MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.


rovinggecko

Indien foobar mqa software decoding doet, ja.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer



morca

Thanks voor de link  :thumbs-up:Bart
Garmtz had me er eerder ook al op gewezen.
Maar goed ik heb geen mqa, dus ga dat later bekijken als ik wat heb.

rovinggecko

Volgens mij is deze uitleg is om te zorgem dat foobar but perfect uit stuurt, zodat een hardware mqa capable dac dat signaal uit kan pakken.
Niet een software decode door foobar.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

br@m

Quote from: rovinggecko on February 18, 2017, 08:29:37
Volgens mij is deze uitleg is om te zorgem dat foobar but perfect uit stuurt, zodat een hardware mqa capable dac dat signaal uit kan pakken.
Niet een software decode door foobar.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Nee ik zie ook niets wat met MQA te maken heeft in die links, geen plug-in voor foobar.

Op de site die hier eerder is gepost http://www.2l.no/hires/ kun je MQA samples downloaden.

Heb ik gedaan, en kon ik zonder meer afspelen met VLC. Speelt dan af als 24/48. Zal met foobar dus niet anders zijn.

Een MQA software plug-in om MQA als 24/96 af te spelen op een gewone DAC heb ik nog niet gezien.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile



rovinggecko

:)

Dat is omdat de instructie is om een Meridian explorer dac er aan te hangen. En die heeft hardware MQA decoding. De handleiding is alleen om te zorgen dat foobar bit perfect uitstuurt. Als je namenlijk eerst eea digitaal aanpast, dan kan je de mqa niet meer uitpakken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

br@m

Quote from: morca on February 18, 2017, 12:04:21
Mqa zal iig een plugin nodig zijn voor foobar.
Mijn vraag is eigenlijk,wat speelt hij dan af?
24/48 als ik goed begrijp.

Zonder plug-in en met een niet-MQA DAC speelt foobar MQA op 24/48 af.

Met software plug-in - die nog niet bestaat en er is ook nergens gezegd dat die komt - en een niet-MQA DAC max 24/96.

Met MQA DAC kan alles.

Dat is wat ik er nu voor beeld bij heb.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


fugazi_2009

Quote from: morca on February 18, 2017, 15:13:48
Mqa is een niet ondersteund formaat .
Ik zie op dit moment geen mqa plugin op de foobar site zelf

Dat zou ik ook verwachten ja, aangezien al die fabrikanten er een licentie voor moeten kopen zal er niet op eens vrij een plugin voor foobar beschikbaar zijn...
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

morca

Quote from: fugazi_2009 on February 18, 2017, 19:59:29
Dat zou ik ook verwachten ja, aangezien al die fabrikanten er een licentie voor moeten kopen zal er niet op eens vrij een plugin voor foobar beschikbaar zijn...
Dat verwachte ik al dat er geen plugin zou komen

Deleted User

Geen woord over MQA gisteren in Alkmaar...

donron

#641
Heeft ook geen zin om over te praten voor distributeurs als ze geen hardware hebben ervoor.


Deleted User

ehmm Aurender draaide met de hardware....

donron

#643
Doet die MQA dan?


Shorty

#644
Aurender (volgens de MQA-website een 'official playback partner') demonstreerde al op CES 2016 met MQA via de A10 server/DAC. Op de website van de Nederlandse importeur staat dat MQA 'binnenkort' geïmplementeerd zal worden middels een software-update. Waarom dat zo lang moet duren......?
Raar is ook dat er op de website van Aurender niks te vinden is over MQA, óók niet bij de specificaties van die A10.

VrGr,

Bart J.

Shorty

#645
Volgens een bericht op computeraudiophile.com zouden de Facebook- en Twitteraccounts van Highresaudio.com (het Duitse bedrijf dat MQA-downloads verkoopt) gekraakt zijn om fake news te verspreiden:

QuoteBreaking News: HIGHRESAUDIO to stop offering MQA.
Proprietary system solutions and licensing motels aren't what customers want. MQA is NOT lossless, the original signal is never recovered, estimate to recover at most 17bits (reduces the sampling rate), reduces the frequency range, SNR reduced by 3bit, aliasing with artifacts at 18kHz. MQA encoding filters manipulate drastically the original source. No analysis tools are available to verify the encoded MQA content. Therefore no quality control is possible. highresaudio.com stands for offering purity, original mastering source, none manipulated, tweaked or up-sampled content and codecs that are widely supported and offer use of freedom.
"We hope that MQA will adjust all the above issues. We are truly disappointed, the way MQA has progressed in the past year. We have been mislead and blinded by trust and promises."

Ik heb geen idee of dit bericht over fake news zelf óók weer fake news was. :wacko:
In ieder geval staat er op dit moment nog steeds MQA-muziek in de webshop van Highresaudio en op de Facebookpagina staat er geen recent bericht (meer) over.

VrGr,

Bart J.

Edit:

Laatste ontwikkeling: het fake news was geen fake news.  :tounge2:

QuoteBreaking News: HIGHRESAUDIO to stop offering MQA. We decided not to offer and support MQA any longer. We will take MQA out of the shop by 01.03. We already have taken down the MQA icon and search function in our shop.
HIGHRESAUDIO stands for offering purity, original mastering source, none manipulated, tweaked or up-sampled content and codecs that are widely supported and offer use of freedom. You can trust us in what we do and have to offer!
We sincerely hope for the future, that MQA will supply analysis and verification tools in order to ensure the quality of product.
P.S. This is a revised version from our post yesterday! Which was not a fake. Upon request from MQA, we deleted that post.

Die iconen zijn inderdaad verdwenen, maar je kunt nog steeds in de webshop zoeken op MQA.
Ook het Duitse blad Stereo meldt dat Highresaudio per 1 maart stopt met het verkopen van MQA:

QuoteNoch vor einigen Monaten war Lothar Kerestedjian, Chef des HiRes-Download-Stores Highresaudio aus Berlin, Feuer und Flamme für MQA, das Tonformat, das es Streaming-Diensten ermöglicht, hochauflösende Musik zu übertragen. Doch nun ist er sauer. MQA sei nicht lossless und auch nicht wirklich hochauflösend, sondern könne bestenfalls 17 Bit bei 96 kHz übertragen. Außerdem lasse sich nicht überprüfen, welcher Inhalt wirklich in einer MQA-Datei steckt. Im Übrigen lehnten die Kunden proprietäre Systeme ab. Kurzum: Highresaudio wird am dem 1. März keine MQA-Files mehr anbieten. Nun ja, das Format macht ja eigentlich auch eher beim Streaming Sinn, nicht so sehr bei Downloads. Der Streaming-Dienst Tidal macht auch schon umfangreich Gebrauch von dem neuen Format. Mehr zu MQA lesen Sie in STEREO 4/2017 (ab 8. März im Zeitschriftenhandel): Wie funktioniert die Datenschrumpfung, welche Geräte braucht man, um in den Genuss der HiRes-Qualität zu kommen – und klingt MQA wirklich besser als die CD?

De vraag of MQA werkelijk beter klinkt dan CD hebben ze zich bij Highresaudio kennelijk niet afgevraagd voordat ze het gingen verkopen. Eerst was het halleluja, en nu deugt er plotsklaps niets meer van?  :blink:

VrGr,

Bart J.





Kjelt

Quote from: Shorty on February 23, 2017, 15:41:10
De vraag of MQA werkelijk beter klinkt dan CD hebben ze zich bij Highresaudio kennelijk niet afgevraagd voordat ze het gingen verkopen. Eerst was het halleluja, en nu deugt er plotsklaps niets meer van?  :blink:
Tja Bob had best wat credit opgebouwd bij de audio gemeenschap en als hij zei dat het goed was, nee zelfs beter, dan namen veel mensen dat blindelings aan.
We krijgen nu de echte files en kunnen die qua spectrum vergelijken met ander bronmateriaal. Het jammerlijke is dat we zelf geen MQA kunnen encoderen dan zouden we bv 1kHz en andere testonen kunnen encoderen en kijken waar de artifacten zitten bij de weergave van het gedecodeerde signaal.
Kennelijk hebben ze nu bij deze club dat wel gedaan (of gebruikers die het hebben geconstateerd) en komen nu de resultaten. Ik verwacht wel meer tegengas nu de roze wolken zijn verdwenen.

Xander32

... het vlammetje begint te doven ...ben benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

i2Paq

Ik zal er geen traan om laten.

Nu het streamen langzamerhand gemeengoed is en elke streamer, van goedkoop tot duur, zo'n beetje uitontwikkeld is zal men toch wat nieuws moeten verzinnen om de verkoop in het hoge segment veilig te stellen.
Dus MQA, en dat wordt nu wat de SACD is bij de cd-spelers.

Valt dus nu al door de mand.....

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

br@m

Ik kom misschien achterdochtig of negatief over; zelf noem ik het realistisch ;-) - het verkooppraatje van MQA is 'Studio Master Authenticated' en het zou zo moeten zijn dat de studio de MQA encoding doet.

Dan denk ik - geloof je t zelf? Wie gelooft nu werkelijk dat Warner en Universal van al die content de originele studio masters nog eens opnieuw digitaal gaat masteren met de MQA encoder in de mastering keten?

Ieder mag voor zich bepalen wat hij wel of niet gelooft, maar ik geloof er niks van. Ze pakken (denk ik) gewoon de meest recente digitale hi-res remaster die ze hebben liggen, encoden/comprimeren die volgens het MQA folding principe en dat is het.

Maar bewijzen kan ik dit niet, want de MQA compressie is lossy en je kunt dus de decompressed MQA FLAC niet meer digitaal vergelijken met een originele 24/192 HDTracks download van dezelfde muziek.

Maar, MQA kan ook niet bewijzen dat zij echt hun downloads opnieuw 'studio authenticated' hebben gemastered. Ja het blauwe ledje gaat branden als je een meridian DAC hebt. En wat bewijst dat? Niets.

Je moet ze op hun blauwe ledje geloven.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile