Woonkamer echo verminderen

Started by gilles0181, July 27, 2016, 12:00:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gilles0181

Ik heb een woonkamer met uiteraard een stenen vloer, strak gestucte wanden, lederen bankstel en een hele grote ruimte. Een koof rondom mijn woonkamer waar LED verlichting in zit, een koof speciaal omdat ik dan niet teveel hoogte verlies in mijn woonkamer.

Ik woon zelf in Eindhoven, wie kan mij helpen met het akoestisch dood krijgen (of althans flink verbeteren) van mijn woonkamer?

Ik zit dan te denken aan panelen, maar voordat ik panelen ga plaatsen zou ik graag wat bedrijven/websites zien die jullie aanraden.
Zelf panelen maken is ook nog een optie, maar dan moet ik op zoek naar schapenwol en akoestisch luidsprekerdoek :)
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

KayaRahnee

Quote from: gilles0181 on July 27, 2016, 12:00:35
Ik heb een woonkamer met uiteraard een stenen vloer, strak gestucte wanden, lederen bankstel en een hele grote ruimte. Een koof rondom mijn woonkamer waar LED verlichting in zit, een koof speciaal omdat ik dan niet teveel hoogte verlies in mijn woonkamer.
Ik woon zelf in Eindhoven, wie kan mij helpen met het akoestisch dood krijgen (of althans flink verbeteren) van mijn woonkamer?
Ik zit dan te denken aan panelen, maar voordat ik panelen ga plaatsen zou ik graag wat bedrijven/websites zien die jullie aanraden.
Zelf panelen maken is ook nog een optie, maar dan moet ik op zoek naar schapenwol en akoestisch luidsprekerdoek :)

Akoestisch dood ....... dat wil je zeker niet.
Schapenwol ........ kan ook met rockwool.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dirk

er zijn in dit sub-board al tal van draadjes geopend die antwoord geven op zowat al je vragen, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen hé...je eens inlezen bvb, om wat geks te noemen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

gilles0181

 ^^
ik zag een dergelijke reactie van je ook in een ander topic maar uiteraard heb ik me ingelezen. De meeste andere topics op dit forum gaan over akoestiek verbeteren icm speaker plaatsing, iets waar ik nu nog niet aan toe ben. Misschien was de topic introductie te kort en te feitelijk :) Ik ben zeker bereid om te investeren en zaken uit te zoeken; zo heb ik reeds een pak rockwool staan zodat ik platen tegen muren kan neerzetten om te kijken wat het verschil is.

Ik heb echter vloerverwarming onder mijn troffelvloer dus ik kan niet heel mijn vloer dichtleggen met tapijt. Ik zal de link nog eens goed gaan bekijken thanx.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

KayaRahnee

Quote from: gilles0181 on July 27, 2016, 13:24:25
zo heb ik reeds een pak rockwool staan zodat ik platen tegen muren kan neerzetten om te kijken wat het verschil is.

Je hebt rockwool staan maar wil schapenwol gebruiken?
Speakerdoek hoeft ook niet, kan ook met ander stof.

Leesvoer: http://www.soundscapes.nu/lectuur.html


Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

gilles0181

#5
Ik was vandaag bij een kinderopvang waar ze panelen hadden, gevuld met schapenwol en akoestisch doek; zodoende is de 'wens' om mijn kamer aan te pakken weer eens aangewakkerd. Het rockwool is gekocht om in mijn koof te stoppen om mijn atmos speakers een beetje te isoleren.

Ik heb zojuist een offerte opgevraagd voor Decotex doek (geprint). Ik heb alleen geen idee of ik dit in een frame wil (19mm) of dmv plakband op een zelfgemaakt frame (>4cm) wil hebben zodat het frame kan vullen met rockwool. Ik denk dat dit laatste het beste is.

Vergeef me misschien mijn reeds herhaalde vragen en domme opmerkingen maar ik ben leek; De site van Soundscapes kende ik al, maar deze handige overzichtspagina niet.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

H&C Hifi

Je zou beter eerst kunnen gaan meten waar de knelpunten zitten in je ruimte..
Klakkeloos dempen is niet de way too go..

afgaande van de uitkomsten kun je plan opstellen.

gilles0181

Dat meten moet neem ik aan met REW en een waterval, zijn er forumleden die dat ook bij anderen doen? Aan de ene kant lees ik dat dit moet met de speakers die je uiteindelijk wilt gaan gebruiken, aan de andere kant lees ik dat dit ook kan met een 'simpele' enkele speaker om puur de akoestiek van de ruimte te bepalen;
zie:
- https://www.homecinemamagazine.nl/2016/05/akoestiek-hoe-pak-je-de-optimalisatie-van-geluid-aan/ (en)
- https://www.homecinemamagazine.nl/2016/06/hoe-je-een-kamer-inricht-als-thuisbioscoop-eerste-meting-akoestiek/
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

H&C Hifi

Dat kan ipc met een willekeurige speaker die enigsinds ''full range'' is

De nagalmtijd zal met betere speakers namelijk niet anders zijn.
De probleemfreq die je moet dempen zullen met andere speakers ook niet echt verschillen.

