Nieuwe Speakers kopen maar welke?

Started by DeNNis.R, April 27, 2013, 11:39:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DeNNis.R

Hallo Allemaal ! :D
Ik ben nieuw op dit forum en ik ben opzoek naar nieuwe speakers :)
omdat de speakers die ik nu heb Opgeblazen zijn :(

Ik ben opzoek naar grote speakers die ook mijn kamer kunnen laten trillen zegmaar :P
Ik heb zelf ook al opzoek geweest en mij lijkt de Cerwin vega XLS serie ook wel wat.
ik mag graag naar hardstyle en R&B luisteren.
Er moet ook nog een nieuwe versterker bij.
Dus ik hoor graag als jullie iets weten of tips hebben !  8)



Xander32

Quote from: DeNNis.R on April 27, 2013, 11:39:19
Hallo Allemaal ! :D
Ik ben nieuw op dit forum en ik ben opzoek naar nieuwe speakers :)
omdat de speakers die ik nu heb Opgeblazen zijn :(

Ik ben opzoek naar grote speakers die ook mijn kamer kunnen laten trillen zegmaar :P
Ik heb zelf ook al opzoek geweest en mij lijkt de Cerwin vega XLS serie ook wel wat.
ik mag graag naar hardstyle en R&B luisteren.
Er moet ook nog een nieuwe versterker bij.
Dus ik hoor graag als jullie iets weten of tips hebben !  8)
Hoe groot is jouw kamer, hoe is deze aangekleed en wat is jouw budget?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DeNNis.R

#2
Hoi

Mijn kamer is 4x5 kan een beetje moeilijk uitleggen hoe mijn kamer is aan gekleed :P.

Mijn budget is ongeveer 1500 euro.

Xander32

Quote from: DeNNis.R on April 27, 2013, 18:20:27
Hoi

Mijn kamer is 4x5 kan een beetje moeilijk uitleggen hoe mijn kamer is aan gekleed :P.

Mijn budget is ongeveer 1500 euro.
Staan er veel meubels in, van stof, leer of hout, zitten er veel ramen in de ruimte, wat voor een vloer ligt er in, betreft het een afgeslten ruimte, ..., ...

Waar komen de speakers te staan? In de breedte of lengte van deze ruimte?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DeNNis.R

#4
Er staat een bed en een stoffen bank.
en een kast en een bureau.
en heb als vloer laminaat platen.

Voor de rest nog een tv paar plankies aan de muur en de speakers kom in de lengte te staan dus tegen de kleinste muur.
En in de achterste kleine muur zit een raam

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


W.Otter

Volgens mij is meneer meer opzoek naar PA equipment als ik het even vluchtig bekijk.. hardstyle, kamer laten trillen, Cerwin?! ik denk dat ie elke dag naar een feestje wilt
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Lijkt mij dat een stel Klipsch luidsprekers dan wel een mooie keuze is. Kun je een mooi feestje bouwen  :D

W.Otter

inderdaad een goede optie! goedkoop en net zo opzichtig als die Cerwin's  :tongue2:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MVG

Dan toch liever Klipsch, een stel rf7 zou ik best neerzetten mits je de ruimte ervoor hebt, mooie buizenbak erop  :headbanging:

W.Otter

Quote from: chansig on April 27, 2013, 20:37:22
Ik zeg grapje aangezien hij het in de richting van PA zoekt.

Gr Hans

dat zei hij niet.. dat zei ik gezien de keuze in luidsprekers/muziekstijl en eisen
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: MVG on April 27, 2013, 20:38:43
Dan toch liever Klipsch, een stel rf7 zou ik best neerzetten mits je de ruimte ervoor hebt, mooie buizenbak erop  :headbanging:

buizenbak? nee man dat is te verfijnd  :D als hij zijn huidige luidsprekers al kapot heeft gemaakt..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Ik vermoed idd dat de TS een paar speakers zoekt,wat een veredelde discotheek speaker voor in huis is
Die Cerwin vega,s geven echt geweld met hard draaien.
Ik heb die grote wel eens gehoord eerder,met die 2 woofer,s,

Zelf zou ik ze niet meer kopen,omdat mijn smaak niet meer zo is als 20 jaar terug,maar hard kunnen,heel hard!!!

W.Otter

Quote from: morca on April 27, 2013, 21:02:17
Ik vermoed idd dat de TS een paar speakers zoekt,wat een veredelde discotheek speaker voor in huis is
Die Cerwin vega,s geven echt geweld met hard draaien.
Ik heb die grote wel eens gehoord eerder,met die 2 woofer,s,

Zelf zou ik ze niet meer kopen,omdat mijn smaak niet meer zo is als 20 jaar terug,maar hard kunnen,heel hard!!!

het is inderdaad een beetje een puber-luidspreker :coffee:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

DeNNis.R

ik hoor het al wel Klipsch of Cerwin vega's.
Elac vindt ik zelf nog niet zo.

Ik vindt zelf de Cerwin vega XLS 215 :worship: wel erg mooi.
Die ga ik ook binnenkort nog beluisteren bij hifiklubben.



W.Otter

nou.. volgens mij heb je het zelf al wel goed voor ogen.
er zijn genoeg mooie luidsprekers maar ik heb het idee dat je gewoon een set wil die vooral hard gaat voor weinig geld. met je muziekkeuze wil je gewoon dikke bass en verder maakt het je weinig uit?
het heeft dus geen zin om je te advies te geven over de karakteristieken van luidsprekers.
daarnaast denk ik niet dat er veel mensen rondhangen hier die geïnteresseerd zijn  in dit soort luidsprekers en er dus ook geen advies over kunnen geven (maar wie weet)

nogmaals, volgens mij heb je de keuze al bepaald..
wat ik nog als tip kan geven (met het oog op lange termijn) is om misschien een leuk setje monitoren en een dikke sub te kopen. bijvoorbeeld de BA A25 met een BK xxls400 dan kun je gewoon hard knallen maar ook als je wat ouder en verstandiger wordt nog steeds blij zijn met je koop..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Met een paar monitoren mis je wel wat tov een paar joekels van front,s.
Ook met een sub erbij imo.
Het is dat mijn buget er niet naar is,anders had ik me monitoren voor wat betere grote jongens ingeruild.

Thesqualer

Op het forum staat een Emotiva XPA-200 te koop voor € 400,00 (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133026.msg2407754#msg2407754)
Deze heeft meer als voldoende power voor menig speakers. Hier nog een leuke voorversterker bij.

Dan kom je op het punt van de speakers.
Ik ben het met de mening van W.Otter eigenlijk wel eens.
De Cerwin Vega zijn leuk maar ik denk dat de Klipsch RF-7 / RF-82(MKII) ook wel erg leuke speakers zijn.
Denk dat de klipsch RF-7 een beter en mooier geluid zullen geven als de Cerwin vega.
Kan dit helaas niet bevestigen omdat ik ze beide nooit heb gehoord.

Quote from: morca on April 27, 2013, 23:22:43
Met een paar monitoren mis je wel wat tov een paar joekels van front,s.
Ook met een sub erbij imo.
Het is dat mijn buget er niet naar is,anders had ik me monitoren voor wat betere grote jongens ingeruild.


Ik ken het.
Ik heb nu de Wharfedale Jade 1 staan. Maar als ik het geld had stonden er nu Wharfedale Jade 7 of de Klipsch RF-7MkII.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Han S

Ik ga je een nogal technisch verhaal vertellen, maar ik wil je eerst waarschuwen: van veel lawaai word je snel doof.

Ik heb een opnamestudio met wel 15 paar verschillende speakers en knoeperds van versterkers en voor deze studio had ik een PA bedrijfje. Het geluid van zo'n PA installatie in een grote ruimte krijg je nooit voor elkaar in de huiskamer. Het is een enorm  geluid, ook als het niet hard gaat en als het wel hard gaat krijg je er letterlijk darmkrampen van.

Waarom gaat dat nou zo tekeer? Dat heeft te maken met vermogen en met rendement. Het zijn zware versterkers, maar zou je hi fi luidsprekers daar op aansluiten, dan nog zou het niet hard gaan en dat heeft alles te maken met het rendement van het systeem.

Een goede hi fi speaker van een merk als KEF haalt een rendement van rond 85 dB/w/m. Dat betekent dat als je die speaker belast met een vermogen van 1 watt en je gaat meten op een meter afstand, dan meet je een geluidsdruk van 85 deciBell. Maar die toon die ze er in sturen om te meten zit nooit in het laag, dus in het basgebied, want om daar die 85 dB te halen heb je aanzienlijk meer vermogen nodig.

PA speakers, of zoals wij het noemen ' drivers' , zijn ontworpen om goed te klinken, grote vermogens aan te kunnen en om zo hard mogelijk te gaan. En basdriver van een PA installatie heeft een rendement van meer dan 100 dB/w/m en een mid/hoog driver zit rond de 110 dB/w/m.

Die drivers zitten dan ook nog aan een hoorn gekoppeld en daarmee wordt het rendement dan nog een stuk hoger.

Bedenk dat vermogens niet zoveel in de melk te brokkelen hebben, het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is maar 10 dB. Rendement levert veel meer op. Kun je het nog volgen?

Als je dus wilt knallen zonder dat je een enorme versterker nodig hebt, zoek een speaker met een hoog rendement welke goed klinkt. Kijk in de specificaties op ' efficiency'  en kijk hoe hard hij gaat bij 1 watt. Er zijn hi fi speakers met een rendement van  boven de 90 dB. Ik heb in de studio Sony G7 speakers uit de jaren 70, 15 inch woofers er in en het rendement bij 1 watt is 94 dB. Dat gaat met een Citation 16 versterker belachelijk hard, hard genoeg om binnen een paar minuten een gehoorbeschadiging op te lopen.

Je bent dus gewaarschuwd.

Ik luister in de huiskamer naar TDL Studio 0.75 TL speakertjes. Woofertje van 9 cm, tweetertje er boven, transmissielijntje en een 2*110 watt versterkertje. Dat gaat hard zat, klinkt kristalhelder en het laag van een subwoofer gaat niet dieper, dus geen sub bij nodig.  Koop je voor een paar honderd euro op MP en ik ben er dik tevreden mee. Voor mij geen PA speakers in de huiskamer.

Succes.

negotiata

Cerwin vega veredelde pa speaker.
Heb ze gehoord gaan hard en dat was het.

Rf7 gaat ook hard maar veel muzikaler.
Heb echt veel klipschen in mijn bezit gehad.
Was in het begin van mijn hobby helemaal geweldig.
Knallen en het in your face geluid.

Much bang for the buck de rf82.
Toevallig afgelopen week gehoord bij hchifi.
Marcel bied ze tegen een leuke prijs aan.
- To be or not to be, thats the question -

Thesqualer

Het in your face geluid ben ik van afgestapt.
Gezien mijn smaak daar niet naar ligt dus geen klipsch daarbij zijnde vindt ik de wharfedale Jade een geweldig mooie speaker om te zien.

Een emotiva versterker heeft ook al een redelijke in your face sound maar wel gecontroleerd en strak.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Hans47

JBL Studio 580, muzikaler dan Klipsch en gaan lekker...
Ik heb momenteel een set 530s als 1 van de paren die ik heb, zet ze geregeld neer (daarvoor wat Klipschen gehad), de JBLs zijn wat verder van de Klipschen vwb ontwikkeling en techniek.
Ik heb een voorkeur voor compacte speakers daarom niet de vloerstaande versie, maar de 530's kunnen al aardig wat decibellen produceren en dat zonder het harde wat de Klipschen kunnen hebben (kunnen want met erg goede versterking kan een Klipsch ook heel mooi zijn, met buizen zoals al eerder genoemd bijvoorbeeld).

But then again, niets zo persoonlijks als smaak :-)

Veel plezier met met de zoektocht.

PS leuk dat er iemand is met de Jade 1 op de originele stands, heb ik zelf ook gehad, erg mooi!
(vind alleen de speakers iets subtieler mbt vormgeving dan de originele stands, die nogal ...... maar wel erg stevig zeg ik dan)

Xander32

Het vergelijk betreft zuilspeakers versus monitoren is veel te kort door de bocht; het één is niet beter dan het andere, maar anders (uitgangspunt betreft zuilen of monitoren in een gelijke prijsrange).

Maar daar schiet de ts niets mee op, maar weer on-topic?


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT