Inbeelding kan zintuigen overstemmen ...

Gestart door Xander32, juni 29, 2013, 08:11:03

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Eddye

Mij niet onbekend, maar het blijf erg interessant. Wat ik me dan bijvoorbeeld weer afvraag is, hoe het dan komt dat (om het maar even in audioland te houden) meerdere mensen hetzelfde horen na het wisselen van een component of een kabel. Steekt men elkaar als het ware aan? Vertrouwen kan je er in ieder geval niet op.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Raphie

Citaat van: Eddye op juni 29, 2013, 08:50:46
Mij niet onbekend, maar het blijf erg interessant. Wat ik me dan bijvoorbeeld weer afvraag is, hoe het dan komt dat (om het maar even in audioland te houden) meerdere mensen hetzelfde horen na het wisselen van een component of een kabel. Steekt men elkaar als het ware aan? Vertrouwen kan je er in ieder geval niet op.
klopt, regelmatig peer pressure en collectieve hysterie. Met name het "niet laten kennen" is een sterke factor, 2 mensen horen het wél en 1 niet, die een zal niet willen onderdoen voor de andere 2 dus hoort het ook, men wil er graag bij horen met de juiste verhaaltjes en juiste spulletjes.

Dat wil overigens niet zeggen dat er géén verschillen zijn, gaat meer om de manier hoe er mee omgegaan wordt.
JBL PRX Power!

John Wx

Dam schreeuwer goed voorbeeld er schreeuwt iemand wat een soort brul was en wat mensen gaan krijsen en rennen en de rest rent mee en binnen 3 minuten was al op twitter dat het een moslim was NOT
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

Eddye

Citaat van: John Wx op juni 29, 2013, 09:54:45
Dam schreeuwer goed voorbeeld er schreeuwt iemand wat een soort brul was en wat mensen gaan krijsen en rennen en de rest rent mee en binnen 3 minuten was al op twitter dat het een moslim was NOT
Dat is meer een voorbeeld van massahisterie. Heeft niet zoveel gemeen met het artikel wat Xander32 postte.
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Xander32

Citaat van: Eddye op juni 29, 2013, 09:57:31
Dat is meer een voorbeeld van massahisterie. Heeft niet zoveel gemeen met het artikel wat Xander32 postte.

:withstupid:

Ik zou toch echt graag een keer/aantal keren een blinde test willen bijwonen.
Ben zelf ook een "believer" als het om tweaks als kabels gaat, maar ben benieuwd wat daarvan over blijft in zo`n test ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

VlisChris

Tja, er is een uitdrukking "ignorance is a bliss".

Soms kun je je afvragen wat belangrijker is: de absolute waarheid, of gewoon plezier in je hobby hebben. Zolang men elkaar maar in zijn waarde laat zou ik het persoonlijk wel weten :) Maar dat is weer een compleet andere discussie ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Eddye

Ik ook, alleen het probleem met zo'n blinde test is mijns inziens dat het erg moeilijk is om b.v. de invloed van het geteste aan te wijzen. Er zijn zoveel variabelen (denk aan het aantal componenten, aantal aansluitingen, externe factoren zoals fluctueren voltage op het net en dergelijke). Als je het aantal variabelen kan verminderen kan je er misschien een voorzichtige conclusie uithalen.

Citaat van: Xander32 op juni 29, 2013, 10:12:15

Ben zelf ook een "believer" als het om tweaks als kabels gaat, maar ben benieuwd wat daarvan over blijft in zo`n test ::).
Devialet 200

John Wx

Citaat van: Eddye op juni 29, 2013, 09:57:31

vind ik wel mensen reageren op een waarneming of inbeelding dat er wat ergs gaat/kan gebeuren en reageren dan terwijl er nog niks aan de hand is

zie het verschil niet tussen de lichtflits waarbij mensen dingen gaan inbeelden of als er iemand een kreet doet en daar ingebeelde waarnemingen bij komen in iemand zijn geest

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Citaat van: Xander32 op juni 29, 2013, 10:12:15

Niks

chansig

Precies en dan kom je thuis en dan hoor je het weer wel. Dus wat heb je eraan. Niets om met JWX zijn woorden te spreken.

Maar hersenen zijn een raar ding...wie weet wat we erover 20 jaar van weten ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Eddye

Citaat van: John Wx op juni 29, 2013, 10:23:43
vind ik wel mensen reageren op een waarneming of inbeelding dat er wat ergs gaat/kan gebeuren en reageren dan terwijl er nog niks aan de hand is

zie het verschil niet tussen de lichtflits waarbij mensen dingen gaan inbeelden of als er iemand een kreet doet en daar ingebeelde waarnemingen bij komen in iemand zijn geest

Er zitten een paar verschillen tussen het artikel en jou voorbeeld.
Zo is de schreeuw echt, en niet ingebeeld. Ook is de actie van van de mensen daaromheen reactief.
In het artikel verwacht men een uitkomst die er niet is (knal bij botsing).
Devialet 200

chansig

Het is een beetje als een dikke zware versterker zien en dan de klankbeschrijving geven van krachtig en toch verfijnd. Waarbij het verfijnd dan ervaren wordt als iets wat erg knap is van zo'n dikke zware versterker. De kracht is normaal want de versterker is dik en zwaar.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Xander32

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 10:27:36
Precies en dan kom je thuis en dan hoor je het weer wel. Dus wat heb je eraan. Niets om met JWX zijn woorden te spreken.

Maar hersenen zijn een raar ding...wie weet wat we erover 20 jaar van weten ?

Gr Hans
... dan ben ik begin 60 en zijn er alweer een aantal jaren van verval verstreken  ;D.

S@m

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 10:31:22
Het is een beetje als een dikke zware versterker zien en dan de klankbeschrijving geven van krachtig en toch verfijnd. Waarbij het verfijnd dan ervaren wordt als iets wat erg knap is van zo'n dikke zware versterker. De kracht is normaal want de versterker is dik en zwaar.

Gr Hans

Of met zo'n super slanke, glimmende versterker met een grote ronde AB bovenop zeggen dat de klankbalans afgewogen is en toch krachtig klinkt. Dat krachtige is dan weer knap want dat verwacht je van zo'n dunne versterker niet.  :satisfied:

chansig

Precies....of het helemaal opgaat in vergelijking met het filmpje weet ik niet.

Gr Hans

Xander32

Citaat van: Christiaan S op juni 29, 2013, 10:17:02
Tja, er is een uitdrukking "ignorance is a bliss".

Soms kun je je afvragen wat belangrijker is: de absolute waarheid, of gewoon plezier in je hobby hebben. Zolang men elkaar maar in zijn waarde laat zou ik het persoonlijk wel weten :) Maar dat is weer een compleet andere discussie ;)
... ik herken jou bedenkingen hoor. Deze betreffen ook mijn eigen gedachten in deze. Desondanks lijkt mij het een goede ervaring om eens een blinde test bij te wonen. Maar het plezier in deze hobby, expliciet het genieten van muziek staat voor mij voorop en daarin zal zo`n test ook niets veranderen.

Dat maakt ook dat ik mij waag aan een set Tannoy Glenair; diens looks versterken nou niet echt het muzikale beeld, maar diens muzikale prestaties zijn zo geweldig, dat ik mij niet laat afleiden door de uiterlijke verschijning van de Glennies :P.

Muziek is voor mij veel meer emotie dan ratio.

chansig

Het schijnt zelfs zo te zijn bij blinde tests dat het erg lastig is om speakers uit elkaar te houden.

Ik heb een aantal blinde tests gedaan en ik word er erg moe van. Niets voor mij om zo geconcentreerd te luisteren.

Gr Hans

alexander2

Resumerend als iemand de hele dag loopt te roepen dat hij kabouters ziet en vele zien die ook dan denkt de gemiddelde Nederlander.........

Als iemand verschil hoort tussen kabels en hij formeert een groep mensen die het stellig met hem eens is dan denkt de gemiddelde Nederlander.......

Wat is het verschil tussen deze 2 groepen?

AbZ

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 11:09:24
Het schijnt zelfs zo te zijn bij blinde tests dat het erg lastig is om speakers uit elkaar te houden.

Ik heb een aantal blinde tests gedaan en ik word er erg moe van. Niets voor mij om zo geconcentreerd te luisteren.

Gr Hans
Moet je die Tannoys nemen.
Dan is blind luisteren toch wel prettiger.

Martijn M

Dutch & Dutch

AbZ

Xander32

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 11:31:46
Moet je die Tannoys nemen.
Dan is blind luisteren toch wel prettiger.

:sneaky2:

:D

S@m

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 11:09:24

Gaat op voor iedere blinde test en daarom is een blinde test voor audio de grootste kolder...

chansig

Dat wil ik niet direct zeggen...maar ik vind het voor thuisgebruik wel zinloos. Omdat dan toch gewoon al je zintuigen meedoen.

Gr Hans