Yippie

Author Topic: Boem is vast nog niet uitgespeeld  (Read 11250 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Leeuwarden

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #25 on: April 23, 2017, 17:59:48 »
Als jij er net zo gelukkig van wordt als ik, ga je heel gelukkig worden met deze eindtrap! Heel veel plezier met deze eindversterkers! Ben heel benieuwd naar je bevindingen!

Offline boem

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #26 on: April 28, 2017, 23:15:34 »
Update na een paar dagen draaien:
Jaah, dit is het wel! Vooral in het hoog is er een duidelijk verschil met de Hypex ucd400 die ik hiervoor had. De Hypex is natuurlijk een prima versterker, met prima controle en meer dan uitstekende bassen maar vooral voor het hoog heb ik altijd het idee dat het nog wel iets beter, vloeiender kan.

Mijn set: SBT - digitaal naar anti mode 2.0- digitaal naar wadia 121, dan gebalanceerd (niet omdat het moet, maar omdat het kan) naar de eindversterker, vandaar met een paar dropvetertjes naar mijn troels mini monitors.

Ik draai veel verschillende muziek, maar klassiek, met 'echte' instrumenten en vaak complexe muziek, vind ik het meest gevoelig voor weergavekwaliteit. En wat mij meteen opviel, was hoe mooi solo viool opeens klinkt. In de opname van de vioolsonates van Brahms door Isabelle Faust dacht ik altijd dat de viool wat dun klonk, maar met deze versterker is dat niet langer problematisch. En in bijvoorbeeld de cantate 'mit Fried und Freud' van Bach (door Masaaki Suzuki) klinken de sopranen en het koor heerlijk ruimtelijk. Tegelijk knalt het 'Magnificat' van Bach werkelijk de speakers uit, terwijl hiervóór de dynamiek voor mij de beperkende factor van mijn luidsprekers was. En dat allemaal met behoud van controle over de bassen en ook de kleine details blijven prima in beeld. In het mid / midlaag klinkt het misschien iets 'aardser' dan de Hypex versterker, daar vind ik altijd dat de Hypex versterker een licht 'etherisch', misschien buisachtig (single-ended) karakter heeft. De Holton heeft dat niet maar ik mis het niet, sterker nog, wat stevigere muziek (bijvoorbeeld QOTSA, of Mark Lanegan solo) vaart daar wel bij. Dus ja, ik ben tevreden.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - wadia 121 hörwege - holton nxv500 - troels super mini monitor

Offline Leeuwarden

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #27 on: April 28, 2017, 23:47:38 »
Blij te horen! Nogmaals heel veel plezier van de Holton!

Offline Roksan

  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • *******
  • Trade Count: (+19)
  • Posts: 3505
  • Total likes: 216
  • Gender: Male
  • Born to run
    • Auto museum Schagen
Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #28 on: April 30, 2017, 17:49:43 »
En de Troels zijn er nog steeds. Leuk om te lezen dat je er nog steeds met plezier naar luistert.
KEF LSX

Offline Leeuwarden

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #29 on: April 30, 2017, 18:39:59 »
Holtons doen het bewezen moet op Troels ontwerpen: ik heb ze zelf spelend gehad op de Jenzen NEXT (en nog steeds) en op de NEXT 4.  ;D

Offline boem

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #30 on: May 8, 2017, 10:58:44 »
Wijziging van platenspeler: al een wat oudere NA interspace:
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - wadia 121 hörwege - holton nxv500 - troels super mini monitor

Offline Leeuwarden

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #31 on: May 18, 2018, 12:30:00 »
Even kijken of het zo sneller lukt: Wil je even reageren op je PM zowel hier als elders. Er is enige spoed bij :-)

Offline Contour

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #32 on: May 18, 2018, 13:48:15 »
VICYTE

Very Important Check Your Tweeters Email

 :laugh: :laugh: :laugh:

Offline Leeuwarden

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #33 on: May 21, 2018, 20:20:21 »
Jelmer, wil je alsjeblieft reageren op je priveberichten!

