Bouw HT in kelder - Nu met Atmos :)

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Precies twee jaar geleden heb ik me hier op het htforum geregistreerd als nieuw lid, we hadden toen net een huis gekocht waarin we geen rekening meer hoefde te houden met ouders, buren of wie dan ook, het was dus feest!

Nadat we de woonkamer naar wens verbouwd hadden werd het tijd voor het inrichten.
Mijn oude set vonden we niet meer zo awesome als toen ik 15 jaar oud was, dus het was tijd voor wat nieuws.
Een vriend van me had toen al een mooie stereo set van Marantz en een paar Klipsch RF-82 luidsprekers.
Dit vond ik toen heerlijk klinken en op zijn advies ben ik toen ook naar H&C Hifi gegaan.
Inmiddels hebben wij ook een mooie set bij elkaar, deels afkomstig van Marcel, bestaande uit een Marantz SR6007, Klipsch RF-83, RF82, RC-64 en op advies van hier de Klipsch SW-115.
We zijn er best wel content mee, maar vinden het misschien wat 'lomp' voor in de woonkamer... en dan wordt het interessant :D

...Op een dag, toen ik weer eens op 'The Chamber of Dreams' aan het geilen was, stelde mijn vriendin voor om ook een HT te bouwen, YES!
Omdat ons hele huis onderkelderd is hadden we daar wel een mooi plekje voor.
Wat voorheen bekend stond als onze 'PartyBunker' willen we nu gaan omtoveren tot een mooie HT.

Zelf hebben we weinig verstand van akoestiek en verbouwen, maar gelukkig kennen we wel mensen die ons kunnen en willen helpen, dus komende week gaan we ons goed laten voorlichten en de eerste ontwerpen bekijken.
Aan de hand daarvan kunnen we kijken wat er mogelijk is, waar we akoestische maatregelen moeten gaan nemen en kunnen we een meting starten.

Omdat ik hier al diverse HT's voorbij heb zien komen en ik daar echt van heb genoten wil ik de bouw van onze HT ook met jullie gaan delen.
Daarnaast weet ik ook zeker dat de feedback die daarop volgt zinvol zal zijn en de kwaliteit alleen maar ten goede gaat komen.





Onderstaand dus de planning en de voorgang tot nog toe:



Afmetingen van de ruimte:
7,46 m lang x 4,43 m breed x 2,18 m hoog.

Probleem: Op de helft van de lengte staat een haakse draagmuur van 1.20 m de ruimte in.
Deze draagmuur gaan we vervangen door een draagbalk (HEA 140).
Plafond wordt tijdelijk aan twee kanten ondersteund met stutten. 15 cm van het muurtje blijft staan als draagvlak voor de balk.
Aan de andere kant van de ruimte komt een pilaar waar de balk op komt te liggen.










Gewenste afwerking:
Voorzetwanden, donker (materialen?), nieuwe donkere vloer (tegel of PVC?) systeemplafond (Ecophon Sombra-Ds?),  projectiewand (paneelabsorber?). 



Afwerking op dit moment:
schoon metselwerk, lichte tegelvloer, betonnen plafond, 2 ramen met vensterbank.

Elektriciteit:
Extra groep(en) noodzakelijk? Contactpunten verleggen.

Nagalmtijd:
Deze moet nog gemeten worden.

Diffusie:
Diffusers SoundScapes?

Maatregelen geluidsoverlast:
Rolluik en isolatie buitendeur.



Probleem: Onder de convectorput zit een wastafel en waterpomp (l), eventueel wegwerken achter een mooi gordijn? De twee ramen (r) dienen voor ventilatie, maar helpen niet bepaald bij het tegengaan van geluidsoverlast en laten ongewenst licht binnen. Ik zoek nog een oplossing om deze met klemmen en plaatwerk o.i.d. af te kunnen sluiten. De afwerking moet netjes zijn, maar het moet ook functioneel blijven. Diffusers met scharnieren voor de ramen of canvas sluit het misschien ook goed af.






Gordijnen:
Links en rechts langs projectiescherm en voor waterpomp. Zwaar en zwart/antraciet.








Zitplaatsen:
We twijfelen nog tussen bioscoopstoelen, relaxfauteuils  of een bankstel. Bioscoopstoelen moeten bij een tweede rij op een soort podium geplaatst worden, dit zal snel zwaar zijn en moeilijk te verplaatsen.
Zie ook mijn post hier voor suggesties en ervaringen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=148998.msg2754936#msg2754936

Vocht:
Oude vochtproblemen zijn onder controle door de komst van een elektrische luchtontvochtiger en een grondwaterpomp. Eventueel buitenmuren nog behandelen met 'kelder epoxy'?

Ideale ratio's?
Hierin heb ik me proberen te verdiepen, maar het blijft nog even abracadabra.
Er is misschien te schuiven met de projectie- of achterwand. Op dit moment is 23Hz een probleem, deze klinkt veel luider dan de rest...

