Jan's Set - Voorlopig houden wij het simpel...

Started by Sailor Jan, November 17, 2012, 15:38:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sailor Jan

Bluesound is gewoon de ingebouwde streamer(net zoiets als een Bluesound Node). Daarmee gebruik ik momenteel of eigen muziek vanaf de NAS of inderdaad Spotify. Dat laatste is wel erg lekker omdat je ook volume kunt regelen in de Spotify app.
Ik ben wel erg fan van spotify, alleen als ik bepaald iets specifiek wil luisteren, pak ik eventueel mijn eigen muziek.
Wees lief voor jezelf

Xander32

Hier net zo betreffende Spotify. Echter, wanneer ik er echt voor ga zitten, is het immer mijn eigen verzameling in flac wat op staat, Spotify is dan geen partij. Maar de SBT is i.c.m. IPeng zeer prettig in gebruik met Spotify als muziekbieb of internetradio.

Quote from: Sailor Jan on July  1, 2016, 14:21:21
Bluesound is gewoon de ingebouwde streamer(net zoiets als een Bluesound Node). Daarmee gebruik ik momenteel of eigen muziek vanaf de NAS of inderdaad Spotify. Dat laatste is wel erg lekker omdat je ook volume kunt regelen in de Spotify app.
Ik ben wel erg fan van spotify, alleen als ik bepaald iets specifiek wil luisteren, pak ik eventueel mijn eigen muziek.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

De subwoofer staat op een Auralex Subdude!

Wel een aardige verbetering van het geluid. Nu ook nog even verder de subwoofer afgesteld. Er zijn wel een  paar kleine dips en hij valt vrij vroeg af. Dat laatste ligt volgens mij aan de versterker van de subwoofer. Als er mogelijk nog weer een keer wat geld vrij komt even kijken voor een upgrade van een plate amp  (Hypex PSC2400 of DS4.0), Eventueel 2de hands.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Nou, afgelopen weekend de subwoofer een tijdje op 120Hz gehad, heel erg lekker bij audiofiele nummers maar draai een keer hedendaagse muziek en het klinkt voor geen meter.

Gisteren heb ik meerdere malen lopen sweepen van 150 Hz naar beneden. Bij 110 Hz een dip en bij 80 Hz een dikke boost.

Ook de speakers alleen even gesweept. Vanaf 80 Hz begint deze langzaam af te vallen. Dipje blijft op 110 Hz.

Momenteel de subwoofer ingesteld op een x-over van 90 Hz. Dipje bij 110 Hz blijft. De boost bij 80 Hz verdwijnt dan opmerkelijk genoeg.

Bij 60 Hz heb ik zelf een boost van +2 dB en bij 40 Hz heb ik +4 Hz gegeven. Het is niet significant maar het geluid wordt wel beter. Ik vermoed dat hier de Manacor versterker mogelijk een beperkende factor is.

Gelukkig gebeurt dat in het digitale domein(zoals elke correctie in deze versterker).

Mogelijk ga ik de komende tijd nog wel weer wat dingen proberen. Geen onrust maar gewoon lekker testen. Er zijn nog een paar instellingen niet getest(onder andere de afval met hoeveel dB).
Wees lief voor jezelf

morca

#79
Quote from: Sailor Jan on July 12, 2016, 20:24:19
Nou, afgelopen weekend de subwoofer een tijdje op 120Hz gehad, heel erg lekker bij audiofiele nummers maar draai een keer hedendaagse muziek en het klinkt voor geen meter.

Gisteren heb ik meerdere malen lopen sweepen van 150 Hz naar beneden. Bij 110 Hz een dip en bij 80 Hz een dikke boost.

Ook de speakers alleen even gesweept. Vanaf 80 Hz begint deze langzaam af te vallen. Dipje blijft op 110 Hz.

Momenteel de subwoofer ingesteld op een x-over van 90 Hz. Dipje bij 110 Hz blijft. De boost bij 80 Hz verdwijnt dan opmerkelijk genoeg.

Bij 60 Hz heb ik zelf een boost van +2 dB en bij 40 Hz heb ik +4 Hz gegeven. Het is niet significant maar het geluid wordt wel beter. Ik vermoed dat hier de Manacor versterker mogelijk een beperkende factor is.

Gelukkig gebeurt dat in het digitale domein(zoals elke correctie in deze versterker).

Mogelijk ga ik de komende tijd nog wel weer wat dingen proberen. Geen onrust maar gewoon lekker testen. Er zijn nog een paar instellingen niet getest(onder andere de afval met hoeveel dB).
Boosten is nooit goed,ik raad altijd aan om de rest wat te hard klinkt/hoog meet te dempen,
en dan de gain van de sub of de receiver verder open te draaien.

Edit je hebt een 13 of 12 W3V3 zie ik,hoeveel ohm is de driver en welke monocor heb je eraan hangen?
En wat is de inhoud vd kist?

morca

Ik kan het niet goed zien ,maar heb je de sub midden op een lange muur staan.
Zou hem eens rechts in de hoek corneren.
Gebruik je losse dsp?

Sailor Jan

#81
12W3 2 Ohm versie, Monacor sam-300d en de behuizing is ongeveer 34 liter.

Het boosten vond ik ook niet prettig. Maar met de huidige EQ Settings lukt het mij niet om te dempen en komt er geen strakke bass. Daarvoor is een DSP nodig en daarvoor momenteel geen budget. Met het boosten(niet elegant), +2 dB op 60 Hz en +4 Hz op 40 Hz, heb ik wel een strakke bass. Het loopt niet heel diep door, maar geeft voldoende fundament bij muziek.

Ik heb twijfels aan de power van de Monacor SAM-300D. Maar het is even geen optie om deze te veranderen. Misschien als ik ergens nog een dealtje kan vinden wel, maar het Hobby budget is voorlopig op.

Edit:
In de hoek heb ik corner gain en kan ik op een of andere manier de subwoofer horen(plaatsen). Op de lange wand kan ik niet zeggen waar de bass vandaan komt.
Wees lief voor jezelf

morca

De kist had ik 38 liter om deze driver.
En de 2 ohm versie is niet geschikt voor een plateamp die je hebt.
Hij word te zwaar belast zo vermoed ik,ik zou er ook geen hypex voor kopen .
Die vinden dit ook niet lekker op 2 ohm.

Ik had de 4 ohm.versie vd driver en een ds 4 dan haal je het optimale uit de driver,maar wel bij.4 ohm.

Wat je zegt over corneren klopt.wel.
Daar moet je goed dsp toepassen en de crosover op 80 hz houden voor muziek.

Mid op de lange muur benut je niet wat de driver kan.
Ik ben daar zelf ook mee aan het testen geweest .

Had eerst 4 13 w3v3 staan ,door de kamer .
Nu staan er 3 in 1 hoek.
Het was even pielen met de dsp,maar dan is hij echt niet plaatsbaar meer.

Sailor Jan

We gaan het even zien. Jammer dat Hypex geen optie is; een PSC2.400 leek mij wel wat icm Umik. Maar ja, momenteel ook even geen budget ervoor.

De sub is al een grote verbetering, maar is niet optimaal. Pas in mijn nieuwe huis wil ik het optimaal maken. Maar het moet hier voorlopig wel zo goed mogelijk klinken. Er zijn in de afgelopen weken al zoveel veranderingen geweest en er zijn zoveel opties dat ik er geeneens tijd voor heb om alles uit te proberen.

Heck; ik heb nog geeneens tijd gehad om mijn speakers af te werken.



Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

#84
Afgelopen week eindelijk mijn Onkyo TX-NR5008 te koop gezet en vrij snel verkocht.

Bij het aansluiten werd het weer duidelijk dat het nog steeds een mega goede receiver is. Het doet niet onder voor mijn stereoversterker.

Ik zou ook best wel kunnen leven met een goede receiver met goede app bediening en ingebouwde streamer of misschien toch nog voor een andere oplossing gaan.

Voorlopig genoeg andere dingen aan het doen om er serieus mee bezig te zijn.

Eerst in het nieuwe huis een akoestisch plafond plaatsen. Ik heb al wat offertes lopen en het wordt wel de duurste audio uitgave tot nu toe(hoewel het niet alleen voor audio is). Begin volgend jaar trekken we in!

Overigens staat de subwoofer momenteel weer in de hoek, toch iets meer power. Met de NAD zodanig afgesteld dat het nagenoeg niet meer te lokaliseren is. Alleen zit er momenteel nog een piekje bij 70 Hz die ik niet glad krijg.
Wees lief voor jezelf

Xander32

Wat goed dat je direct een akoestisch plafond laat plaatsen; daar ga je heel blij van worden :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

martien

Ik kan erover heen gelezen hebben maar hoe dik denk je dat akoestische plafond gaat worden?

Sailor Jan

Quote from: Xander32 on September 18, 2016, 20:02:21
Wat goed dat je direct een akoestisch plafond laat plaatsen; daar ga je heel blij van worden :thumbs-up:.

Dat lijkt mij ook! Helaas dat de mooiste optie te duur is. Maar daarover later!

Quote from: martien on September 18, 2016, 20:06:58
Ik kan erover heen gelezen hebben maar hoe dik denk je dat akoestische plafond gaat worden?

Ik heb nog niet geheel een beeld. Want ik heb nog niet alle offertes van alle opties binnen. Maar ik vermoed dat bij elke optie het over ongeveer 10 cm verlaging gaat, maar dat kan bij ons ook omdat de standaardhoogte 260 cm is.
Wees lief voor jezelf


Sailor Jan

Quote from: morca on September 18, 2016, 20:20:46
Je hebt de sub mbv dsp weten te intregeren in de hoek.
Goed bezig  :thumbs-up:

Met de Onkyo was de integratie echt helemaal perfect dmv Audyssey. Maar voorlopig is dit ook oké!
Wees lief voor jezelf

martien

Quote from: Sailor Jan on September 18, 2016, 20:16:09

Ik heb nog niet geheel een beeld. Want ik heb nog niet alle offertes van alle opties binnen. Maar ik vermoed dat bij elke optie het over ongeveer 10 cm verlaging gaat, maar dat kan bij ons ook omdat de standaardhoogte 260 cm is.

Bij ons is de hoogte nu 2.35 meter dus ik heb die optie eigenlijk niet. Ik lees er veel goede info over dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.


Sailor Jan

Quote from: martien on September 18, 2016, 20:47:18
Bij ons is de hoogte nu 2.35 meter dus ik heb die optie eigenlijk niet. Ik lees er veel goede info over dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.

Ik weet dat Sto Silent Direct ongeveer 6 a 7 cm inneemt en erg goed dempt (kunnen horen bij de dealer). Maar het is ook prijzig(helaas tot nu toe maar 1 offerte gehad).
Wees lief voor jezelf

rogier_hier

Interessant om te volgen dit topic, ik overweeg ook een akoestisch plafond in mijn nieuwe woning waar alles beton is.

Sailor Jan

#94
Ik even een paar kleine aanpassingen in de set gemaakt.

De NAD C390DD staat dus al te koop. Ik ben er heel erg tevreden over maar voor nu heb ik even gekozen voor een andere weg. Ik zal zeker de combinatie versterker-streamer(zeker ook Bluesound icm Spotify Connect) gaan missen.

De nieuwe(re) versterker is een Onkyo TX-NR5010. Momenteel even terug bij Onkyo. Helaas ben ik misleid door Onkyo; Spotify Connect werkt niet. Maar voor de rest een prima versterker, gekocht van een liefhebber!

Dan nu de reden voor de Onkyo is de andere kleine upgrade:

JL Audio 13W7AE Subwoofers van Knubbe!!!

Deze spelen nu al in de set en zijn al redelijk ingesteld. Het kan nog beter, maar daarvoor heb ik nog wel even tijd. Daarnaast gaan we over 2,5 maand verhuizen naar het huis waar deze keffertjes hun werk het beste kunnen doen. Ik heb al bijna 3 uur vol verbazing zitten luisteren, wat een MEGA UPGRADE. Basloopjes die ik nog nooit gehoord heb, een super dynamiek en een heel stoer laag!!!

Vrouwlief kan zich aardig vinden in de upgrade maar heeft wat kritiekpunten. Maar die gaan we aanpakken.

Over 2 weken heb ik hopelijk meer duidelijkheid over het akoestisch plafond; het wordt nagenoeg zeker een akoestisch spanplafond. Ik probeer nog even een andere oplossing te bekijken, maar vermoed dat het qua kosten weinig scheelt.
Wees lief voor jezelf

Xander32

#95
Mooie upgrade Jan en je pakt het goed aan: èn JL èn direct twee stuks.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maro

Mooi Jan, die JL's zijn gewoon top subs die het ook (zeker) met muziek fantastisch doen.  :thumbs-up:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

knubbe

Mooi dat ze bevallen!  :pompom: :headbanging:

En nu al meer gespeeld dat bij hun vorige baasje ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Ah ze zijn op het forum gebleven.
1 ding wat je zegt Jan wat me opvalt aan je ervaring met je nieuwe subs:
Ik hoor bassloopjes die ik nog nooit eerder gehoord heb.

Dat is ook mijn ervaring van dag 1 dat ik ze tig jaar geleden voor het eerst hoorde.
En de reden dat al mijn vrienden nu ook jl hebben staan,diy uiteraard.

Ik wens je jarenlang luisterplezier en nog veel.momenten dat je verrast zal worden door deze subs.
Beste aankoop die je kon doen qua subs  :music:

Sailor Jan

De vorige sub was ook niet verkeerd, maar geen vergelijk met 2 van deze.

Vandaag heb ik opnieuw ingemeten omdat ik de eerste keer niet secuur gemeten heb en dat is alweer stukken beter. Er zit nu een vloeiendere overgang tussen speakers en subwoofers. Er moet nog wel verbetering in zitten. Maar daar kijk ik later even naar.

Één van de volumeknoppen van de Crown K2 kraakt. An sich niet een groot probleem aangezien ik ze maar weinig hoef te gebruiken. Hoewel het een super versterker is, wil ik toch tzt nog even kijken of er een klasse-D vervanger vanwege het energie verbruik en warmte afgifte. Maar dat heeft nog geen haast.
Wees lief voor jezelf