Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Started by MAW, September 26, 2016, 12:09:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: chansig on October 28, 2016, 08:07:24

Heb je een gedachte over wanneer verschillen wel gehoord worden binnen een ABX ?

Gr. Hans

Wanneer het verschil groot genoeg daarvoor is.


Raphie

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 08:16:52
Wanneer het verschil groot genoeg daarvoor is.
je weigert gewoon je eigen idee te ontleden he? Zo jammer dit, je weet al hoe het uitspeelt wanneer je het wel zou doen, maar bent gewoon te stijfkoppig om toe te geven.
Ik laat je off the hook, ik haak wel weer aan wanneer je vooruit wil.
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on October 28, 2016, 08:12:55
ga nou eerst je eigen test maar eens ontleden op een soort gelijke manier als MAW je net heeft laten zien, dan orden je je gedachten en zie je vanzelf waar je mank gaat in je conclusies

Dat het voor jouw verhaal beter uitkomt dat het mank  gaat maakt het geen feit

Dat het betoog van maw op veel toepassingen klopt gaat het toch mank want het betrekt niet hetgeen ik probeer aan te tonen

Raphie

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 08:24:52
Dat het voor jouw verhaal beter uitkomt dat het mank  gaat maakt het geen feit

Dat het betoog van maw op veel toepassingen klopt gaat het toch mank want het betrekt niet hetgeen ik probeer aan te tonen
ligt dat nou aan MAW of aan jou?
Kom op! Wees een vent! Fileer je eigen verhaal eens na al die jaren.
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on October 28, 2016, 08:29:32
ligt dat nou aan MAW of aan jou?
Kom op! Wees een vent! Fileer je eigen verhaal eens na al die jaren.

Jij probeert krom te praten wat recht is. En je schuift ondetzochte dingen af als onzin.  En je brent jouw meningen als feit. WIE wil er nou niet vooruit raphoe?

Raphie

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 08:34:23
Jij probeert krom te praten wat recht is. En je schuift ondetzochte dingen af als onzin.  En je brent jouw meningen als feit. WIE wil er nou niet vooruit raphoe?

volgens mij is er NIKS onderzocht? WAAR Is het onderzoek? Dáár vraag ik nu al continue naar
> B R O N V E R M E L D I N G en HOE ga jij verbanden leggen?

Ik deel feiten en meningen en heb je al meerdere malen gevraagd aan te geven waar ik fout zit in het ontkrachten van jouw idee. JIJ reageert daar niet op, om dezelfde reden als in punt 1.

Dus, wederom, de bal ligt op jouw helft, wie beweert bewijst, JIJ bent aan zet. Tot op heden schiet je ernstig tekort met alleen je mening. Proberen te spiegelen en externaliseren lost dat niet op, je roept dit toch echt helemaal zelf over jezelf af.
JBL PRX Power!

Ejorne

Raphie, lees even terug. Die onderzoeken zijn al meermalen gegeven. Maar net als bij jouw discussie met Anton, schuif je dit af als onzin.

Raphie

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 08:51:42
Raphie, lees even terug. Die onderzoeken zijn al meermalen gegeven. Maar net als bij jouw discussie met Anton, schuif je dit af als onzin.
nee, de onderzoeken zijn niet weergegeven, link? Bronvermelding?
Jij hebt ideeen en refereert aan "de wetenschap" en een willekeurig hersenonderzoek, waarbij je denkt een link te mogen leggen, die er niet is.
We laten het hersenverhaal even helemaal links liggen want dat is een aantal bruggen te ver. Ik wil graag eerst samen met jou je kleurtjes verhaal ontleden. Ik heb daartoe inmiddels 3 pagina's geleden al een voorzet voor gegeven, waar jij nog steeds niet op in bent gegaan. Het lijkt er dus op dat je géén verhaal hebt?
JBL PRX Power!

op eigen verzoek verwijderd.


Raphie

Quote from: Baardmannetje on October 28, 2016, 09:05:05
Euhhh...

Hoe ver wonen jullie bij elkaar vandaan?
volgens mij 30min, maar ik heb meer te doen dan een face2face met iemand die niet wil.
Ik stop er nu ook echt mee. Want we hebben het afgelopen uur alweer 3 rondjes volgemaakt.
Ik heb denk ik voldoende aangegeven en duidelijke, concrete, vragen open staan. Het is nu echt aan Ejorne om hier iets mee te doen. (Of niet)
JBL PRX Power!

op eigen verzoek verwijderd.

Lijkt mij verstandig.

Zoals je zegt blijft er in rondjes geredeneerd worden. Misschien dat je aan de keukentafel met pen en papier verder komt.

RalphH

Quote from: chansig on October 28, 2016, 07:47:28
Die zijn verdwenen sinds een bezoek

Dat dus...., zouden meer mensen moeten doen. Het eerder aangeboden kratje bier (kratje cola mag ook) staat nog.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

botsen

Wellicht kan ik de discussie iets vooruit helpen.

Volgens mij refereert Ejorne aan onderzoeken uit deze hoek:

https://scholar.google.nl/scholar?q=minimal+detectable+change&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwi1qqSH_fzPAhXkJ8AKHV9jD6YQgQMIHDAA

Bij kleur kun je inderdaad, als je ze naast elkaar legt soms verschillen zien, terwijl als je ze apart ziet geen verschil te onderscheiden is.

Twee geluiden tegelijk uitzenden werkt niet omdat de geluidsgolf altijd zal mengen. Bij zicht kun je heel duidelijk (bijvoorbeeld door de rand van twee vellen) aangeven waar de ene begint en de ander ophoudt.Bij geluid komt denk ik de ABX het meest dichtbij.  Wisselen zo vaak als je wilt. Minder 'scherp' dan met onderzoek naar zicht, maar als je op deze manier geen verschillen gaat horen kun je de verschillen als niet relevant bestempelen in mijn ogen (oren  ;D).

morca

Quote from: Raphie on October 28, 2016, 07:14:52
Morca, je hebt nog steeds mijn vragen niet beantwoord:

Ik begrijp nu dat je zowel de soeakeruitgangen én de pre out gebruikt.
Gevolg is dat beiden parallel signaal geven en te bedienen zijn via de volumeknop
Hieruit volgen nieuwe vragen, jou het op prijs stellen wanneer je deze ipv weer een algemeen verhaal, je onderstaande vragen even specifiek, in detail beantwoord.

- Hoe ga je het volume calibreren, hebben je eindversterkers een eigen gain knop? Want je hebt verder geen mogelijkheid om dit te doen. Het volume gaat uberhaupt niet meeschalen dus voor iedere volume test zal je opnieuw moeten calibreren
- ik neem aan dat er nu al speakerkabels lopen van de EV's naar je speakers: wat voor kastje ga je gebruiken om 2 paar speakerkabels binnen te laten komen én één paar naar je luidsprekers te laten gaan?
- hoe gaat dit kastje schakelen? Een relais klikt en geeft het dus weg.
Ja die amps hebben een gain.
Mbt de rest,je leest echt niét goed .
:(

Raphie

Quote from: morca on October 28, 2016, 09:46:19
Ja die amps hebben een gain.
Mbt de rest,je leest echt niét goed .
:(
Help me? wat mis ik? het makkelijkste is gewoon om mijn specifieke vragen te beantwoorden? dat had je nog niet gedaan en dan is het voor mij ook duidelijk? en dus voor mij nu nog een grijs gebied?
je geeft wel ongeveer aan hoe je het wilt gaan doen, maar niet exact? tot in detail? vandaar mijn 2 specifieke vragen.
JBL PRX Power!

morca

Quote from: Baardmannetje on October 28, 2016, 06:39:12
Volgens mij het verstandigste wat ik kan doen. En het leukst.

En (!) als nu in het vervolg je mening niet als feit presenteert zul je zien dat deze situatie zich niet meer voor zal doen.
Het is wel eenn feit  ;)
Maar dat mag je niet zeggen hier schijnbaar

op eigen verzoek verwijderd.

Als je bedoelt dat je een clippende versterker kan onderscheiden van een die dat niet doet, dat is inderdaad een feit.

Maar daar heb je ook geen ABX voor nodig om dat te bewijzen. Dat begrijp je toch zelf ook wel? Het gaat in dit draadje over klank verschillen.

chansig

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 08:16:52
Wanneer het verschil groot genoeg daarvoor is.

En binnen een niet ABX ? Zit daar dan verschil in (in vergelijking met een ABX) wanneer deze verschillen wel/niet worden waargenomen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Quote from: chansig on October 28, 2016, 10:10:24
En binnen een niet ABX ? Zit daar dan verschil in (in vergelijking met een ABX) wanneer deze verschillen wel/niet worden waargenomen ?

Gr. Hans
de verschillen zijn exact gelijk, want de apparatuur verandert niet. De verstaander verliest wel zijn visuele houvast, maar dat heeft geen invloed op het luisteren, alleen op het beleven.
JBL PRX Power!

chansig

Laat Ejorne zelf maar antwoord geven.....lijkt mij het handigste.

Even meebewegen in de aanname dat er een grijs gebied is:

De beperking van de ABX zit hem dus in een grijs gebied. Maar is dat grijze gebied ook aanwezig tijdens het vergelijken zonder ABX ? Zo ja wat zegt dat over alle ervaringen die er beschreven worden? Daarnaast...wanneer het grijze gebied zowel in een ABX en niet ABX gelijk is, is dat dus een gegeven welke je tegen elkaar weg kan strepen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ejorne

Quote from: botsen on October 28, 2016, 09:36:00
Minder 'scherp' dan met onderzoek naar zicht, maar als je op deze manier geen verschillen gaat horen kun je de verschillen als niet relevant bestempelen in mijn ogen (oren  ;D).

Inderdaad, dat is wat ik ook vind. Maar dat is een waardeoordeel en geen feit.

Dus ik wil de sceps en dbx fanaten alleen de moeite besparen om met een dbx te gaan overtuigen. Want, ook al zal het bij een enkeling lukken om ze naar hun kamp te trekken, de geschiedenis leert dat de dbx het verschil niet gaat maken.  In de jaren 80 werd al de test tussen een goedkope pioneer en een dure ML versterker gedaan. En is iedereen nu overtuigd dat er geen verschillen zijn?

Je kunt er wél een waardeoordeel aan hangen, "niet relevant voor mij" of "ach, ik heb toch geld zat dus waarom mijzelf eventueel beperken". Of welk waardeoordeel dan ook. Maar die mag een ieder voor zichzelf bepalen. Het is immers subjectief.

Toont een dbx wel verschil dat kun je het als objectief bestempelen.

Ejorne

Quote from: chansig on October 28, 2016, 10:21:53Daarnaast...wanneer het grijze gebied zowel in een ABX en niet ABX gelijk is, is dat dus een gegeven welke je tegen elkaar weg kan strepen.

Gr. Hans

Dus "moet" iedereen maar die goedkope tv kopen in plaats van die duurdere, meetbaar betere? En kunnen alle kalibratie bedrijfjes hun toko ook maar beter opdoeken? Of kunnen we het beter een waardeoordeel laten?

morca

Quote from: Raphie on October 28, 2016, 09:49:24
Help me? wat mis ik? het makkelijkste is gewoon om mijn specifieke vragen te beantwoorden? dat had je nog niet gedaan en dan is het voor mij ook duidelijk? en dus voor mij nu nog een grijs gebied?
je geeft wel ongeveer aan hoe je het wilt gaan doen, maar niet exact? tot in detail? vandaar mijn 2 specifieke vragen.
Dat je over het klikje van het relais begint zegt al genoeg.
Ik heb al gezegd ik zou gaan testen op mijn manier.
Maar dat mag schijnbaar niet van jouw,want dat voldoet niet aan de normen van een abx.
Die hele abx scheelt me niks,ik regel de amps gelijk in  en gaan
Met of zonder klikje.


Quote from: Baardmannetje on October 28, 2016, 10:04:42
Als je bedoelt dat je een clippende versterker kan onderscheiden van een die dat niet doet, dat is inderdaad een feit.

Maar daar heb je ook geen ABX voor nodig om dat te bewijzen. Dat begrijp je toch zelf ook wel? Het gaat in dit draadje over klank verschillen.
Nee de sr staat zeker nog niet te clippen dan  ;)

Raphie

Quote from: Ejorne on October 28, 2016, 10:22:35
Inderdaad, dat is wat ik ook vind. Maar dat is een waardeoordeel en geen feit.

Dus ik wil de sceps en dbx fanaten alleen de moeite besparen om met een dbx te gaan overtuigen. Want, ook al zal het bij een enkeling lukken om ze naar hun kamp te trekken, de geschiedenis leert dat de dbx het verschil niet gaat maken.  In de jaren 80 werd al de test tussen een goedkope pioneer en een dure ML versterker gedaan. En is iedereen nu overtuigd dat er geen verschillen zijn?

Je kunt er wél een waardeoordeel aan hangen, "niet relevant voor mij" of "ach, ik heb toch geld zat dus waarom mijzelf eventueel beperken". Of welk waardeoordeel dan ook. Maar die mag een ieder voor zichzelf bepalen. Het is immers subjectief.

Toont een dbx wel verschil dat kun je het als objectief bestempelen.
vreemde conclusie: je hoort geen verschil, dus is er niks aangetoond (eerste conclusie), dus is er nog steeds verschil (2e conclusie)  :blink: beetje vreemd? vind je zelf ook niet?
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: morca on October 28, 2016, 10:31:56
Dat je over het klikje van het relais begint zegt al genoeg.
Ik heb al gezegd ik zou gaan testen op mijn manier.
Maar dat mag schijnbaar niet van jouw,want dat voldoet niet aan de normen van een abx.
Die hele abx scheelt me niks,ik regel de amps gelijk in  en gaan
Met of zonder klikje.

Nee de sr staat zeker nog niet te clippen dan  ;)
prima, maar dan kunnen anderen er dus verder niks mee en is het puur voor persoonlijke lering en vermaak, zo lang we dat duidelijk hebben is het prima toch?
JBL PRX Power!