Offline boem

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #34 on: May 21, 2018, 21:17:21 »
Ja ja, net gedaan, ook aan Jeroen. Ik was twee weken met studenten in Polen, even wat anders dan m'n hoofd dan audio.

Wbdt hoor ik helaas ook bij de 'gelukkigen', terwijl ik toch anders nooit een loterij win.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - wadia 121 hörwege - holton nxv500 - troels super mini monitor

Offline boem

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #35 on: October 27, 2018, 13:07:39 »
Met de Daudio luidsprekers schiet het niet echt op. 'In principe' heb ik op vrijdag vrij & 's ochtends geen kinders om me heen maar dat is er het afgelopen jaar nogal vaak bij ingeschoten.

Wel heb ik een kastje voor audio en tv geknutseld, waarop meteen bleek dat het allemaal iets compacter moest.

Mooie smoes om ook weer eens wat te vervangen, de holton eindversterker staat buiten discussie (vanwege het gewicht is het audio dressoir daar zo'n beetje omheen gebouwd) dus heb ik de Medevoort voorversterker, Lehmann black cube phono en Musical Fidelity X-Can met z'n allen vervangen door een piepkleine Brooklyn DAC/pre.
« Last Edit: October 27, 2018, 17:58:20 by boem »
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - wadia 121 hörwege - holton nxv500 - troels super mini monitor

Offline boem

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #36 on: October 28, 2018, 19:47:29 »
En vandaag maar eens de antimode opnieuw ingeregeld. Niet zozeer vanwege de Brooklyn dac, maar omdat de inrichting van de kamer wat was aangepast, vooral met het nieuwe dressoir. Twee dingen vallen meteen op:
1. Dat het inregelen van de antimode een groter effect heeft op de kwaliteit van de weergave dan de brooklyn vs losse dac- losse preamp.
2. Dat de Brooklyn desondanks vooral in het hoog wel wat luchtiger lijkt te klinken dan de oude combinatie.

Naar aanleiding hiervan zat ik ook weer te denken aan het veel gehoorde commentaar dat DSP het ‘leven’ uit de muziek zou halen. Ik herken dat wel een beetje en vraag me af of dat geen echte psycho-akoestiek zou zijn. Niet als ‘ik geloof dat er iets anders is dus hoor ik dat ook’ maar werkelijke psychische aanpassing aan de kamerakoestiek.

Wat ik bedoel is dat het als volgt zou kunnen werken: als je in een ruimte bent hoor je mensen praten, schuiven van stoelen, weet ik veel, en op grond daarvan pas je je waarneming aan bij de kamerakoestiek. In een kamer met ‘levendige‘ akoestiek (veel effect van kamerreflecties) demp je dat mogelijk in je waarneming.
Als je dan met DSP de werkelijke weergave gaat aanpassen aan de kamerakoestiek is dat dubbelop met je hersengestuurd aangepaste waarneming. Dat zou dan verklaren dat de waarneming van werkelijk gecorrigeerd geluid in een levendige kamer doods zou klinken, zeker in een directe vergelijking met ongecorrigeerd geluid.

Overigens blijf ik wel van mening dat DSP in mijn situatie -waar akoestische aanpassingen vanwege de rest van het gezin nauwelijks mogelijk is - de moeite waard is: ik hoor gewoon meer muziek met DSP, kan baslijntjes beter volgen en het geluid ‘loopt niet meer dicht’. En als ik nou maar heel stil zit doen mijn hersenen ook geen ongewenste aanpassingen aan de kamerakoestiek...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - wadia 121 hörwege - holton nxv500 - troels super mini monitor

Offline hrcc

Re: Boem is vast nog niet uitgespeeld
« Reply #37 on: October 28, 2018, 20:28:05 »
Hier ook een enthousiast gebruiker van de anti-mode.
Mijn gedachte over het doods/onnatuurlijk klinken van een rechte frequentie respons is dat ik nooit ergens kom waar
het 'recht' klinkt.
Ook ik luister mijn muziek in een redelijk harde huiskamer en de anti-mode doet elke dag zijn zegenende werk.
Mocht ik twijfelen aan de natuurlijkheid schakel ik even naar bypass en ik geloof weer ....( 't is zondag vandaag  :angel:)