Op zoek naar gewenste klank.

Started by KayaRahnee, May 23, 2015, 22:17:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Groovy

Als je speakers niet te duur koopt dan verlies je niets of niet veel bij verkoop.
Dan is het leuk om verschillende speakers te horen.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

HappySound

Is je set trouwens geaard? dat kan namelijk ook grote problemen in het geluid geven.
Jmlab-Alcor speakers-squeezebox touch-Teac DSD DAC-Belles 21a voorversterker-Nuforce ref-9 V3 SE mono blokjes- Heaven's Gate LS kabels-twistedpair netkabels+rca interlinks+AudioQuest Columbia XLR-"schone"aarding

Snowmaster

#52
Na een flinke verbouwing heb ik nu 9 meter glaswand (kamerhoog)  rondom mijn luisterplek.
Hierdoor ben ik al 3 maanden bezig mijn set weer op klank te krijgen.
Is dat bijzonder?  Nee, want ik heb een "pingpongsetje" die ik in het verleden boven zichzelf heb laten uitstijgen. Door de verbouwing zijn de akoestiek, bekabeling woonkamer, ondergrond, meubels en aansluitingen anders. Eigenlijk is alleen de set hetzelfde. Toch haalt hij maar 70% van zijn oorspronkelijke weergave. Iedereen denkt vaak dat akoestiek de boosdoener is. Deze speelt inderdaad een rol maar minder groot dan goede stroom, goede kabels en goed aansluiten..
Ik gebruik het woordje "goed" en dat is nu precies het lastige. Er is geen handleiding voor goed geluid.  Iemand met veel ervaring zou je in jouw huis een eind op weg kunnen helpen.
Op een afstand via dit forum blijft het gissen.

Ik merk aan je reactie dat je problemen hebt om de juiste fase te ontdekken. Toch moet je ergens beginnen. Probeer gewoon elke keer een nieuwe verbetering te vinden. Maakt niet uit wat het is. Speakeropstelling, gordijnen, kleed, fase etc. Al die kleine beetjes zorgen dat de weergave steeds beter wordt. Hierdoor worden verschillen tussen goed en minder goed steeds duidelijker hoorbaar.
Ga niet te snel componenten (ver)kopen of inruilen. Probeer eerst wijzer te worden van hetgeen je hebt.
Zorg eerst voor fase. Als je set 1 jaar niet heeft gedraaid dan heb je zeker 50 uur nodig om op klank te komen. Dit werkt alleen als hij in fase staat !  Staat hij niet in fase dan klinkt het in eerste instantie als een verslechtering als je nu de stekkers omdraait. Je krijgt dan de verkeerde info. Daarom is het niet verkeerd om eerst te starten met doormeten.
Als je je ervaringen hier post, blijft eenieder wel meedenken.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KayaRahnee

#53
Quote from: Snowmaster on June  9, 2015, 20:54:20
Iemand met veel ervaring zou je in jouw huis een eind op weg kunnen helpen.
Op een afstand via dit forum blijft het gissen.

Zoals je in een eerdere post kan lezen is er hier onlangs iemand met heel wat kennis en ervaring hier geweest.
Enige opmerking aangaande bekabeling was dat mijn interlinks niet zijn afgeschermd.

Edit:
Wat meer uitleg over beoordeling PrimaLuna/ProAc:

Zondag namiddag is er hier iemand op bezoek geweest, die man heeft heel wat ervaring i.v.m. beoordelen klank.
Probleem moest volgens hem niet worden gezocht bij de akoestiek.

Zijn opmerkingen:
Combi PrimaLuna/ProAc:

Hij betrapte de laagweergave erop regelmatig in de fout te gaan, wat uitgesmeerd en soms erg vet laag waren zijn bewoordingen.
Het hoog vond hij over het algemeen niet storend, soms, vooral bij vrouwenstemmen wat ssss klank te horen maar dat lag volgens hem ook deels aan de opname.
Plaatsing, dynamiek en wat is er nog zo allemaal had hij geen negatieve opmerkingen.

Dan eens een zwaardere Onkyo transistor versterker aan de ProAc 's gehangen.
Het grootste verschil t.o.v. vorige opstelling was dat de bassen wat zuiverder, hij noemde dat droger, werden weergegeven.

Omdat ik me minder stoor aan de fouten in de bas weergave, maar me wel mateloos kan ergeren in de opdringerige hoog weergave heb ik kenbaar gemaakt, indien mogelijk, de PrimaLuna te behouden (tenzij achteraf zou blijken dat het niet anders meer kan).
We gaan dan ook eerst aan de slag met verandering speakers, deze week komt hij langs met Magnepans, het type weet ik niet meer maar het waren in ieder geval de kleinere Maggies.
Ben erg benieuwd wat dat gaat geven op de PrimaLuna.
Harbeth staat ook nog op m'n lijstje en wie weet wat komt er nog allemaal op mijn pad.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Snowmaster

Vette laagweergave, uitgesmeerd, dreunerig etc. kan allemaal komen door niet goed in fase te staan.  Ook de stroomtoevoer kan hierin een zeer grote rol spelen.

Goede stroomtoevoer zorgt doorgaans voor een strak en nog dieper laag. Het laag wordt dan minder vet, maar krachtiger, strakker en dieper. De s klanken kunnen ook veroorzaakt worden door de stroomtoevoer of kabels.
Maar ik proef dat je eigenlijk op zoek bent naar een andere set up.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KayaRahnee

Quote from: Snowmaster on June  9, 2015, 21:29:25
Maar ik proef dat je eigenlijk op zoek bent naar een andere set up.

Nee hoor, ik zoek rustig en doordacht naar (goede) oplossingen.
Omdat mijn kennis beperkt is ga ik op zoek naar info.
Ik heb zeker geen getrainde oortjes, maar ik zoek naar een aangename klank, perfect hoeft het niet te zijn zoals ik eerder reeds bekend heb gemaakt, maar wil wel de klank die mij het meeste aanspreekt zoveel mogelijk proberen te benaderen.
M.b.t stroom enz... heb ik hier weinig mogelijkheden voor aanpassingen (huurwoning).
Aarding is oké, 4 jaar geleden is dat hier gecontroleerd herinner ik me.
Stekkers heb ik al eens omgedraaid maar hoorde geen verschil.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Snowmaster

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HappySound

Quote from: KayaRahnee on June  9, 2015, 21:39:49
Nee hoor, ik zoek rustig en doordacht naar (goede) oplossingen.
Omdat mijn kennis beperkt is ga ik op zoek naar info.
Ik heb zeker geen getrainde oortjes, maar ik zoek naar een aangename klank, perfect hoeft het niet te zijn zoals ik eerder reeds bekend heb gemaakt, maar wil wel de klank die mij het meeste aanspreekt zoveel mogelijk proberen te benaderen.
M.b.t stroom enz... heb ik hier weinig mogelijkheden voor aanpassingen (huurwoning).
Aarding is oké, 4 jaar geleden is dat hier gecontroleerd herinner ik me.
Stekkers heb ik al eens omgedraaid maar hoorde geen verschil.

Mijn aarding was ook "oké" alleen gaf deze behoorlijk veel vervuiling door!! Een set klinkt eigenlijk altijd beter als je het niet aard (met de standaard huisaarde).
Jmlab-Alcor speakers-squeezebox touch-Teac DSD DAC-Belles 21a voorversterker-Nuforce ref-9 V3 SE mono blokjes- Heaven's Gate LS kabels-twistedpair netkabels+rca interlinks+AudioQuest Columbia XLR-"schone"aarding

Cyreg

Quote from: HappySound on June  9, 2015, 22:05:32
Mijn aarding was ook "oké" alleen gaf deze behoorlijk veel vervuiling door!! Een set klinkt eigenlijk altijd beter als je het niet aard (met de standaard huisaarde).

mijn ervaring is dat de klank/het geluid globaal, zonder aarde aangesloten warmer en voller is en met aarde aangesloten helderder en strakker; geen verschil in bijgeluiden IME  ;)

Had vroeger alles zonder aarde(huis had niet), ben nu wel gewend aan aarde en het systeem is natuurlijk daaromheen vanzelf door mij weer aangepast door bijv ander netspul/kabels  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Snowmaster

Quote from: Cyreg on June  9, 2015, 23:01:43
mijn ervaring is dat de klank/het geluid globaal, zonder aarde aangesloten warmer en voller is en met aarde aangesloten helderder en strakker; geen verschil in bijgeluiden IME  ;)

Had vroeger alles zonder aarde(huis had niet), ben nu wel gewend aan aarde en het systeem is natuurlijk daaromheen vanzelf door mij weer aangepast door bijv ander netspul/kabels  :D

Zo zie je maar weer hoe lastig subjectieve ervaringen zijn.
Zonder aarde was het warmer en voller en met aarde helderder en strakker.  Ik neig dan om te zeggen dat het zonder aarde niet goed zat.
Dit kun je gewoon uitzoeken of nameten.  Ergens ging er iets niet goed en die factor moet je uitsluiten. Je hebt dan een verbetering te pakken. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Quote from: Snowmaster on June  9, 2015, 20:54:20
Iedereen denkt vaak dat akoestiek de boosdoener is. Deze speelt inderdaad een rol maar minder groot dan goede stroom, goede kabels en goed aansluiten..

Dus de invloed van stroom is groter dan de akoestiek ? Klopt...zonder stroom geen geluid.

In fase is inderdaad ook wel belangrijk...links/rechts van de interlinks niet gaan wisselen aan 1 kant. Dat zijn inderdaad wel grote invloeden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Quote from: chansig on June 10, 2015, 09:30:33
Dus de invloed van stroom is groter dan de akoestiek ? Klopt...zonder stroom geen geluid.

In fase is inderdaad ook wel belangrijk...links/rechts van de interlinks niet gaan wisselen aan 1 kant. Dat zijn inderdaad wel grote invloeden.

Gr Hans

als je iets niet goed kan aansluiten heb je hier uberhaupt niets te zoeken!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Quote from: LPlover on June 10, 2015, 09:50:47
als je iets niet goed kan aansluiten heb je hier uberhaupt niets te zoeken!
Oh... :huh2:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

sultankat

Quote from: Groovy on June  8, 2015, 14:11:53
Als je de kans krijgt luister dan ook eens naar Elipson 1303-1401-1403-1404.
Dat zijn prachtig klinkende luidsprekers.
Ze klinken heel mooi en zeker niet opdringerig of schel.
Ik heb de 1401 en een kennis van mij de 1404 wij zijn er zeer tevreden over.
Maar ja het is weer oude meuk ;D

Ik heb zelf in de tweede set een stel 1303 Jubilee (de laatste versie). Eerder mag ook maar let op de randen van de speakers. Er is een serie met Audax laag en die heeft een paieren rand die zeker iedere 10 jaar vernieuwd moet worden. Je kunt dus beter spekers kopen met units die een rubber rand hebben als je niet teveel sores wilt. Er staat momenteel een nette set op MP voor 500 euri, niet weinig maar als ze 100% zijn, verantwoord.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

gerzom

Al eens gedacht aan Sonus Faber speakers op je PrimaLuna versterker, schijnt een erg mooie match te zijn.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


KayaRahnee

Quote from: gerzom on June 10, 2015, 13:29:43
Al eens gedacht aan Sonus Faber speakers op je PrimaLuna versterker, schijnt een erg mooie match te zijn.

Ja, die heb ik samen met de ProAcs kunnen beluisteren toen ik op zoek was naar geschikte speakers.

Heb toen dit genoteerd:
Ik vond dit zeker een goede weergever. Veel detail en dynamiek, maar als een echte Italiaan....soms (te) nadrukkelijk aanwezig.
Niet echt iets voor mij dus.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

gerzom

Quote from: KayaRahnee on June 10, 2015, 13:41:34
Ja, die heb ik samen met de ProAcs kunnen beluisteren toen ik op zoek was naar geschikte speakers.

Heb toen dit genoteerd:
Ik vond dit zeker een goede weergever. Veel detail en dynamiek, maar als een echte Italiaan....soms (te) nadrukkelijk aanwezig.
Niet echt iets voor mij dus.
Aha, helder.

Ben erg benieuwd wat de Magnepans gaan doen op je PrimaLuna.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


KayaRahnee

Quote from: gerzom on June 10, 2015, 13:59:23
Aha, helder.

Ben erg benieuwd wat de Magnepans gaan doen op je PrimaLuna.

Hopelijk krijgt de PrimaLuna het klaar om de Magnepans goed aan te sturen.
Ik kan ze wel 1 meter van de muur achter de speakers opstellen de ProAcs staan nu op zo'n 90 cm van de zijmuur, gemeten tot middelpunt speaker.
Ik heb geen idee met hoeveel afstand de Magnepans gelukkig zijn en hoe ver ze best uit elkaar staan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

Quote from: Snowmaster on June  9, 2015, 20:54:20
Iedereen denkt vaak dat akoestiek de boosdoener is. Deze speelt inderdaad een rol maar minder groot dan goede stroom, goede kabels en goed aansluiten..

Net als je denkt dat je alles al wel hebt gezien...  :dontgetit:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

We kunnen wel een testsituatie maken:

1 set met de perfecte stroom etc in een badkamer
1 set met de perfecte akoestiek met standaard stroom

Veel plezier..ik weet de uitslag al. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Groovy

@ Sultankat.
Opgehangen aan rubber is idd duurzamer.
Bij de 1401 die ik pas gekocht hebt zijn de units gerefoamd.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Snowmaster

Quote from: Jumping Jack on June 10, 2015, 14:54:26
Net als je denkt dat je alles al wel hebt gezien...  :dontgetit:

Quote from: chansig on June 10, 2015, 15:48:26
We kunnen wel een testsituatie maken:

1 set met de perfecte stroom etc in een badkamer
1 set met de perfecte akoestiek met standaard stroom

Veel plezier..ik weet de uitslag al. :D

Gr Hans

Het is inderdaad vaak zo dat mensen zelf eerst iets moeten meemaken voor ze het geloven.
Menigeen vergeet dat het geluid dat uit de luidspreker komt niet door de akoestiek wordt beïnvloed maar door de set zelf.  Het moet dus eerst zo onvervormd mogelijk worden weergegeven.
Daarna moet je zorgen dat je het zo onververvormd mogelijk waarneemt. Dit laatste doe je door te zorgen voor goede akoestiek, maar meestal valt die best mee.

Er zijn dus twee trajecten : het eerste deel is t/m de geluidsproductie van de speaker en het tweede deel is wat er daarna mee gebeurd in de ruimte.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Prima toch ?

Ik ben doof en heb een ruk set...dus aan mij is sowieso geen eer te behalen als het gaat om de invloeden van kabels etc.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Toch kan je akoestiek meer slecht doen als een kabeltje.
Ik had me DAC met een oude dropveter aangesloten voor nood,toen ik die verving door een degelijker exemplaar was er niet echt hoorbaar verschil.
Die kabel klonk boven in me oude HT wel stukken beter ,maar dat was weer aan de akoestiek te wijten denk ik .....

lynch1979

Quote from: chansig on June 10, 2015, 21:00:27
Prima toch ?

Ik ben doof en heb een ruk set...dus aan mij is sowieso geen eer te behalen als het gaat om de invloeden van kabels etc.

Gr Hans

Oostindisch?  :D