Stereo versterker op pre outs surround versterker

Started by audio_stabilo, August 18, 2014, 21:40:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedeavond mensen.

Wat ik mij al heel lang af vraag (want ik wil een stereo versterker op de pre out van mijn Marantz aansluiten)
Hoe werkt dat precies, mijn apparaten zitten gewoon op mijn Marantz surround versterker aangesloten. Moet ik een losse cd speler aansluiten op de stereo versterker op pure stereo te kunnen luisteren op de stereo versterker?

En hoe zit het met 5.1. Moet je dan contant je fronts afstellen op de surround versterker? Ik wil namelijk wel eens met volume switchen met een film. Soms gaat dat wel eens te hard. Maar als het volume van de stereo op 1 stand staat doet die denk niet mee als ik mijn surround versterker zachter zet?

denoontje

Ja cd op stereoversterker.

Zoek even op forum, want is al menig maal voorbij gekomen deze vraag

Pre out naar stereoversterker
Ht spul op receiver

Bij inregelen van de ht stereoversterker op 1 stand zetten
Alles inregelen met mic of handmatig met db meter

Bij multichannel luisteren: stereoversterker op diezelfde stand zetten en gaan.
Bij stereo luisteren: stereoversterker aan en reciever uit

audio_stabilo

Oke dus via de pre out doet de afstandsbediening gewoon mee van je 5.1 receiver op de stereo versterker?
Standaard de volume knop op 12 uur zetten (bijvoorbeeld) en dan in je 5.1 receiver in het menu de volume waardes van je fronts aanpassen.

Bij stereo luisteren receiver uit en volume knop omlaag draaien van de stereo versterker.

Zie ik het zo goed?


Quote from: denoontje on August 18, 2014, 21:44:31
Ja cd op stereoversterker.

Zoek even op forum, want is al menig maal voorbij gekomen deze vraag

Pre out naar stereoversterker
Ht spul op receiver

Bij inregelen van de ht stereoversterker op 1 stand zetten
Alles inregelen met mic of handmatig met db meter

Bij multichannel luisteren: stereoversterker op diezelfde stand zetten en gaan.
Bij stereo luisteren: stereoversterker aan en reciever uit

quattronl

Als je een amp met HT doorlus mogelijkheid (heet bij Marantz 'Power Amp Direct') kiest dan kan je dat volume gepiel overslaan. De pre-out van de fronts van de SR sluit je aan op de power amp direct input van de versterker. Knopje op de versterker omzetten en de versterker fungeert als EV (eindversterker). Volume wordt altijd bepaald door de VV (voorversterker, je SR).

Stereobronnen (cd-speler, audio-streamer) sluit je aan op de versterker, surround spul op de SR.
Luister je cd dan staat je SR dus uit. Bij surround (films) staan de versterker+SR dus aan.
Zo heb ik het ook en werkt perfect.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

denoontje

Quote from: audiogek on August 18, 2014, 22:07:06
Oke dus via de pre out doet de afstandsbediening gewoon mee van je 5.1 receiver op de stereo versterker?
Standaard de volume knop op 12 uur zetten (bijvoorbeeld) en dan in je 5.1 receiver in het menu de volume waardes van je fronts aanpassen.

Bij stereo luisteren receiver uit en volume knop omlaag draaien van de stereo versterker.

Zie ik het zo goed?



iep

let op dat je de stereo versterker niet te hard zet, zodat als je stereo luistert deze niet direct vol knalt ;-)

handiger is inderdaad ht pass through op versterker,  maar het is dus niet noodzakelijk

audio_stabilo

Ik kan toch trouwens ook mijn 5.1 receiver op stereo zetten? Dan doet de stereo versterker ook alleen stereo.
Of is het beter om de 5.1 receiver uit te doen en een cd speler op de stereo versterker aan te sluiten?

Lijkt mij het zelfde als ik een cd speler aansluit op de 5.1 receiver en die dan op stereo zet. Of zie ik dat verkeerd?

erik s.

als je de cdspeler op de receiver aansluit, gebruik je het voorversterkerdeel daarvan. dat wil je  niet.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

audio_stabilo

Quote from: audiogek on August 18, 2014, 22:23:12
Ik kan toch trouwens ook mijn 5.1 receiver op stereo zetten? Dan doet de stereo versterker ook alleen stereo.
Of is het beter om de 5.1 receiver uit te doen en een cd speler op de stereo versterker aan te sluiten?


Lijkt mij het zelfde als ik een cd speler aansluit op de 5.1 receiver en die dan op stereo zet. Of zie ik dat verkeerd?

Dan kan ik namelijk alles aansluiten op de 5.1 receiver en alleen de boxen op de stereo versterker

quattronl

Quote from: audiogek on August 18, 2014, 22:23:12
Ik kan toch trouwens ook mijn 5.1 receiver op stereo zetten? Dan doet de stereo versterker ook alleen stereo.
Of is het beter om de 5.1 receiver uit te doen en een cd speler op de stereo versterker aan te sluiten?

Lijkt mij het zelfde als ik een cd speler aansluit op de 5.1 receiver en die dan op stereo zet. Of zie ik dat verkeerd?
Een stereo amp is een stuk beter in stereo dan een receiver in stereo (in nagenoeg dezelfde prijsklasse).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

denoontje

Quote from: erik s. on August 18, 2014, 22:28:37
als je de cdspeler op de receiver aansluit, gebruik je het voorversterkerdeel daarvan. dat wil je  niet.
+1

audio_stabilo

Quote from: erik s. on August 18, 2014, 22:28:37
als je de cdspeler op de receiver aansluit, gebruik je het voorversterkerdeel daarvan. dat wil je  niet.

