Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC met DSP of zonder DSP

Started by Rob_Dingen, December 30, 2023, 13:15:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC's onder bepaalde voorwaarden

Heb een set zonder DSP en hoor geen verschil
Heb een set met DSP en hoor geen verschil
Heb een set zonder DSP en hoor verschil
Heb een set met DSP en hoor verschil

John Wx

Quote from: Teejoo on January  1, 2024, 11:34:03Ik hoorde vroeger (toen ik een Linn & Tag McLaren audio set had) in elk geval best duidelijk verschil in DAC's.

 

Was dat dan beter of anders
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Teejoo

Quote from: John Wx on January  1, 2024, 15:01:59Was dat dan beter of anders
Is al langer geleden natuurlijk, maar het zat hem in ruimtelijke afbeelding, klank an sich de een wat meer analoog klinkend dan de ander als ik het zou moeten omschrijven.

Mijn eerste losse dac was een Denon DA-500. Ik vond dat echt een stap tov de reguliere output van mijn Sony ES CD speler. Mooiste combi was echter de Tag DVD32r combi met bijbehorende processor AV32rdp met de nieuwe dacs verbonden via clock link. En de CEC TL5 transport met losse dac, ook weer via een sync link verbonden.

mmuetst

Ik heb geen DSP, en het antwoord kan ik niet geven want dat zou je dus verschillende DAC's en streamers moeten bezitten en die zou je ook nog eens op de exact zelfde volume moeten afspelen. Ik denk dat de veel forum leden niet weten hoe ze dat zouden moeten doen (het kalibreren van de volume). 
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Room correctie geeft hier een subtiel maar duidelijk verschil. En dat is een ruimte die akoestisch voor een groot deel aangepakt is en zonder dsp een nette ITDG en RT60 had.

Als je die 2 niet goed hebt denk ik dat een dsp of room correctie veel minder nut hebben. In een correcte of semi correcte ruimte is het denk ik zeker de moeite waard.

Edit sorry dacht dat het om dsp als room correctie ging.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ohm Ivo

Beste mensen, kan iemand mij de vraagstelling uitleggen? Ik heb hem nu talloze malen gelezen maar het wil niet lukken. Er staat "Hoor je wel of geen verschil tussen streamers en DAC onder bepaalde voorwaarden" en vervolgens wordt in de keuzemogelijkheden ineens DSP genoemd.

-gaat het om het verschil tussen streamers onderling of dacs onderling?
-gaat het om n verchil tussen streamers enerzijds en dacs anderzijds?
-wat heet DSP er in godsnaam mee te maken?
Zie verder de post van DofN voor meer vragen...

Groet van Evert

Ohm Ivo

en dom dom dom, ik weet het, maar: wat zijn die "speciale voorwaarden" eigenlijk?

Groet van Evert

edit: ik bedoel uiteraard "bepaalde voorwaarden", geen speciale.

JoWa

De vraag is of je wel/niet verschil hoort tussen dacs en/of streamers.

De antwoorden omvatten of je dat in je set met of zonder DSP hoort.

Bij elkaar dus vier mogelijkheden:
- wel/niet zonder DSP.
- wel/niet met DSP.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Kwabbernoot

Ik zal een poging doen.

Verschillende DAC's worden hier gelijk gesteld met verschillende streamers. Dus eigenlijk is de vraag of je een verschil hoort tussen verschillende digitale bronnen en of dat dan op een set met of zonder DSP is.

De bepaalde voorwaarden zijn dus wel of geen DSP.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat ik het goed heb geïnterpreteerd.

Groeten...

JoWa was mij voor zie ik maar hij komt met dezelfde uitleg.

JoWa

De randvoorwaarde is DSP niet in de muziekbron zoals in Roon of LMS als voorbeeld.

Mijns inziens maakt de plek niet uit,  maar het Rob's poll.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

DofN

Quote from: JoWa on January  3, 2024, 11:46:29De randvoorwaarde is DSP niet in de muziekbron zoals in Roon of LMS als voorbeeld.

Mijns inziens maakt de plek niet uit,  maar het Rob's poll.

Waarom is dat relevant?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Omdat je dan ook altijd de digitale bron wisselt én de DSP tegelijkertijd.

DofN

Ik heb DIRAC als DSP in mijn versterker, en ik heb DSP in Roon. In geen van beide wissel ik de bron als ik de DSP's aan of uit zet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

Als de vraag puur is hoor je verschil tussen digitale bronnen dan is het antwoord absoluut.
Luister maar naar een Oppo die streamt of een Chromecast, audio is duidelijk beter op de Oppo.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Quote from: Ohm Ivo on January  3, 2024, 11:04:34Beste mensen, kan iemand mij de vraagstelling uitleggen?
De vraag is of je wel of geen verschil hoort tussen streamers of DA converters op een set met of zonder DSP.
De DSP moet na de bron (streamer) zitten zoals bijv DIRAC MiniDSP ander soort room correctie of speakers met DSP zoals bijv Kii, Dutch & Dutch, hypex plate amps enz,

Rob 

J.A.F._Doorhof

Op zich zou dat wel logisch zijn
De dsp is meestal voor de acoustiek.

