Voordelen en nadelen van twee verschillende subwoofers

Started by Flavio, March 25, 2015, 09:50:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flavio

Ik moet mijn set inkrimpen en heb als vervanging een Jamo D6PTX THX set op het oog.
Die kan ik met een Jamo D6 subwoofer kopen voor €250 extra.

Ik heb het liefste twee subwoofers maar een tweede Jamo D6 is er niet en ik denk dat de Jamo D6 ook wat aan de krappe kant zal zijn voor mijn woonkamer.

Ik kan als alternatief twee Jamo D7 subwoofers erbij nemen voor €1.250 maar dat lijkt me dan weer aan de dure kant voor wat ik er voor terugkrijg.
Ik kan ook bv. een SVS PC20-39 CS Plus kopen wel of niet i.c.m. de Jamo D6.

Wat zijn de voordelen en nadelen van twee verschillende subwoofers? Ik gebruik alleen Audussey XT32 als room EQ en de SVS zou ik gaan aansturen met een Behringer EP1500 of EP2500 zonder crossover, dat moet dus door de receiver gebeuren.
De Jamo D6 heeft wel in een ingebouwde crossover.

Stel dat ik alleen de SVS subwoofer zou nemen wat voor invloed zou dit hebben op het totale gebluidsbeeld t.o.v. de D6 subwoofer. Het is een THX set dus de D6 subwoofer zou perfect afgestemd zijn op de LCR speakers.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

prettig

Kijk daar zit ik nu ook mee en niet omdat ik er 2 heb maar:
- Films hebben al 5hz (black hawk down als voorbeeld) en in principe kan een helicopter blad naar 1 hz of lager.
- Echter dat bereik kan geen standard sub aan (1-120hz... dat is het freq. bereik van het LFE kanaal).
- Subs die heel laag gaan zijn open (poort) en die vervormen meer dan gesloten subs (maar die gaan niet zo laag).

Dus 2 subs:
- 20-120 hz sub, dat moet dan super strak kunnen (bv. met servo drive sub)
- 1 -20 hz sub voor het infra-low

Maar ja hoe krijg je dat goed geintegreerd en ook geen idee of audyssey dit ondersteund of kan meten.

Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

RalphH

Hey Flavio.
Jammer dat je de set moet inkrimpen, maar er is vast wel wat mooi werkends van te maken.

Hoe groot is je ruimte?
De D6 is een flinke sub, maar gaat lang niet zo laag door en zal wat ingetogener zijn dan je JTR's (waar ik er best 1 van zou willen hebben ;D--> maar helaas geen budget).
Denk dat je die output wel gaat missen, de ported SVS kan hier wel wat bij in de buurt gaan komen denk ik.
Een beetje afhankelijk van de grootte van de ruimte, kun je deze met de SVS alleen misschien ook wel lekker vullen. 't Is wel een beest..

Ik heb hier zelf een gesloten xxls400 en een ported svs pb12plus staan, Moet zeggen dat dit prima werkt. Het blijft altijd ff een kwestie van de boel goed op elkaar afstellen (timing), maar dat heb je ook bij 2 gelijke subs.
Voordeel van 2 subs is dat je mooi de dips van de ene, op kunt vangen met de 2e (correct geplaatste) sub. XT32 kan dan mooi de pieken voor je vlakken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Flavio

Quote from: RalphH on March 25, 2015, 14:45:03
Hey Flavio.
Jammer dat je de set moet inkrimpen, maar er is vast wel wat mooi werkends van te maken.

Hoe groot is je ruimte?
De D6 is een flinke sub, maar gaat lang niet zo laag door en zal wat ingetogener zijn dan je JTR's (waar ik er best 1 van zou willen hebben ;D--> maar helaas geen budget).
Denk dat je die output wel gaat missen, de ported SVS kan hier wel wat bij in de buurt gaan komen denk ik.
Een beetje afhankelijk van de grootte van de ruimte, kun je deze met de SVS alleen misschien ook wel lekker vullen. 't Is wel een beest..

Ik heb hier zelf een gesloten xxls400 en een ported svs pb12plus staan, Moet zeggen dat dit prima werkt. Het blijft altijd ff een kwestie van de boel goed op elkaar afstellen (timing), maar dat heb je ook bij 2 gelijke subs.
Voordeel van 2 subs is dat je mooi de dips van de ene, op kunt vangen met de 2e (correct geplaatste) sub. XT32 kan dan mooi de pieken voor je vlakken.

Ik heb besloten om de Jamo D6 set zonder sub te kopen en ik ga voor de SVS subwoofer. Hopelijk komt er nog binnenkort een tweede passieve SVS te koop en dan ben ik voor weinig geld natuurlijk ook klaar. Ik ben van plan om ze aan te sturen met een XTZ Sub Amp 1.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

morca

ik zag je set al te koop staan,niet cool man!!

Die 2 sub,s zou kunnen de tuning vd gepoorte is laag genoeg.

Verdelen zoals hierboven staat kan ook,alleen zou ik dan niet 1 sub onder 20 hz inzetten.
Bij een combi laat je de gesloten full meespelen en de gepoorte 30 /35 hz en lager voor de filmervaring.
Dat geeft een mooi schoon filmgeluid met veel geweld.
Een sub alleen onder 20 hz inzetten,dat zou de gesloten moeten zijn ivm met de tuning vd gepoorte.
En ik kan je al vertellen dat dat niet een gewenst resultaat geeft.

prettig

Flavio... "twee Jamo D7 subwoofers erbij nemen voor €1.250"    voor 2 stuks (zo ja waar ?)
Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

Flavio

Quote from: prettig on March 26, 2015, 13:11:37
Flavio... "twee Jamo D7 subwoofers erbij nemen voor €1.250"    voor 2 stuks (zo ja waar ?)

Marktplaats.  Is ook een forumlid.

http://link.marktplaats.nl/m911621206
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

prettig

ok.....was er al mee in contact (vraagt iets meer, maar goed zal hem even bellen).

O ja 2 subs is niet zo eenvoudig:
https://audyssey.zendesk.com/entries/124010-Room-Equalization-with-Multiple-Subwoofers

zelfs als het 2 dezelfde zijn en niet op de zelfde afstand staan, nog lastiger 2 verschillende subs.
Meeste receivers met 2 x sub out (of meer) en audyssey kan dat goed doen maar dat zit in de meeste receivers niet, advies is om ze op een sub-out aan te sluiten (volgens audyssey).
Want als ik het goed begrijp krijg je anders flinke dips ..... schijnen wel receivers (pro versies) te zijn die dat wel goed kunnen, maar welke.....dat staat er weer niet bij !

Ben dat nu wat aan het uitzoeken omdat ik denk ik ook met 2 subs ga werken (voorlopig 2 normale tot dat er eindelijk iemand met een echte infra-sub komt).


Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

Cantodea

Quote from: prettig on March 25, 2015, 14:36:03
Kijk daar zit ik nu ook mee en niet omdat ik er 2 heb maar:
- Films hebben al 5hz (black hawk down als voorbeeld) en in principe kan een helicopter blad naar 1 hz of lager.
- Echter dat bereik kan geen standard sub aan (1-120hz... dat is het freq. bereik van het LFE kanaal).
- Subs die heel laag gaan zijn open (poort) en die vervormen meer dan gesloten subs (maar die gaan niet zo laag).

Dus 2 subs:
- 20-120 hz sub, dat moet dan super strak kunnen (bv. met servo drive sub)
- 1 -20 hz sub voor het infra-low

Maar ja hoe krijg je dat goed geintegreerd en ook geen idee of audyssey dit ondersteund of kan meten.

1 Hz ??? Ik ken niet één subwoofer die dat kan! 18 hz in room zal zowat het maximale zijn denk ik en dit kan je zelf al niet meer horen, ik toch niet.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: prettig on March 26, 2015, 16:31:35
ok.....was er al mee in contact (vraagt iets meer, maar goed zal hem even bellen).

O ja 2 subs is niet zo eenvoudig:
https://audyssey.zendesk.com/entries/124010-Room-Equalization-with-Multiple-Subwoofers

zelfs als het 2 dezelfde zijn en niet op de zelfde afstand staan, nog lastiger 2 verschillende subs.
Meeste receivers met 2 x sub out (of meer) en audyssey kan dat goed doen maar dat zit in de meeste receivers niet, advies is om ze op een sub-out aan te sluiten (volgens audyssey).
Want als ik het goed begrijp krijg je anders flinke dips ..... schijnen wel receivers (pro versies) te zijn die dat wel goed kunnen, maar welke.....dat staat er weer niet bij !

Ben dat nu wat aan het uitzoeken omdat ik denk ik ook met 2 subs ga werken (voorlopig 2 normale tot dat er eindelijk iemand met een echte infra-sub komt).
Je  moet ADSY ook maar 1 sub in laten meten imo ,de afstand bedoel ik vooral.
Dan regel je met de fase de 2e erbij,niet volgens het boekje maar het werkt wel.


morca

Quote from: Cantodea on March 26, 2015, 16:39:43
1 Hz ??? Ik ken niet één subwoofer die dat kan! 18 hz in room zal zowat het maximale zijn denk ik en dit kan je zelf al niet meer horen, ik toch niet.
Ik zat hier pas The Hulk te kijken,ik kan je vezekeren dat die 10 hz output je doet schudden.
En dat is een super film ervaring.

prettig

Quote from: morca on March 26, 2015, 17:12:13
Ik zat hier pas The Hulk te kijken,ik kan je vezekeren dat die 10 hz output je doet schudden.
En dat is een super film ervaring.

jawel hoor....Rotary sub..... compleet ander techniek (erg slim):
http://www.rotarywoofer.com/
en er zijn al films die 5 hz hebben......
Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

prettig

Quote from: morca on March 26, 2015, 17:10:58
Je  moet ADSY ook maar 1 sub in laten meten imo ,de afstand bedoel ik vooral.
Dan regel je met de fase de 2e erbij,niet volgens het boekje maar het werkt wel.

ben er nog niet helemaal uit, maar de delay is het probleem als die niet op elkaar zijn afgestemd komt het laag op verschillende momenten uit de subs en dat geeft dips of pieken.....lastige dit
Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

morca

Quote from: prettig on March 26, 2015, 17:19:58
jawel hoor....Rotary sub..... compleet ander techniek (erg slim):
http://www.rotarywoofer.com/
en er zijn al films die 5 hz hebben......
Waarom zo moeilijk doen er zijn leden met DIY sub,s die meten output tot 5 a 10 hz.
Gewoon zelf bouwen dan is er geen limiter die veel merken toepassen.

Ik zat gisteren dit te lezen daar staan de sub,s die jij bedoelt:
http://www.hometheatershack.com/forums/home-audio-subwoofers/117034-subsonic-subs-real.html

Dat de delay een probleem kan geven weet ik,ik heb 3 sub,s staan en nog een vierde die rbij moet komen.
Daar is inregelen en meten en enige ervaring daarmee de sleutel tot succes.

Flavio

Bij mij staan de subwoofers op gelijke afstand van de luisterpositie dus minder complicaties.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Former member 78

Quote from: Flavio on March 26, 2015, 17:32:41
Bij mij staan de subwoofers op gelijke afstand van de luisterpositie dus minder complicaties.

Dat zegt niks ;)
Maar 2 verschillende subs kunnen prima werken, je ''moet'' ze alleen wel netjes met DSP inregelen.





Flavio

Quote from: ArjanR1 on March 26, 2015, 17:41:03
Dat zegt niks ;)
Maar 2 verschillende subs kunnen prima werken, je ''moet'' ze alleen wel netjes met DSP inregelen.

En die heb ik dus niet maar ik hoop een XTZ Sub Amp 1 DSP te scoren en dan gaat het dus wel.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

morca

In eerste instantie heb je faseregeling nodig om de timing goed te zetten.
Een auto dsp die geen fase stelt heb je niks aan dan imo.

Je hebt nodig REW en een meetmic,dan regel je die fase goed.
Laatste zou je iets dsp toe kunnen passen wat ik dan zeker met de hand zou doen.

Nu wil je 1 sub inregelen met ADSY en die 2e dmv de dsp aan boord? dat bedoel je toch?

Flavio

Quote from: morca on March 26, 2015, 17:48:29
In eerste instantie heb je faseregeling nodig om de timing goed te zetten.
Een auto dsp die geen fase stelt heb je niks aan dan imo.

Je hebt nodig REW en een meetmic,dan regel je die fase goed.
Laatste zou je iets dsp toe kunnen passen wat ik dan zeker met de hand zou doen.

Nu wil je 1 sub inregelen met ADSY en die 2e dmv de dsp aan boord? dat bedoel je toch?

Als ik toch de Jamo D6SUB er bij neem valt daar weinig aan af te stellen, op de receiver zet ik de sub lopass dan op 120Hz.
De XTZ is dan voor de SVS en die kan ik dan lager afkappen en corrigeren met de DSP.
Audyssey doe ik dan als laatste maar corrigeert dan de gecombineerde subs.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

morca

Quote from: Flavio on March 26, 2015, 17:57:58
Als ik toch de Jamo D6SUB er bij neem valt daar weinig aan af te stellen, op de receiver zet ik de sub lopass dan op 120Hz.
De XTZ is dan voor de SVS en die kan ik dan lager afkappen en corrigeren met de DSP.
Audyssey doe ik dan als laatste maar corrigeert dan de gecombineerde subs.
Yep duidelijk zo werkt het ook,ja dat kan best denk ik.

zoldar

Ik heb vorige week toevallig met 2 subs gedraaid. Vrouw van huis....

Ik heb voor zolder een mini subje gekocht en dacht laat ik die eens inregellen door adsy 32xt. Sub is een licht gewicht kef gepoorte 100w die de standaart bk400xxls ondersteund.

Na calibratie viel ik bijna van mijn stoel. Kijk de 400 is meer een muziek sub die prima movies doet maar wat achterblijft in 'pressure'. Maar het toevoegen van die kleine kef gaf veel meer schaal, heft en power aan de soundtracks.

Dat weekend heb ik interstellar gekeken en ik heb servies en ramen horen trillen. Had ik nooit. Echt goed.

Nu is de 2 de sub vrij duidelijk te onderscheiden als je erop gaaat letten maar het viel me tijdens het film kijken alleszind mee hoe adsy de zaak had ingeregeld. Opvallend was dat waar adsy meestal 1 sub op -0.5db of zo zet nu beide op ong -3/-2db stonden.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

morca

Quote from: zoldar on March 26, 2015, 18:35:18
Ik heb vorige week toevallig met 2 subs gedraaid. Vrouw van huis....

Ik heb voor zolder een mini subje gekocht en dacht laat ik die eens inregellen door adsy 32xt. Sub is een licht gewicht kef gepoorte 100w die de standaart bk400xxls ondersteund.

Na calibratie viel ik bijna van mijn stoel. Kijk de 400 is meer een muziek sub die prima movies doet maar wat achterblijft in 'pressure'. Maar het toevoegen van die kleine kef gaf veel meer schaal, heft en power aan de soundtracks.

Dat weekend heb ik interstellar gekeken en ik heb servies en ramen horen trillen. Had ik nooit. Echt goed.

Nu is de 2 de sub vrij duidelijk te onderscheiden als je erop gaaat letten maar het viel me tijdens het film kijken alleszind mee hoe adsy de zaak had ingeregeld. Opvallend was dat waar adsy meestal 1 sub op -0.5db of zo zet nu beide op ong -3/-2db stonden.
Zo ben ik ook begonnen half jaartej testen met gepoort subje wat niet bijzonder was maar wel leuk toevoegde.
Daarom ben ik gaan bouwen aan een groter model,ik zou niet zonder meer willen.

Hier 2 gesloten sub,s en 1 gepoorte ben erg content mee en zal niet snel meer gaan upgraden.

zoldar

Ja, echt geweldig. Ik kreeg weer ouderwets de kreeps van hoe hard en laag het ging tijdens de wormhole scene.

Ik zit natuurlijk nu stiekum te kijken naar een 2de 400 maar dat gaat never passen hier. Maar zou dat beter zijn dan een gepoorte toevoegen?



Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

yorkie13

Bij een lastige ruimte is het plaatsen van meerdere subwoofers icm DSP vaak een prima oplossing.

Ik draai hier voor HT met 2 x xxls400 en een PC2000, afgesteld met Audessey XT32 sub Eq2.