'aarden' van speakerkabel

Started by gilles0181, May 29, 2016, 20:35:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gilles0181

Hoi, ik heb de Supra Ply 3.4/s; die zijn voorzien van een matel met daarin een aardedraad. Wat ik lees op internet is dat aarding van deze kabel mogelijk is èn nuttig is.

Hoe ik het aan heb gesloten;
Receiver -> Supra Ply 3.4/s -> Amp -> Supra Ply 3.4/s -> Muurplaat bij versterker -> Supra Ply 3.4/s -> Muurplaat bij speaker -> Supra Ply 3.4/s -> Speaker;

Schematisch zo dus:


Paars => Aardedraad (alleen) aangesloten op receiver, dus bij bron
Oranje => Aardedraad (alleen) aangesloten op amp, dus bij bron

In de muur zit de lengte van de kabel, en juist daar is de aardedraad niet aangesloten. Heeft het nog nut om daar een aardedraad aan te sluiten? Eventueel kan ik vanuit de muurplaat (dus IN de muur) een aardedraad trekken naar het stopcontact van mijn aparte audiogroep en daar op de aarde aansluiten? Dat zou dan dezelfde aardedraad zijn als waar de receiver en amp de stroom vandaan halen.

Heeft dat nut? Het laatste stukje (muurplaat naar speaker (30cm) is niet te aarden denk ik)
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

bfbs

Beste, je verhaal is niet echt geheel duidelijk maar ik heb het idee dat ik het begrijp wat je wilt.

Normaal gesproken worden er geen afgeschermde luidspreker kabels gebruikt in huiselijke situaties, maar er zijn wel degelijk situaties te bedenken waar het een uitkomst kan bieden zoals bij mij waar nogal veel kabels lopen en ik inslag van storing wil voorkomen.

Storing kun je ook krijgen van een aardlus en dan is het middel erger dan de kwaal, dit ontstaat meestal doordat alles met dezelfde aarde met elkaar verbonden is.
De oplossing en gelijk mijn tip voor jou is dan ook deze:

Neem 1 apparaat welke met aarde verbonden is vanuit het stopkontakt bijvoorbeeld de mengtafel of de versterker.
Werk van daaruit met je aarde aansluiting maar sluit de andere zijde [in jou geval je speakers] niet aan.

Zo is je kabel afgeschermd en veroorzaakt hij verder geen problemen.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

Pjotr27

Ik had ooit een setje Jean Michel Reynaud en die hadden een aparte aardeaansluiting. Dat was bedoeld om o.a. statische energie van de luidsprekerconussen af te voeren. Zo vreemd is het dus niet dat Supra een kabel aanbiedt.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Jumping Jack

Sommige tannoy's hebben dat ook als ik mij niet vergis.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

bfbs

Dat zijn dan inderdaad de welbekende uitzonderingen, verder in normale situaties zou ik bij storing eerst kijken of er niet een ander probleem is.
Of als je je daar goed bij voelt onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.
Toch zou ik bij geen storing liever naar de geluidskwaliteit van de kabel luisteren of het bij je past.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

morca

Quote from: bfbs on September 14, 2016, 18:35:06
Dat zijn dan inderdaad de welbekende uitzonderingen, verder in normale situaties zou ik bij storing eerst kijken of er niet een ander probleem is.
Of als je je daar goed bij voelt onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.
Toch zou ik bij geen storing liever naar de geluidskwaliteit van de kabel luisteren of het bij je past.
De geluidskwaliteit van de kabel.
Wat bedoel je hier mee?
Denk dat de gebruikt apparatuur meer invloed heeft als je gewoon degelijke kabel gebruikt.

mijkie

als je goed leest bij Supra, gaat het niet om het aarden van je luidsprekers maar, om een soort actief scherm te maken om je kabels heen, je sluit hem ook alleen aan de ingang aan op je versterker !