Als je een slecht geluid hebt als basis kan de acoustiek wel aangepast worden maar het geluid blijft slecht.

Een mono signaal word geen stereo of surround met een dsp ;)

Denk persoonlijk dat je die 2 ook los mag zien ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DofN

Ik denk dat de aanname is dat een DSP zo slecht is voor je geluid, dat welke DAC je er ook voor zet (of achter?) en welke streamer ook, de DSP verhindert dat je verschillen hoort, die er dan wel zouden moeten zijn?

Is dat de kronkel achter de vraag?

(waar voorbij gegaan wordt aan de DSP 's in de keten toen de muziek werd opgenomen of gemaakt in de studio, want als een DSP werkelijk zoiets doet, dan zou het daarna ook niet meer uitmaken wat je nog doet).


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2024, 08:23:34Als je een slecht geluid hebt als basis kan de acoustiek wel aangepast worden maar het geluid blijft slecht.


Dit is een achter de oren krabber. :D

Als je slechte geluid komt door een slechte akoestiek, dan is het aanpassen van je akoestiek (daar waar hij van negatieve invloed is) juist bijna altijd een garantie voor in ieder geval betere weergave.


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof



De vraag is neem ik aan of je na gebruik van een dsp nog verschillen hoort tussen Dacs.

Zover ik weet is een dsp voor het "minder maken" van acoustische problemen.
En zou dus geen invloed mogen hebben op de initiële kwaliteit die de DAC uitstuurt
 

Beide werken op een ander vlak.
De dac zet digitaal om naar analoog. De dsp zorgt voor een afvlakking van de nodes en antinodes en eventuele phase problemen.

ITDG en RT60 kunnen zowel de dac als dsp niets mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vanzomereng

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2024, 10:06:19De vraag is neem ik aan of je na gebruik van een dsp nog verschillen hoort tussen Dacs.

Zover ik weet is een dsp voor het "minder maken" van acoustische problemen.
En zou dus geen invloed mogen hebben op de initiële kwaliteit die de DAC uitstuurt

Ik kan bij mijn Streamer/Dac, de klok-takt instellen, diverse digitale filters kiezen en wel of niet up-samplen, dit zijn m.i.z. ook DSP-functionaliteiten, die niks met ruimte akoestiek te maken hebben maar wel als doel hebben om het signaal wat uiteindelijk analoog het apparaat verlaat, te veranderen zodat deze meer aansluit op de smaak van de luisteraar.
Dit ff los van het feit dat ik nu niet direct van mijn stoel afdondert van de waargenomen verschillen of veelal helemaal geen verschillen hoor. :blink:

Dat ik geen gouden oren heb, is inmiddels wel bekend hier. :ohmy:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD


J.A.F._Doorhof

Als de DSP ook upsampling etc. doet dan zou dat absoluut impact hebben of kunnen hebben.
De DSP zoals ik ze gebruik is puur room correctie dus misschien dat daar het misverstand zit.

Uiteindelijk zal elke bewerking een invloed hebben op het geluid.
Ik zou in zo een geval gewoon luisteren vanaf de basis en gewoon elke keer los van elkaar testen welk onderdeel de beste resultaten geeft.

Vooral met scaling doen we dit regelmatig voor klanten.
Soms is de speler beter in staat 1080P om te zetten naar 4K dan bv een instap projector en dan is het verstandiger het in de speler te doen, maar gebruik je een nieuwere generatie (vooral de nieuwste Sony serie) dan is het bijna standaard beter het door de projector te laten doen.

Neem aan dat je met de omzetting van Digitaal naar Analoog het ook op het punt in de keten doet waar het signaal het beste is.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ohm Ivo

Quote from: morca on December 31, 2023, 22:47:31....
Maar sinds ik ouderwetse goede equalizers in mijn set gebruik.
Is het geluid veel beter dan ooit met dsp.

Ik weet veel leden een equalizer ouderwets of een Ruisbak vinden.
Maar het tast je geluid niet aan  als je de goeie gebruikt zoals een dsp wel doet imo. In mijn oren ;D

Dit intrigeert me zeer. Vroeger had ik even een best wel ambitieuze analoge 15-bands eq van Technics in de set. Dat duurde niet lang. Zodra ik het signaal via de eq leidde werd het levenloos, de impulsweergave werd futloos, ruimtelijkheid werd minder en er kwam ruis bij. Mijn Behringer digitale eq en de eq in mijn RME dac hebben daar absoluut geen last van. En jouw ervaring is dat analoge eq het geluid niet aantast en digitale eq wel? Welke analoge wonder-eq gebruik je dan? Het is een serieuze vraag; ik vind eq (en DSP) een enorme verrijking in het hifi-gebeuren.

Groet van Evert