Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

luuk123456

#1250
Quote from: c20v on January  3, 2016, 20:33:31
Geen probleem, de upmixer of DSU (dolby surround upmixer) is idd het algoritme dat een niet-atmos soundtrack "herberekend" voor de hoogtekanalen. Let wel, dit geldt enkel voor Dolby formaten, niet voor DTS-formaten (als ik het goed begrepen heb)

Ah oke, dank. Dat schept dan weer wat duidelijkheid.
ik was al bang dat alleen bepaalde/nieuwe films geschikt zouden zijn voor atmos.
Dan zou ik sowieso afgehaakt zijn...

De Denon X4100 lijkt me wel `n geschikte kandidaat (en opvolger van m`n huidige Marantz SR5003)  om kennis te maken met atmos.

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Kjelt

Quote from: c20v on January  3, 2016, 20:33:31
Geen probleem, de upmixer of DSU (dolby surround upmixer) is idd het algoritme dat een niet-atmos soundtrack "herberekend" voor de hoogtekanalen. Let wel, dit geldt enkel voor Dolby formaten, niet voor DTS-formaten (als ik het goed begrepen heb)
Nou de eerste processoren zoals de eerste 7702 doen het ook voor DTS.  ;)
Maar de nieuwe generatie inderdaad niet en zal DTS-x hier waarschijnlijk voor zorgen.

Raymen

En de denon 7200 doet het ook
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

denoontje


Quote from: Teejoo on January  3, 2016, 11:16:22
Het valt me op dat er voor Atmos ineens door jullie veel minder kritisch wordt gekeken naar de juiste match tussen de speakers? Ik zie net als vroeger bij 5.1/7.1 opeens weer verschillende speakerlijnen door elkaar gebruikt worden. Dat lijkt mij toch eigenlijk ook niet wenselijk. De uniformiteitsregels die in het horizontale vlak gelden gelden toch zeker ook in het verticale vlak? Stel je voor dat in de film iemand onder de vloer onder een sprekende persoon door kruipt, dan moet die stem toch zoveel als akoestisch mogelijk gelijk blijven?

Ik zou altijd gaan kijken of er geen wandspeakers zijn met in elk geval dezelfde
Reden dat ik voor monitoren heb gekozen. Op de beurs in mechelen vond ik de inbouw plafondspeakers schril afsteken bij de set van de onderlaag.

c20v

#1254
Quote from: Kjelt on January  3, 2016, 21:26:42
Nou de eerste processoren zoals de eerste 7702 doen het ook voor DTS.  ;)
Maar de nieuwe generatie inderdaad niet en zal DTS-x hier waarschijnlijk voor zorgen.
Dat wist ik niet, mijn X2200w gaf aan bij één film in DTS aan dat de overheadspeakers niet actief waren. De X4100 wel?
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Teejoo

Quote from: Kjelt on January  3, 2016, 21:26:42
Nou de eerste processoren zoals de eerste 7702 doen het ook voor DTS.  ;)
Maar de nieuwe generatie inderdaad niet en zal DTS-x hier waarschijnlijk voor zorgen.
Dan hoop ik dat de fabrikanten hier snel een keuze in laten. Ik vind het in elk geval belangrijk dat ik voor het  beste resultaat kan kiezen, en aangezien de meeste films in DTS-master zijn.

modde239


Kjelt

Quote from: modde239 on January  4, 2016, 20:05:23
Samsung HW-K950 5.1.4 Atmos Soundbar...... ???
wat een troep, dan moet je een bijna perfect weerkaatsend plafond hebben en exact de juiste hoeken en dan is het nog behelpen.

arjan1978

Laat maar uitbrengen.
Misschien gaat het dan ook wat harder met de atmos titels  :pompom:
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

c20v

Sony was blijkbaar klaar met wachten of simpelweg niet onder de indruk van DTS: X?



Life is really simple, but we insist on making it complicated.

jaco

Dts:x is nog steeds niet beschikbaar, vertraging van min of meer een jaar. Eerst maar zie. Eind januari of er een update komt voor mijn pre-amp..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

c20v

Het zal me ook benieuwen of die update doorgaat...
Voorlopig heb ik vanmiddag definitief atmos geadopteerd en een set Dali Phantom E-50`s ingebouwd:



Gaten zagen en kabel trekken:


Fitten:


En het eindresultaat:


Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Kjelt

Ok de eerste mindere ervaring met de DSU maar ik kan het de DSU niet kwalijk nemen.
De bluray van "Soylent Green" met een DTS-HD-MA mono track 1.0 dus alleen het centerkanaal  :huh2: 
Daar maakt de DSU dan center + subwoofer van, WOW wat een vooruitgang!  ;D
Goed duidelijk dat niet al het materiaal altijd naar alle speakers zal worden geupmixed  :)

watch you

Hoi allemaal ik ben sinds een aantal dagen ook meer dan geintresseerd geraakt in het atmos verhaal .
Heb een hoop gelezen , niet alles is me even duidelijk maar het lijkt me super om het hier thuis te hebben

Op het moment heb ik een surround set van boston acoustics
2x A250
2x A25
1x a225
1x asw 250 subwoofer

Nu wil ik daar 2 speakers aan toevoegen voor aan het plafond .
Inbouw speakers zijn helaas niet mogelijk in de woonkamer .

Nu kreeg ik als advies om hierbij te blijven in dezelfde speaker serie
en dus de A-25 (slecht of niet verkrijgbaar ) of de A-23 als Overhead speaker te gebruiken .

Nu zitten hier leden met praktijkervaringen en ik was benieuwd of er leden waren die deze speakers misschien
hebben geprobeerd of eventueel met goede argumenten kunnen komen om deze te gebruiken of juist niet ;)

Ook vraag ik me af of er meer mensen zijn die maar 2 speakers boven hebben geplaatst ipv 4 (al ben ik bang dat de meeste het wat heftiger aan hebben gepakt )
en of dat wel of niet bevalt en of ervaringen ?

Voor mij is een reciever waarmee ik 4 speakers + de speakers zelf is iets te gortig op het moment , en 2 speakers moet wel kunnen
hier in de woonkamer maar 4 speakers word denk iets teveel van het goede haha

Ik ben benieuwd naar de reacties
Alvast bedankt !

CineSmurf

Ik heb een serie Dali Suite's. Voor de plafondspeakers ben ik nu ook begonnen met twee voor-boven speakers. Ik heb twee achterspeakers uit dezelfde serie genomen en die elk met drie haakjes aan het plafond gehangen. Werkt wonderbaarlijk goed. Geeft inderdaad letterlijk een nieuwe dimensie erbij die plafondspeakers. Achterboven komen misschien ook nog een keer, maar voor nu is dit prima.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Shoalinmonk

Ook hier zijn wij bijna klaar voor 5.1.4

Deze schatjes komen maandag binnen.
Dan nog het plafond verlagen, dat wordt nog een hele klus!

Wij kunnen haast niet wachten om de eerste film te kijken met de nieuwe dimensie toegevoegd.


Hmmmmm kon de foto niet uploaden...
Maar het betreft de Monitor Audio CT280IDC
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

marcel1970

Hier heb ik het met de KEF T101 gedaan. Overige speakers zijn van ASW maar geen last van dat het anders klinkt qua merk.

--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

watch you

Quote from: CineSmurf on February  6, 2016, 13:52:12
Ik heb een serie Dali Suite's. Voor de plafondspeakers ben ik nu ook begonnen met twee voor-boven speakers. Ik heb twee achterspeakers uit dezelfde serie genomen en die elk met drie haakjes aan het plafond gehangen. Werkt wonderbaarlijk goed. Geeft inderdaad letterlijk een nieuwe dimensie erbij die plafondspeakers. Achterboven komen misschien ook nog een keer, maar voor nu is dit prima.

Kijk dat is goed te horen dat geeft me moed haha :D

Even een vraagje zijn de speakers bij jou plat tegen het plafond of gekanteld/gericht naar de luisterpositie ?

Ik lees en zie namelijk verschillende dingen op fora's wat het beste is , de een zegt plat de ander dat het gericht moet worden naar de luisterpositie .
Ook heb ik de dolby handleiding even bekeken maar daar word het mij ook niet helemaal duidelijk ( of ik lees het verkeerd ) of door mijn onkunde begrijp ik het niet haha

Kan niet wachten tot ze hier ook hangen , nog even kijken hoe ik de speakers het beste kan bevestigen aan het plafond  8)




holco

Werkt Atmos ook met enkel front en rear heights speakers in samenwerking met een 5.2 setup?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

CineSmurf

Ik heb een setje Dali Suite R0.7 gebruikt. Die zijn bijpassend bij mijn serie en hebben standaard al een soort afplatting:


Die heb ik dus tegen het plafond gehangen, met de schuine kant op mij gericht. Ik wil wel een keer proberen foto's te maken, maar het zijn zwarte speakers tegen een zwart plafond...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

luuk123456

#1271
Quote from: CineSmurf on February  8, 2016, 13:17:07
Ik heb een setje Dali Suite R0.7 gebruikt. Die zijn bijpassend bij mijn serie en hebben standaard al een soort afplatting:


Die heb ik dus tegen het plafond gehangen, met de schuine kant op mij gericht. Ik wil wel een keer proberen foto's te maken, maar het zijn zwarte speakers tegen een zwart plafond...

Dit zou voor mij ook de ideale oplossing zijn, maar ik twijfel `n beetje of dit nog wel Atmos is of toch meer surround?
Het lijkt me op deze manier namelijk niet echt van boven te komen...

Edit: niet goed gelezen, ze hangen dus ook daadwerkelijk aan het plafond, en niet zoals op de foto. excuses :huh2:
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

CineSmurf

Quote from: luuk123456 on February  8, 2016, 13:31:22
Edit: niet goed gelezen, ze hangen dus ook daadwerkelijk aan het plafond, en niet zoals op de foto. excuses :huh2:

Nee, fotootje doet wonderen...



Zoals gezegd: zwarte speaker, tegen zwart plafond, maar het idee is wel duidelijk, toch?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

watch you

ziet er goed uit !

Morgen ga ik mijn nieuwe versterker ophalen , het word toch de x4200 haha
en wil toch voor een 5.1.4 ipv 5.1.2 opstelling gaan :D kan het niet laten whehe
Ook meteen 4 x Boston A23 besteld

Nu even goed kijken wat de posities zijn van de 4 speakers aan het plafond moeten worden en dan hoop ik gauw te kunnen genieten :D

s.t.

Quote from: watch you on February  9, 2016, 21:21:42
ziet er goed uit !

Morgen ga ik mijn nieuwe versterker ophalen , het word toch de x4200 haha
en wil toch voor een 5.1.4 ipv 5.1.2 opstelling gaan :D kan het niet laten whehe
Ook meteen 4 x Boston A23 besteld

Nu even goed kijken wat de posities zijn van de 4 speakers aan het plafond moeten worden en dan hoop ik gauw te kunnen genieten :D

X4200 heeft toch maar 7 kanalen versterking? Hoe ga je de 5.1.4 hiermee regelen?