Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ik weet het is een vak apart,darom huren mensen er vaak iemand voor in.
Maar dat kost zo duur dat het zelf leren best aantrekkelijk is,plus je kan het nog eens als he verhuis ofzo.

Als je nou de DSP weer aanzet,dar ga je de grootste dippen stapje voor stapje terug zetten.
Geen verschillende freq tegelijk bijregelen,dan hoor je niet meer van welke het nou beter of slechter word.

Ergens heb je teveel gedempt denk ik,is op het oor best terug te regelen.
Als je maar 1 regeling per keer doet,en daarna gewoon lekker een paar dagen luisteren.

Laat het even goed op je inwerken ,na een paar dagen hoor je elke keer weer iets.
Tot je ze bijna of helemaal naar wens hebt staan.

Je hebt ook geen housecurve he,die mis je,je hebt idd te vlak geregeld nu ik er eens goed overnadenk.
We laten REW in jouw geval te vlak afregelen........

nielvm

Ik had wel een housecurve, maar dan wordt alles boven 30-35hz NOG sterker naar beneden getrokken, juist op de plek waar de room gain zich bevindt...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 12:15:08
Ik had wel een housecurve, maar dan wordt alles boven 30-35hz NOG sterker naar beneden getrokken, juist op de plek waar de room gain zich bevindt...
Je bedoeldt dat REW dan terug regeld?
Want je hebt de meting met het midisnoertje erin gezet toch?

Hoe klonk het met die curve dan?

nielvm

Nee, metingen plaats ik manueel in de behringer...

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Dat is een voordeel,dan weet je ook zo bij te stellen waar je wat mist.
Bekijk nog eens goed wat je veel gedempt heb,dan kan je zo aan de gang.

Heb je een meting hoe het zonder DSP speelt,even kijken waar je veel gedempt hebt....

Timvg

De oplossing is heel simpel hoor.. De DSP inschakelen, maar het volume van de subs gewoon wat omhoog  ;)

Timvg

Je moet rekenen, in de studio worden films gemixed aan het zogenaamde reference volume. Dat is gemiddeld 85db per speaker met pieken van 105db. Alle speakers bij mekaar kunnen dat pieken zijn van +120dB.

Thuis luisteren we natuurlijk (meestal :p) niet zo hard, dus zal ook de impact minder zijn. De vlakke curve is wel degelijk de correcte curve. Zo is het bedoeld in de studio. De oplossing is dus gewoon de subs in het algemeen wat harder zetten. Zeker niet de DSP uitschakelen.


morca

Quote from: Timvg on January 13, 2013, 13:57:49
Je moet rekenen, in de studio worden films gemixed aan het zogenaamde reference volume. Dat is gemiddeld 85db per speaker met pieken van 105db. Alle speakers bij mekaar kunnen dat pieken zijn van +120dB.

Thuis luisteren we natuurlijk (meestal :p) niet zo hard, dus zal ook de impact minder zijn. De vlakke curve is wel degelijk de correcte curve. Zo is het bedoeld in de studio. De oplossing is dus gewoon de subs in het algemeen wat harder zetten. Zeker niet de DSP uitschakelen.
Nou ben ik even benieuwd,de housecurve word vaak als goed beschouwd op veel fora.
Nou ben ik voor muziek wel eens met die vlakke meting,maar voor film niet.
Dan zou hij toch echt ergens iets hoger zetten en een soort housecurve maken.

Wat hij mist,mis ik ook als ik op de muzieksetting film ga kijken,
En mijn muzieksetting is net als Niel zijn vlakke meting voor film.....
Daar gaat het fout imo.

Vlak is voor muziek mooi,HT toepassing moet ie bij gaan regelen imo.


Timvg

Hangt er ook heel erg vanaf hoe het met de curve in de rest van de speakers zit. Bij mij zijn ze nu vlakker dan op de vorige luisterplek, en de subs staan nu eigenlijk vlak tegenover de fronts, waar ik vroeger ook met housecurve speelde.

Heb dezelfde settings nu voor muziek en film, en het klinkt prima zo. Het laag is ook maar relatief tegenover de rest van het spectrum. Eigenlijk om vlak te spelen met een goed resultaat moeten alle speakers tot 20khz zo vlak mogelijk zijn. Anders kan je ofwel werken met een house curve, of gewoon zelfs de subs in het algemeen wat luider zetten.

kuiperik

Ik vraag me af hoeveel je hebt bij moeten regelen middels dsp. Heb je van beide situaties metingen gemaakt en geplaatst, volgens mij heb ik ze alleen gezien van degene met dsp? En die zien er trouwens ook wel indrukwekkend uit.

Als je niet veel bij hoeft te regelen zou je eens kunnen starten met beperkte dsp door het licht weghalen van de ergste pieken en dan luisteren wat het verschil is. Mocht het zo zijn dat je erg grote pieken hebt, dan heeft het misschien wel nut om eerst de subs dusdanig geplaatst te krijgen, dat je al bijna geen dsp meer nodig hebt.

Als ik kijk naar mijn eigen metingen, dan zie je dat je in het sub bereik alles binnen de paar db's wilt houden, terwijl het daarna weer veel meer gaat "golven" als je in het bereik van de overige speakers komt. Misschien is het dan ook wel voldoende om de pieken, waarop je ook de nagalm ziet, een beetje middels dsp te dempen en de rest te laten zoals het is.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

chaka

Omdat ik nooit de beste schijver geweest een paar korte indrukken

Ontvangst.
Natuurlijk weeral de laatste om aan te komen, Braaf handjes geschud (geen kussen ik dacht nochtans dat dit in de walen gewoonte was)

Eerste indruk HT
Wat een klein kamerke op foto's leek het me groter. De subs dat moet gewoon een overkill zijn in deze ruimte.

Eerste luisterindruk
Hoofdzakelijk stukskes uit Dark Knight. En hierbij viel al direct op dat de subs niet overheerste maar wel braaf zijn ding deed.
Hierna is er geexperimenteerd om ze iets agressiever te laten klinken. Dsp op dan weer af, ontkoppeld van de vloer dmv van isomo. Uiteindelijk tot conclusie gekomen dat Jan en Gilles toch meer van het agressieve laag houden.

pause

2de sessie
Na de subs toch ook een beetje meer gaan focussen op beeld en ander geluid.
Beeld zwart en details was voor mij niets op aan te merken. Het geluid van de projector heeft nergens gestoord. Ondanks dat deze toch vrij dichtbij stond.
Speakers voor zo een kleintjes hebben ze me wel verrast in possitieve zin.

Goodbye Jan en Gilles.

Eten
Spaghetti (moest niet onderdoen voor die van mijn mama)

Snooker
Verloren met uit het hoofd 142 tegen 8

3de indruk
Uitleg gekregen hoe alles in het werk gaaten de subs op een andere plaats gezet (Niet in de hoek welke Jan zo graag wou  ) en daarna terug naar de orginele plaats.
Daarna nog klein beetje getest en bij de afsluitende film (dredd) toch tot conclusie gekomen dat hij bij sommige scenes toch iets te aanwezig was.

Conclusie
Ik heb thuis nog werk en kosten te doen want er kan meer winst gemaakt worden door alles goed af te stellen dan verwacht. Mijn ht ruimte klinkt dan ook niet zo strak. Ook surround ga ik moeten investeren in een HD geluids(voor)versterker
Tijdens de film viel het niet op dat de ruimte kleiner was dan verwacht.


@Niel Bedankt voor de uitleg en demonstati
under construction

Timvg

Quote from: morca on January 13, 2013, 14:05:41
Nou ben ik even benieuwd,de housecurve word vaak als goed beschouwd op veel fora.
Nou ben ik voor muziek wel eens met die vlakke meting,maar voor film niet.
Dan zou hij toch echt ergens iets hoger zetten en een soort housecurve maken.

Wat hij mist,mis ik ook als ik op de muzieksetting film ga kijken,
En mijn muzieksetting is net als Niel zijn vlakke meting voor film.....
Daar gaat het fout imo.

Vlak is voor muziek mooi,HT toepassing moet ie bij gaan regelen imo.

Smaak valt niet te betwisten. Maar bij Niel zou ik ipv een housecurve eerder aanraden gewoon het algemeen volume van de subs te verhogen. Een housecurve neemt meestal toe naarmate de frequentie zakt, maar hij mist wat punch, en punch is iets wat zich afspeelt in de hogere bassen.

Bij mij zijn de mains nu vlak met max +/- 3dB afwijking. Dus wanneer we 85db als referentie beschouwen wilt dat zeggen dat er geen plek onder de 82db komt en geen plek boven de 88db in een sweep. Ik heb de subs afgeregeld zodat ze gelijk komen met de sterkst weergegeven frequentie van de mains, 88db dus. Technisch gezien kan je dus stellen dat de subs bij mij 3db sterker staan. Maar wel zonder housecurve. Misschien moet Niel dit ook eens proberen?

nielvm

Vandaag nog wat gemeten en geluisterd:

Subwoofers veschoven naar alle mogelijke posities, tegenover elkaar blijft het beste. In een hoek zoals gesuggereerd werd tijdens de m&g resulteert in een boost van 15db rond 40-50hz.

Momenteel heb ik maar 1 subwoofer spelen, die heb ik met de dsp iets rechtgetrokken en luider gezet. Resultaat is voorlopig positief.

Ik ga even wachten met de tweede tot ik de nodige verloopstukjes heb om ze apart in te stellen in de dsp.

Morgen plaats ik grafiekjes  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 19:54:20
Vandaag nog wat gemeten en geluisterd:

Subwoofers veschoven naar alle mogelijke posities, tegenover elkaar blijft het beste. In een hoek zoals gesuggereerd werd tijdens de m&g resulteert in een boost van 15db rond 40-50hz.

Momenteel heb ik maar 1 subwoofer spelen, die heb ik met de dsp iets rechtgetrokken en luider gezet. Resultaat is voorlopig positief.

Ik ga even wachten met de tweede tot ik de nodige verloopstukjes heb om ze apart in te stellen in de dsp.

Morgen plaats ik grafiekjes  :)
Je bent er gelijk aardig druk mee. Dus 1 sub met de juiste DSP bevalt momenteel beter als 2 subs? Ben benieuwd naar je ervaringen als beide subs met de juiste DSP meespelen. Blijft toch lastig, subs goed instellen ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Ja, mits deze luider ingesteld staat. Is wel logisch dat de 2 samen instellen onmogelijk is. De linker subwoofer heeft andere room modes als de rechter...

Is een beetje zoals timvg zegt, vlak instellen en dan luider zetten, niet gebruik maken van een housecurve, want dan wordt er te veel gefilterd.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 22:07:35
Ja, mits deze luider ingesteld staat. Is wel logisch dat de 2 samen instellen onmogelijk is. De linker subwoofer heeft andere room modes als de rechter...

Is een beetje zoals timvg zegt, vlak instellen en dan luider zetten, niet gebruik maken van een housecurve, want dan wordt er te veel gefilterd.


Stapel dan beide kisten boven elkaar op de plaats waar de ene staat ... opgelost ;-)
Waarom moeilijk doen als het effectief goed zou klinken met 1 sub op 1 plaats + DSP.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Zal ik morgen eens uitproberen ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 22:15:23
Zal ik morgen eens uitproberen ;)

Of eventueel naast elkaar. Aangezien de 12" drivers dan toch dicht bij elkaar zitten is dat beter.
Als je de kisten in de hoogte gaat zetten gaat de hoogste 12" nogal ver van de onderste zitten.

Het *is* mooier natuurlijk aan elke kant 1 , maar als je het (goed - beter)  klinkt ... why bother...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 22:07:35
niet gebruik maken van een housecurve, want dan wordt er te veel gefilterd.
Ik filter dan minder omdat je minder dempt , om hem vlak te maken filter je meer.
Maar wat werkt voor jouw gaat het even om,dus als wat harder ook naar wens is.

Martijnst1990

Beide subs op elkaar, dat word een beste stapel :D Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen :) En dat vraagt wel om een foto natuurlijk :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on January 13, 2013, 23:06:26
Beide subs op elkaar, dat word een beste stapel :D Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen :) En dat vraagt wel om een foto natuurlijk :D
Ik ben ook benieuwd,misschien als ze 1 roommode aanspreken dat het beter klinkt.

Als het dan nog niet zo is,zou ik een iets van dat gedempte weghalen,want Tim zweert wel bij een vlakke meting.
Maar de praktijk hier en op veel fora zeggen housecurve.
Zie mijn meting,die is ook niet vlak,en dat is niet voorniks.

Je zegt het eigenlijk zelf al,je denkt teveel te dempen,dan stel ik voor om het anders te doen,omdat ik het ook zo ervaar.
En dan zeg je dat ik het mis heb,

Nou kan ik het mis hebben,maar een beetje meer punch wat je mist zou fijn zijn.
Denk dat dat best met bepaalde freq minder te dempen te doen is.
Ik heb hier ervaren wat jij beschrijft te missen.

Het blijft jammer dat je zover woont,want ik wil wel eens spelen ,met je set en DSP  :)

nielvm

Ik heb nu de curve ongeveer recht getrokken. Dit houdt in dat er minder gedempt wordt als bij een housecurve. Bij de housecurve gaat er boven 30hz nog meer af...

Als ik ze stapel, zet ik ze wel allebei op hun lange kant tegen de grond hoor ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 14, 2013, 06:14:32
Als ik ze stapel, zet ik ze wel allebei op hun lange kant tegen de grond hoor ;)

Dan ze je ze beter gewoon naast elkaar. Als je dus de sub "plat" legt en daarboven de andere heb je meer oppervlakte waar je 4x12" in zitten in de lengte van de ruimte.
Als je ze gewoon "naast elkaar" zet heb je de 4x12" (relatief in de lengte van kamer) dichter bij elkaar staan en is de kans overal mischien kleiner dat 1 bepaalde 12" mischien op een slechte plek gaat staan. Alhoewel de afstanden klein staan weet je ook dat een driver 40cm verplaatsen al direct impact kan hebben...

Da's puur mijn idee, mischien leuk om eens 2 metingen te doen, zonde DSP etc. Gewoon de 2 kisten "vertikaal" naast elkaar en de andere 2 kisten gekanteld op elkaar.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on January 14, 2013, 07:29:21
Dan ze je ze beter gewoon naast elkaar. Als je dus de sub "plat" legt en daarboven de andere heb je meer oppervlakte waar je 4x12" in zitten in de lengte van de ruimte.
Als je ze gewoon "naast elkaar" zet heb je de 4x12" (relatief in de lengte van kamer) dichter bij elkaar staan en is de kans overal mischien kleiner dat 1 bepaalde 12" mischien op een slechte plek gaat staan. Alhoewel de afstanden klein staan weet je ook dat een driver 40cm verplaatsen al direct impact kan hebben...

Da's puur mijn idee, mischien leuk om eens 2 metingen te doen, zonde DSP etc. Gewoon de 2 kisten "vertikaal" naast elkaar en de andere 2 kisten gekanteld op elkaar.
Idd plat leggen en opelkaar,niet de hoogte in als het kan.
Succes Niel :thumbs-up: