Relaxed Room "Aanpak van de akoestiek"

Started by Joske007, October 24, 2013, 14:42:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

De relaxed room:
Al enige tijd ben ik actief op het forum, maar stel me toch nog even voor.
Ik ben woonachtig te België in de omgeving van Antwerpen, vader van een prachtige dochter en nog steeds gelukkig getrouwd sinds 04/06/1994.

Mijn hobby's zijn vanzelfsprekend muziek, film (HT), fotografie en computer.
De interesse in muziek ontstond al van kinds af aan, waarbij er door de loop der jaren heel wat platen, cassetten, speakers en apparatuur is versleten.

In de loop der jaren zijn we verhuisd vanuit Hoboken naar Niel en is er steeds wel een reden geweest, om iets te upgraden, jullie kennen het wel, het overbekende upgrade-virus.

Toen we in 2005 voor het eerst de bouwplannen van ons huis op tafel legden wilden we voor gans het gezin op de gelijkvloers, dus in onze huiskamer een eenvoudige HT integreren.
De zolderruimte zou dan door een dubbele hobby van mij een fotostudio en 2de luisterplaats in huis worden. Vandaar dat we steevast hebben gekozen om de HT in de leefruimte te integreren met de nodige beperkingen, al vinden we dat we naar mijn mening hier aardig in zijn gelukt om de combi HT en leefruimte als geheel te laten slagen. Zie hiervoor even naar mijn andere showcase http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=136360.0

Daar het in de leefruimte het er soms nogal druk aan toe gaat (HT bezet) en er niet altijd de mogelijkheid bestaat om eens ongestoord en relaxed naar muziek te kunnen luisteren. Ontstond een ½ jaar geleden het idee om de hobbykamer op zolder, welke al de functie had ingevuld voor fotografie, muziek en tv-kijken. Volledig te herinrichten met het doel om van deze ruimte een logeer en luisterkamer te maken, zodat je er ongestoord en relaxed naar muziek kan luisteren.

De eerste akoestische aanpassingen van kamer:
De kamer voldoende geïsoleerd en wanden in osb/gyproc geplaatst. Het plafond bestaat uit osb met hierop een laag hdf planken met structuur.
Veder heb ik veel met de oortjes geluisterd om alles beter in kaart te brengen.
Vervolgens, een eenvoudig vloerkleed op de laminaatvloer gelegd om op de luisterplaats de directe reflecties te voorkomen.
De oude en de gehele opstelling gedraaid, zodat ik vanuit mijn zitplaats geen achterliggende reflectie van de wand meer kon hebben, zodat andere storende elementen tot een minimum werden herleid.
Een nieuwe 2-zitsbank, poef en luie stoel geplaatst die allen gestoffeerd zijn, zodat dit de akoestiek toch wat ten goede te komt.
Verder heb ik hier in de ruimte en akoestiek nog wel wat werk aan de winkel, maar wordt dus nog aan gewerkt.............

Historiek van mijn apparatuur in de "Relaxed Room" is als volgt geweest.
Speakers: Jamo --> Kef Q-300 --> T+A Criterion TCD410 + bijbehorende staanders --> T+A TCD310 vanuit de HT-Living gewisseld.
Tv: Panasonic TH42-PV70E --> Panasonic TH-46PZ85EA.
Dvd speler: Pioneer DVD400
Mediaplayer: Htcp – Server +  --> WD TV Live --> Mede8er MED600X3D
Audio-bron: Pioneer DVD400 + Logitech Squeezebox Touch --> Mede8er MED600X3D --> Bluesound Node.
Nas: Synology DS411+II --> DS412+ --> DS212+.
Afstandsbediening: Asus Android Tablet + Smartphone.
Versterker/Receiver: Pioneer --> Denon AVR-1713 --> Onkyo A-9755.

Upgrades:
xx/xx/2011: Speakers Kef Q300 + staanders Stylum.
xx/xx/2011: Tv Panasonic TH-42PV70.
xx/xx/2011: Game console: Wii.
xx/xx/2011: Bron: Pioneer DVD DV-400.
xx/xx/2011: Audiostreamer: Logitech Squeezebox Touch.
21/01/2012: Nas: Synology DS411+II.
12/04/2012: Nas: Synology DS412+.
25/04/2012: Nas: Synology DS212+.
18/05/2012: Mediaspeler WD Tv Live.
19/07/2013: TV: Panasonic TH-46PZ85EA.
29/10/2013: Mede8er MED600X3D.
03/11/2013: Onkyo A-9755.
09/11/2013: AV-meubel: Ateca AT387
15/11/2013: T+A Criterion TCD410 + bijbehorende staanders.
10/12/2013: T+A Criterion TCD310
26/12/2013: Bluesound Node
28/12/2013: Granieten stenen voor onder de speakers.

Huidige set op 26/12/2013:
Versterker: Onkyo A-9755
Luidsprekers: T+A TCD310.
Mediaspeler: Mede8er MED600XD3
AV-meubel: Ateca AT387
TV: Panasonic TH-46PZ85EA
Game console: Wii + board.
Bron: Nas Synology DS412+
Audiostreamer: Bluesound Node
Speakerkabels: Oelbach Pro 2x 4.00mm
Granieten stenen voor onder de speakers.

Verlanglijst:
- Akoestische maatregelen (op de planning).
- DSP.
- Universele Remote.


Foto's van het project:


De oude opstelling/inrichting


Situatie op 16/11/2013 (nieuwe speakers T+A TCD410 + AV-meubel + Versterker):




Situatie op 10/11/2013 (Wijziging speakers T+A TCD410 --> TCD310):
Al geruime tijd werd er hier in deze kamer meer en meer kritisch naar muziek geluisterd.
Dus werd het de tijd, dat de grote zuilspeakers van de HT beneden een mooie en welverdiende eigen plek zouden krijgen in deze "Relaxed Room".
Zodoende zijn de boekenplankspeakers uit de "Relaxed Room" verhuisd naar de HT-living, zodat deze bijpassend in de HT konden geïntegreerd worden.




Situatie op 16/12/2013 (nieuwe inrichting v/d ruimte):
Bed is uit de Relaxed Room verwijderd, wat me nu eindelijk nieuwe mogelijkheden geeft m.b.t. plaatsen van speakers, zitplaats, enz...
Hmmm, staat esthetisch veel beter zo en vooral het klinkt nu ook echt veel beter!


Upgrade Bluesound Node (26/12/2013)


Granieten stenen voor onder de speakers 28/12/2013) "de oude situatie om te kijken of een zware terrastegel wel de resonanties tegen gaat, op naar de nieuwe situatie:


De huidige situatie van de Relaxed Room:






















 

 



 





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


Joske007

Bedankt  ;)
Volgende week komen eindelijk de luidsprekers voor deze kamer binnen   :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Mooie ruimte, enne, wat een luxe joh, een dedicated relaxe ruimte! Genieten maar.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RonK.

Goed bezig Joske ...............

Joske007

Bedankt  :)
Receiver is de deur uit en begin nu wat zenuwachtig te worden als de speakers volgende week worden geleverd en dan nog zonder versterker zit  :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Former member 78


YamahaRXV

Mooie ruimte geworden Joske en complimenten voor de serieuze en zeer nette manier van bouwen  :clapping:
Gaaf ook om aan de hand van de geplaatste foto,s de verschillende fases te kunnen zien  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Joske007

Allen bedankt  :)
Wanneer de speakers worden geleverd, zou ik het trillen van de speaker op de houten laminaat willen voorkomen.
Kan ik om te experimenteren hiervoor een betonnen stoeptegel gebruiken, zodat ik hierop de speaker met zijn spikes kan op plaatsen of zijn er betere alternatieven om te experimenteren?


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

MegaJ

Ziet er goed uit, ik ben benieuwd hoe je akoestische maatregelen uitpakken.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

John Wx

#12
Je bent boekhouder  ;D


Erg mooi
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AbZ

#13
Quote from: Joske007 on October 29, 2013, 23:10:50
Allen bedankt  :)
Wanneer de speakers worden geleverd, zou ik het trillen van de speaker op de houten laminaat willen voorkomen.
Kan ik om te experimenteren hiervoor een betonnen stoeptegel gebruiken, zodat ik hierop de speaker met zijn spikes kan op plaatsen of zijn er betere alternatieven om te experimenteren?
Je kunt idd willekeurig experimenteren met stoeptegels of tuinkabouters of je kunt eerst nadenken.

Joske007

#14
Intussen al enkele ideetjes op gedaan i.v.m. akoestische paneeltjes, wordt vervolgd  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


StefaanD

Quote from: Joske007 on October 30, 2013, 20:44:04
Intussen al enkele ideetjes op gedaan i.v.m. akoestische paneeltjes, wordt vervolgd  :)

Ben benieuwd, beetje zoals beneden dan in de woonkamer ?

W.Otter

echt wel een hele mooie gezellige ruimte! knap gedaan :pompom:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Rene30

Zeer netjes afgewerkt allemaal. Hele mooie ruimte geworden! :clapping:
Rotel RSP-1572 / Rotel RB-1572 / B&W CM7 -> B&W CM9

LittleNinja

Quote from: AbZ on October 30, 2013, 19:01:25
Je kunt idd willekeurig experimenteren met stoeptegels of tuinkabouters of je kunt eerst nadenken.

Kom op... Hou je reacties wat "schoner". Dank u.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AbZ

#20
Quote from: LittleNinja on November  1, 2013, 07:06:22
Kom op... Hou je reacties wat "schoner". Dank u.
Het komt mij voor dat een stoeptegel een willekeurige ingreep is als het nut daarvan niet is overwogen en ik illustreer dit met een tuinkabouter.  Dit leek me behulpzamer dan HOERA EEN STOEPTEGEL roepen.  Correct me if wrong...

LittleNinja

Quote from: AbZ on November  1, 2013, 09:55:30
Het komt mij voor dat een stoeptegel een willekeurige ingreep is als het nut daarvan niet is overwogen en ik illustreer dit met een tuinkabouter.  Dit leek me behulpzamer dan HOERA EEN STOEPTEGEL roepen.  Correct me if wrong...

Of het gaat om de gehele context waar je ook in roept "... of je denkt eerst na". Dat kan anders.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AbZ

Quote from: LittleNinja on November  1, 2013, 10:08:20
Of het gaat om de gehele context waar je ook in roept "... of je denkt eerst na". Dat kan anders.
Je hebt gelijk, al kan de interpretatie ook anders.

Joske007

Wat betreft het trillen van de speakers op de houten laminaat, kan je in de beginpost lezen bij de setup van 2011, dat ik al enige luisterervaring had met de Kef Q300 met stands op de laminaat.
Met de Kef Q300 + stands had ik destijds al last van trillingen op de houten laminaat, vandaar mijn vraagstelling of een zware tegel, enige oplossing hierin kon bieden of niet, voordat ik naar de winkel ren?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

AbZ

Als je trillingen hebt op een harde ondergrond
dan ligt het imho niet voor de hand om er iets hards tussen te doen.