Spotify serieus alternatief voor cd's?

Started by Erik, September 28, 2015, 18:00:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Eigenlijk simpele vraag ik zie veel mensen streamen en spotify gebruiken als ik hun topics lees en vaak zie ik niet de minste apparatuur. Is de kwaliteit dan tegenwoordig zo goed van spotify dat het niet meer de moeite en geld waard is om in cd's te investeren?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Pjotr27

Nee ik vind duidelijk van niet... Een cd klinkt hier toch wel heel veel beter. Maar het is alleen wel heel makkelijk.. bedienen met een ipad of telefoon en luisteren maar...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jasjenl

Het is gewoon superhandig en voor de casual luistersessie goed genoeg. Vind ik een album echt goed dan koop ik het alsnog wel, hetzij op cd maar eigenlijk ook steeds vaker als lossless download.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

advr

Echt niet!

Zelfs Tidal en Qobus redden dat niveau niet. Die halen zelfs het niveau van streamen niet wat wel jammer is.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

TopGun2010

Het blijft mp3 niveau. Leuk om uit te proberen maar zeker geen optie voor de betere sets. Spotify is overigens wel beter dan Apple Music
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

MaxxMark

Ik gebruik spotify (premium) vooral omdat het lekker makkelijk is. Draai het vrijwel altijd op mn B&W speakers die ik in mn werkruimte heb gezet. Dus feitelijk als achtergrond muziek :) Daarnaast vooral voor onderweg in de auto of op de fiets.

Het is gewoon ontzettend makkelijk en handig. Maar ik zou het niet gebruiken ter vervanging van een complete collectie
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Jumping Jack

neen dus. Ik gebruik nu Tidal en dat vind ik wel echt goed!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Een cd klinkt zeker beter maar toch sta ik versteld van de goede kwaliteit van 320 k mp3 en het is lekker makkelijk. Ik vond Tidal overigens niet veel beter klinken, laat ik het zo zeggen de meerprijs/mnd niet waard.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

gast2018

#9
Tidal en Qobuz zijn wel de betere streamigsdiensten. Beter dan spotify maar streamen van de nas is nog altijd beter. Hetzou hetzelfde moeten zijn als je werkelijk een goede stream aangeboden krijgt. Maar ik vind nog steeds dat er duidelijk een verschil is nog helaas.

RubenV.

Hier een tevreden Tidal gebruiker  O0 Voorheen gebruikte ik voor het streamen Spotify, maar Tidal klinkt echt beduidend beter. Tidal biedt overigens dezelfde bitrate als cd, 1411kbps. Uiteraard hangt het dan van je apparatuur af of cd dan beter klinkt dan Tidal.

Streamen vanaf een locale HDD (bij voorkeur een PPA Compactflashcardreader of SSD, met aparte TCXO clockunit) klinkt wel weer iets beter dan Tidal, dat dan weer wel.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

carlo

Spotify is heel fijn om nieuwe muziek mee te verkennen en met muziekbladen nieuwe albums te ontdekken die ik dan vervolgens gewoon kopen op cd of sacd. Ook gemakkelijk als je visite hebt als achtergrondmuziek. Je hebt snel een playlist gemaakt. Heel handig voor op mijn werk of in de auto!
Tidal ga ik nog uitproberen..
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

mradem

Ik gebruik ook Tidal en ben ook best tevreden. Wel zouden ze voor het bedrag 24 bit audio mogen gaan aanbieden.

Xander32

Spotify maakt gebruik van Ogg Vorbis compressie, welke meer hoogwaardig is dan de standaard mp3 variant.


Zelf vind ik deze in de Premium versie (320kb/s) zeer goed te genieten. Echter blijft een good old cd ook hier beter klinken. Maar dat doet die ook als de ripp in flac van hetzelfde schijfje.

Het is allemaal een fractie minder dynamisch, minder open en gedetailleerd. Desondanks geniet er er bij tijd en wijlen zeer zeker wel van ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: advr on September 28, 2015, 19:04:51
Echt niet!

Zelfs Tidal en Qobus redden dat niveau niet. Die halen zelfs het niveau van streamen niet wat wel jammer is.

Ik durf geen blinde test aan. Qobuz bevalt me prima en ik beschouw de kwaliteit gelijk aan CD-kwaliteit. Voor een vergelijk tussen spotify en een cd moet ik nog eens goed gaan zitten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

advr

Met Tidal is het makkelijk een blinde test te doen. Qobus heb ik zelf niet gebruikt maar ga af op de ervaringen van Ergé. [emoji4]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Siddartha

Ik gebruik het door elkaar... Als er rustig voor ga zitten dan heeft een cd zeker de voorkeur. Buiten de kwaliteit ook nog eens het gevoel van een cd op zetten, datzelfde wat ik met lp's heb. Voor tussendoor en in bed of onderweg is spotify meer dan prima en kan ik de kwaliteit zeer goed pruimen. Maar zou zeker niet zonder cd willen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

fietser

Hier ook een tevreden gebruiker van Tidal. Hoor geen of nauwelijks verschil met een zelf geripte cd. Maar deze discussie ga ik verder niet aan. Leid mij te vaak tot drog argumenten. Inmiddelss een streamer met Tidal app. Werkt perfect en ik vind veel nieuwe muziek dankzij de playlists. Spotify heb ik nooit geprobeerd. Voor de prijs van een LP per maand miljoenen nummers voor het grijpen. :pompom: :pompom:
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

garmtz

Bij mijn laatste test kon ik geen verschil meer horen tussen Qobuz en geripte/gestreamde CD op een Akurate DSM. Dit verschil was er nog wel met TIDAL. Maar het is echt gevaarlijk om absolute statements hierover te maken zonder de streams technisch echt te hebben onderzocht op gelijkheid.

Er is geen reden waarom TIDAL/Qobuz niet even goed zouden klinken als een gestreamde CD. Spotify haalt bij lange na niet de kwaliteit van genoemde streaming diensten en is voor de audiofiel gewoonweg niet goed genoeg wat mij betreft.

Former member 78

Ik gebruik Spotify eigenlijk alleen maar in de auto.
In huis klinkt het prima voor een achtergrond muziekje oid, maar de kwaliteit is echt een stuk minder dan cd of blu ray.

Siddartha

En je hebt de streams van spotify wel onderzocht tov die van de anderen?
Quote from: garmtz on September 28, 2015, 22:04:21
Bij mijn laatste test kon ik geen verschil meer horen tussen Qobuz en geripte/gestreamde CD op een Akurate DSM. Dit verschil was er nog wel met TIDAL. Maar het is echt gevaarlijk om absolute statements hierover te maken zonder de streams technisch echt te hebben onderzocht op gelijkheid.

Er is geen reden waarom TIDAL/Qobuz niet even goed zouden klinken als een gestreamde CD. Spotify haalt bij lange na niet de kwaliteit van genoemde streaming diensten en is voor de audiofiel gewoonweg niet goed genoeg wat mij betreft.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Lion of Judah

Voor "gewoon" naar muziek luister geeft Spotify meer dan voldoende kwaliteit. Als ik wat meer technisch ga luisteren dan via rip maar ik vind het verschil niet zo groot als sommigen hier beweren.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

garmtz

Quote from: Siddartha on September 28, 2015, 22:08:22
En je hebt de streams van spotify wel onderzocht tov die van de anderen?

Ja, daar geeft de streamer netjes 320kbits aan... :) Verder vermoed ik dat Spotify er nog een eigen compressie extra overheengooit naast de codering in ogg vorbis/mp3.

Echter, wat ik bedoel is niet technisch de detail van bitrate/sampling frequentie/bitdiepte, maar werkelijk wat ze streamen aan data in een bit-voor-bit vergelijk met het origineel. Heb nog niet helemaal uitgedokterd hoe ik zo'n stream zou kunnen capturen. Wellicht eens de digitale uitgang hiervoor aanwenden en de streams vervolgens in een audio editor oplijnen en van elkaar aftrekken. Zoiets.

DofN

Quote from: Lion of Judah on September 28, 2015, 22:13:47
Voor "gewoon" naar muziek luister geeft Spotify meer dan voldoende kwaliteit. Als ik wat meer technisch ga luisteren dan via rip maar ik vind het verschil niet zo groot als sommigen hier beweren.

Eens, ik heb ook spotify en luister daar ook geregeld een nummertje mee. Enige realiteitszin in gehoorde verschillen is op zijn plaats :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

#24
Quote from: garmtz on September 28, 2015, 22:14:40
Ja, daar geeft de streamer netjes 320kbits aan... :) Verder vermoed ik dat Spotify er nog een eigen compressie extra overheengooit naast de codering in ogg vorbis/mp3.

Echter, wat ik bedoel is niet technisch de detail van bitrate/sampling frequentie/bitdiepte, maar werkelijk wat ze streamen aan data in een bit-voor-bit vergelijk met het origineel. Heb nog niet helemaal uitgedokterd hoe ik zo'n stream zou kunnen capturen. Wellicht eens de digitale uitgang hiervoor aanwenden en de streams vervolgens in een audio editor oplijnen en van elkaar aftrekken. Zoiets.

Snap ik, maar omdat je aan geeft geen harde uitspraken te kunnen doen zonder onderzoek, maar je doet jet vervolgens wel. Zou kunnen dat je wel onderzoek heb gedaan, vandaar mijn vraag [emoji4]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2