Wil je het goed aanpakken moet je gewoon een professional laten komen die uit ervaring weet hoe dingen in jou
situatie gaan uitpakken en die kan meten en kan adviseren wat voor soort panelen bij jou de oplossing bieden.
Frits de Groot die bij Helios werkt is zo iemand  ;)

gilles0181

Ik ga hem mailen want zelf kom ik daar toch niet uit, thanx Marcel
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Deleted User

Kijk eens op de site van Rivasono. Ze doen niet alleen ruimtes voor muziek, maar ook bijvoorbeeld verstaanbaarheid in een keuken...

Ik laat Frank van Rivasono in oktober komen...

ducman748

Kijk ook eens bij acoustic matters , een geweldige man die heel heel veel weet van akoestiek in audio land.
Daarbij komt hij met woonkamer vriendelijke oplossingen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


morca

Je kan veel zelf doen ipv een duur bedrijf inhuren .
Ik hielp vd week iemand via pm die veel tips uit het meettopic gehaald heeft.
Zie mijn onderschrift ,daar staat een linkje.

Hij was zeer tevreden iig met het resultaat.
In zo,n harde ruimte zijn de eerste reflectie punten het belangrijkste.
Lees de startpost eens door,een vergaarbak aan info ook prof tips van bepaalde leden en akoestische forums.
Kan je al veel info uithalen hoe het zelf op te lossen .

Gr marco

DofN

Begin met een DSP voor de moeilijkst fysiek aan te pakken frequenties in het laag, en doe de rest met akoestische panelen op de juiste plekken... De mate en welke fysieke maatregelen je neemt is overigens smaak gebonden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eduard

Als de koof makelijk toegankelijk is dan zou je die eens vol kunnen proppen met een wol. Je schrijft dat je al een pak hebt staan. Zet die eens in de ruimte. En kijk of dat effect heeft. Ben bang dat 1 pak sowieso niet genoeg is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


morca

Quote from: doorofnight on July 27, 2016, 21:54:32
Begin met een DSP voor de moeilijkst fysiek aan te pakken frequenties in het laag, en doe de rest met akoestische panelen op de juiste plekken... De mate en welke fysieke maatregelen je neemt is overigens smaak gebonden.
Andersom abel ,eerst de eerste reflectie punten tussen de luisterplek en de speakers ,en daarna dsp is een betere oplossing.
Gezien de harde vloer ook eens over panelen aan het plafond denken.

Waar zit die koof.
Kan je eens wat fotos maken of een schetsje maken van je kamer en hoe alles erin staat?

RalphH

Gezien de openingspost doe ikzelf even de aanname dat het issue momenteel voornamelijk flutter echo (hoge tonen) is.
Maar wellicht toch goed om dit even helder te hebben omdat aanpassingen als DSP, pakken rockwool (ingepakt in plastic) en het vullen van de koof, hoofdzakelijk dingen zijn die je doet om het laag wat te controleren. Dit laatste zal ongetwijfeld ook nodig zijn, maar momenteel wellicht niet het grootste aandachtspunt (?).


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

#17
Een DSP regelen is net wat makkelijker dan akoestische maatregelen treffen. Een DSP pakt het laag en midlaag wel aan. Dan kan je net zolang spelen met akoestische maatregelen tot de hele boel weer in balans is. Met een programma als REW zie je goed hoever je kan gaan met >500Hz absorptie, maar je oren zijn het belangrijkst. Op het internet zijn genoeg tips te vinden over waar je begint met het ophangen van panelen. Ik vind dat een logische volgorde. Het plafond is overigens een vaak vergeten oppervlak waar veel winst te behalen valt.

En, ach, ik gok dat dat zowat alle (de meeste) sets in woonkamers wel geholpen zijn met een DSP, tenzij je ook voor het laag akoestische maatregelen hebt getroffen. Ik zou iig altijd de combinatie van beide aanraden zodat de verhoudingen blijven kloppen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gilles0181

Het topic heeft even een vlucht genomen sinds gisteren waarvoor dank! De koof en mijn bouwtopic staat hier op het forum. Specifiek kun je naar de inderdaad flutter echo gaan door hier te klikken:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154092.msg2930401#msg2930401

De koof zelf is niet toegankelijk, buiten dan via de Atmos gaten en via de gaten waar de verlichting in hangt, dus dat is erg beperkt. Ik heb inmiddels een reactie van Frits en weet wat hij vraagt om een meting en advies te komen doen. Aan de ene kant was dat schrikken, maar aan de andere kant als je een meetmicrofoon, kabels, geluidskaart e.d. moet kopen (en dan nog geen verstand hebt van REW) valt het allemaal heel erg mee.

Plan van aanpak is om eerst mijn keuken schilderij te gaan ontvangen; dat is gedrukt op Decotex en daar komt een rockwool gevuld frame achter (mijn keuken heeft ook wat flutter echo). Voordeel hiervan is dat ik DAT schilderij op de plek van het canvas in de woonkamer kan hangen om te kijken of het al iets gaat schelen.

Onderstussen heb ik tussen de regels door gelezen dat het, ondanks dat mijn probleempunt de flutter echo is, toch wel de moeite waard is om mijn TV meubel af te gaan maken. Als ze komen meten kunnen ze dan alles meteen meepakken. Dus plan de campagne voor nu;
- Keukenschilderij in woonkamer hangen en op de plek boven het keukentje een stuk rockwool plaatsen (zie topic)
- Kijken wat overige plaatsing van Rockwool doet
- TV meubel afmaken

Dan plan de campagne trekken. Ondertussen zal ik dit topic blijven volgen voor nog meer tips en zal ik updates blijven plaatsen. Het moet inderdaad wel een woonkamer blijven en geen dedicated thuisbioscoop.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

bert stoltenborg

Ik vind het zeker verstandig dat je een expert laat komen om je probleem aan te pakken, maar je kunt met alleen een USB-microfoon zoals een UMIK-1 of een Behringer ECM 8000 met een mixertje met fantoomvoeding meten voor een stuk onder de 100 euro.
Ik bazel maar wat.

morca

Ligt eraan.
Er zijn.een boel leden die hun ruimte aangepakt hebben en door tips zoals van jouw en veel op internet lezen  en zo zelf na verhuizen of een ht ruimte erbij zichzelf geleerd hebben ,ook.door het topic hier op het forum.

En zo ook gratis bij andere leden gaan meten of hun panelen eens meenemen om een medelid zonder kosten een meting,en het verschil met en vonder te laten horen .
Als de ruimte niet te akoestisch ingewikkeld is zoals bv een open keuken .

Ik hielp vd week een lid via pm ,panelen op ze spiegel punten van 10 cm dik.
Zonder te meten is hij al helemaal tevreden,en beschrijft aardig goed hoe ze geluidsbeeld verbeterd is.
En dat zonder mic,een beetje lef het zelf te kunnen en wat panelen zelf maken van steenwol.

Maar goed als je dit voor je werk doet zal je altijd adviseren dat een expert beter is .
Ik denk dat er veel leden zijn die het zichzelf en met hulp geleerd hebben .
Dus het is maar net hoe leergierig je bent imo of je een prof laat komen .
De hobbyist die echt wil.komt er ook wel .



knubbe

Mocht je een UMIK willen lenen in Eindhoven dan hoor ik het wel  :popcorn:
Heb helaas niet de kennis om je te helpen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

bert stoltenborg

Quote from: morca on July 28, 2016, 18:32:46
Ligt eraan.
Er zijn.een boel leden die hun ruimte aangepakt hebben en door tips zoals van jouw en veel op internet lezen  en zo zelf na verhuizen of een ht ruimte erbij zichzelf geleerd hebben ,ook.door het topic hier op het forum.

En zo ook gratis bij andere leden gaan meten of hun panelen eens meenemen om een medelid zonder kosten een meting,en het verschil met en vonder te laten horen .
Als de ruimte niet te akoestisch ingewikkeld is zoals bv een open keuken .

Ik hielp vd week een lid via pm ,panelen op ze spiegel punten van 10 cm dik.
Zonder te meten is hij al helemaal tevreden,en beschrijft aardig goed hoe ze geluidsbeeld verbeterd is.
En dat zonder mic,een beetje lef het zelf te kunnen en wat panelen zelf maken van steenwol.

Maar goed als je dit voor je werk doet zal je altijd adviseren dat een expert beter is .
Ik denk dat er veel leden zijn die het zichzelf en met hulp geleerd hebben .
Dus het is maar net hoe leergierig je bent imo of je een prof laat komen .
De hobbyist die echt wil.komt er ook wel .

Ik bedoel hetzelfde als jij, Marco. Ik wilde alleen aangeven dat zelf meten lang niet zo duur is als sommige mensen denken. Je hebt eigenlijk helemaal geen dure poespas nodig, alleen wat interesse is voldoende.  ;D
Ik bazel maar wat.

morca

Idd en er is info zat te vinden op dit forum .
Leren of wat gezond verstand gebruiken kan je ver brengen .
Die persoon die ik vd week tipte 10 cm dik te gebruiken op ze spiegelpunten  omdat dat veel effectiever werkt kwam bv van jouw.
Ik zal het topic eens doorlezen of ik dat al toegevoegd heb,met toenaam van de tipgever natuurlijk  ;)
Want dat is goeie info ,waarvoor dank Bert  :thumbs-up: