5.2

Started by RAVENSTEIN, February 12, 2013, 21:11:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RAVENSTEIN

5.2
Beste lezers,

Ik heb een vraag over mijn 5.2 opstelling.
Aan mijn 7.2 receiver hangen 2 (Jamo e6 sub) subwoofers.
Als front luidsprekers heb ik 2 (Magnat quantum 908 bi-amp) vloerstaanders.
Daarbij zit als center een (Magnat quantum 511) en als rear speakers 2 (Mission 780).
Nu wil ik graag weten hoe stel ik dit zo goed mogenlijk in dat de bas uit de front speakers gelijk blijft met de subwoofers. Die staan namelijk naast mijn bank onder de rear speakers.
Soms lijkt het alsof de front speakers sneller de bas laat horen dan de sub.
Het kan misschien ook zijn dat een subwoofer langer erover duurt om in en uit te zetten, dat het daardoor lijkt of ze een beetje achter lopen.
Hoop dat iemand van jullie me kan helpen!

Met vriendelijke groet,

RAVENSTEIN
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

Witalik

#1
Je gebruikt toch juist subwoofers om je fronts van deze lage bas te ontlasten ? Met andere woorden die subwoofer zou andere frequentie moeten weergeven als de fronts lijkt me, lager als dat de fronts ze uit stuurt ?

Welke receiver gebruik je trouwens?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RAVENSTEIN

Hoi Witalik,

Dank je voor je snelle reactie!
De front luidsprekers gaan 18-75.000hz dus ze kunnen wel zo laag als een sub.
Zou jij me adviseren de receiver in plaats van full-band op 40hz te zetten?
Ik heb een onkyo tx-nr609.

Met vriendelijke groet!
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

VlisChris

Speakers op small, cross over op 1.5x je -3DB punt en dan alles afstellen met een DBmeter.
Lees hier meer over het afstellen/instellen van je set
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RAVENSTEIN

Okee Christiaan ik zal dat is gaan proberen.
Even kijken of ik ergens een db meter kan lenen anders tijd om er
een aan te schaffen dus.
Ben benieuwd!
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

morca

Normaal zet je je front,s vanaf ong 80 hz in,en je sub kantelpunt dan ook op 80 hz.

Wat je beschrijft klinkt als 2 front,s die teveel van de bass weergeven,die misschien niet ook in fase met de sub,s staan.
Op beide punten gaat het rommelig klinken.

Heb je wat foto,s van je opstelling?

Dus punt 1,je sub,s en je front,s op kantelpunt 80 instellen.
Punt 2 kijken of je fase goed staat.
Ook hier veel over te vinden http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Toevallig net iemand ze fase aan het meten,kan je het verschil zien  :)

VlisChris

Zomaar 80Hz aanbevelen lijkt me niet handig. Je weet niet wat het -3Db punt van de speakers is :) (of je moet het opgezocht hebben?)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RAVENSTEIN

Hoe zit het met die automatisch instel functie met dat kleine microfoontje?
Opzich meet hij de afstanden enzo wel nauwkeurig maar is het ook helemaal juist hoe de receiver dan alles instelt?
Op de auto stand geeft hij de fronts inderdaad als 40hz<-onkyo-pioneer->(small) aan maar heb deze zelf op fullband ingesteld. omdat ik in stereo modus dit mooier vond klinken...

Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

morca

Ik heb even gekeken Chris,niet direct naar de spec,s maar de speakers lijken me veel laag weer te geven.
Het doel vd sub is imo je front,s ontzien van alle laag wat je sub,s goed weer kunnen geven,
meestal geven je front,s dan de rest ook veel strakker weer.
Soms word 60 hz bv idd als kantelpunt gekozen,ik heb zelf ook grote Jamo,s,die ontzie ik ook erg in het laag.

Dus hier staan ze op 80 hz en zet ik de 2 JL,s in vanaf 80 hz.
Die 80 hz staat niet op papier,maar heb ik door ervaring wel vaak als prettig ervaren,en ik heb wel eens een setje afgesteld met dit soort problemen.
Toevallig pas nog een biertje doen,heeft ie een nieuwe amp,alles klonk dik en rommelig,toen ik wegging niet meer.
En ik had me meetsetje niet eens bij me  :)

Anders heb ik net zo,n geluidsbeeld als de TS beschrijft,

Passion4Sound

#9
volgens mij is 80Hz tevens ook THX norm.
Wel vind ik met twee kanaals luisteren, een crossover bij 40HZ beter klinken bij mij.

morca

Quote from: Passion4Sound on February 12, 2013, 22:16:34
volgens mij is 80Hz tevens ook THX norm.
Wel vind ik met twee kanaals luisteren, een crossover bij 40HZ beter klinken bij mij.
Idd,bij uitzondering zie je een lagere crossover voor beide,ligt een beetje aan je ruimte ,speakers,aansturing.
Het is niet bij elke set en ruimte hetzelfde.

Denk dat de TS daar eens mee moet testen.

RAVENSTEIN

ik heb zelf de center en rears zelf ooit ingesteld op 80hz, de fronts nu op 40hz gezet en de fase moet ik dan zien uit te vogelen.
is daar een makkelijke manier voor?

Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

morca

Ja met een db meter,op je luisterplek meten,aan de fase draaien met een testoon tot je de meeste output hebt.
Heb je je sub,s dan ook meteen op 40 hz ingesteld ?

RAVENSTEIN

Jup die staan op zijn laagtst 40hz. wat me wel op valt is dat mijn front speaker een lager bereik hebben dan de woofers:
Type.............................................................E 6SUB
System.............Active subwoofer BassReflex
Woofer.............................................10" / 254 mm
Amp. Rated output...............................100W
Frequency range.............................33 - 140 Hz  <---
Upper cutoff frequency......Adj. 40 - 150 Hz
Maximum SPL......................................102 dB
Phase.................................Adjustable 0 - 180°

best krom is het misschien verstandig om op zoek te gaan na subs die wel een stuk lager gaan?
want als ik de subwoofers uitzet en de speakers op fullband staan klinkt het net alsof er een sub aan staat. heb zelfs uit ongeloof de stroom kabels uit de subwoofers gehaald om te kijken of het echt alleen uit de voor speakers kwam..
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

morca

Ja je sub,s gaan niet al te laag idd,misschien 2 gesloten JL,s neerzetten net als hier  :music:

Het viel me al op dat je front,s best fors zijn voor deze sub,s,daar mag best wat grotere sub bij deze front,s staan.

RAVENSTEIN

Haha ja mijn vriendin ziet me weer aankomen.
Ben eigenlijk benieuwd na julie setups/specs.
Welke prijs moet ik me voorstellen bij 2 van zulke JL's?
Ik heb ooit is gehoort dat REL de beste subwoofers heeft, wat is hier van waar?
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

RAVENSTEIN

#16
en ook het verschil tussen downfire en front fire, is het in mijn geval dat de woofers langs me staan niet beter downfire te gebruiken?
ik zag deze sub staan: http://www.stassen.nl/specificaties/luidsprekers/subwoofer/mj-acoustics-pro-50-mk2

die kan tot 13hz niet onaardig en met een prijskaartje van 499,- ook niet heel goedkoop. maar nog te doen voor 'mijn' budget...
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

Passion4Sound

Quote from: RAVENSTEIN on February 12, 2013, 23:13:22
Haha ja mijn vriendin ziet me weer aankomen.
Ben eigenlijk benieuwd na julie setups/specs.
Welke prijs moet ik me voorstellen bij 2 van zulke JL's?
Ik heb ooit is gehoort dat REL de beste subwoofers heeft, wat is hier van waar?
REL is geen slechte subwoofer, maar zeker niet de beste sub.

RAVENSTEIN

Ik wil 2 goeie subs die dan lekker laag en hard gaan.
dan krijg je voor 500 per stuk niet veel soeps denk ik of wel?
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.

morca

DIY bij gemis aan buget,ik heb 2x 13W3V3-4 van JL in de kamer staan,gesloten systemen met een PA amp met dsp.

In de HT ook 2 van deze drivers,maar dan 1 gesloten en 1 bandpass,met dps en 2 hypexen,kwalitijd van deze amp,s is beter als de PA ven berhinger.

Voor metingen zie mijn onderschrift onderaan de start post.
Voor de sub,s 2e onderschrift sta ik tussen,kan je meteen kijken wat er nog meer kan  :)

Beneden wat ik voor 900 zonder afwerking wel klaar,maar dan heb je wel wat soeps hoor. :music:

RAVENSTEIN

Je bedoeld dat ik een sub zelf helemaal in elkaar zet en afstel?
Wat als jij dat nu eens voor mij gaat doen? :D
Uitraard niet voor niks natuurlijk  ;)
Magnat Quantum 908 4x, Magnat Quantum 511, Magnat Quantum 903 2x, Pioneer SC2023, , Yamaha YST-SW320.
Panasonic VT60 Plasma, Playstation 4.