Laagweergave tekort oplossen, panelen?

Started by audio_stabilo, March 3, 2016, 12:19:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedemiddag,

Ik draai met een paar Vifa basis 2.0 speakers op een Denon PMA 1500R versterker. Heerlijk geluid. Alleen mis ik op mijn luisterplek soms wat in het laag.

Nu zit ik te denken om panelen te maken en deze achter mijn speakers te hangen en achter mij bij de luisterplek. Mijn vraag is, zou zoiets helpen? Of heb je dan perse basetraps nodig?

Hier onder zie je een voorbeeld, dit zou ik dan mooi afwerken met mooi zwart doek ervoor.

Bedankt alvast

Sjaak_Banaan

#1
Ik denk dat, wanneer je iets mist in het laag, je eerder moet denken aan het anders opstellen van je speakers of een uitbreiding daarvan met een bijvoorbeeld subwoofer en niet moet gaan absorberen. Ik weet niet precies wat je mist, maar een buttkicker voegt misschien ook iets toe :P
Die panelen zullen in de lage frequenties niet veel doen.

Je zou eens een REW-meting kunnen doen, er staat een mooie Umik-1 hier in het markt gedeelte.
Aan de hand van die resultaten kunnen ze je hier wel verder helpen met aanpassingen in je ruimte.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Quote from: Sjaak_Banaan on March  3, 2016, 12:40:38
Ik denk dat, wanneer je iets mist in het laag, je eerder moet denken aan het anders opstellen van je speakers of een uitbreiding daarvan met een bijvoorbeeld subwoofer en niet moet gaan absorberen. Ik weet niet precies wat je mist, maar een buttkicker voegt misschien ook iets toe :P
Die panelen zullen in de lage frequenties niet veel doen.

Je zou eens een REW-meting kunnen doen, er staat een mooie Umik-1 hier in het markt gedeelte.
Aan de hand van die resultaten kunnen ze je hier wel verder helpen met aanpassingen in je ruimte.

Een buttkicker zit ik niet op te wachten. Verbeterd mijn laagweergave ook niet dus snap die opmerking niet echt. Subwoofer wil ik niet hebben in een stereo opstelling. Ik ga wel eens aan de schuif met mijn speakers.

jvanhambelgium

#3
Quote from: audiogek on March  3, 2016, 13:09:05
Ik ga wel eens aan de schuif met mijn speakers.

Schuiven met speakers en/of luisterplek is het enige dat je nu kan doen.
Als je tijdens het luisteren wat rondloopt, heb je dan plekken waar het wel "voldoende naar je zin is" ?

Indien je nergens in de kamer een plek kan vinden waar de laagweergave goed is heb je mischien last van bepaalde (natuurlijke) absorpties van lage/midlaag frequentie (vb houten constructies)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

#4


Misschien eerst eens meten wat je huidige set doet in het laag

Sjaak_Banaan

Quote from: audiogek on March  3, 2016, 13:09:05
Een buttkicker zit ik niet op te wachten. Verbeterd mijn laagweergave ook niet dus snap die opmerking niet echt.
Je gaf niet echt duidelijk aan wat je mist, als het een voelbaar laag ervaring was, dan was het misschien een optie geweest, daarom noemde ik die.
Maar dat verbetert je laagweergave inderdaad helemaal niet.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Staaled

Panelen hebben geen zin.
Zonder een meting kunnen wij niet weten wat je mist. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

audio_stabilo

Quote from: Staaled on March  3, 2016, 14:04:19
Panelen hebben geen zin.
Zonder een meting kunnen wij niet weten wat je mist. :)

Hoe kan ik zo'n meting doen? Zelf heb ik geen verstand van zo'n grafiek wat daar uit komt

audio_stabilo

Heb overigens wel een ontzettende staande gold. Als ik op mijn bank zit en ik leun naar voren toe en dan iets naar beneden met mijn hoofd valt de bass helemaal weg.

wackid

#9
Best een investering om zo'n REW meting zelf uit te voeren. Heb mij daar ook al eens in verdiept.
En dan moet je de cijfers nog vertalen naar oplossingen.
Zijn er geen enthousiastelingen die dit op hobby basis kunnen uitvoeren?

In jouw geval denk ik dat basstraps en panelen niet de bas gaan versterken. Heb geëxperimenteerd met glaswol. Ivm flutterecho
Het haalt het na dreunen van de bas wel weg. Maar daar heb ik geen last van.

Staaled

#10
Een Umik aanschaffen , REW downloaden en op weg ben je.

Investering is het zeker. :thumbs-up:
Dit itt de bodemloze put van apparatuurwisselingen (of zelfs kabels  :sigh:) zonder te weten waar de oorzaak ligt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Als ik het goed lees heb je dus last van dalen en pieken in je laag. Dan kan je A) gaan schuiven met je speakers B) schuiven met je zitplaats C) sub(s) inzetten liefst in combi met DSP of D) alleen een dsp in je gaan passen.

Ik ben zelf voor C gegaan....en meten daarbij is erg handig. Zoals Staaled al aangeeft: ga het niet zoeken in andere kabels cq. versterkers.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaak_Banaan

Dat zo'n meting een grote investering is valt wel mee, zoals ik al zei staat er een Umik hier op het forum te koop voor 90 euro incl. als ik me niet vergis... Als je klaar bent met meten kun je die altijd weer hier te koop zetten. ;)

De resultaten van zo'n meting moet je gewoon posten in het daarvoor bedoelde topic en laten analyseren.

