MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

chansig

Quote from: Shorty on January 20, 2016, 11:48:07
Opnieuw Michael Lavorgna, nu over zijn luistersessie met Tidal over een Mytek Brooklyn DAC.
www.audiostream.com/content/mqa-mytek-and-ab-c-will-come-later#FQpcMMT0I1ZEsZwZ.97

VrGr,

Bart J.

Jammer dat dit soort testen bijna nooit blind gedaan worden. En men bijna altijd weet  welk formaat/kabel/dac/versterker etc er speelt.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robbo

#76
QuoteMQA (Master Quality Authenticated) now offers decoder implementations for an expanding range of platforms, allowing content and playback partners to quickly and easily incorporate MQA into both existing and new products.

QuoteIn addition, the decoder has been ported to a growing range of platforms, and pre- compiled libraries are available directly from MQA for Microchip's PIC32, ARM A7 and A9 processors, and Imagination's MIPS processors. MQA is also supported by Imagination's Caskeid wireless audio platform.
X86 and Linux implementations are also available, while FPGA, Analog Devices' SHARC+, Microchip's CY920 and Synopsys ARC (AS221BD) development is under way and is expected to be available Q1 2016. Additional platforms will be announced shortly.

http://hifipig.com/mqa-integration-made-simple-ces-2016/

Ze zijn flink bezig daar bij Meridian/MQA.

Shorty

Quote from: chansig on January 20, 2016, 14:35:16
Jammer dat dit soort testen bijna nooit blind gedaan worden. En men bijna altijd weet  welk formaat/kabel/dac/versterker etc er speelt.

Gr Hans

Laten we hopen dat MQA er ook in een dubbelblindtest feilloos uitgepikt kan worden, anders hoeft het voor mij niet.  >:D
Maar: een opnametechnicus (Peter McGrath) die in tranen uitbarst wanneer hij voor het eerst terughoort wat hij destijds heeft opgenomen.....  :inlove:

VrGr,

Bart J.

Kjelt

en de volgende stap is dat je alleen MQA kunt streamen en per keer dat je luistert mag betalen.
Ik heb het niet zo op de DRM container van MQA maar ach voor die mensen die toch 20k voor hun installatie hebben betaald zal die euro per liedje ook geen probleem zijn  :D

chansig

Als Peter ook gaat huilen als hij niet weet welke bestand er gebruikt wordt dan ben ik overtuigd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on January 20, 2016, 15:55:22
Als Peter ook gaat huilen als hij niet weet welke bestand er gebruikt wordt dan ben ik overtuigd.
Marketing gaat wel heel ver ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Robbo

Quote from: Kjelt on January 20, 2016, 15:50:22
en de volgende stap is dat je alleen MQA kunt streamen en per keer dat je luistert mag betalen.
Ik heb het niet zo op de DRM container van MQA maar ach voor die mensen die toch 20k voor hun installatie hebben betaald zal die euro per liedje ook geen probleem zijn  :D

Het is mij onduidelijk wat daar nu werkelijk van waar is.  Ik heb het idee dat of de 'MQA authentication' indicator met DRM verward is.  Moet nog eens de Youtube filmpjes van Hans Beekhuizen erop nakijken, ik geloof dat hij het er in 1 van zijn filmpjes over MQA het er over gehad heeft.


djoeri

In principe kun je een mqa altijd afspelen maar dan is het 'normale' kwaliteit. Heb je een mqa device dan gaat het lampje aan en kun je de volle potentie benutten.

Misschien ben ik de enige maar was niet zo onder de indruk van MQA, laterna zonder dat ik het wist pikte ik het bij een anders show er toch weer uit. 
Naar mijn mening is die aanpassing van het originele materiaal /broncode de dood voor voor het geluid.  Alles heeft eenzelfde signatuur heel laidback zonder karakter.
Daarnaast zijn die zo genoemde tester allemaal bejaard dus dan geloof ik ze toch niet meer.

Gr Djoeri

Kjelt

#83
Quote from: djoeri on January 20, 2016, 17:52:38
Daarnaast zijn die zo genoemde tester allemaal bejaard dus dan geloof ik ze toch niet meer.
:D

Shorty

#84
Quote from: Kjelt on January 20, 2016, 15:50:22
en de volgende stap is dat je alleen MQA kunt streamen en per keer dat je luistert mag betalen.
Ik heb het niet zo op de DRM container van MQA maar ach voor die mensen die toch 20k voor hun installatie hebben betaald zal die euro per liedje ook geen probleem zijn  :D

Je ziet spoken.  :baaa: Naar verluidt komt er geen apart, duurder abonnement voor Tidal-met-MQA. (Eerst maar eens afwachten of dat klopt.)
En de DRM is uit de software geschrapt.

Quote from: djoeri on January 20, 2016, 17:52:38
Misschien ben ik de enige maar was niet zo onder de indruk van MQA, laterna zonder dat ik het wist pikte ik het bij een anders show er toch weer uit. 
Naar mijn mening is die aanpassing van het originele materiaal /broncode de dood voor voor het geluid.  Alles heeft eenzelfde signatuur heel laidback zonder karakter.
Daarnaast zijn die zo genoemde tester allemaal bejaard dus dan geloof ik ze toch niet meer.

Gr Djoeri

Nee, je bent niet de enige die niet onder de indruk was na het gehoord te hebben. Op Computer Audiophile lopen er nog een paar rond. (EDIT: Lees voor de lol ook even hier: www.computeraudiophile.com/blogs/miska/some-analysis-and-comparison-mqa-encoded-flac-vs-normal-optimized-hires-flac-674/.)
Maar om op grond daarvan te veronderstellen dat MQA de dood voor het geluid is en dat alles daardoor karakterloos gaat klinken, lijkt me wat ver gaan.
En wat betreft "die zo genoemde tester" die "allemaal bejaard" zijn: het is algemeen bekend dat de gevoeligheid voor hoge tonen na de middelbare leeftijd afneemt. Als een "bejaarde tester" desalniettemin een verbetering waarneemt, dan zou die verbetering voor elke snotneus nog veel makkelijker te horen moeten zijn.  ;D

VrGr,

Bart J.

Xander32

Quote from: Robbo on January 20, 2016, 13:17:23
Veel interessanter om eens een mening te lezen van iemand die daadwerkelijk in de praktijk de verschillende type files heeft beluisterd.


^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Shorty

Dat paper voor de AES van Stuart en Craven is nu te lezen via AudioStream: www.audiostream.com/images/MQA_AESHierarchical.pdf.

VrGr,

Bart J.

Xander32

Jij zou onderwijl gesponsord moeten worden door de MQA crew  :).


Quote from: Shorty on January 21, 2016, 01:15:19
Dat paper voor de AES van Stuart en Craven is nu te lezen via AudioStream: www.audiostream.com/images/MQA_AESHierarchical.pdf.

VrGr,

Bart J.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbo

Ik vermoed gewoon enthousiasme voor iets wat de potentie heeft om een game-changer te worden.

Shorty

Quote from: Xander32 on January 21, 2016, 06:30:32
Jij zou onderwijl gesponsord moeten worden door de MQA crew  :).

1 euro per woord.  :-X
De laatste keer dat ik ergens enthousiast over postte, was tijdens de oorlog tussen HD-Dvd en Blueray (toen ik in het kamp van de winnaars zat  ;) ). Maar mijn enthousiasme over MQA wordt alleen gevoed door hoop. Ik heb het nog nooit gehoord, laat staan vergeleken. Daarom schrijf ik in deze draad ook nergens dat ik het geweldig vind klinken. En zelf weet ik nog geen eens of ik wel overstap op hi-res, ik red me prima met Sonos (en moet er niet aan denken al m'n vinyl opnieuw te moeten gaan rippen).

En wat streaming (met MQA) betreft: ik heb bezwaren tegen het verdienmodel van artiesten. Wie geen wereldster is, krijgt een rotfooi van Spotify en iTunes. Van het weinige geld dat streamingdiensten aan artiesten uitbetalen, gaat maar liefst 77% naar slechts 1% van de artiesten. De rest van de poen blijft onderweg kleven aan muziekuitgeverijen, platenmaatschappijen, Apple, Google en de Buma/Stemra's van deze wereld. (Da's allemaal niet bevorderlijk voor het maken van goede platen. Geen wonder ook dat de top van de Top 2000 al jaren uit dezelfde ouwe meuk bestaat.)

Quote from: Robbo on January 21, 2016, 09:30:31
Ik vermoed gewoon enthousiasme voor iets wat de potentie heeft om een game-changer te worden.

....is dus het goede antwoord.  ^^  :smile:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Ook op het forum van PS Audio wordt over MQA gediscussieerd, onder anderen door Ted Smith, ontwerper van de DirectStream DAC: www.psaudio.com/forum/general-discussions-and-miscellaneous-ramblings/meridian-audio-launches-mqa-master-quality-authenticated/.
Paul McGowan vindt MQA begrijpelijkerwijs maar niks (want van een concurrent) en noemt het zelfs 'vapor ware' en Smith denkt en hoopt dat zijn DAC zo goed is dat MQA niks toevoegt.
Maar ze hebben nú al klanten die dreigen weg te lopen als PS Audio geen MQA implementeert, dus ze zijn al in gesprek met het bedrijf...

VrGr,

Bart J.

morca

Quote from: Shorty on January 21, 2016, 10:16:52
1 euro per woord.  :-X
De laatste keer dat ik ergens enthousiast over postte, was tijdens de oorlog tussen HD-Dvd en Blueray (toen ik in het kamp van de winnaars zat  ;) ). Maar mijn enthousiasme over MQA wordt alleen gevoed door hoop. Ik heb het nog nooit gehoord, laat staan vergeleken. Daarom schrijf ik in deze draad ook nergens dat ik het geweldig vind klinken. En zelf weet ik nog geen eens of ik wel overstap op hi-res, ik red me prima met Sonos (en moet er niet aan denken al m'n vinyl opnieuw te moeten gaan rippen).



VrGr,

Bart J.
Heb jij je vinyl ingelezen op je comp?....Als flac?

Shorty

QuoteHeb jij je vinyl ingelezen op je comp?....Als flac?

Yep. Thorens 125 MK II - Aqvox Phono 2 CI - M-Audio Audiophile USB - laptop met EAC.
Met het corrigeren van tikken en spetters (in WAV), het maken van cue points, conversie naar FLAC, taggen, het downloaden van hoesfoto's en het kopiëren naar een NAS deed ik 1, hoogstens 2 LP's per avond.... Bijna een jaar mee beziggeweest.

VrGr,

Bart J.

morca

Quote from: Shorty on January 21, 2016, 14:25:12
Yep. Thorens 125 MK II - Aqvox Phono 2 CI - M-Audio Audiophile USB - laptop met EAC.
Met het corrigeren van tikken en spetters (in WAV), het maken van cue points, conversie naar FLAC, taggen, het downloaden van hoesfoto's en het kopiëren naar een NAS deed ik 1, hoogstens 2 LP's per avond.... Bijna een jaar mee beziggeweest.

VrGr,

Bart J.
Ok ik wist niet dat er leden zijn die dat doen.
Ik heb wat  vinyl in hires flac van DR robert ,die ripte echt goed zonder kraakjes.
Mooieste opname,s die ik bezit.

Je hebt 24 bit opgenomen neem ik aan,samplefreq ?

brtram

Quote from: Shorty on January 21, 2016, 14:25:12
Yep. Thorens 125 MK II - Aqvox Phono 2 CI - M-Audio Audiophile USB - laptop met EAC.
Met het corrigeren van tikken en spetters (in WAV), het maken van cue points, conversie naar FLAC, taggen, het downloaden van hoesfoto's en het kopiëren naar een NAS deed ik 1, hoogstens 2 LP's per avond.... Bijna een jaar mee beziggeweest.


Ik ben er momenteel ook mee bezig.
Nu +/- 120 albums gedaan en nog ruim 1000 te gaan  :( Tenminste als ik ze allemaal het werk waard vind  ;)

Ik gebruik hiervoor een Thorens TD850, Sonneteer Sedley (niet de usb, maar analoge uitgang), Terratec DMX6Fire USB als ADC en op de PC het programma Vinylstudio voor recording, splitsen van tracks en corrigeren van spetters ed.
De bestanden sla ik op als 48/24 FLAC.


Ja, het is een tijdrovend k.klusje, maar het resultaat klinkt beter dan een cd zonder MQA ... Om weer on topic te komen  ;D

Shorty

#95
QuoteJe hebt 24 bit opgenomen neem ik aan,samplefreq ?

Nee hoor, gewoon in die goeie ouwe 16/44.1, want anders trok m'n Sonos 't niet.  :sleep:
Maar áls ik zwicht voor hi-res dan zal ik er wel aan moeten geloven. Die M-Audio doet ook 24/96, dus... (Hoewel: misschien ga ik dan wel all the way, met een MQA ADC. ;) )

Overigens ben ik natuurlijk ook benieuwd of ik straks een MQA-gecodeerd signaal via de digitale uitgang van m'n Sonos Connect zou kunnen krijgen. (In 16/44.1 PCM?)

Quote from: brtram on January 21, 2016, 14:53:43
Ik ben er momenteel ook mee bezig.
Nu +/- 120 albums gedaan en nog ruim 1000 te gaan  :( Tenminste als ik ze allemaal het werk waard vind  ;)

Nog ruim 1000 te gaan!?  :worship:

VrGr,

Bart J.

Erik

Quote from: Shorty on January 21, 2016, 10:16:52
En wat streaming (met MQA) betreft: ik heb bezwaren tegen het verdienmodel van artiesten. Wie geen wereldster is, krijgt een rotfooi van Spotify en iTunes. Van het weinige geld dat streamingdiensten aan artiesten uitbetalen, gaat maar liefst 77% naar slechts 1% van de artiesten. De rest van de poen blijft onderweg kleven aan muziekuitgeverijen, platenmaatschappijen, Apple, Google en de Buma/Stemra's van deze wereld. (Da's allemaal niet bevorderlijk voor het maken van goede platen. Geen wonder ook dat de top van de Top 2000 al jaren uit dezelfde ouwe meuk bestaat.)
Nogmaals spotify, apple en consorten betalen miljarden aan royalities aan de platenmaatschapijen. De platenmaatschappijen de laatste verdelen het geld onder de artiesten en idd dat kleine jongen krijgen amper wat. Maar dat was vroeger niet anders het geld werd verdiend met concerten geven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xander32

Wellicht ga je uiteindelijk ook nog jouw gelijk krijgen en snoer je alle critici in één keer de mond  ;).


Quote from: Shorty on January 21, 2016, 10:16:52
1 euro per woord.  :-X
De laatste keer dat ik ergens enthousiast over postte, was tijdens de oorlog tussen HD-Dvd en Blueray (toen ik in het kamp van de winnaars zat  ;) ). Maar mijn enthousiasme over MQA wordt alleen gevoed door hoop. Ik heb het nog nooit gehoord, laat staan vergeleken. Daarom schrijf ik in deze draad ook nergens dat ik het geweldig vind klinken. En zelf weet ik nog geen eens of ik wel overstap op hi-res, ik red me prima met Sonos (en moet er niet aan denken al m'n vinyl opnieuw te moeten gaan rippen).

En wat streaming (met MQA) betreft: ik heb bezwaren tegen het verdienmodel van artiesten. Wie geen wereldster is, krijgt een rotfooi van Spotify en iTunes. Van het weinige geld dat streamingdiensten aan artiesten uitbetalen, gaat maar liefst 77% naar slechts 1% van de artiesten. De rest van de poen blijft onderweg kleven aan muziekuitgeverijen, platenmaatschappijen, Apple, Google en de Buma/Stemra's van deze wereld. (Da's allemaal niet bevorderlijk voor het maken van goede platen. Geen wonder ook dat de top van de Top 2000 al jaren uit dezelfde ouwe meuk bestaat.)

....is dus het goede antwoord.  ^^  :smile:

VrGr,

Bart J.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Shorty

Quote from: Xander32
Wellicht ga je uiteindelijk ook nog jouw gelijk krijgen en snoer je alle critici in één keer de mond  ;).

Ik wil niemand de mond snoeren, maar ik ergerde me aan mensen die kennelijk niet de moeite namen om zich even in MQA te verdiepen maar het wél meteen de grond in boorden. In soms grove bewoordingen, waarbij de man werd gespeeld en niet de bal.
En veel andere kritiek vind ik nogal onzinnig, zoals het verwijt dat het allemaal een duivelse samenzwering is om ons na de vinylplaten, CD's, SACD's en hi-res downloads, dezelfde muziek nóg eens door de strot te duwen. Alsof ons een mes op de keel wordt gezet, hahaha. Ga dan terug naar je koffergrammofoon en draai aan de slinger.  >:D

Enfin, de kans bestaat dat het allemaal een zeperd blijkt te zijn. Zei Paul McGowan, de baas van PS Audio, niet dat hij MQA weliswaar beter vond klinken dan de gewone hi-res opnamen, maar dat hij grotere verschillen had gehoord tussen verschillende kabels? Dat geeft te denken.. alhoewel.. dezelfde McGowan dacht ook dat de Uptone Regen USB Conditioner positieve invloed had op zijn installatie (ofschoon objectief was vastgesteld dat het ding echt helemaal niks deed: zie de 134 vermakelijke pagina's op www.whatsbestforum.com/showthread.php?18580-Science-Thread-Review-of-Audioquest-Jitterbug-and-Uptone-Regen-USB-Conditioners).  :tongue2:

VrGr,

Bart J.

morca

Quote from: Shorty on January 21, 2016, 21:54:46
Ik wil niemand de mond snoeren, maar ik ergerde me aan mensen die kennelijk niet de moeite namen om zich even in MQA te verdiepen maar het wél meteen de grond in boorden. In soms grove bewoordingen, waarbij de man werd gespeeld en niet de bal.
En veel andere kritiek vind ik nogal onzinnig, zoals het verwijt dat het allemaal een duivelse samenzwering is om ons na de vinylplaten, CD's, SACD's en hi-res downloads, dezelfde muziek nóg eens door de strot te duwen. Alsof ons een mes op de keel wordt gezet, hahaha. Ga dan terug naar je koffergrammofoon en draai aan de slinger>:D

Enfin, de kans bestaat dat het allemaal een zeperd blijkt te zijn. Zei Paul McGowan, de baas van PS Audio, niet dat hij MQA weliswaar beter vond klinken dan de gewone hi-res opnamen, maar dat hij grotere verschillen had gehoord tussen verschillende kabels? Dat geeft te denken.. alhoewel.. dezelfde McGowan dacht ook dat de Uptone Regen USB Conditioner positieve invloed had op zijn installatie (ofschoon objectief was vastgesteld dat het ding echt helemaal niks deed: zie de 134 vermakelijke pagina's op www.whatsbestforum.com/showthread.php?18580-Science-Thread-Review-of-Audioquest-Jitterbug-and-Uptone-Regen-USB-Conditioners).  :tongue2:

VrGr,

Bart J.
Ik zit erover te denken om ze net als jouw zelf te gaan maken ,alleen dan als 24 bit.
Moet ik alleen platen kopen en die kosten ook niet goedkoop als je die 180 gr persingen hebt.

Van alle hires in wat voor vorm dan ook,bekoren de 24/96 flacjes van LP het beste.
Zijn wel alle van dezelfde maker,en bijna alle 180 gr versie,s.
Maar goed denk niet dat ik zo goed als hem kan rippen ivm kraken .