Hebben ze uitgevonden om storingen van buitenaf tegen te gaan ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kingpin

Quote from: mijkie on September 14, 2016, 20:06:52
als je goed leest bij Supra, gaat het niet om het aarden van je luidsprekers maar, om een soort actief scherm te maken om je kabels heen, je sluit hem ook alleen aan de ingang aan op je versterker !

Hebben ze uitgevonden om storingen van buitenaf tegen te gaan ....
Om vervolgens het probleem (als er al een probleem is) erger te maken als je ook nog eens ergens in je kring de randaarde met signaalaarde zit verbonden.
En geloof me die zullen er ongetwijfeld zijn want anno 2016 doen ze het nog steeds niet goed wbt aarding...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

eMVe

Quote from: Kingpin on September 14, 2016, 20:13:46
Om vervolgens het probleem (als er al een probleem is) erger te maken als je ook nog eens ergens in je kring de randaarde met signaalaarde zit verbonden.
En geloof me die zullen er ongetwijfeld zijn want anno 2016 doen ze het nog steeds niet goed wbt aarding...
Dan kun je die kabel toch ook alleen op de aarde aansluiten, zonder apparaat er tussen?

Kingpin

Quote from: eMVe on September 14, 2016, 21:30:45
Dan kun je die kabel toch ook alleen op de aarde aansluiten, zonder apparaat er tussen?
Een dergelijk lange kabel kan dan als een antenne fungeren. Hierdoor creëer je ongewild extra rotzooi op je randaarde. Mocht in 1 van jou apparaten de randaarde met signaalaarde zijn verbonden kan het dus zomaar zijn dat je hierdoor extra rotzooi op je signaal inbrengt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Ik ben tot nu an toe bespaart gebleven van problemen.
Gebruik luidspreker draad wat niet duur is.
Een maatje van me heeft wel duurdere kabel.
Ik hoor daadwerkelijk geen verschil.
Aan de set zitten wel goeie kabels,rca kabel bedoel ik dan.

Een goeie dac en eindblokken brachten wel direct hoorbaar verschil.

bfbs

#12
Quote from: morca on September 14, 2016, 19:41:28
De geluidskwaliteit van de kabel.
Wat bedoel je hier mee?
Denk dat de gebruikt apparatuur meer invloed heeft als je gewoon degelijke kabel gebruikt.

Elk onderdeel speelt mee van bron tot speaker en ja ook kabel speelt daarin een rol.

Zal je een voorbeeld geven, heb meerdere audio opgesteld en dus ook meerdere ls kabels ter beschikking waarvan ik blij ben dat het verschillende zijn.
Zo kan ik deze uitwisselen en luisteren tot ik de beste verdeling heb verkregen, ook ik ga niet dagelijks een nieuw kabeltje kopen natuurlijk.

Nu weet ik heel goed dat we hiermee in een discussie van wetenschap en gevoel kunnen geraken maar ik spreek hier dan ook vanuit mijn eigen ervaring/beleving.

Zo heb ik oa. een hele redelijke hifi ls kabel maar ook een van den Hul van een bepaald type, wissel ik deze uit dan hoor ik wel degelijk verschil.
Ik ben zelfs zo gek geweest om een stel auto startkabels op mn 30w klasse A aan te sluiten en geloof me het was geen succes
maar wat heb ik daar wel een lol aan gehad en een hele wijsheid rijker.

Daarnaast geloof ik na behoorlijk wat pluggen dat neutrale kabels ideaal zouden zijn echter is de combinatie van audio, lees dvd/versterker enz. nooit
maar dan ook nooit neutraal want elk apparaat heeft een smaakje plus alle andere factoren die daarbij kunnen komen zoals je speakers en je ruimte.
Verander je voor wat, dan kan het achter dus ook alweer anders zijn.
Dus mijn ideale start zou wezen een neutrale kabel aansluiten en mocht dit redelijk goed gaan maar mis je nog iets dan zou je dat kunnen
gaan beïnvloeden met andere type kabels die dat gemis opvangen of juist wegfilteren.

Zodoende zeg ik, mocht je geen storing hebben zoek dan liever naar kabels die je een prettig geluid geven.

Apart aarden vanaf het stopkontakt lijkt mij inderdaad ook geen optie, het blijft een samenspel waarin je de harmonie moet zien te vinden.

Leuke reacties trouwens, hoop dat de starter van dit topic zich ook inmengt  ;)
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

Jumping Jack

Als ts nu geen problemen ondervindt (aardelus of interferentie), zou ik het gewoon mooi laten wat het is. Aardingsproblemen en instraling zijn behoorlijk ingewikkelde materie. Ik heb het zelf al ondervonden en dan vooral in mijn analoge setup:
- sluit ik mijn Naim SuperLine phonoversterker rechtstreeks aan op een HiCap voeding, dan mag ik de aardekabel die van de draaitafel naar de phonoversterker loopt niet aansluiten aan de versterkerkant want dan bromt het dat het een lieve lust is. Aan de platenspelerkant moet ie wel aangesloten blijven want anders bromt het dat het een lieve lust is.
- sluit ik de HiCap echter aan aan de geïntegreerde versterker, waarbij de SuperLine dan stroom krijgt van die versterker, dan moet ik de aardekabel wel aan beide zijden aansluiten want anders bromt het dat het een lieve lust is.
- ik heb even een Phoenix Eagle motorsturing gehad voor de draaitafel, maar hoe ik het ding ook aansloot, het bromde dat het een lieve lust is. Zelfs aangesloten met een ongeaarde stroomkabel (alle stopcontacten zijn geaard)...
- een PrimaLuna buizenbak was hier geen goeie vriendjes met de DECT telefoon, terwijl mijn naim versterker er geen problemen mee heeft.

Moraal van het verhaal: bromt het niet: wees blij. Bromt het wel: vloek eens diep en ga op zoek naar de oorzaak.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

Quote from: bfbs on September 15, 2016, 01:36:36
Elk onderdeel speelt mee van bron tot speaker en ja ook kabel speelt daarin een rol.

Zal je een voorbeeld geven, heb meerdere audio opgesteld en dus ook meerdere ls kabels ter beschikking waarvan ik blij ben dat het verschillende zijn.
Zo kan ik deze uitwisselen en luisteren tot ik de beste verdeling heb verkregen, ook ik ga niet dagelijks een nieuw kabeltje kopen natuurlijk.

Nu weet ik heel goed dat we hiermee in een discussie van wetenschap en gevoel kunnen geraken maar ik spreek hier dan ook vanuit mijn eigen ervaring/beleving.

Zo heb ik oa. een hele redelijke hifi ls kabel maar ook een van den Hul van een bepaald type, wissel ik deze uit dan hoor ik wel degelijk verschil.
Ik ben zelfs zo gek geweest om een stel auto startkabels op mn 30w klasse A aan te sluiten en geloof me het was geen succes
maar wat heb ik daar wel een lol aan gehad en een hele wijsheid rijker.

Daarnaast geloof ik na behoorlijk wat pluggen dat neutrale kabels ideaal zouden zijn echter is de combinatie van audio, lees dvd/versterker enz. nooit
maar dan ook nooit neutraal want elk apparaat heeft een smaakje plus alle andere factoren die daarbij kunnen komen zoals je speakers en je ruimte.
Verander je voor wat, dan kan het achter dus ook alweer anders zijn.
Dus mijn ideale start zou wezen een neutrale kabel aansluiten en mocht dit redelijk goed gaan maar mis je nog iets dan zou je dat kunnen
gaan beïnvloeden met andere type kabels die dat gemis opvangen of juist wegfilteren.

Zodoende zeg ik, mocht je geen storing hebben zoek dan liever naar kabels die je een prettig geluid geven.

Apart aarden vanaf het stopkontakt lijkt mij inderdaad ook geen optie, het blijft een samenspel waarin je de harmonie moet zien te vinden.

Leuke reacties trouwens, hoop dat de starter van dit topic zich ook inmengt  ;)
Ik geloof zelf niet zo in dure speakerkabel.
Maar iedereen is vrij het op ze eigen manier te ervaren.

hvlemmi

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het kan zeker. Ook audio note verkoopt geshielde luidsprekerkabels waarover het volgende geschreven wordt;
"Our all out quality 99.9999% copper speaker cable. It is of a Litz type construction with a braided copper shield tied to ground at the amplifier 0V terminal."
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Kingpin

Quote from: hvlemmi on September 15, 2016, 17:09:04
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het kan zeker. Ook audio note verkoopt geshielde luidsprekerkabels waarover het volgende geschreven wordt;
"Our all out quality 99.9999% copper speaker cable. It is of a Litz type construction with a braided copper shield tied to ground at the amplifier 0V terminal."
Dat bedoel ik dus, aangesloten op 0V terminal en niet op randaarde, waarschijnlijk dus wel doorgelust in de versterker.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bfbs

#17
Quote from: hvlemmi on September 15, 2016, 17:09:04
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het kan zeker. Ook audio note verkoopt geshielde luidsprekerkabels waarover het volgende geschreven wordt;
"Our all out quality 99.9999% copper speaker cable. It is of a Litz type construction with a braided copper shield tied to ground at the amplifier 0V terminal."

Het komt ook eigenlijk uit de professionele hoek waar het in sommige extreme omstandigheden een uitkomst kan bieden, denk aan aggregaten oid.
Zelf heb ik het meegemaakt met zware keuken apparatuur alleen jammer genoeg kon ik dat op locatie niet uittesten.
Ook kwam ik al iemand tegen die zware coax in huis gebruikte en vond dat hij een goed resultaat had en dat zou kunnen
maar voor high-end zou ik dan toch liever voor een kabel kiezen die hiervoor ontwikkeld is omdat hier
voor de ls simpelweg andere eisen aan de kabel worden gesteld zoals het totaal oppervlak van de mantel gelijk is aan de ader.
Zelf wil ik het best eens uitproberen om te zien of ik dan engeltjes hoor maar ondanks de vele kabels die er bij mij liggen
heb ik eigenlijk geen problemen dus zal dat zeker geen prioriteit hebben, maar heb het wel overwogen in mijn waanzin.

@Morca - In mijn ogen gaat het ook niet direct om duur of goedkoop, je hebt hele redelijke betaalbare en teleurstellende dure kabel.
Het gaat mij meer om het smaakje wat het afgeeft of dat het tegen neutraal aan zit zodat ik er mee spelen kan tot ik
het gewenste resultaat heb zodat ik het prettig klinken vind, vandaar het experiment met de startkabels, koste mij niets lol.
Met High-end is het verhaal ingewikkelder dan met een standaard set omdat je met veel meer te verwerken detail te maken krijgt
zoals mijn front tweeters die enorm hoog gaan bijvoorbeeld en daar hoor je dan liever geen snerpend geluid door verkeerde kabel, hoe duur deze ook was.

@Jumping Jack - Je zegt bij mij zijn alle stopkontakten geaard, mocht je toch nog brom horen [pickup hoort altijd met aarde verbonden aan [voor]versterker]
zou ik enkel de [voor]versterker geaard aansluiten, de andere componenten krijgen hun aarde dan wel via de rca of neutriks en creëer je geen aardlus.
Met tuners kan het verhaal nog weer anders worden maar dat wordt een geheel andere discussie.

Hoe dan ook, zolang je geen problemen hebt hoef je feitelijk geen exotische oplossingen te zoeken die misschien eerder averechts werken.
Al blijft het natuurlijk harstikke leuk om het uit te proberen en wie weet gaat het per ongeluk nog iets verbeteren ook.

Edit: Zie trouwens net een ander topic op dit forum met een gelijkend onderwerp wat een mooie DIY aansluiting hierop kan zijn.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=5291.0

Wat gelijk op een ander idee brengt om het met kabel te doen welke niet voor dit doel ontwikkeld is
echter neem je dan 2x de lengte en gebruik je alleen de ader voor de aansluiting zodat de plus en min gelijk oppervlak behouden.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

morca

Waarom moet het totale oppervlak van de ader overeenkomen met dat van de mantel?
Welke high end onderbouwing steekt daarachter .....
Dat lees ik voor het eerst op het forum.

Thanatos

#19
Quote from: bfbs on September 16, 2016, 00:55:50
maar voor high-end zou ik dan toch liever voor een kabel kiezen die hiervoor ontwikkeld is omdat hier
voor de ls simpelweg andere eisen aan de kabel worden gesteld zoals het totaal oppervlak van de mantel gelijk is aan de ader.

;D

Voor audio volstaat elke geleider. Zelfs lengte maakt bij audio tussen L en R niets uit. Dit speelt alleen op bij hoge frequenties in de MHz range.

Zorg voor een zo laag mogelijke contact/overgangsweerstand en een mooie zuivere geleider en je hebt de beste speaker kabel die er is. Alles anders is puur marketing gezwets en gevoel.

Weet nog wel een voorbeeld van iemand die van Kharma REF kabel naar €2,- de meter is gegaan  :clapping:

bfbs

#20
Om het heel grof te stellen: ik heb liever 2 gelijkwaardige banen van koper om mn kostbare geluid te transporteren ipv eentje van goud en de ander van een bananenschil.
Dat heeft wetenschappelijk oa. met het fenomeen weerstand te maken en wordt voor dergelijke coax ook aangegeven door tenminste de leverancier die ik tegenkwam.
Hier zit dan ook gelijk de logica in voor het high-end virus waar sommigen van genieten en trachten overal het uiterste uit te halen.
En hoe langer ik hierover nadenk hoe liever ik dan zou kiezen voor een dubbele kabel per ls dus elk een exact gelijke ader voor de signaaloverdracht en de mantels slechts ter afscherming.
Kan me zo voorstellen dat het elektrische signaal zich in de ader anders zou gedragen dan in de mantel door de andere opbouw van het materiaal.

Wat Thanatos hierboven meldt is in mijn oren niet gelijk religie maar ook geen onzin.
Ga je met geluid bezig, dan kun je vooraf  beter even met jezelf de afspraak maken wat je probeert te bereiken en hoe je de zaken benaderd.
- Met pro geluid kreeg ik ook dit antwoord ook al stond ik er van te kijken en voelde dit voor mij niet echt lekker [Wat Thanatos aangaf]
- Met een standaard setje zou dit kunnen gelden ook al staat het voor high-end, dat is dan je eigen keuze
- Wil je het uiterste eruit halen dan zou ik toch zoveel mogelijk de gelijkwaardigheid opzoeken, pro, standaard of high-end

En vanaf dat moment balanceren we op de welbekende grens van wetenschap en onze oren, al dan niet blind.
Probeer hier trouwens enkel mn ervaring/mening te delen en zelf ook nog wat te leren want ik ben geen wiskundige, niet van de marketing en zeker geen goeroe.
Maar ik heb nu meerdere malen meer kwaliteit, balans en harmonie in het geluid vernomen nadat ik meer zorg aan mn kabels besteed had, zowel professioneel als prive.

Na hier weer in verdiept te hebben kriebelt het volgende experiment wel voor mij, zo gauw de financielen het toelaten.
Zoals in de link hierboven werd er aircom gebruikt maar als je verder leest zie je dat de aders zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen.
Dat is bij deze kabel dus niet bepaald het geval en is de afscherming het hogere doel.
Misschien kan ik op een of andere manier 2 dikke zuivere aders zelf in een mantel pakken die zo dichter bij elkaar liggen of iets dergelijks kant en klaar kopen.
De enige vraag die dan overblijft waar ikzelf nog niet 100% over uit ben is de zuiverheid van het koper.
Aan de ene kant klinkt dat als onzin in mijn oren maar ik kan me de startkabels nog herinneren lol, die klonken ook niet echt zuiver haha.

Update: zie net dat Belden iets in de handel heeft wat aardig in de buurt komt, Belden 6T00UP Plenum Speaker Cable
2.5mm als ik goed reken alleen geen vaste kern maar wel zuiver koper.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

morca

Die startkabel is geen vergelijken imo.
De soortelijke weerstand van elke kabel zou bij dezelfde dikte en opbouw hetzelfde moeten zijn.
Mits er goed zuiver koper is toegepast.


Quote from: Thanatos on September 16, 2016, 09:14:17
;D

Voor audio volstaat elke geleider. Zelfs lengte maakt bij audio tussen L en R niets uit. Dit speelt alleen op bij hoge frequenties in de MHz range.

Zorg voor een zo laag mogelijke contact/overgangsweerstand en een mooie zuivere geleider en je hebt de beste speaker kabel die er is. Alles anders is puur marketing gezwets en gevoel.

Weet nog wel een voorbeeld van iemand die van Kharma REF kabel naar €2,- de meter is gegaan  :clapping:
^^

bfbs

Klopt denk ik, dat de startkabel alles behalve zuiver was en dat hoorden we dan ook terug al zal ik over 10 jaar nog lol aan het proberen hebben.
Vraag me eigenlijk ook wel af hoe zuiver die aircom wel niet is, het wordt wel door mensen met hoge eisen gebruikt.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.

wasbeer2006

Waar had je die startkabels vandaan, hebben die jaren in auto en kelder gelegen en waren zwaar geoxideerd, of een nieuw stel?

Ik met zeggen dat ik ook wat met kabels heb geëxperimenteerd jaar of 8 a 9 gelden en nu ben ik mijn apparatuur weer aan het vervangen en ben weer wat aan het testen.
Ik hoor echt amper verschil, zegmaar niet...... behalve

Het enige verschil wat ik vooral zie en een beetje hoor zijn mijn belden stroomkabels. Ik heb het idee dat dat echt iets doet. Het beeld is echt schoner, rustiger.
Ik sluit de aardleech aan het einde niet aan. aparte groep vanuit de meterkast naar een supra blok.
dat zou vanuit mijn electro verleden ook het meest te verklaren zijn. je zorgt ervoor dat er zo min mogelijk storingen zijn, daar gaat het volgens mij ook om.
Of je moet iets minder mooi vinden en naar de balans opzoek zijn.

Speakerkebels: Ik heb al 20 jaar 3mm2 koperen kabel van tone 3 gulden de meter. Wil daar ook weer eens wat mee testen. toch benieuwd, te beginnen met gewoon vd draad. Ik zal bij tijd eens lekker aan de gang gaan.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

bfbs

De startkabels waren niet nieuw maar zeker niet te oud en waren eerlijk gezegd 2 verschillende setjes, misschien nog een keer over doen met 2 gelijke setjes al zie ik er weinig heil in.
Het koper lijkt me niet echt zuiver genoeg voor gedetailleerde muziek, het kleurt ook anders door waarschijnlijk een soort van legering.

De test met de afgeschermde kabels ga ik zeker nog doen maar niet met de coax wat hier genoemd werd.
maar met kabel uit de pro hoek en daar lijkt mij de Belden wel wat maar helaas moeilijk aan te komen in Europa wat ik in de gauwigheid zag.

Iets om rekening mee te houden, tenminste zoals ik het ervaar is dat mijn vorige set minder heftig op wijzigingen reageerde
en ook een andere plaatsing van mijn huidige set geeft meer verandering van kwaliteit en/of zoals ik het noem een ander smaakje
van in dit geval de ls kabel door.
De nieuwe set is niet alleen op papier maar ook in mijn oren dus een verbetering aan detail/kwaliteit en daardoor vallen die wijzigingen sterker op.

Ook ik werk normaal met standaard 2.5 of 4mm kabel en dat functioneerd uiteraard prima.
Maar als je het leuk vindt kun je er mee experimenteren en in sommige gevallen een succesje boeken, zie het maar als finetuning.
Begin eindelijk iets te horen, voornamelijk Yamaha. Nu nog speakers bouwen.