Kijk ondertussen naar dit filmpje:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Quote from: Sjaak_Banaan on March  3, 2016, 17:11:20
Dat zo'n meting een grote investering is valt wel mee, zoals ik al zei staat er een Umik hier op het forum te koop voor 90 euro incl. als ik me niet vergis... Als je klaar bent met meten kun je die altijd weer hier te koop zetten. ;)

De resultaten van zo'n meting moet je gewoon posten in het daarvoor bedoelde topic en laten analyseren.

Kijk ondertussen naar dit filmpje:


Dankje wel ! bestaat er niet iets dat het hardwarematisch aangepast wordt ?

martien


morca

Ik zie op de foto niet goed of je set midden in de kamer staan,of voor of achter in de kamer?
Je zit met je rug tegen de muur,daar zou je juist veel laag moeten horen.
Zou wel eens een beter plaatje willen zien, van de totale ruimte waar je set instaat.

Sjaak_Banaan

Quote from: audiogek on March  3, 2016, 17:37:37
Dankje wel ! bestaat er niet iets dat het hardwarematisch aangepast wordt ?

Dat kan vast, maar zal dan ook wel kostbaar zijn.
Ik denk je dat je eerst moet kijken (meten) wat je problemen precies zijn en dan pas naar oplossingen moet zoeken.

Daarna kun je het misschien ook 'hardwarematig' oplossen met die panelen, diffusers en bassabsorbers, ik vermoed dat dat goedkoper is dan elektronische hardware die dat allemaal regelt.
Misschien dat www.minidsp.com of andere 'room-correctie' ook nog kan helpen?

Post anders eens de maten van je ruimte, sommige leden kunnen aan de hand daarvan al zien welke frequenties problemen gaan geven. Zelf heb ik daar de ballen verstand van ;)
Zie ook www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

djoeri

Nog even een paar simpele vragen aangezien het diy betreft,  beide woofers spelen? En is de fase goed dus als je bij een van beide plus en min omdraait wordt het dan beter? En als je beide speakers plus en min omdraait? De fase tussen midden en laag moet ook goed zijn anders krijg je een dal waardoor het ook minder klinkt.

Gr Djoeri

audio_stabilo

Quote from: morca on March  3, 2016, 18:02:15
Ik zie op de foto niet goed of je set midden in de kamer staan,of voor of achter in de kamer?
Je zit met je rug tegen de muur,daar zou je juist veel laag moeten horen.
Zou wel eens een beter plaatje willen zien, van de totale ruimte waar je set instaat.

Hoi. Staat in het midden d kamer. Kijk mijn Show case even

audio_stabilo

Deze foto's heb ik een keer gekregen toen ik de Vifa's kocht. Hij zei dat als ik ze allebei op sublaag wil hebben (schijnt dat er nu 1 op mid bas en 1 op sublaag zit) maar als ik beide op sublaag wil hebben dat die rechtsstreeks op de spoel moet zitten ? Als dit klopt, hoe moet ik dat doen dan? Hoe sluit ik dat daarop aan? En hoeft die speaker dan niet op het filter te zitten?

djoeri

Ik zou beide units op bass zetten, begrijp ook niet waarom hij een op bass en een op mid heeft. In dit soort situatie gebruik je vaak twee woofers om het rendement van het laag op te krikken dat ben je nu kwijt -3db. Op de fotos kan ik niet precies zien hoe het zit maar beide woofers horen onderaan op bass aangesloten te zijn.

Het kan ook zijn dat hij op een woofer een extra spoel heeft gezet om daarmee middenbhoog weg te filteren aangezien ik op de tweede foto nog een spoel zie die ik niet goed kan plaatsen. Kun je nog meer foto's sturen?

Succes

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  3, 2016, 21:42:43
Ik zou beide units op bass zetten, begrijp ook niet waarom hij een op bass en een op mid heeft. In dit soort situatie gebruik je vaak twee woofers om het rendement van het laag op te krikken dat ben je nu kwijt -3db. Op de fotos kan ik niet precies zien hoe het zit maar beide woofers horen onderaan op bass aangesloten te zijn.

Het kan ook zijn dat hij op een woofer een extra spoel heeft gezet om daarmee middenbhoog weg te filteren aangezien ik op de tweede foto nog een spoel zie die ik niet goed kan plaatsen. Kun je nog meer foto's sturen?

Succes

Is Bas wat ik zie staan op het filter niet de mid bas?  en sublaag die spoel op de andere foto ? Kan toch geen 2 speakers op die bass doen ? is toch voor 1 speaker ? meer foto's heb ik niet

djoeri

#22
Het is een 4 weg systeem, waarbij de twee woofers samen het laag doen en dus samen een weg vormen. Je sluit deze meestal parallel aan op het filter. Er is wel met het filter geknoeid want de condensator links hoort daar volgens mij niet. Meestal zijn deze filters zo gemaakt dat alles op een PCB past zodat het makkelijk te maken is voor beginnende diy'ers.

Succes

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  3, 2016, 22:14:43
Het is een 4 weg systeem, waarbij de twee woofers samen het laag doen en dus samen een weg vormen. Je sluit deze meestal parallel aan op het filter. Er is wel met het filter geknoeid want de condensator links hoort daar volgens mij niet. Meestal zijn deze filters zo gemaakt dat alles op een PCB past zodat het makkelijk te maken is voor beginnende diy'ers.

Succes

Maar zoals jullie het nu kunnen zien zit het goed of niet? Ik krijg de speaker er niet uit, zit flink vast ook al heb ik de schroeven eruit.

audio_stabilo

Net even een foto gemaakt in het bass reflex gat. Ik zie dat het bij de tweede woofer helemaal dicht zit. Dus dat alleen de onderste woofer de druk door het basreflex gat komt. Kan het helpen als ik een opening maak in het dichte vlak waar de tweede woofer zit zodat er misschien meer druk ontstaat? Of gaat dit storen met elkaar?