Nieuw stereo setje bouwen

Started by joey01, May 13, 2013, 20:45:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joey01


W.Otter

vrij prijzig! het ziet er allemaal niet erg hoogwaardig uit (op je DIY behuizing na  ;) ) maar die gedachte kan ik dus weglaten?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

joey01

Ja ik weet niet wat je onder hoogwaardig verstaat, het zijn eigenlijk pa speakers en daar is de afwerking ook naar.
Ze zien er misschien niet zo mooi uit als de meeste hifi drivers maar kwalitatief zijn het toch wel prima drivers, zeker als je na gaat dat ze al 23! jaar oud zijn.
Ik hoop d.m.v. wat aanpassingen aan het filter het geheel nog beter te laten klinken maar voor nu klinkt het al meer dan prima  :thumbs-up:

wupsie

Mooi resultaat hoor, nix mis met PA drivers, bijkomend voordeel is dar ze vaak een hoog rendement heben :0
Mag ik vragen of je de panelen op een zagmachine met roltafel hebt gezaagt?
Keep up the good work.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

joey01

Ja een hoog rendement hebben ze inderdaad (niet dat het echt nodig is met de thule).
Het zaagwerk is inderdaad op een zaag met roltafel (altendorf dacht ik..)

joey01

#30
Nog niks aan de tweeter behuizingen gedaan (ik weet t, het duurt lang)
Maar zojuist wel nog even een standje in elkaar geknutseld voor mijn koptelefoon.




En nog wat foto's van de Apart monoblokken:



Aansluitingen achterkant (ventilator nog niet aan kunnen krijgen):



Ze zijn toch wel wat dieper dan ik gedacht had:



En hoe het geheel er nu bij staat:




Ik ga morgen even proberen om de hoorns voor de tweeters netjes rond te krijgen, hopelijk lukt dit zonder ze te verprutsen..

KayaRahnee

Quote from: joey01 on June 13, 2013, 23:29:22
Nog niks aan de tweeter behuizingen gedaan (ik weet t, het duurt lang)
Maar zojuist wel nog even een standje in elkaar geknutseld voor mijn koptelefoon.

En nog wat foto's van de Apart monoblokken:

Aansluitingen achterkant (ventilator nog niet aan kunnen krijgen):

Ze zijn toch wel wat dieper dan ik gedacht had:

En hoe het geheel er nu bij staat:

Ik ga morgen even proberen om de hoorns voor de tweeters netjes rond te krijgen, hopelijk lukt dit zonder ze te verprutsen..

Mooie speakers en mooie steun voor je koptelefoon, de vakman zou het niet beter kunnen, proficiat.
Maar zijn het ledstrips of een plaat uit een of ander materiaal waar (blauw) licht in verwerkt zit wat ik daar zie aan je speakertjes?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

joey01

#32
Dankjewel!

De stands heb ik zelf gemaakt, in mijn voorsteltopic staat er wat meer over:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132923.msg2408636#msg2408636

het is perspex met erachter een profieltje met een stukje flexled in.


Ik heb vandaag nog even de hoorns voor de tweeters aangepast, dit ging vrij goed.
Op de foto's is de kleur moeilijk te zien, ik had ze eerst mat zwart gespoten maar vond dit een beetje saai ogen dus heb er wat gouden flakes doorheen gespoten.
In het echt komt het wat beter uit dan op de foto.

Voor:



En na:



Lak laagje:



Op de speaker:




De kast voor de tweeter hoop ik volgende week mee te beginnen, kan nu tenminste een beetje een handelbaar formaat worden.

knubbe

 :clapping:
Knap werk, ben ook erg benieuwd hoe zoiets klinkt eigenlijk!  :thumbs-up:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

joey01

Thanks!

Ik moet zeggen het klinkt voor mijn gevoel echt lekker!

Maar dat heb je al snel met iets dat je zelf hebt gemaakt.. ik heb hier ook weinig vergelijkingsmateriaal natuurlijk..
Als de tweeterbehuizing af is wil ik ze sowieso een keer meenemen naar Stassen, zet ik ze daar een naast wat flinke vloerstaanders en even kijken wat we nog aan het filter kunnen verbeteren.

joey01

Ik ben van het weekend aan de slag gegaan met de behuizing voor de tweeter, het was eigenlijk een tijdelijke oplossing maar het ziet er beter uit dan ik gedacht had dus misschien laat ik ze wel zo.

De hightech behuizing (bloempot):




Gat geboord, houten ring opmaat gemaakt en erin geplakt en tweeter erin:




Achterkant:




En het resultaat:






Let niet op de voetplaten, hier ga ik nog iets fatsoenlijks voor maken.

Jumping Jack

 ;D MacGyver aan het werk. Ziet er goed uit maar resoneert die bloempot niet teveel? (pas op, mijn technische kennis beperkt zich tot het hanteren van een deurklink  ;)).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

joey01

#37
Haha dankjewel,
de bloempot is van dik plastic er zit nog een houten ring in gelijmd maar de tweeter is sowieso gesloten dus er hoeft eigenlijk geen kast omheen en de mid/laag kast is ook zo goed als dood dus deze brengt ook geen trillingen over.

Ik wil nog een soort van halfrond voetje maken uit eikenhout o.i.d. waar de tweeter dan in valt.


joey01


joey01

#40
zoals sommige gezien hebben ben ik bezig met een nieuwe sub met de eminence lab 12 en een hypex bridgeamp.
De fronts hebben ook al de nodige veranderingen gehad, ik vond de fostex tweeters toch niet lekker aansluiten op de 12 inch, ik heb verschillende drivers geprobeerd die ik nog had liggen en ben nu zéér tevreden met een set Beyma CP380M drivers, gewoon één van de beste 1'' drivers die beyma gemaakt heeft, joekel van een driver maar klinkt zeer netjes en vlak.



Speelt nu nog op het oude filter, ik heb het bijbehorende filter nog van de pa kasten waar ze inzaten maar deze nog niet geprobeerd.
De drivers zullen nu ergens rond de 2khz beginnen denk ik maar het idee is om deze al vanaf 900? hz in te zetten? (kunnen vanaf 800hz spelen volgens beyma)



Verder heb ik nog een set Fane ST5020 drivers weten te bemachtigen, alleen weet ik niet of het nodig is om deze boven de beyma's te gebruiken (een 3 weg filter wordt ook al weer een stuk ingewikkelder voor mij)



Ik heb ook nog verschillende 12'' drivers liggen welke ik nog wil proberen maar tot nog toe doet de 12'' het goed onder de beyma's

En een foto van het (rommelige) geheel:


Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

joey01

Thanks!
Versterker is misschien een beetje overkill voor de lab maar hij kan altijd zachter  ;)

Cookymonster

Quote from: joey01 on April 15, 2014, 23:50:44
Thanks!
Versterker is misschien een beetje overkill voor de lab maar hij kan altijd zachter  ;)
Is de hele set niet een beetje overkill voor de beperkte ruimte ?   ;)
Een beetje cornergain zal je wellicht niet kunnen vermijden. Tenzij je hem heel stil zet...
Respect voor je creativiteit. Mooi gemaakt.

joey01

#44
Bedankt, ik had liever een wat grotere ruimte gehad maar dat zit er zolang ik thuis woon niet in, ach het gaat me meer om het ''directe'' geluid dan max spl.
De cornergaine is met deze opstelling zeker niet onvermijdelijk maar het laag is nu ik de sub meer naar voren heb gezet al een stuk minder rommelig.

Zo blijf je toch bezig, dat houd het ook leuk  ;)