Deuren:
Er zitten 3 deuren in de ruimte, 2 binnendeuren en 1 buitendeur.

Probleem: De 2 binnendeuren trillen enorm mee bij hoog volume. Op te lossen met tochtstrippen of silicone?

Opstelling:
5.1 surround

Receiver:
Marantz SR6007 zwart

Blu-ray-speler:
Marantz UD5007, zwart?

HTPC:
Silverstone Grandia GD08, zwart

Fronts, center, surround en sub:
Klipsch RF-83, Klipsch RC-64, Klipsch RF-82, Klipsch SW-115, zwart

Projector:
Sony VPL-HW40ES of VPL-HW50ES zwart?

Projectiescherm: 
spanscherm, merk/type?

Grootte:
110"?










Zo was de ruimte eerst, de radiator (rechtsachter) willen we vervangen door een verticale designradiator (zwart)




Na het sloopwerk en goede hulp is het muurtje eindelijk weg en ligt er een degelijke draagbalk onder het plafond.




Whoei, dit is mijn 100ste post :D

Oja, we zoeken nog een leuke naam voor de HT...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

mr.crash

Kan een mooie ruimte worden!!!.
Je pakt het goed aan.
Leuk   ik kijk me !!!

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

MLCinema

Deze ga ik volgen. Leuke openingspost!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Sjaak_Banaan

Afgelopen dinsdag hebben we ons voor het eerst laten voorlichten over de akoestiek in onze kelder, hierbij hebben we o.a. naar de bovenstaande plannen gekeken en deze waar nodig al een beetje aangepast.

De grootste aanpassing is wel de projectiewand, die moet meer naar voren worden geplaatst om straks het 'laag' onder controle te krijgen.
Zelf had ik een minimale 30 cm ingepland als holle ruimte, puur omdat dat mooi uitkwam op de tekening, maar dit zal in de praktijk eerder 100 cm moeten zijn.
Dit betekent dat de deur links bij de front speaker dichtgemetseld moet worden en in een andere ruimte nieuw geplaatst moet worden, want als alles naar voren komt staat mijn luidspreker precies in de deuropening. Niet erg handig dus. :P

Het originele plan was ook wel mogelijk, maar dan zou het uiteindelijk betekenen dat er kostbare akoestische modules geplaatst moeten worden om het 'laag' onder controle te krijgen. Dit zou niet alleen een aanslag zijn op ons budget, maar het oogt naar mijn mening ook minder mooi. Dit gaan we dus niet doen.

Verder hebben we het advies gekregen om eerst de nieuwe tegelvloer te leggen en het systeemplafond te plaatsen.
Omdat de hoogte van kelder minimaal is, zal het systeemplafond strak tegen het bestaande plafond geplaatst worden, zodat het max. 6,5 cm omlaag komt.
We twijfelen nog of we moeten gaan voor Ecophon Sombra-DS of Rockfon Colour-All, binnenkort eens bij de bouwmarkt gaan kijken...

Daarna wordt de eerste nagalmmeting verricht en gaan we verder kijken naar akoestische zelfbouwpanelen en diffusie.

Iemand misschien nog tips op de harde lijmresten van de oude tegelvloer te verwijderen?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Atmoz


Leuke plannen inderdaad :clapping:
Ik kom snel weer terug om te kijken hoe de vorderingen gaan.
Veel succes in ieder geval :pompom:

Gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

donaldk

#6
Je laat die tegels toch wel liggen? vast is vast en dan vormen ze een mooie ondervloer. Plaatje is net te klein om het te kunnen lezen, welke Sony ga je ophangen?

larsonator

leuk om te volgen!
De plannen zien er iig gelikt uit :)

donaldk

Zie nu dat je een nieuwe tegelvloer neemt, dan kun je inderdaad beter opnieuw beginnen zeker omdat je hoogte toch al niet te groot is.

jvanhambelgium

Gaat weer een mooie worden.
Ik zou de diffusor achteraan maar gewoon vergeten. Zo'n diffusor werkt enkel op een effectief reflectie-vlak anders gewoon verloren tijd & geld.
Ik heb niet de indruk dat er veel geluid op die achterste gaat vallen met dat buro'tje voor....

Die paneel-absorber vooraan is een goed plan! met de flexibele diepte kan je flink wat aanpakken, je hebt er alle ruimte voor...

Wat de zijkanten betreft, als je bij Klipsch blijft zit je met behoorlijkl directieve speakers (Tractrix hoorn) en je zal de speakers behoorlijk moeten "indraaien" om op de sweetspot het beste geluid & stereo-beeld te krijgen. Bijgevolg zou ik even afwachten of die diffusors tegen de zijkanten echt nodig zijn. Mischien te vervangen door absorptie-panels na de nodige metingen.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sjaak_Banaan

Ik was eigenlijk wel van plan die tegels eruit te slopen ja, scheelt weer 1,5 cm in een ruimte die niet al te hoog is.
Het is trouwens ook wel handig voor de deuren, dan kunnen die ook nog open. ;)

Welke beamer er moet komen is nog niet duidelijk.
In mijn calculatie staat nu de HW40ES omdat er iets moet staan, maar ligt een beetje aan het budget op het eind.
Eerst maar eens zorgen dat die ruimte in orde is, een beamer upgraden is later makkelijker dan de ruimte. :P

Het is ook nog moeilijk inschatten hoe lang we werk hebben op de ruimte, we komen steeds dingen tegen die ook nog even moeten gebeuren. Bijvoorbeeld nu de deur verplaatst wordt gaat er ook een radiator verplaatst worden, dus ook weer leidingen verleggen....
Helaas moeten we een deel uitbesteden, dus gaat het niet altijd even snel. Dit is voor ons ook een reden niet alle hardware direct te kopen. Misschien is er tegen de tijd dat we klaar zijn wel weer wat mooiers.

Het is voorlopig wel de bedoeling de Klipschen te houden.
Er zit wel nog een andere subwoofer aan te komen... :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Earthshaker

Goeie openingspost! Wat een ruimte om mee te werken. Goed dat je een meting laat doen, ik heb dat zelf ook laten doen voordat ik begon met de verbouwing en dat heeft me uiteindelijk geld bespaard. Is het misschien een idee om de speakers achter het scherm te doen?
Ik ga deze bouw in ieder geval op de voet volgen. Succes!

michel69

Dit gaat na het lezen van het verhaal van de TS en het bekijken van de bijbehorende plaatjes/tekeningen weer een toppertje worden op het forum en die ik met veel plezier ga volgen............. :popcorn:
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Alex Groningen

M'n complimenten. Een erg mooie binnenkomer om zo te beginnen met je eigen topic.

Ben zelf ook van plan om in de toekomst stereo met HT te combineren.
Dus het huis wat we in de toekomst willen kopen moet een garage hebben met de juiste afmetingen om daar een heerlijke ruimte te creëren.

Zoals meerdere topics die ik hier volg, ga ik die van jou ook met erg veel plezier volgen.

Alvast heel veel succes met je mooie plannen.

cine(d)rama

#14
Mooie plannen en goed doordacht volgens mij .

weer een mooie om te gaan volgen .

Indien voldoende budget zou ik voor de HW55 gaan !

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Joske007

Na alles goed doorgrond te hebben, beloofd dit een mooie ruimte te worden.
Mijn volgmodus staat actief  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

vik

Fantastisch project!!  :worship:

Ben je al voorzien van een projectie scherm? Ik kan hele mooie schermen leveren van Hollywood Zuhause (voorheen Image Screens) met unieke masking systemen, en ook akoestisch transparante oplossingen.

Binnenkort maak ik dit bekend onder mijn sponsor activiteiten.

Meer info : http://www.takeoffmedia.de/en/image-screens/hollywood-screens-infos.html
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Sjaak_Banaan

@Earthshaker, helemaal geen gek idee, zal eens overleggen of dit een optie is.
Hoewel, de rammelende deur op hoog volume is een probleem wat weg is wanneer we die dichtmetselen...

@Andre, de VW55 is helaas ruim boven ons budget. De HW55ES is misschien wel een optie, maar dit zal tegen het einde pas duidelijk worden, afhankelijk hoe de verbouwing verloopt. Misschien is er tegen de tijd dat we klaar zijn wel weer wat nieuws.

@vik, neen, we hebben nog geen scherm, hierin heb ik me ook nog niet echt verdiept.
De grote verschillen tussen bijvoorbeeld een Stewart of Kingpin zijn ons nog niet bekend (behalve de prijs dan :P).
Het plan is wel de ruimte volledig te kunnen verduisteren, we bekijken nog even de mogelijkheden om de ramen functioneel te houden maar ook volledig te kunnen afsluiten. We hebben voor nu 1000 euro gerekend voor een scherm, dat zit er een beetje tussenin, daarvoor verwachten wij een aardig scherm te hebben.

Als er vanavond nog puf is gaan we beginnen met het uitbreken van de vloer.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

cine(d)rama

Ja sorry , ik bedoelde de HW55 idd .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

1nt3gr@

Qua ontwerp en de ruimte: zeer mooie plannen!

Heb je ook al overwogen om nu/toekomstig naar een Dolby Atmos of bijvoorbeeld een 7.1 surround opstelling te gaan?
Wanneer je de vloer toch aan het slopen bent, kun je daar eventueel rekening mee houden door alvast extra sleuven voor (toekomstige) speakerkabel(s) te maken.
Kost nu wat extra werk, maar dat kan in de toekomst veel plezier opleveren...

B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

Sjaak_Banaan

Quote from: 1nt3gr@ on February 23, 2015, 22:40:53
Wanneer je de vloer toch aan het slopen bent, kun je daar eventueel rekening mee houden door alvast extra sleuven voor (toekomstige) speakerkabel(s) te maken.

Dit is inderdaad een puntje wat ik hier na wilde vragen, ik heb ooit ergens gelezen dat het niet raadzaam is audiokabels te leggen in een pvc-pijpje, dat zou storingsgevoelig zijn... de bron ben ik helaas kwijt.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Mij leek het wel een goed idee omdat het een aantal meter kabel zou schelen, maar als het kwalitatief niet goed zou zijn dan kan ik ze beter achter een plint leggen.

Gisteravond alvast een begin gemaakt met slopen met hamer en bijtel.
Het valt niet tegen, ik denk dat ik eind deze week uitgesloopt ben, dan heb ik twee ruimtes kaal. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ruud2

velen hebben PVC buizen gebruikt , als ik iets moet bedenken waarom het eventueel een probleem zou kunnen zijn is statische elektriciteit ....................( in theorie.....)
koperen buis als alternatief is toch wel wat kapitaalvernietiging.
Maar afhankelijk van wat je wilt gaan leggen kan je ook gewoon een uitsparing maken in de smeervloer dan heb je geen buis nodig.
gaat helaas niet op als je vloerbedekking wilt gaan leggen.

grtn.,
Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

beatbrother

Eerst en vooral proficiat met je toekomstige HT. Ziet er alvast mooi en veelbelovend uit.  :coffee:

Ga je nieuwe tegels leggen ? Dit zou ik persoonlijk niet aanraden.
Huidige tegels uitbreken en dan mooi tapijt leggen. klaar. Scheelt je tijd en geld.

Je spreekt voor een 5.1 systeem. Ik zou toch alvast rekening houden met een 7.1 en zelfs Atmos systeem.  ;D

Ivm bioscoopstoelen. Ik heb ze allebei. zowel die rode bioscoopstoelen zoals je afgebeeld hebt (10 exemplaren) als van die lederen sofa recliner seats (8 exemplaren). Die lederen zetels heb ik in de HT staan en die rode bioscoopstoelen zou ik nooit in de HT zetten.
Er zijn veel mensen die graag zo dicht mogelijk het gevoel willen ervaren van in de bioscoop, maar naar mijn gevoel draait het in een bioscoop om geld en om zo veel mogelijk mensen op een zo krap mogelijke plaats zetten. Zitcomfort is daarbij ondergeschikt en voor een privé HT zou ik meer opteren om zo fijn mogelijk te zitten. De meesten die thuis geweest zijn zeggen allemaal dat het fijner zit dan in de bioscoop.
Indien je voor een sofa recliner zou gaan ga ik je wel een heel belangrijke tip meegeven. Die 20 cm hoogteverschil van niveau is te weinig. Je zakt al dieper weg, in zo een sofa en bijgevolg heb je op de achterste rij minder zicht op het volledige scherm.
Succes alvast !  ;D

Start to HT

Dit wordt weer een knaller, dat zie ik  8)
Succes!
(volgmodus aan)

Sjaak_Banaan

@ruud2, Ik denk dat als ik de kabel onder de vloer wil dat ik weinig keus heb anders dan een pvc pijpje, koper lijkt me inderdaad belachelijk duur. Als ik geen buizen zou leggen krijg ik de kabels denk ik niet goed onder de vloer doorgetrokken.

@beatbrother, Thanks en bedankt voor het meedenken :)
Als pvc buizen geschikt zouden zijn is het een eitje om wat extra buisjes te leggen voor 7.1, zo niet dan kan het nog altijd via de plint. Helaas beschikt onze ruimte niet over de hoogte om het podium veel hoger te maken, dan zou ik m'n kop stoten bij het opstappen. :P Door het systeemplafond komt het geheel namelijk ook al iets omlaag. Ook in de breedte heb ik niet heel veel ruimte, ik wil namelijk langs het podium ook de ruimte hebben om te lopen naar de buitendeur, daar wil ik de vloer dus vrij hebben. Na het lezen van jouw reactie lijken de rode stoelen in mijn geval dan juist wel een betere keuze, als ik puur naar de ruimte en aantal zitplaatsen kijk, of ze moeten echt slecht zitten. We zullen het nog eens goed overwegen.

Vloerbedekking durf ik echt niet aan, ik merkte gisteren tijdens het breken dat de vloer bij de buitendeur ook niet 100% droog was. Dat het tijd kost vind ik niet erg, ik heb geen haast. Dit weekend maar eens kijken of we ergens een mooie deal kunnen maken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder