Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

c20v

Quote from: Raymen on December 31, 2015, 19:08:46
Heb jij geen plafond speakers dan
Dit is de proefopstelling:

K_3I8013

Heb toch maar op safe gespeeld en zojuist 2 stuks Dali Phantom E-50`s besteld om te matchen met de rest van m`n set.  :angel:
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Erwin.VL

#1226
Quote from: Raymen on January  2, 2016, 11:29:28
ja ik neem aan dat je alle bass naar de subwoofer retouneerd

Mvrg
Raymen

"Alle" bass zeker niet! Er wordt aangenomen dat alles beneden 80 Hz niet te lokaliseren is voor het gros van de luisteraars. Dat wordt dus het beste naar de sub gestuurd.

Maar veel van die miniatuur speakers geven de octaaf daarboven nauwelijks weer en zijn dus een compromis. Alleen met een 8" woofer in basreflex of 10" sealed ben je gerust...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

jaco

Ik heb er wel aan gedacht om een aparte sub te nemen en daar de plafond speakers via te laten lopen. Dat kan bij genelec vrij makkelijk. Dan is het probleem wel om die sub aan je plafond te krijgen in het midden van de 4 Atmos hoogte kanalen :)
Ik zou er wel 1 aan de achterkant kunnen ophangen, maar ja dan komt al het laag voor boven van achteren en van de basislaag vanaf de voorkant.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on January  2, 2016, 16:43:31
Ik heb er wel aan gedacht om een aparte sub te nemen en daar de plafond speakers via te laten lopen. Dat kan bij genelec vrij makkelijk. Dan is het probleem wel om die sub aan je plafond te krijgen in het midden van de 4 Atmos hoogte kanalen :)
Kijk eerst eens naar de frequentie curve van je Genelecs, die gaan tot 55Hz -3dB dus prima te combineren met een gewone subwoofer(s) gecrossed op 80Hz.
Ik denk ook dat ze met de content wel rekening houden dat bijna niemand 11 exact dezelfde speakers en versterkers gebruikt, zal wat worden met 4 luidsprekers van 100kg aan het plafond  ;D

Kjelt

Enigste waar ik zelf tegenaan loop met demo's is dat op referentieniveu spelen de Genelecs net niet mee kunnen komen met de frontstage, is ook logisch daar zit bij mij 200W Classe op full range speakers. Op het niveau dat ik zelf altijd draai, ruim 5 tot soms zelfs 10dB onder referentieniveau gaat het prima.

jaco

#1230
Dat veranderd niet met een sub, dan komt je mid en top ook niet mee.
Daar heb ik geen last van met min of meer dezelfde speakers.
Gaat alleen niet zo luid als bij jou dan.

Dit is dan zo een genelec woofer:

4 x XLR van plafond speakers erin, op 80 Hz crossover setting, en weer 4 x XLR eraan naar de speakers.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

r_flagg

#1231

Quote from: Kjelt on January  2, 2016, 17:03:29
Ik denk ook dat ze met de content wel rekening houden dat bijna niemand 11 exact dezelfde speakers en versterkers gebruikt ......
::)
11x SS-t70es

6 ohms
200 W
89 dB ( 1W, 1m )
60 - 20.000 Hz

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

CineSmurf

Zo, even 50 pagina's admos bestudeerd...
Mooie ontwikkeling. Ik word hier in elk geval een stuk blijer van dan het hele 3D gebeuren.

Maar, wel weer speakers op plekken waar ik nooit rekening mee heb gehouden. Zelf heb ik een hard (beton, gespoten en zwart geverft) plafond. Inbouwen wordt dus niets, maar het wordt of indirect atmos geluid, of speakers aan het plafond. Maar er lijkt nog niet zoveel te vinden.

Welke speakers zijn een beetje makkelijk aan het plafond te monteren (en passen een beetje bij mijn dali's)?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

denoontje

Bij mij hangen gewoon monitoren aan het plafond...wel dedicated ht

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

marcel1970

Quote from: CineSmurf on January  2, 2016, 21:56:33
Zo, even 50 pagina's admos bestudeerd...
Mooie ontwikkeling. Ik word hier in elk geval een stuk blijer van dan het hele 3D gebeuren.

Maar, wel weer speakers op plekken waar ik nooit rekening mee heb gehouden. Zelf heb ik een hard (beton, gespoten en zwart geverft) plafond. Inbouwen wordt dus niets, maar het wordt of indirect atmos geluid, of speakers aan het plafond. Maar er lijkt nog niet zoveel te vinden.

Welke speakers zijn een beetje makkelijk aan het plafond te monteren (en passen een beetje bij mijn dali's)?

Zelf heb ik deze besteld:

(kef T101)
Voor mij dan witte net als mijn plafond  :sigh:
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

denoontje

#1236
L profiel van 2 meter waarin sleuven zitten icm spanbanden rondom de speaker. Dit is de opstelling iig tot ik weet hoe ze het beste hangen qua sound. Kan de nog indraaien, omdraaien etc.

c20v

Quote from: marcel1970 on January  2, 2016, 22:54:11
Zelf heb ik deze besteld:

(kef T101)
Voor mij dan witte net als mijn plafond  :sigh:
Mooie oplossing maar na het lezen van de infopagina van Kef vraag me weer af wat het verschil is tussen plafondspeakers en wandspeakers?
Bij deze Kef`s wordt nl alleen over horizontale en vertikale wandmontage gesproken, niet over plafondmontage.

Tijdens m`n eigen zoektocht was het me ook al opgevallen dat er verschil wordt gemaakt tussen de inbouwmodellen voor wand en plafond. Is er een wezenlijk designverschil tussen die applicaties? (bv ophanging van de magneet ofzo)?
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

jaco

Atmos plafond speakers moet je ofwel naar de luisterplek kunne richten, of ze moeten zo breed afstralen dat ze de luisterplek van direct geluid voorzien.

Als je zoals bovenstaande kef aan het plafond wil hangen dan moet die dus afstralen over 90 graden of zoiets.

Dat wil je niet in een wand hebben denk ik, daar wil je een iets kleinere afstraal hoek hebben om ongewenste reflecties te verminderen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Teejoo

#1239
Het valt me op dat er voor Atmos ineens door jullie veel minder kritisch wordt gekeken naar de juiste match tussen de speakers? Ik zie net als vroeger bij 5.1/7.1 opeens weer verschillende speakerlijnen door elkaar gebruikt worden. Dat lijkt mij toch eigenlijk ook niet wenselijk. De uniformiteitsregels die in het horizontale vlak gelden gelden toch zeker ook in het verticale vlak? Stel je voor dat in de film iemand onder de vloer onder een sprekende persoon door kruipt, dan moet die stem toch zoveel als akoestisch mogelijk gelijk blijven?

Ik zou altijd gaan kijken of er geen wandspeakers zijn met in elk geval dezelfde speakerunits.

Verder nog een vraag over het upmixen: ik neem toch aan dat er meer dan alleen wat subtiele omgevingsgeluidjes naar de ceiling speakers gaan als daar aanleiding toe is bij een niet Atmos gecodeerde mix. Dus een beetje ala PLIIx??

c20v

#1240
Quote from: jaco on January  3, 2016, 08:05:55
Atmos plafond speakers moet je ofwel naar de luisterplek kunne richten, of ze moeten zo breed afstralen dat ze de luisterplek van direct geluid voorzien.

Als je zoals bovenstaande kef aan het plafond wil hangen dan moet die dus afstralen over 90 graden of zoiets.

Dat wil je niet in een wand hebben denk ik, daar wil je een iets kleinere afstraal hoek hebben om ongewenste reflecties te verminderen.
Bedankt voor je uitleg  :)

Quote from: Teejoo on January  3, 2016, 11:16:22
Het valt me op dat er voor Atmos ineens door jullie veel minder kritisch wordt gekeken naar de juiste match tussen de speakers? Ik zie net als vroeger bij 5.1/7.1 opeens weer verschillende speakerlijnen door elkaar gebruikt worden. Dat lijkt mij toch eigenlijk ook niet wenselijk. De uniformiteitsregels die in het horizontale vlak gelden gelden toch zeker ook in het verticale vlak? Stel je voor dat in de film iemand onder de vloer onder een sprekende persoon door kruipt, dan moet die stem toch zoveel als akoestisch mogelijk gelijk blijven?

Ik zou altijd gaan kijken of er geen wandspeakers zijn met in elk geval dezelfde speakerunits.

Volgens mij is dat een kwestie van verkrijgbaarheid. Er worden (nog) niet zoveel wand- c.q. plafondspeakers gemaakt die bij een bepaalde lijn van cabinetspeakers horen (uitzonderingen daar gelaten). Voor zover ik kan zien zijn iig de inbouw wand- en plafondspeakers vaak een aparte lijn. Wellicht als atmos meer mainstream wordt dat fabrikanten daarop gaan inspelen en dan zal het voorlopig wel eerst beginnen met de DA-enabled modules en complete DA-integrated sets.

Zelf heb ik gisteren een paar Dali Phantom E-50`s besteld omdat die het dichtst in de buurt van m`n Zensors komen, het merk en de diameter van woofer en tweeter zijn dan iig hetzelfde. Ga ik verschil horen? Ik denk het niet, de antieke JBL melkpakjes die er nu hangen storen (qua geluid) me nu ook niet en het voorbeeld dat je noemt is een situatie die je niet dagelijks in een film zal tegenkomen. Ik denk dat het wel zal loslopen, zeker omdat atmos voornamelijk ambient geluiden weergeeft.

En als ik ongelijk heb dan moeten er maar een paar Vokal centers aan het plafond komen  ;D
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

CineSmurf

Bij mij hangen er precies vier lampen op de plek waar de atmos speakers zouden moeten hangen. Wordt toch een beetje nadenken hoe je dit goed kan inrichten.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jaco

Ik heb 2 types speakers uit dezelfde serie. Ik had eerst idee om 11 dezelfde te plaatsen, maar bij luisteren naar de speakers heb ik voor de basislaag 1 maat groter genomen.
Voor plafond montage waren die me te groot.

Het is een compromie waarmee ik leven kan..

Ik zou me meer storen aan verschillende speakers in de basislaag, dus aparte center die hoger of lager dan de links en rechts staat etc.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: CineSmurf on January  3, 2016, 13:44:23
Bij mij hangen er precies vier lampen op de plek waar de atmos speakers zouden moeten hangen. Wordt toch een beetje nadenken hoe je dit goed kan inrichten.
Ideaal dan is de netspanning voor de monitoren al klaar  ;D

CineSmurf

Dan heb ik alleen helemaal geen licht meer....  O0
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

LocoJ

#1245

Quote from: Kjelt on January  3, 2016, 13:51:06
Ideaal dan is de netspanning voor de monitoren al klaar  ;D

Inderdaad!

Prioriteiten stellen heet dat  ^^  :P

Quote from: CineSmurf on January  3, 2016, 14:04:16
Dan heb ik alleen helemaal geen licht meer....  O0

Alleen maar beter voor de zwart waardes  8)
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Kjelt

Quote from: CineSmurf on January  3, 2016, 14:04:16
Dan heb ik alleen helemaal geen licht meer....  O0
Jawel, kwestie van parallel een zigbee schakelaar of andere remote bedienbare schakelaar plaatsen  ;)

c20v

Een HT moet toch donker zijn?  ;D

PS: Zojuist Iron Man I weer opnieuw bekeken, dit maal met DSU in atmos. De upmix was indrukwekkend  8)
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

luuk123456

Quote from: c20v on January  3, 2016, 20:19:00
Een HT moet toch donker zijn?  ;D

PS: Zojuist Iron Man I weer opnieuw bekeken, dit maal met DSU in atmos. De upmix was indrukwekkend  8)

Excuses voor de beginnersvraag, maar wordt met upmix bedoelt dat de film zelf niet over atmos kanaal beschikt, maar dat de receiver dit alles zelf regelt?
ik denk dat ik over niet al te lange tijd ook ga 'shoppen' voor `n receiver die beschikt over atmos, maar wil er eerst graag meer van weten.

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

c20v

Quote from: luuk123456 on January  3, 2016, 20:24:02
Excuses voor de beginnersvraag, maar wordt met upmix bedoelt dat de film zelf niet over atmos kanaal beschikt, maar dat de receiver dit alles zelf regelt?
ik denk dat ik over niet al te lange tijd ook ga 'shoppen' voor `n receiver die beschikt over atmos, maar wil er eerst graag meer van weten.

Groet,
Luuk
Geen probleem, de upmixer of DSU (dolby surround upmixer) is idd het algoritme dat een niet-atmos soundtrack "herberekend" voor de hoogtekanalen. Let wel, dit geldt enkel voor Dolby formaten, niet voor DTS-formaten (als ik het goed begrepen heb)
Life is really simple, but we insist on making it complicated.