub (dit kan overigens niet per sub uitgang, het is voor gezamelijk), zover mogelijk terug gezet (20 Hz is het minimum) in de hoop dat ADSY zich dan niet teveel bemoeit met de sub en de shakers, maar het maakte niet uit.

Als ik een keer zin heb ga ik een en ander eens nameten met REW om te kijken waarom het na correctie zo raar klinkt (alleen het laag). Het zal wellicht te maken heb met het feit dat ik 2 subs gebruik met een mini dsp en dat ADSY beide tegelijk meet en daar niks zinnigs mee kan. Wellicht nog een keer een ADSY meting met 1 sub uit, dat zou ook nog kunnen bedenk ik mij nu.

RalphH

Heb je de minidsp er al eens tussenuit gehaald en de subs op poort 1 en 2 gezet? Dat zou voor de subs dan in iedergeval goed moeten gaan.
Had even niet door dat je 2 subs op de minidsp hebt staan. Als ik het goed begrijp heb je dan: sub out 1 --> minidsp --> sub 1
                                                                                                                                                                          --> sub2
Kan me enigszins voorstellen dat ie dan de mist ingaat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

Quote from: RalphH on December 28, 2017, 16:59:25
Heb je de minidsp er al eens tussenuit gehaald en de subs op poort 1 en 2 gezet? Dat zou voor de subs dan in iedergeval goed moeten gaan.
Had even niet door dat je 2 subs op de minidsp hebt staan. Als ik het goed begrijp heb je dan: sub out 1 --> minidsp --> sub 1
                                                                                                                                                                          --> sub2
Kan me enigszins voorstellen dat ie dan de mist ingaat.
Nee nog niet, dat staat dan weer voor morgen in de planning, even de bass shakers en de minidsp out of the equation en meten met 2 subs, elk op eigen uitgang. Klinkt het dan nog nergens naar dan vergeet ik het ADSY verhaal, klinkt het dan wel goed, tsja dan even verder kijken hoe en wat ik dit ga oplossen.

morca

Even idee.
Als je nou 1 sub op de bank zet zou de timing vd shakers dan niet kloppen?
Moet die sub daarna alleen wel met de mini dsp en timing bijregelen.
Zet je daarna adsy uit afstanden neem je over .

hifiman

#31
Quote from: morca on December 29, 2017, 00:03:43
Even idee.
Als je nou 1 sub op de bank zet zou de timing vd shakers dan niet kloppen?
Moet die sub daarna alleen wel met de mini dsp en timing bijregelen.
Zet je daarna adsy uit afstanden neem je over .
Heel origineel idee, had ik ook nog niet aan gedacht  :worship:

Qua timing zou dat dan kloppen lijkt me, alleen de correctie klopt dan niet, er is (voor zover ik begrijp) maar 1 ADSY correctie filter voor beide subwoofer uitgangen.

En met ADSY uit is de timing geen probleem, die stel ik dan gewoon handmatig in, het is heel makkelijk te voelen (housemuziek met een dikke beat) of de bas tegelijk komt met het shaken.

RalphH

Quote from: hifiman on December 29, 2017, 09:00:46
er is (voor zover ik begrijp) maar 1 ADSY correctie filter voor beide subwoofer uitgangen.


Hij corrigeert de geconbineerde output inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

#33
Vandaag heb ik opnieuw ADSY ingemeten, ditmaal met beide subs direkt aangesloten op de beide subwoofer outputs (dus mini dsp er tussen uit en effe zonder shakers) van de SR7011. Dat klonk gelijk een stuk beter!  :headbanging:

Aangezien de levels van beide subs op 1 dB na gelijk waren ingesteld (door ADSY, hetgeen logisch is, immers voor het meten dien je de beide subs het volume bij te regelen zodat het speakertje in het groene vakje terecht komt) en tevens de afstanden nagenoeg gelijk waren, heb ik nu dus beide subs (na het inmeten) middels een splitter op de ene sub uitgang gezet en de bass shakers op de andere sub uitgang.
Dit heeft als voordeel dat ik wederom de timing goed kan krijgen van de shakers  :pompom:

Het enige "nadeel" van deze oplossing is natuurlijk dat de shakers nu ten onrechte gecorrigeerd worden door ADSY, dit ga ik oplossen door de vrijgekomen mini dsp in te zetten om deze correctie weer tegen te corrigeren  :D An sich een beetje aparte oplossing maar voor shakers lijkt mij dit nauwelijks een negatief effect hebben en zo heb ik al met al een goed werkbare workaround gevonden   :popcorn:

Kjelt

Dus toch wat we vanmiddag besproken hadden?  :thumbs-up:

hifiman

#35
Quote from: Kjelt on December 29, 2017, 23:06:15
Dus toch wat we vanmiddag besproken hadden?  :thumbs-up:
Klopt, direkt na je vertrek ben ik aan de slag gegaan, verschillende opties geprobeerd en dit was veruit de beste oplossing  :headbanging:

Kjelt

Mooi dat het nu opgelost is, vond het al zo vreemd omdat ik nooit issues heb gehad met twee subs.
Nu weer verder testen en luisteren  ;)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Fase van 2e sub regel je daarna nog wel weer in tov de eerste?
Staat de timing van je subs tov elkaar nu wel goed?

Ff idee
Als je die subs nou op 2 uitgangen laat zitten.
Kan je die shakers  niet splitten van 1 subs.
Welke het beste splitten kan je nog testen,welke het beste laag output geeft voor het werkgebied van je shakers.

hifiman

Quote from: morca on December 29, 2017, 23:58:27
Fase van 2e sub regel je daarna nog wel weer in tov de eerste?
Staat de timing van je subs tov elkaar nu wel goed?
Volgens ADSY wel, ze staan immers beiden ongeveer evenver van de luisterplek.

Quote from: morca on December 29, 2017, 23:58:27
Ff idee
Als je die subs nou op 2 uitgangen laat zitten.
Kan je die shakers  niet splitten van 1 subs.
Welke het beste splitten kan je nog testen,welke het beste laag output geeft voor het werkgebied van je shakers.
Dat is geen optie omdat ik dan wederom de timing van de shakers t.o.v. de sub niet kan veranderen.


hifiman

Quote from: morca on December 30, 2017, 11:22:00
Ok duidelijk.
Minidsp kan toch timing regelen?
Ja das waar, als ik dan ook de mini dsp gebruik dan kan het wellicht wel, dus bij nader inzien is je tip toch het overwegen waard  :clapping:

morca

Ik was ff niet zo actief.
Zat ff terug te lezen hoe ik het zou proberen.
Wil niet zeggen dat dat de manier is.
Maar dat leek mij het handigst.

Maar als het zo goed klinkt  :thumbs-up: ;D

HJ

Quote from: denoontje on December 28, 2017, 13:18:31
Ik heb ze er juist weer uitgehaald ralph. Ondanks laag  filtering etc gaan ze ook bij muziek etc trillen, niet alleen bij de actie. Dbox werkt dan fijner maar is zoals je weet heel veel duurder.
Ze werden ooit door iemand voor weinig aangeboden op het forum (hij nam ze mee uit de usa). Al heb ik daar weinig meer over gelezen of hij dat nog doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je zou een butkicker kunnen proberen.   Die werkt vanaf 5hz, als je die filtert op 30hz dan zit je ruim onder de spraak grens en kan met gemak een zware bank shaken. Met muziek gewoon uit zetten is mijn ervaring.
De aura shakers beginnen pas bij 25hz oid, als je die filtert op 30hz blijft er niet veel over. Daarnaast zijn ze gewoon niet sterk genoeg om een zware bank incl personen te laten trillen.  Alles relatief natuurlijk want je zal ze echt wel voelen werken maar waar bv een BK heel sterk is is het gebied tussen 15 en 25hz, daar waar de sub minder hoorbaar is vult deze aan.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


denoontje

Quote from: hans. on January  6, 2018, 10:11:37
Je zou een butkicker kunnen proberen.   Die werkt vanaf 5hz, als je die filtert op 30hz dan zit je ruim onder de spraak grens en kan met gemak een zware bank shaken. Met muziek gewoon uit zetten is mijn ervaring.
De aura shakers beginnen pas bij 25hz oid, als je die filtert op 30hz blijft er niet veel over. Daarnaast zijn ze gewoon niet sterk genoeg om een zware bank incl personen te laten trillen.  Alles relatief natuurlijk want je zal ze echt wel voelen werken maar waar bv een BK heel sterk is is het gebied tussen 15 en 25hz, daar waar de sub minder hoorbaar is vult deze aan.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.



je kunt ze wel tweaken door de spider verder uit te freezen. Moet nog wel ergens hier op het forum staan.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47645.msg697900#msg697900

ik had een caliber bc-1 als filter en 4 shakers:
in de 3 en 2 zits 2 per bank, da voelde je best goed

in mijn huidige HT bank (bestaat uit 4 delen) een shaker er deel.