Brom en plop uit HK Citation 7.1

Gestart door RalphH, januari 6, 2014, 11:33:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Afgelopen weekend ben ik de trotse eigenaar van een HK Citation 7.1 geworden.

Na aansluiten thuis blijken er echter een aantal dingetjes toch niet geheel in orde :( die ik bij afhalen niet heb kunnen testen/lokaliseren.

- Er komt een brom uit de versterker welke wisselt in volume, dit gebeurt ook als er niets is aangesloten . Waarschijnlijk is dit de ringkern(?)

- Bij doorzappen naar een volgend nummer (htpc via HDMI), valt het signaal een fractie van een seconde weg op de receiver (Onkyo 808) en bij weer actief signaal levert de HK een piekspanning aan de speakers, met een forse plop als gevolg, woofer komt ook flink naar buiten.... Hetzelfde gebeurt bij aanzetten, maar dat kan ik me nog enigszins voorstellen.

We hebben e.e.a. ook getest met de XPA2 van Fear1986, deze heeft binnen dezelfde opstelling deze problemen niet.
De HK is ook op andere stroomgroepen aangesloten, dit heeft geen effect op de brom.

Lijkt mij toch niet in orde. De brom zou nog te overzien zijn, maar het ploppen helaas niet.

Vraag is nu waar de oorzaken kunnen liggen en of daar iets aan te doen is.

Qua prestatie is het een mooi apparaat, dus zou 'm graag houden, maar momenteel is het enkel een vrij prijzige presse-papier.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

dam'n ...
klinkt niet goed.

doet ie dit op de set boven ook?

RalphH

lastig testen. Maar een andere amp doet het beneden in iedergeval niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

stekker al eens omgedraaid...tja je weet het niet.
Anders kijken of ie terug kan .....

RalphH

Citaat van: denoontje op januari  6, 2014, 19:18:31
stekker al eens omgedraaid...tja je weet het niet.
Anders kijken of ie terug kan .....

Nope dat is het niet, inderdaad geprobeerd.

Google: citation 7.1 pop

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1279667960&read&keyw&zzcitation

http://forums.audioholics.com/forums/amps-pre-pros-receivers/84312-help-me-noise-problem-please.html

Vooral het 2e staat redelijk wat leesvoer, 1 van de mogelijkheden is een aardings issue. Ik ga eens e.e.a. testen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

pfff dit is echt balen voor je kerel........
Ja ringkern brommen vaker,maar die plop.....

hopelijk komt er een oplossing voor je.

MegaJ

Citaat van: RalphH op januari  6, 2014, 11:33:50
Afgelopen weekend ben ik de trotse eigenaar van een HK Citation 7.1 geworden.

Na aansluiten thuis blijken er echter een aantal dingetjes toch niet geheel in orde :( die ik bij afhalen niet heb kunnen testen/lokaliseren.

- Er komt een brom uit de versterker welke wisselt in volume, dit gebeurt ook als er niets is aangesloten . Waarschijnlijk is dit de ringkern(?)

- Bij doorzappen naar een volgend nummer (htpc via HDMI), valt het signaal een fractie van een seconde weg op de receiver (Onkyo 808) en bij weer actief signaal levert de HK een piekspanning aan de speakers, met een forse plop als gevolg, woofer komt ook flink naar buiten.... Hetzelfde gebeurt bij aanzetten, maar dat kan ik me nog enigszins voorstellen.

We hebben e.e.a. ook getest met de XPA2 van Fear1986, deze heeft binnen dezelfde opstelling deze problemen niet.
De HK is ook op andere stroomgroepen aangesloten, dit heeft geen effect op de brom.

Lijkt mij toch niet in orde. De brom zou nog te overzien zijn, maar het ploppen helaas niet.

Vraag is nu waar de oorzaken kunnen liggen en of daar iets aan te doen is.

Qua prestatie is het een mooi apparaat, dus zou 'm graag houden, maar momenteel is het enkel een vrij prijzige presse-papier.

Ralph dit soort problemen moet je systematisch te lijf gaan anders kom je er nooit achter waar het in zit.

Een brom uit de HK vindt ik niet zo vreemd, mijn XPA-5 bromt ook (niet uit de speakers) en dat is de ringkern, ik neem even aan dat je dat bedoelt bij de HK omdat je zegt dat de amp ook bromt als er niets is aangesloten. Dit is op zich wel normaal, hopelijk is het niet zo hard dat het storend is. Je kan de amp wel even open maken en kijken of de ringkern strakker vast te draaien is, lijkt mij dus een mechanische brom.

Vervolgens als je de HK aan de Onkyo hebt zitten zou ik 1 voor 1 verbindingen wegnemen van de Onkyo (ik vermoed trouwens de sub aansluitingen, omdat hier vanwege de amps in de subs een potentiaal verschil makkelijk kan ontstaan) en kijken of het probleem met zappen / ploppen verdwijnt. Kijk even wat je kan ontdekken en laat het hier weten, maar probeer het dus systematisch zaken uit te sluiten.

Gebruikt de HK overigens de randaarde of niet? En gebruik jij hem in een wcd met randaarde? Let wel op, ook al heeft de stekker randaarde betekent nog niet dat intern in de amp dit ook is doorverbonden.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Thnx Jorn,

Heb zojuist alles losgehaald wat een (actieve) verbinding met de Onkyo heeft, subs, pc, projector en verder qua spanning enkel de HK en onkyo aangesloten.
Helaas zelfde verhaal. Met wisselen ingangskanalen (ook al zit daar dus niets op aangesloten) een plop.. De onkyo levert blijkbaar een soort inschakelspanning (?) naar de HK die dit op zou moeten vangen maar niet doet(?).

De HK heeft een geaarde stekker, de Onkyo niet. De laatste heb ik nog op aarde aangesloten via de losse aansluiting op de achterkant.

Conus blijft ook echt even "uit" staan, heb een filmpje gemaakt maar zoek nog ff hoe en waar dat neer te ploffen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

#8
Citaat van: RalphH op januari  6, 2014, 20:59:00
Thnx Jorn,

Heb zojuist alles losgehaald wat een (actieve) verbinding met de Onkyo heeft, subs, pc, projector en verder qua spanning enkel de HK en onkyo aangesloten.
Helaas zelfde verhaal. Met wisselen ingangskanalen (ook al zit daar dus niets op aangesloten) een plop.. De onkyo levert blijkbaar een soort inschakelspanning (?) naar de HK die dit op zou moeten vangen maar niet doet(?).

De HK heeft een geaarde stekker, de Onkyo niet. De laatste heb ik nog op aarde aangesloten via de losse aansluiting op de achterkant.

Conus blijft ook echt even "uit" staan, heb een filmpje gemaakt maar zoek nog ff hoe en waar dat neer te ploffen.

Als alles verder hetzelfde is wanneer je de XPA-2 had aangesloten dan zit het verschil er mogelijk in dat de XPA-2 de randaarde in de stekker niet gebruikt. Als je nu de Onkyo aan randaarde hebt en de HK ook aan randaarde zit, is dit mogelijk onderdeel van je probleem. Had je de Onkyo altijd al aan randaarde? Anders kun je dit wellicht even losnemen wanneer je de HK erachter zet, om te testen.

Maar je had nu dus nog enkel interlinks tussen Onkyo en HK (of nog naar andere apparaten) en voeding ook alleen in de wcd voor HK en Onkyo en de speakers aan de HK? Je moet echt alle verbindingen naar een ander apparaat losnemen om iets uit te kunnen sluiten (dus zowel voeding / interlinks).
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Citaat van: MegaJ op januari  6, 2014, 21:03:21
Als alles verder hetzelfde is wanneer je de XPA-2 had aangesloten dan zit het verschil er mogelijk in dat de XPA-2 de randaarde in de stekker niet gebruikt. Als je nu de Onkyo aan randaarde hebt en de HK ook aan randaarde zit, is dit mogelijk onderdeel van je probleem. Had je de Onkyo altijd al aan randaarde? Anders kun je dit wellicht even losnemen wanneer je de HK erachter zet, om te testen.

Nee, Onkyo zelf heeft op de netsnoeraansluiting geen randaarde (maar 2 pinnetjes in IEC ingang).

Citaat
Maar je had nu dus nog enkel interlinks tussen Onkyo en HK (of nog naar andere apparaten) en voeding ook alleen in de wcd voor HK en Onkyo en de speakers aan de HK? Je moet echt alle verbindingen naar een ander apparaat losnemen om iets uit te kunnen sluiten (dus zowel voeding / interlinks).

Ik heb inderdaad zowel voeding als interlink en ook de netwerkaansluitingen losgehaald. Enige wat ik nog niet heb losgehaald zijn de speakerkabels naar de andere speakers. Zal alles nog eens uit de kast trekken en boven aansluiten op de speakers, maar gok dat dat niets uit gaat maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Grrrr, kreeg m via imageshack niet geupload, dan maar youtube..

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

#11
Lijkt erop dat het grootste verschil tussen de opstelling met HK en XPA-2 is dat de HK wel aan de randaarde hangt en de XPA niet, klopt dit?

Zo ja, dan zou ik de HK eens proberen met een verlengsnoer zonder randaarde. Het is niet echt de bedoeling, randaarde is voor de veiligheid uiteraard, schijnbaar is de opbouw van het apparaat zo dat er randaarde nodig is voor de veiligheid bij een defect, maar voor een snelle test zou ik dat wel aandurven.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

De XPA heeft geen randaarde? Dan is dat het grootste verschil inderdaad. Eens kijken of ik een stekkerdoos zonder randaarde heb die in een randaarde stopcontact past.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

#13
Haha ja, had net de post boven jouw laatste nog aangepast. De randaarde vanuit de stekker is intern in de XPA's niet verbonden.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Citaat van: MegaJ op januari  6, 2014, 21:47:42
Haha ja, had net de post boven jouw laatste nog aangepast. De randaarde vanuit de stekker is intern in de XPA's niet verbonden.

;D ;D

Good thinking, maar helaas. ff vlot een ongeaarde stekkerdoos gefabriekt met een randaarde stekker. Zelfde Blwob! >:(
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MegaJ

Hmmm ik moet weer even mijn thinking hat voor je op doen, ideeën zijn even op. Vindt het er niet lekker uit zien zo in de video, ziet er echt uit als DC omdat de speaker zo lang naar voren blijft..
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

DC nie goed nie...
Met aanzetten beweegt de woofer ook meteen weer terug en is de plop ook zachter.

Ik ga even mijn sleeping hat opzetten, rustigaan met de thinking hat, morgen weer een dag.

Dank voor het meedenken! :thumbs-up: :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rovinggecko

Heb je op alle tijden over de dag dezelfde problemen? Het lichtnet is niet altijd hetzelfde (de bekende bladblazer van de buurman) en niet alle versterkers vinden dat even fijn.
Je zou eventueel een apc line-r kunnen proberen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

MegaJ

Schiet me net nog iets te binnen wat je eigenlijk even moet checken. Sluit bijvoorbeeld even alleen je fronts aan op 2 kanalen van de HK en de voeding van de HK aansluiten. Andere apparaten even voor de zekerheid ook even uit de wcd halen. Neem dan zo'n kabel die verloopt van Jack plug naar tulp (meestal naar stereo / 2 RCA) en sluit daarmee iPhone / iPad of ander smartphone rechtstreeks aan de HK aan op de RCA's behorende bij de kanalen waar je de speakers op hebt aangesloten. Zet wel eerst volume even minimaal op je phone / tablet. Dan voeding erop en langzaam volume verhogen tot goed niveau. Dan kun je nu ook even testen met muten, volgend nummer, stop en play. Als ie nu ook plopt moet het eigenlijk wel aan de HK liggen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RalphH

Citaat van: rovinggecko op januari  6, 2014, 22:18:23
Heb je op alle tijden over de dag dezelfde problemen? Het lichtnet is niet altijd hetzelfde (de bekende bladblazer van de buurman) en niet alle versterkers vinden dat even fijn.
Je zou eventueel een apc line-r kunnen proberen.

Yup, overdag en 'savonds. Geen gekke apparatuur aan het blazen verder. ;D

Citaat van: MegaJ op januari  6, 2014, 22:35:30
Schiet me net nog iets te binnen wat je eigenlijk even moet checken. Sluit bijvoorbeeld even alleen je fronts aan op 2 kanalen van de HK en de voeding van de HK aansluiten. Andere apparaten even voor de zekerheid ook even uit de wcd halen. Neem dan zo'n kabel die verloopt van Jack plug naar tulp (meestal naar stereo / 2 RCA) en sluit daarmee iPhone / iPad of ander smartphone rechtstreeks aan de HK aan op de RCA's behorende bij de kanalen waar je de speakers op hebt aangesloten. Zet wel eerst volume even minimaal op je phone / tablet. Dan voeding erop en langzaam volume verhogen tot goed niveau. Dan kun je nu ook even testen met muten, volgend nummer, stop en play. Als ie nu ook plopt moet het eigenlijk wel aan de HK liggen.

Kan ik nog checken.
Ik heb inmiddels van Kees een adresje en ook Marcel van H&C heeft aangeboden om ff te kijken, heb dus een aantal opties.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WillyP

Van mijn mail zul je niet vrolijk worden, maar ik wil je mijn ervaringen toch niet onthouden.

Ik heb drie voorversterkers en drie eindversterkers geprobeerd van Citation voordat ik het opgaf. De klank was uitstekend, maar de kwaliteitscontrole liet zeer te wensen over. Brommende trafo's, plopjes, het begin van een track werd niet weergegeven, ruis, LED lampjes die er mee ophielden. Aluminium wat niet gelijkmatig was geanodiseerd.

De importeur en de dealer deden heel erg hun best om me tevreden te stellen, aan hun lag het niet. Ik heb zelfs nog met Amerika gebeld, met de fabrikant. Na een jaar ellende heb ik alles geretourneerd.

Ik hoop voor je dat het op te lossen is.

Groet,

Willy

RalphH

Dank voor je berichtje Willy, klinkt niet heel positief inderdaad, maar ik blijf nog even goede hoop houden.

Zojuist het apparaat bij Marcel van H&C Hifi afgeleverd, wordt waarschijnlijk in de loop van de volgende week naar gekeken en dan zal ik t wel horen. Vanaf daar verder..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

De HK is gefixt!! Geen PLOPs meer :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Gefixt is eigenlijk het verkeerde woord, was namelijk niet kapot. Is geschikt gemaakt voor mijn Onkyo die blijkbaar een mini DC stroompje uitstuurt bij overschakelen van kanaal en dat werd vanwege het ontwerp van de HK, zwaar versterkt.

In technische bewoording die ik zelf niet geheel begrijp maar wel werkt: "De HK was DC gekoppeld en is nu AC gekoppeld"

Marcel (H&C) bedankt!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WillyP

Dat is inderdaad goed nieuws. Hoor je - afgezien van ruis en ploppen - ook nog verschil in geluidskwaliteit?

Weglaten van de koppelcondensatoren (dus DC) wordt gedaan omdat je in theorie daarmee een betere geluidskwaliteit kan bereiken, maar daarmee zet je wel de deur open.

In AC krijgt gelijkstroom geen kans om de boel te verstoren en daar is nu voor gekozen. Onder deze omstandigheden zou ik dat ook doen, maar ik ben wel benieuwd naar verschillen als die er zijn.

Groet,

Willy

RalphH

Interessant!
De beste test hier zou zijn wanneer ik unbridged vergelijk met hoe het klinkt als de speakers op de Onkyo zitten.
Dit klonk namelijk nagenoeg hetzelfde.

Moet wel zeggen dat de glimlach op mijn gezicht gisteren nog groter was dan de eerste keer dat ik de Citation gebrugd aansloot. Kan de euforie van "hij doet het" zijn geweest, heb m initieel namelijk niet heel op het gemak getest vanwege het plop probleem. Maar voor tzelfde geld is het door de aanpassing nu inderdaad beter geworden. 't Klonk in iedergeval geweldig naar mijn idee.

Zal m dus nog eens unbridged vergelijken met de Onkyo. Keep you posted!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer