Van gesloten subwoofer naar gepoort... ==> En toch weer terug naar gesloten ??

Started by N1v3K, February 8, 2015, 14:33:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

Quote from: Pjotrovic on February 10, 2015, 07:52:59
Welke akoestische aanpassingen heb je gedaan ? Heb je aan bass traps gedacht bijvoorbeeld

Is bij ts niet van toepassing.......

Is op zoek naar bruter laag, bk xxls400 is een goede sub maar geen ht sub, ts kan aanpassen wat ie wil maar daar gaat hij t niet mee redden.

komt nog is bij dat bij ts zijn ht in de woonkamer staat en zoals bij 75% vd meesten is het volzetten met akoestische maatregelen een
Dikke vette no no :D


Exxar

Quote from: Raymond187 on February  9, 2015, 14:36:43
Lijkt me handig dat er iemand langs komt en zijn gepoorte SVS meeneemt en deze bij jou thuis ff testen.

Met ARC is dat snel te meeten. En asl er gee nDB meter in de buurt is dan die van je telefoon gebruiken. Heb je iig een indicatie.

Of even contact opnemen met Lsound voor suggesties. En zij bieden een 45dagen niet tevreden geld terug garantie, en verzorgen zelfs de retour van de Svs sub.

Staaled

Quote from: GPO on February  9, 2015, 13:49:33
Zo....da's balen. Ik dacht dat dit top-of-the-line receivers waren en dan geen dual sub support.....  :eh:

Maar je zou altijd een Y-splitter kunnen kopen. Dan ga je van 1 sub-uitgang naar 2 subs toe. Alleen zit je dan nog steeds een beetje met het afstellen van volume en vooral de afstand. Als subs op gelijke afstand staan tussen je luisterplek en de subs dan zou dat geen probleem hoeven te zijn. De gain kun je ook achterop regelen.

Hoe dan ook: denk dat voor jouw situatie je gewoon een PB2000 moet gaan proberen. Die heeft absoluut 20 Hz druk....  :devil:

Mocht dat toch niet genoeg zijn, dan moeten we verder kijken.

GPO
Dat maakt niet uit , als de fase maar goed staat.
Het gebied waar subs actief zijn is zero phase (staand= geen verplaatsing).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

N1v3K

Quote from: fluissie on February 10, 2015, 08:01:13

komt nog is bij dat bij ts zijn ht in de woonkamer staat en zoals bij 75% vd meesten is het volzetten met akoestische maatregelen een
Dikke vette no no :D

Exactly ;)

fluissie

Ik blijf er ook bij dat je afgaande op je max budget,single sub en ervaring met de xxls400 echt t beste kan gaan voor een svs pb2000

Verschil is echt enorm en alhoewel de pb niet t laatste woord heeft in finesse speelt ie voor een ported box echt goed met muziek ook

morca

Quote from: GPO on February  9, 2015, 11:47:35
Echte (hoorbare/voelbare) 20 Hz performance haal je eigenlijk alleen met gepoorte modellen of je moet een SB13-Ultra of zo nemen.

Een PB2000 is een prima monster om 20 Hz mee te halen, maar het kan ook een kamer-eigenschap zijn dat je geen 20 Hz haalt. Je kunt ook voor duals gaan. Een dual PB1000 past ook binnen het budget en door met verschillende locaties te spelen zou je theoretisch een betere bass-response kunnen halen.

Als je maar 1 sub wilt plaatsen, dan is de PB2000 een perfect model. Ik denk overigens ook dat die XTZ 1 x 12 het goed doet, maar die heb ik zelf nog nooit gehoord dus dit is afgaande op metingen/reviews die ik gevonden hebt.

GPO
Ook een Sb 13 doet dat ook niet.
Ik heb hier een poos getest met gepoorte en gesloten sub,s.

Daar heb ik wel in de gaten gekregen,hoe bruut je gesloten sub ook is,hij zal nooit de film zo laten ervaren als een gepoorte sub.
Als je die punch zoekt van gepoort,heb je ook gepoort nodig.

GPO

Quote from: Staaled on February 10, 2015, 08:51:17
Dat maakt niet uit , als de fase maar goed staat.
Het gebied waar subs actief zijn is zero phase (staand= geen verplaatsing).

ok, dus jij denkt dat het niet uitmaakt dat de ene sub bv 10 meter verder staat dan de andere, als je fase maar goed staat... Denk je niet dat die sub van 10 m verderop in tijd achterloopt en dat je dat mss toch wel gaat horen? Ik bedoel: ook al zijn de sinussen in fase kwa polariteit, dan komt nog steeds de geluidsgolf van de ene sub een stukje later dan de andere.

.... het lijkt mij in ieder geval niet zo ideaal. maar de TS wil geen 2 subs, dus dit is verder ook geen issue.  ;D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on February 10, 2015, 13:21:29
ok, dus jij denkt dat het niet uitmaakt dat de ene sub bv 10 meter verder staat dan de andere, als je fase maar goed staat... Denk je niet dat die sub van 10 m verderop in tijd achterloopt en dat je dat mss toch wel gaat horen? Ik bedoel: ook al zijn de sinussen in fase kwa polariteit, dan komt nog steeds de geluidsgolf van de ene sub een stukje later dan de andere.

.... het lijkt mij in ieder geval niet zo ideaal. maar de TS wil geen 2 subs, dus dit is verder ook geen issue.  ;D

GPO
Die tijdsverschuiving kan je ook als fase zien.
Edwin bedoelt de variabele fase vd sub,s zelf goed stellen met REW en een meetmic.
Dan staan ze qua afstand al goed tov elkaar dmv de fase stelling op de sub,s.

Ik zou ADSY eerst 1 sub in laten meten(afstand),en daarna de 2e met REW de fase bepalen,wat ook in diezelfde tijdsdomein werkt.
Zodat die sub eigenlijk ook op die afstand komt te staan,alleen dan dmv fase stelling.

Hier hadden we pas nog PM over,toen reageerde je niet  meer op me PM.
Ik dacht dat het duidelijk was wat ik bedoelde,maar gezien je reactie naar Edwin toch nog niet.

Raphie

Ben ook bezig nu met een Ken kreissel dx12012,
12" push pull met passive conus, gaat niet zo hard 86dB of zo, maar wel,super strak en tot 6hz in room
JBL PRX Power!

GPO

Quote from: morca on February 10, 2015, 13:53:57
Die tijdsverschuiving kan je ook als fase zien.
Edwin bedoelt de variabele fase vd sub,s zelf goed stellen met REW en een meetmic.
Dan staan ze qua afstand al goed tov elkaar dmv de fase stelling op de sub,s.

Ik zou ADSY eerst 1 sub in laten meten(afstand),en daarna de 2e met REW de fase bepalen,wat ook in diezelfde tijdsdomein werkt.
Zodat die sub eigenlijk ook op die afstand komt te staan,alleen dan dmv fase stelling.

Hier hadden we pas nog PM over,toen reageerde je niet  meer op me PM.
Ik dacht dat het duidelijk was wat ik bedoelde,maar gezien je reactie naar Edwin toch nog niet.

Wij hadden inderdaad hier ook nog wat mail contact over, maar we gaan elkaar niet begrijpen via deze weg. Ik had niet het idee dat ik nog moest reageren op je laaste PM; dat bleek daar niet uit....  :ohmy: ... sorry

Het probleem is dat het natuurkundige gedrag van geluidsgolven dermate complexe materie dat het gewoon erg lastig wordt om dat in tekst uit te leggen. Vroeger heb ik op de HTS een semester akoestiek-leer gehad, maar fokking hell dat is geen kattepis. Serieus ingewikkeld vakgebied. Een andere probleem is dat er hier op het forum en allover internet er over en weer termen door elkaar gebruikt worden die niet kloppen bij de situatie. Dat maakt het nog lastiger om elkaar te 'verstaan'.

maar goed dit is allemaal off-topic.  Belangrijkste is toch hoe het klinkt.... ;D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Als het werkt zoals ed en ik zeggen is het wel relevant imo om het duidelijk te maken .
Maar goed op papier werkt niet alles zo als in de praktijk.

Zit even te denken waar ik dat gelezen heb denk avs forum.

Staaled

Quote from: GPO on February 10, 2015, 13:21:29
ok, dus jij denkt dat het niet uitmaakt dat de ene sub bv 10 meter verder staat dan de andere, als je fase maar goed staat... Denk je niet dat die sub van 10 m verderop in tijd achterloopt en dat je dat mss toch wel gaat horen? Ik bedoel: ook al zijn de sinussen in fase kwa polariteit, dan komt nog steeds de geluidsgolf van de ene sub een stukje later dan de andere.

.... het lijkt mij in ieder geval niet zo ideaal. maar de TS wil geen 2 subs, dus dit is verder ook geen issue.  ;D

GPO
Met de fase regel je in op maximale versterking tov van elkaar.
Geluidsgolven van langere lengtes planten zich in kleine ruimtes niet voort.
Ze staan.
Dat er een (klein) tijdsverschil tussen de subs is neem je in de praktijk niet waar.
Het gaat er veel meer om dat er geen uitdoving maar versterking tov van elkaar plaatsvindt.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

XtrmB

tijdsverschil in de subs ga je absoluut horen, misschien niet iedereen maar ik hoor het wel duidelijk.

GPO heeft hierin wel gelijk. De subs kunnen qua sinus wel in fase staan maar delay hebben ze nu eenmaal als ze verder wegstaan (snelheid van het geluid e.d.)

excuus voor de offtopic  :plain:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Raphie

Quote from: XtrmB on February 10, 2015, 16:02:29
tijdsverschil in de subs ga je absoluut horen, misschien niet iedereen maar ik hoor het wel duidelijk.

GPO heeft hierin wel gelijk. De subs kunnen qua sinus wel in fase staan maar delay hebben ze nu eenmaal als ze verder wegstaan (snelheid van het geluid e.d.)

excuus voor de offtopic  :plain:
yep, niets is zo vervelend als een bass die nahobbelt, uitdooft of nog erger, beiden..... Hoop gebulder is helemaal niet moelijk om in de huiskamer te krijgen, de meeste vinden trillende kastjes met films al lang best
Maar zet eens eens wat lekkere muziek op
Hobbelt de kick er gewoon achteraan, of nog erger, het is een grote trillende brei.
Gortdroog, strak op de maat is een kunst apart.
JBL PRX Power!

Staaled

Quote from: XtrmB on February 10, 2015, 16:02:29
tijdsverschil in de subs ga je absoluut horen, misschien niet iedereen maar ik hoor het wel duidelijk.

GPO heeft hierin wel gelijk. De subs kunnen qua sinus wel in fase staan maar delay hebben ze nu eenmaal als ze verder wegstaan (snelheid van het geluid e.d.)

excuus voor de offtopic  :plain:
Mijn punt is dat er geen snelheid is aangezien het niet "beweegt" in die regionen. Er zijn simpelweg drukmaxi - en minima.

Idd maar weer on topic. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Raphie

Quote from: morca on February 10, 2015, 16:40:35
Het is ook hoofdzakelijk voor film/geweld JJ.
Voor muziek mag hij uit dan intregeert dat beter.
dat was mijn ervaring met de SB13 ook, uit intergreerde beter :D
JBL PRX Power!


Xstream

Sorry, even kaap vraagje tussendoor. Ik lees veel goeds over die SVS. Momenteel heb ik een REL Stadium III. Zou zo'n SVS een goede upgrade kunnen zijn? Weet iemand hoe dat zich verhoudt. Zou zo'n PB-2000 't al beter doen, of moet ik dan eerder denken aan een PB-13? Ik vind de REL soms ietwat lui, vandaar de nieuwsgierigheid :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

morca

Quote from: Xstream on February 10, 2015, 20:21:25
Sorry, even kaap vraagje tussendoor. Ik lees veel goeds over die SVS. Momenteel heb ik een REL Stadium III. Zou zo'n SVS een goede upgrade kunnen zijn? Weet iemand hoe dat zich verhoudt. Zou zo'n PB-2000 't al beter doen, of moet ik dan eerder denken aan een PB-13? Ik vind de REL soms ietwat lui, vandaar de nieuwsgierigheid :)
Lui in strakheid of in laagoutput voor film?

Xstream

Quote from: morca on February 10, 2015, 20:29:43
Lui in strakheid of in laagoutput voor film?
Strakheid met name. Ligt wellicht meer aan de akoestiek. Is nu met Audessey XT32 ook al een stuk beter dan ervoor.
Laag gaat die op zich wel, maar er mag wel iets meer beleving in ofzo. Een beetje directer, knallender. Moeilijk om uit te leggen, nooit gemeten ook, dan krijg je ook een beter inzicht uiteraard. En dan denk je, dan zal die wel wat muzikaler zijn, maar met name dan vind ik 'm wat "vertraagd" over komen.

Ik weet wel dat die in vorige ruimtes (minder hout, meer ruimte en logischere indeling) dat 't ook wel beter klonk. Dus wellicht is het puur akoestiek.
Maar dan nog ben ik wel benieuwd hoe de REL, die toch al heel wat jaartjes oud is, zich zou verhouden tot zo'n SVS. Maargoed, zelf misschien een keer ergens, of als 't kan thuis, luisteren en uit proberen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

N1v3K

Zo. De BK is de deur uit. Ik ga het eens proberen met een PB-2000.
Komend weekend maar eens een bestelling plaatsen  :)

Edit: Wat zal ik eronder plaatsen.. een Subdude HT of een Great Gramma?  :unsure:

yorkie13

Je ziet het steeds vaker gebeuren, de xxls400 de deur uit voor meer slamm.

SVS bestellen subwoofer in de plaats en meer lengte betere laag beleving bij films.

Is je ruimte echter lastig , dan wil een 2de subwoofer soms icm DSP de oplossing zijn.

XtrmB

Even een kleine vraag tussendoor anders moet ik er een heel nieuw topic over maken. Heeft het nut om van een PR (10") naar een ported design te gaan?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Raymond187

Quote from: N1v3K on February 19, 2015, 18:31:57
Zo. De BK is de deur uit. Ik ga het eens proberen met een PB-2000.
Komend weekend maar eens een bestelling plaatsen  :)

Edit: Wat zal ik eronder plaatsen.. een Subdude HT of een Great Gramma?  :unsure:
De SVS soundspaths. Staan ook nog eens mooier   :thumbs-up:
Is een PC2000 niks? Rahf heeft die toch TK?