DIY Dual Slot Ported LAB 12 Subwoofers

Started by XtrmB, July 14, 2015, 15:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Een beetje vooruit lopend op de zaken die ik nog moet gaan ophalen bij Ron zal ik toch alvast even een bouw topic openen.

Over een hele hobbelige weg op zoek naar een subje ben ik uitgekomen op een zelfbouw project. Dit voornamelijk omdat dit veel beter te plaatsen is in het interieur. De klipsch 15" viel hierdoor af vanwege zijn grote verschijning.

Met dit topic zal ik het verloop van de bouw van begin tot het eind vast leggen. Het topic zal bestaan uit 4 stappen:

1. Simulatie
2. De bouw
3. De afwerking
4. Meten

De geschatte duur van dit project zal ongeveer 3-4 weken zijn inclusief afwerking. Het meten e.d. duurt zolang als het nodig. Al jullie input is natuurlijk van harte welkom!

Alvast even de plaatjes van de hardware welke gebruikte gaan worden. (even geleend van ron en internet)



Simulaties volgen vanavond!
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

RonG



XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Ziet er wel netjes uit zo,het worden 2 van deze kisten neem ik aan.
Wil je niet wat meer SPL in het ultralaag bij film?
Mijn voorkeur zou dan proberen op 16 hz te tunen.

Mooie lage luchtsnelheid,had ik bij me laatste bouwsel ook.
Best raar dat een pijp die zo weinig lijkt te blazen,zoveel druk op je huis kan zetten.  :headbanging:

Edit:
PS waarom zet je er geen mooie dikwandige PE buis in.
Ik hoorde pas dat jij daar zo aan kan komen  ;D

PaulSQ

Met 90 liter netto en tuning op 20 hz moest er bij mij een subsonic filter geplaatst worden, 4e orde op 20hz, bij minder stijl of lagere frequentie blijft de woofer tegen zijn xmax aangaan.

Kleiner / hogere tuning zou ik dus niet doen.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

Quote from: morca on July 14, 2015, 22:58:26
Ziet er wel netjes uit zo,het worden 2 van deze kisten neem ik aan.
Wil je niet wat meer SPL in het ultralaag bij film?
Mijn voorkeur zou dan proberen op 16 hz te tunen.

Mooie lage luchtsnelheid,had ik bij me laatste bouwsel ook.
Best raar dat een pijp die zo weinig lijkt te blazen,zoveel druk op je huis kan zetten.  :headbanging:

Edit:
PS waarom zet je er geen mooie dikwandige PE buis in.
Ik hoorde pas dat jij daar zo aan kan komen  ;D

Richting de 16hz tunen gaat ook richting een grotere box. Het worden inderdaad 2 stuks. Het mooiste zou zijn onder de 20 te duiken met extra spl. Echter ik zit nu op ongeveer 38x38x90cm aan buitenafmetingen. Dit si met een dubbele baffle en bodem dan houd ik ongeveer netto 72L over heel quick en dirty uitgerekend.

Pijp blaast inderdaad lekker laag maar dat mag ook wel met een opening van 3 bij 30 cm. Ik heb gekozen voor een slot port vanwege het uiterlijk in eerste instantie. De afwerking is nog niet aan de orde dus het kan zo nog maar veranderen.

Zit er nog een bijkomend voordeel aan het gebruik van een buis in plaats van een slot? Ja aankomen geen enkel punt, meters genoeg liggen!

Quote from: PaulSQ on July 14, 2015, 23:07:43
Met 90 liter netto en tuning op 20 hz moest er bij mij een subsonic filter geplaatst worden, 4e orde op 20hz, bij minder stijl of lagere frequentie blijft de woofer tegen zijn xmax aangaan.

Kleiner / hogere tuning zou ik dus niet doen.

lagere tuning kan wel maar is grotere kist. Ik heb een subsonic filter toegepast 4th order 15hz
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Ik bedoelde ook grotere kist idd,maar wilde je niet laten schrikken  ;D

Scheelt het veel db in output als je ze zeg 100 a 110 liter maakt?
Ik heb geen winisd op me laptop ,dus kan niet even meekijken

XtrmB

Scheelt 3db als ik hem naar 110 zet. Weegt niet op tegen de toename in de afmetingen
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

3 DB toename bij 20 Hz ,keer 2 want je hebt 2 woofers.
Dat is output van 2 woofers extra gratis en voor niks een berg extra filmervaring.
Als het echt niet kan houd ik me mond.
Maar ik weet ong hoe die 6 DB extra ong klinkt.
Dat heeft mij filmsub ook ,en dat is wel erg prettig film kijken en vooral voelen
:headbanging:

XtrmB

Ik zie overigens de monolith plus -3b @20hz. Krijg ik niet voor elkaar met afmetingen die zij gebruiken.

1 kist heeft afmeting restricties, de 2e misschien niet maar ligt aan of ik dr 2e in het zicht zet niet. Hierover ben ik nog niet uit. Vooralsnog worden het 2 dezelfde.

Jaaa marco ik weet hoe je erover denkt 😝
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on July 14, 2015, 23:54:07
Ik zie overigens de monolith plus -3b @20hz. Krijg ik niet voor elkaar met afmetingen die zij gebruiken.

1 kist heeft afmeting restricties, de 2e misschien niet maar ligt aan of ik dr 2e in het zicht zet niet. Hierover ben ik nog niet uit. Vooralsnog worden het 2 dezelfde.

Jaaa marco ik weet hoe je erover denkt 😝
:P

XtrmB

Ik zal eerst een testkast gaan maken om een idee te krijgen van de afmetingen. Dit wordt gewoon recht toe recht aan, quick en dirty ;) Hopelijk kan ik zaterdag mijn nieuwe luidsprekers ophalen en dan meteen door naar Ron. Even een ritje van 5-600km :D
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

RonG

Quote from: XtrmB on July 16, 2015, 09:33:52
Ik zal eerst een testkast gaan maken om een idee te krijgen van de afmetingen. Dit wordt gewoon recht toe recht aan, quick en dirty ;) Hopelijk kan ik zaterdag mijn nieuwe luidsprekers ophalen en dan meteen door naar Ron. Even een ritje van 5-600km :D

Succes,  :coffee: staat dan klaar :)

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

N1v3K

Quote from: XtrmB on July 14, 2015, 23:54:07
Ik zie overigens de monolith plus -3b @20hz. Krijg ik niet voor elkaar met afmetingen die zij gebruiken.

1 kist heeft afmeting restricties, de 2e misschien niet maar ligt aan of ik dr 2e in het zicht zet niet. Hierover ben ik nog niet uit. Vooralsnog worden het 2 dezelfde.

Jaaa marco ik weet hoe je erover denkt 😝
`
Een PB2000 heeft volgens mij ook ongeveer die afmetingen (lxbxh = ongeveer 560x440x540).

XtrmB

Subbies zijn er!  :worship: flinke jongens



Tevens een inuke 3000dsp erbij. Er is een klein probleempje, de inuke aangesloten op mijn oude sub maar er komt echt nagenoeg geen geluid uit. De receiver staat op +15 en als ik de volume knop van de inuke vol open zet komt er wel iets uit maar echt geen volwaardige bass. Morgen even met usb aansluiten en kijken waar de gain op staat. Ook losse lab12 er aan gehangen en hier ook weinig output. Benieuwd wat dit kan zijn want heb gewoon de settings van ron gebruikt op de lab12. Kan het liggen aan de output van de receiver op de pre-out van de sub?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

prachtige woofer, veel mooier dan de plaatjes op internet.

De inputgain in de software is dat dan dus?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

kon de gain niet zo snel vinden, ik ga morgen nog ff aan de slag maar de inuke zou mn 10" peerless toch zeer goed moeten kunnen aansturen. Is wel een 8ohm en de lab12s zijn 6ohm, moet ik hier nog wat mee doen?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

RonG

Mijn preset staat er denk nog in. de gains van beide kanalen stond bij mij meestal op 50% (bedoel dan de voume knoopjes aan de voorkant)

XtrmB

Had de volumeknopjes vol op staan en de output was dan pas aanwezig maar lang nog niet wat ik met a500 of de hypex had. Ga vanavond nog even proberen
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

effe aan de comp hangen en kijken hoe de input in het menu staat.
Volgens mij per setting op te slaan ergens bij het kantelpunt(via het menu op de voorkant)