Oke die snap ik even niet. De luidsprekers doen bij 5.1 mee via de stereo versterker. Op stereo doen ze ook mee als ik die overschakel op mijn 5.1 systeem.
Wat is het verschil (qua geluid) of de 5.1 receiver uitzet en dan stereo luister. Of de 5.1 receiver aan laat en die op stereo zet zodat ook alleen de fronts spelen via de stereo versterker. Als ik de 5.1 receiver uitzet blijft het toch precies het zelfde klinken als dat die aanstaat met de 5.1 receiver op stereo?

audio_stabilo

Of speelt de cd speler gewoon beter op de stereo versterker bron naar de luidsprekers ?

Ik snap dat een cd speler dan eerst door de 5.1 receiver moet gaan en dan naar de stereo versterker dat dit misschien wat minder klinkt dan rechtstreeks op de stereo versterker?

denoontje

zelf eens verschil luisteren.

als je de stereobron op de stereoversterker aansluit gebruik je de voorversterker van de stereoversterker

als je de stereobron op de reciever gebruik je de voorversterker van de reciever en is de stereoversterker alleen eindversterker (power).

voorversterker van een reciever is meestal minder dan voorversterker van dedicated stereoversterker ;-)

audio_stabilo

Quote from: denoontje on August 18, 2014, 22:35:23
zelf eens verschil luisteren.

als je de stereobron op de stereoversterker aansluit gebruik je de voorversterker van de stereoversterker

als je de stereobron op de reciever gebruik je de voorversterker van de reciever en is de stereoversterker alleen eindversterker (power).

voorversterker van een reciever is meestal minder dan voorversterker van dedicated stereoversterker ;-)

Ik snap het "als je de stereobron op de reciever gebruik je de voorversterker van de reciever en is de stereoversterker alleen eindversterker (power)."
Maar neem aan dat het geluid dan nog wel sowieso beter is dan het stereo draaien op de 5.1 receiver zelf zonder tussen stereo versterker.

audio_stabilo

Want als je hem cd speler via de 5.1 receiver laat lopen dan kan je je sub nog iets mee laten doen met stereo (hoort niet ik weet het haha, maar soms is het wel mooi iets)

denoontje

Dan denk ik dat je sub ook high level aansluiten op de stereoversterker lijkt me maar daar heb ik geen ervaring mee of dat tot problemen kan leiden.

ik heb alleen gedraaid met denon avr en primare stereoversterker en had door mijn speakers toen (B&W604) geen sub nodig in stereo; die speelde alleen in 5.1 mee.

audio_stabilo

Quote from: denoontje on August 18, 2014, 23:00:12
Dan denk ik dat je sub ook high level aansluiten op de stereoversterker lijkt me maar daar heb ik geen ervaring mee of dat tot problemen kan leiden.

ik heb alleen gedraaid met denon avr en primare stereoversterker en had door mijn speakers toen (B&W604) geen sub nodig in stereo; die speelde alleen in 5.1 mee.

Oke thanks. Heb weer wat geleerd vanavond.
Nu staan mijn front speakers ge biamps op mijn 5.1. Dat krijg ik op een oudere stereo versterker niet meer voor elkaar denk ik? Of kan je dit nog doen met op speaker serie a hoog en speaker serie b laag?

denoontje

nee is geen biamp

luister of dat biampen überhaupt wat brengt...
ip gebruik je dezelfde voeding etc etc

denk dat een geode stereoversterker voor stereobronnen veel meer brengt ;-)

probeer er ander een te lenen

audio_stabilo

Quote from: denoontje on August 18, 2014, 23:10:12
nee is geen biamp

luister of dat biampen überhaupt wat brengt...
ip gebruik je dezelfde voeding etc etc

denk dat een geode stereoversterker voor stereobronnen veel meer brengt ;-)

probeer er ander een te lenen

Ja zit al een beetje rond te kijken. Zag ook al een Pioneer SA-508. Die schijnen ook goed te zijn

denoontje

beste is denk ik bij markants te blijven om in 5.1 niet heel veel verschil qua soort sound te krijgen tussen mains en de rest.

ik koos voor primare omdat ik wist dat ik op den duur zou gaan splitsen tussen ht en stereo ;-)

audio_stabilo

Is die pioneer Pioneer SA-508 opzich wel goed ? Ondanks die maar 25 watt is

audio_stabilo

Want is het erg dat je boxen van 150 watt (mijn b&w dus) op een versterker van bij Marantz van 25 watt hangt?

chansig

Boxen hebben geen watt. Dit is ws de piek aan wattage die ze kunnen hebben. 25 watt zou zomaar eens genoeg kunnen zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Dankje voor het antwoord. Ik dacht op internet wel eens gelezen te hebben dat je met een 25 watt versterker (dus "te licht") je boxen van 150 watt kan opblazen

Quote from: chansig on August 19, 2014, 17:47:56
Boxen hebben geen watt. Dit is ws de piek aan wattage die ze kunnen hebben. 25 watt zou zomaar eens genoeg kunnen zijn.

Gr Hans

morca

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 17:52:35
Dankje voor het antwoord. Ik dacht op internet wel eens gelezen te hebben dat je met een 25 watt versterker (dus "te licht") je boxen van 150 watt kan opblazen
Dan vervormt de versterker,idd daar gaan je boxen ook goed stuk van.
Maar dat vervormen komt pas bij hoog volume