Welke subwoofer, Velodyne, Rel of SVS

Started by Robinmull112, October 15, 2013, 12:04:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robinmull112

Hallo,

Ik heb al eerder om jullie hulp gevraagd met betrekking tot welke subwoofer ik moet kopen. Ik ben toen enorm geholpen en heb door jullie advies de merken SVS en Velodyne bekeken.
Ik ben naar Groningen gegaan om daar de SVS subs te beluisteren en naar Hilversum om daar de Velodyne spl1200 ultra te beluisteren. In Almere heb ik de Rel r328 kunnen beluisteren, het kleine broertje van de Rel r528 se die ik op het oog heb.

Het gaat om de volgende 3 subs waartussen ik twijfel:
Velodyne spl1200 ultra
SVS SB13-Ultra
Rel r528 se

Het zijn alle 3 gesloten subwoofers met een hoogglans zwart kleurtje. (Past goed bij mijn B&W CM8 & CMC2)

Ik vond het alle 3 erg fijne subwoofers! Ik heb ze helaas alleen maar in stereo kunnen beluisteren, niet met films dus. Een groot voordeel van de Velodyne is de afstandsbediening die wordt meegeleverd en het feit dat BB&G hem thuis komt instellen.

De subwoofer komt te staan in een kleine ruimte (12m2) icm een Onkyo TX-NR828, 2 B&W CM8 zuilen en een B&W CMC2 center speaker. Sommige van jullie weten het wellicht al, maar ik woon nog thuis bij mijn ouders en heb een kleine kamer met een akoestiek die ver van wenselijk is. Ook aan ruimte ontbreekt het nogal.

Qua gebruik, ik denk dat ik 65% muziek luister en 35% films en series kijk. Graag geen andere merken noemen, ik vind het al lastig genoeg om uit deze 3 te kiezen :p Tevens moet ik helaas nog wel eventjes sparen voordat ik een van de subs kan komen, dus een tweedehands subwoofer is op dit momemt helaas ook geem optie. (Of de prijs moet extreem laag zijn)

Ik vind alle 3 de subs erg fijn, vandaar dat ik het zo lastig vind om te kiezen! Ik hoop dat kullie wellicht ervaring hebben met de bovengenoemde subwoofers en ze wellicht met elkaar hebben kunnen vergelijken, waardoor jullie mij kunnen helpen een keuze te maken.

Bedankt :D

Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

yorkie13

De SVS z zeker dieper gaan dan de Rel subwoofer.

2de keus zou voor mij de Velodyne zijn

Robinmull112

@RA subs,
Waarom SVS op de eerste plek en Velodyne op de tweede?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

H&C Hifi

#3
De Rel 528SE heeft gewoon dezelfde driver als de 4000,00 Euro kostende Gibraltar G1 subwoofer van Rel
Die moet je echt niet onderschatten en is echt niet vergelijkbaar met de 328 die je hebt beluisterd.

Verschil in diepgang zal gevoelsmatig echt wel meevallen, dit daar de SVS echt een gesloten systeem is en de Rel met een passieve radiator werkt.
Wel zal de SVS waarschijnlijk harder knallen met film
Voordeel van de Rel is wel weer dat het gebouwd is als een tank, ik heb in 10 jaar slechts 1 defecte rel retour gehad de kwaliteit is zeer goed over svs hoor je helaas toch wel wat meer klachtjes.

De rel is wel ongeveer even duur als de SVS beide zo rond de 1700,00 Euro.

Succes met de keus !

garmtz

Wij van WC Eend adviseren WC Eend... :)  Ik zal me dus onthouden van commentaar... ;)

H&C Hifi

Quote from: garmtz on October 15, 2013, 12:57:17
Wij van WC Eend adviseren WC Eend... :)  Ik zal me dus onthouden van commentaar... ;)

Haha, maar je hebt wel deels gelijk.

Iedereen die zelf een SVS heeft gekocht gaat je SVS adviseren
Iedereen die een Velodyne heeft staan of er van droomt gaat je die adviseren.
En ik zeg alleen dat de Rel absoluut niet slechter is  ;)

morca

Ik zou voor de SVS SB13-Ultra gaan,
Iemand die ik heb geholpen met plaatsen en meten heeft de verschillen goed in beeld gebracht
Want hij had ze beide als test.
De SVS SB13-Ultra was beduidend beter.

Robinmull112

@hchifi,
Dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn snap ik. Helaas heb ik tot op heden nog geen dealer gevonden die de Rel r528 (se) heeft staan, zodat ik kan luisteren. Ik moet het dan dus doen met de sub die het meest in de buurt komt en dat is de 328.

Ik lees inderdaad wel meer dat SVS problemen heeft en dan vooral met de amp. Velodyne en Rel lijken hier geen last van te hebben. Toch blijf ik het een verdomd lastige keuze vinden!

@ Garmtz,
Haha, verstandig :p Nog bedankt voor de demo, de Velodyne heeft me flink aan het twijfelen gemaakt zoals je leest.

@Morca,
Over welke twee subs heb je het dan?
En heb je die resultaten misschien nog voor handen?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

H&C Hifi

Quote from: morca on October 15, 2013, 13:06:25
Ik zou voor de SVS SB13-Ultra gaan,
Iemand die ik heb geholpen met plaatsen en meten heeft de verschillen goed in beeld gebracht
Want hij had ze beide als test.
De SVS SB13-Ultra was beduidend beter.

En over welke 2 hebben we het dan ?
Iedereen ervaart beter ook anders, ben je voornamelijk opzoek naar ''geweld'' zit je over het algemeen beter bij SVS
Voor stereo zou ik echt voor 1 van de andere 2 merken gaan.

morca

Velodyne spl1200 ultra
SVS SB13-Ultra

Ik heb het niet gehoord maar hij vond de svs op alle vlakken beter klinken.

Hier verschil in meting met dezelfde plaatsing,en lees verder in het topic wat Jos zijn bevinden zijn.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2344722#msg2344722


Robinmull112

@Morca,
Oke, leuk om de grafiek te zien!
Weet je ook waarom hij de SVS beter vind klinken tov de Velodyne?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |


diceman

Quote from: morca on October 15, 2013, 13:28:55
Velodyne spl1200 ultra
SVS SB13-Ultra

Ik heb het niet gehoord maar hij vond de svs op alle vlakken beter klinken.

Hier verschil in meting met dezelfde plaatsing,en lees verder in het topic wat Jos zijn bevinden zijn.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2344722#msg2344722



Geloof ik best, maar van horen zeggen.......  :nowink:

Een ieder zal zelf moeten luisteren een een oordeel moeten vellen wel geluid hem/haar aanstaat.

Van horen zeggen vind ik waardeloos want je neemt gauw een mening over die niet gefundeerd kan worden door jezelf immers

morca

Quote from: diceman on October 15, 2013, 15:16:40
Geloof ik best, maar van horen zeggen.......  :nowink:

Een ieder zal zelf moeten luisteren een een oordeel moeten vellen wel geluid hem/haar aanstaat.

Van horen zeggen vind ik waardeloos want je neemt gauw een mening over die niet gefundeerd kan worden door jezelf immers
Ik heb de DD18 gehoord,je noemde hierboven mijn mening al,dus ik ga die verder niet uitleggen  ;D
Dus zo waardeloos was dat advies niet.

Het zal misschien wel persoonsgebonden zijn.
blijft een feit dat ze veel met limiters werken bij Velo,daar houd ik niet van.
Dan knijp je het freq gebied om hem belastbaarder te maken.
Ook vrij waardeloos imo,
dan beter een driver die die belasting wel aankan  ;)

H&C Hifi

#14
Afknijpen klinkt wel heel dramatisch... maar hoe erg is dat nou ?
Weergave onder de 20-25hz is in de meeste gevallen niet echt heel interessant..


garmtz

Ik heb liever een limiter (in extreme gevallen, want daar hebben we het over!) dan een driver/versterker die over zijn nek gaat.

evilniek

#16
Quote from: morca on October 15, 2013, 15:38:44
Ik heb de DD18 gehoord,je noemde hierboven mijn mening al,dus ik ga die verder niet uitleggen  ;D
Dus zo waardeloos was dat advies niet.

Het zal misschien wel persoonsgebonden zijn.
blijft een feit dat ze veel met limiters werken bij Velo,daar houd ik niet van.
Dan knijp je het freq gebied om hem belastbaarder te maken.
Ook vrij waardeloos imo,
dan beter een driver die die belasting wel aankan  ;)

Beter dan dat ie keihard begint te clippen, word je ook niet vrolijk van denk ik. Volgens mij moet je het ook wel heel bont maken voordat een of andere limiter z'n werk gaat doen.

Quote from: garmtz on October 15, 2013, 15:55:19
Ik heb liever een limiter (in extreme gevallen, want daar hebben we het over!) dan een driver/versterker die over zijn nek gaat.
^^
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kingpin

Heb je ook een grafiek waar van beide de vervorming wordt weergegeven?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Ik heb gelukkig geen amp,s /sub,s die clippen,vervormen of over ze nek gaan,.....en dan zonder limiter.
Dus voel me niet aangesproken.

En ik heb geen meting vd vervorming,of REW moet die maken,nooit naar gekeken eigenlijk.
Denk niet dat ik die kan maken.


FeaR1986

Quote from: Robinmull112 on October 15, 2013, 12:04:07
Velodyne spl1200 ultra
SVS SB13-Ultra
Rel r528 se

Van die drie heb ik zelf de SPL-1200 Ultra staan, dus mijn advies zal niet helemaal objectief zijn. Voordeel van de Velodyne vond ik onder andere het formaat en de ingebouwde EQ. Vooral het formaat, moet er niet aan denken nu iets als een SVS PB13 Ultra in de huiskamer te hebben staan. Het voordeel van de EQ is bij non-EQ-subwoofers op te lossen is door iets van een Antimode of ander extern kastje. En ik weet dat je niet op cijfertjes blind mag staren, maar die REL doet het wel minder dan de SVS en Velodyne.

Overigens heb ik de SPL ook eerst thuis bij mijn ouders thuis op de slaapkamer gehad. Al was die wel flink groter - zowel qua oppervlakte als inhoud - dan 12m² en nu in de eigen huiskamer waar deze beide zijn mannetjes stond en staat. Het klopt dat je beter een te grote subwoofer kan hebben die je wat terug moet zetten dan een (te) kleine subwoofer die bijna alles moet geven.

Overigens heb ik eens met iemand van Tweakers mijn SPL-1200 Ultra tegen mijn oude Magnat Motion 200A subwoofer gezet. Met muziek is de Magnat nergens, maar bij films met een stevige LFE-track (dus alleen echt lomp bonken) was er echt veel minder verschil.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

StefaanD

Zoveel groter is die SVS toch niet in vergelijking met de Velodyne ? Ook in de breedte iets van 6 cm maar de Velo is dan net weer iets dieper.

Bevooroordeeld dus  :D

RalphH

Quote from: FeaR1986 on October 16, 2013, 15:40:23
Van die drie heb ik zelf de SPL-1200 Ultra staan, dus mijn advies zal niet helemaal objectief zijn. Voordeel van de Velodyne vond ik onder andere het formaat en de ingebouwde EQ.

Afgelopen week kennis gemaakt met de EQ van een Velodyne (1200 ultra ook als ik me niet vergis) en die deed erg vreemde dingen. Resultaten met EQ in fabrieksdefault, dus zonder automatisch inmeten, waren beter.

"Inzicht" ;D is verkregen met REW overigens, het was te laat om het resultaat nog te beluisteren, maar heb achteraf begrepen dat het beter was dan voorheen.
Vooralsnog geen verklaring waarom de EQ deed wat ie deed (pieken laten bestaan en een flinke dip creeeren).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Quote from: FeaR1986 on October 16, 2013, 15:40:23
Van die drie heb ik zelf de SPL-1200 Ultra staan, dus mijn advies zal niet helemaal objectief zijn. Voordeel van de Velodyne vond ik onder andere het formaat en de ingebouwde EQ. Vooral het formaat, moet er niet aan denken nu iets als een SVS PB13 Ultra in de huiskamer te hebben staan. Het voordeel van de EQ is bij non-EQ-subwoofers op te lossen is door iets van een Antimode of ander extern kastje.
Kijk eens hier, hoe goed de EQ van Velodyne het wel doet  ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2513919#msg2513919
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

H&C Hifi

Quote from: FeaR1986 on October 16, 2013, 15:40:23
En ik weet dat je niet op cijfertjes blind mag staren, maar die REL doet het wel minder dan de SVS en Velodyne.

waarin zou de Rel dan slechter moeten zijn ?
De R528 SE is pas een half jaar op de markt, denk dat geen van de forumleden hem al aan de tand heeft gevoeld.


morca

Model speaker       subwoofer
Type subwoofer       frontfire
Serie       R-serie
Afstandbediening       nee
Draadloos       nee

Techniek   
Systeem       gesloten
Vermogen (RMS)       500 watt
Vermogen (indicatie)       350 watt of meer
Diameter speaker       12" (300 mm)
Frequentiebereik       21 - 100 Hz
Laagste frequentiepunt       21 Hz
Wisselfrequentie(s)       21 - 100 Hz

Fysieke eigenschappen   
Uitvoering       wit hoogglans
Afmetingen (BxHxD)       425x381x420 mm
Gewicht       26,3 kg


Leuke sub idd,maar 2300 euro vind ik veel geld voor een 500 watt sub.
Zeg niet dat hij slecht is ,begrijp me goed.
Imo doe je een betere koop aan een Esub van Jl audio voor dat geld,al ik niet zeker weet wat ie gaat kosten  ;)