Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 12, 2013, 09:53:16
Jij hebt toevallig geen rca splittertje liggen dat we even kunnen gebruiken? Als ik erover nadenk, moet daar nog wat winst te boeken zijn...

Als je nog kan, kijk dan nog even naar the dark knight rises, wanneer the bat opstijgt. Dat vind ik in mijn ruimte de beste demo scene.

Hmm, een echte RCA-splitter precies niet, een hoop koppelstukken allerhanden maar gene splitter...
Is het de scene waar de politie Batman "klemrijd" in die straat (in het donker) en hij daarna met de Bat vertrekt ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Bedoel je met impact eerder een slag op de borst? Dat is grotendeels het gebied tussen de 80 en de 160hz. Daar zijn voor een stuk ook de mains verantwoordelijk, bij wijze van test kan je altijd een keer het crossover omhoog gooien naar 150hz en kijken wat het resultaat is.


nielvm

Quote from: jvanhambelgium on January 12, 2013, 10:20:12
Hmm, een echte RCA-splitter precies niet, een hoop koppelstukken allerhanden maar gene splitter...
Is het de scene waar de politie Batman "klemrijd" in die straat (in het donker) en hij daarna met de Bat vertrekt ?

Jep, dat stuk :)

Quote from: Timvg on January 12, 2013, 10:26:13
Bedoel je met impact eerder een slag op de borst? Dat is grotendeels het gebied tussen de 80 en de 160hz. Daar zijn voor een stuk ook de mains verantwoordelijk, bij wijze van test kan je altijd een keer het crossover omhoog gooien naar 150hz en kijken wat het resultaat is.

Ja, dat bedoel ik. Bij mijn vorige subwoofer was deze impact steeds groter, ligt dus volgens mij ook aan de subwoofer. De vraag is natuurlijk, wat is de referentie? Wat is het echte geluid/gevoel dat je zou moeten krijgen bij deze scènes?


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Bij mij is dat ook enkel op hoge volumes dat je het echt in je borst kan voelen, misschien moet je eens experimenteren met nearfield plaatsing van 1 sub. Nearfield subs geven wel wat meer van dat soort druk op lagere volumes.

nielvm

Ik ben niet zeker dat ik die druk wil hoor, is maar een constatatie dat ik het nu wat minder heb... Zal hoogstwaarschijnlijk ook wel liggen aan mijn fronts. De focal 714's hebben nu niet echt grote woofers...

Ik ben benieuwd wat de m&g leden van straks ervan vinden.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik heb het ook niet erg vaak, mijn set is ook vlak afgesteld, en mijn mains en center hebben een 12" bas/middriver met hoog rendement.. De scene die je vernoemt uit de TDKR heeft dat wel, omdat daar erg veel midbas inzit.

Ik ben ervan overtuigd dat jouw systeem correct staat afgesteld, en ik denk ook dat je er op die manier het meeste plezier zal aan beleven. Dat car audio gevoel is leuk voor even, maar het gaat al snel ergeren imo.

Timvg

En anders kan je altijd het gebied tussen de 160 en 80hz met een paar db accentueren, beetje spelen met de curve kan geen kwaad.

nielvm

Ik laat het voorlopig even zo.

Wat je beschrijft, vind ik erg herkenbaar. Mijn vorige diy subwoofer is bij een vriend beland, die moest kiezen tussen mijn diy monolith+ of een svs (type ken ik niet). Op het eerste zicht scoorde de svs beter, maar na enkele demos heeft hij toch gekozen voor de monolith. De svs gaf heel veel buikgevoel weer, maar op vlak van geluid was ie gewoon slechter. Elk basgeluid leek hij weer te geven in een soort van slam die je kon voelen, zonder echte variatie. Alles was puur buikgevoel.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

#708
Quote from: nielvm on January 12, 2013, 12:09:20
Ik laat het voorlopig even zo.

Wat je beschrijft, vind ik erg herkenbaar. Mijn vorige diy subwoofer is bij een vriend beland, die moest kiezen tussen mijn diy monolith+ of een svs (type ken ik niet). Op het eerste zicht scoorde de svs beter, maar na enkele demos heeft hij toch gekozen voor de monolith. De svs gaf heel veel buikgevoel weer, maar op vlak van geluid was ie gewoon slechter. Elk basgeluid leek hij weer te geven in een soort van slam die je kon voelen, zonder echte variatie. Alles was puur buikgevoel.
Bij een DIY goed ontworpen kan er ook echt muziek uit komen hoor Niel.
Ik denk dat ik wel weet wat je mist,maar een goeie sub zet dat niet rommelig  neer.
Zeker niet dat caraudio sound dat klinkt heel anders,maar mijn gepoorte sub is ook een apart geval...

Je gaat beide input,s aansturen  ;)

Mannen veel plezier  :thumbs-up:

cine(d)rama

#709
Lees ik daar monolith plus  ;D .

Snel de juiste amp vinden en bouwen maar  ;)

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Timvg

Ben benieuwd naar het verslag van je demo!


nielvm

Mijn verslagje:

Op vele vlakken is onze hobby een solo aangelegenheid. Een film kijken gebeurt wel eens met partner en vrienden, maar het opzoeken, opstellen en inregelen (waar veel tijd inkruipt) gebeurt helemaal alleen. Door de jaren heen creëer je een set waarvan je (hopelijk) naar eigen zeggen tevreden van kan zijn. Deze set heb je samengesteld uit eigen ervaring en vergaarde informatie van verscheidene fora. Het is dan niet opmerkelijk dat een bezoek van mede-kenners bijzonder interessant kan zijn.

Mijn 2 subwoofers stonden met een behringer dsp afgeregeld zodat het frequentieverloop min of meer vlak was. Om de curve vlak te krijgen, moest ik tussen 30-40 hz redelijk wat dempen om de grafiek recht te krijgen, deze frequenties worden door de ruimte behoorlijk geboost.

Het was meteen duidelijk van jvanhambelgium en buddha de inregeling van de subwoofers te braaf vonden. Op hun vraag ging de dsp dan ook uit (bypass mode). Dit zorgde onmiddellijk voor de impact die ze (en ook ik) van de subwoofer verwachtten. Geweerschoten waren plots voelbaar, de drukopbouw tijdens tron legacy was in de zetel te merken, muziekfragmenten waren leuker,... De subwoofers waren beter aanwezig, maar bleven toch strak en geïntegreerd. Bij sommige scènes met veel drukopbouw zijn ze volgens mij toch nog wat vermoeiend. Door de room mode op 30-40hz, klinkt dit soms als 1 lange, vervelende brommende toon.

Conclusie: de subwoofers klonken beter zonder DSP als met (ingeregeld op vlakke curve). Hier en daar is er met de DSP nog wat verbetering mogelijk, maar ik ga deze veel voorzichtiger moeten gebruiken.

De rest van de namiddag en avond ging de DSP dus onherroepelijk uit. De jongens waren tevreden dat de bassen goed hoorbaar en voelbaar waren, maar we raakten het niet eens over het volume. Jvanhambelgium en buddha hadden het graag lekker luid, voor mij mocht het wat stiller. Toegegeven, het gevoel in de zetel was leuk, maar naar mijn mening overdreven, het mocht van mij subtieler. Tijdens de scene van tron legacy werden er geluidswaarden van 110db gemeten, puur door het volume van de subwoofers. Je had niet echt last van het hoge geluidsvolume, maar het gevoel in de zetel was overweldigend. Voor mij iets TE.

Jvanhambelgium en Buddha zijn rond 18u00 huiswaarts gekeerd. Chaka bleef nog even achter. Na wat te hebben gegeten, heb ik hem kort laten zien hoe je geluidsmetingen kan maken met REW. Daarna was "dredd" aan de beurt.

Ook hier kwamen we tot dezelfde vaststellingen. Zonder dsp klonk het helemaal niet slecht, maar sommige frequenties zinderen te lang na. Voornamelijk bij drukopbouwende scènes voor de actiescène wordt het echt storend. Ik ga de komende dagen terug aan de slag met de DSP.


Ik zou iedereen graag willen bedanken, het was zeer aangenaam en bijzonder leerrijk. Graag tot de volgende keer!
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 09:54:52
Ik zou iedereen graag willen bedanken, het was zeer aangenaam en bijzonder leerrijk. Graag tot de volgende keer!

Ik zal hier even een cross-post doen van m'n verslagje op het Vlaamsche forum.

----
Zaterdag 12/01 waren we te gast bij Niel om eens te komen kijken naar z'n ruimte en ook natuurlijk om de zelfbouw-subs eens te bekijken/beluisteren en te voelen ;-)

Ondergetekende was aanwezig (jvanhambelgium - Jan) alsook Buddha (Gilles) en Chaka (Andy)
Niel woont in het erg rustig gelegen Waals Brabant, op een kleine 50 minuutjes van Antwerpen.

Wat wat te keuvelen en ons te goed te doen aan een lekker kop koffie trokken we naar boven naar de ruimte.
Qua afmetingen niet te groot en niet te klein eigenlijk, voldoende groot om met 3 mensen comfortabel in een goed geluidsbeeld in een goede sofa daar neer te zitten.

Uiteraard springen de 2 zelfbouw-subs in het oog, aangezien ze een stuk groter zijn als de front-speakers in de opstelling.
Qua afwerking niets mis mee, zeker aangezien ze toch worden opgesteld in een verduisterde ruimte.

Bon, dan maar over op enkele demo's. Vlak voor m'n afreis heb ik op m'n eigen SVS PB13 nog enkel scene's bekeken kwestie om nog wat vergelijkingsmateriaal te hebben.
Wat me opviel dat, voor sommige scenes, de "impact" niet zo erg groot was dan wat ik *gewoon* ben. (wil daarom niet zeggen "beter" , allemaal smaak)
We hebben toen dezelfde scene's herbekeken met de DSP (Behringer) uitgeschakeld en dat was al een stuk beter eigenlijk (weeral : mijn smaak)

Bij verschillende scene's voel je nu echt wel "droge klappen" van bijvoorbeeld geweerschoten,kanon-schoten oid.
Echt wel wat het moet zijn.
Dezelfde scene weer *met* DSP actief was precies wat overdreven "teruggeschroefd" naar mijn zin.
Forummember Buddha deelde in ieder geval deze mening ook wel.

Sommige demo-stukken bevatten zoveel LFE dat het eerder een langgerekt daverende ervaring werd wat nu *zonder* DSP dan weeral wat teveel in de verf werd gezet.

Mischien een kwestie van de DSP iets minder hard te laten knippen op een aantal frequenties ?

Enkele muziek demo's gaven dan weer aan de subs echt wel erg strak mee kunnen spelen....zeker de pluim voor met een gesloten box natuurlijk!


Overall conclusion : highly recommended hoor.

4 x 12" met een 2500W versterker kan aardig uit de hoek komen !
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Wat de volumes betreft ... mischien is jouw gehoor ook nog een stukje gevoeliger als dat van ons hé, vandaar dat je op sommige moment alles wat te luid ervaardde ?
Jouw plek helemaal in de hoek was sowieso niet goed (heb ik ook effe gezeten) en alles dreunt,boomt en zinderde daar echt rond, wat geen verrassing mag zijn.

De middenste plek op de sofa was echt wel goed en links & recht van mij precies ook nog wel.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Ik ervaarde die 110db niet als te luid, ik ervaarde die eerder als TE veel subeffecten. In een demo kan dit eens leuk zijn, maar in volledige films gaat dit snel vervelen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Niel ik weet wel ong wat jullie bedoelen denk ik,beneden is ook een roomode erg aanwezig.
Met dsp klinkt net te tam.
Maar als ik dan een paar gebieden weer iets omhoog haal klinkt het in eerste instantie beter.
Maar de volgende dag ervaar ik het ook gauw weer als rommelig.

Het zou kunnen dat je te vlak afgeregeld hebt,maar ik vind je plaatsting ook niet super,zo met die Unit,s tegenover elkaar.

Maar mannen jullie hebben je wel vermaakt zo te lezen en horen  :thumbs-up:

Martijnst1990

Klinkt inderdaad als een leuk dagje. Bij het zien van de metingen kan ik mij moeilijk voorstellen dat je nog niet helemaal tevreden ben. Zo zie je maar dat een perfect plaatje ook lang niet alles zegt.

Dat rommelige van hele lange LFE scenes herken ik ook wel, denk dat dat zonder echt akoestische maatregelen moeilijk is om helemaal weg te krijgen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Het lijkt wel dat je de punch helemaal weghaalt om je grafiek recht te krijgen. Veel van de subwoofereffecten zijn het gevolg van een directe impact, denk maar aan geweerschoten, ontploffingen, botsingen,... Als ik de grafiek recht trek en dus veel frequenties naar beneden haal, dan gaat heel veel van deze impact verloren. De room gain zorgt er dan wel voor dat de toon even luid klinkt, maar het effect is volledig weg. Volgens mij heb je bij zulke tonen de directe impact van de subwoofer nodig, zonder rekening te houden met de room gain.

Als de tonen dan wat langer aanhouden, wordt die room gain wel belangrijk. Bij spanningsopbouw houden de tonen langer aan en kan het vermoeiend en rommelig klinken. Mijn voorgaande bemerkingen kloppen hiermee. Ik zei dat er weinig impact te voelen was, maar dat de langere lfe effecten prima klonken. Zonder dsp is het precies omgekeerd: impact is prima, maar langere effecten zijn rommeliger en vermoeiend.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 11:33:37
Het lijkt wel dat je de punch helemaal weghaalt om je grafiek recht te krijgen. Veel van de subwoofereffecten zijn het gevolg van een directe impact, denk maar aan geweerschoten, ontploffingen, botsingen,... Als ik de grafiek recht trek en dus veel frequenties naar beneden haal, dan gaat heel veel van deze impact verloren. De room gain zorgt er dan wel voor dat de toon even luid klinkt, maar het effect is volledig weg. Volgens mij heb je bij zulke tonen de directe impact van de subwoofer nodig, zonder rekening te houden met de room gain.

Als de tonen dan wat langer aanhouden, wordt die room gain wel belangrijk. Bij spanningsopbouw houden de tonen langer aan en kan het vermoeiend en rommelig klinken. Mijn voorgaande bemerkingen kloppen hiermee. Ik zei dat er weinig impact te voelen was, maar dat de langere lfe effecten prima klonken. Zonder dsp is het precies omgekeerd: impact is prima, maar langere effecten zijn rommeliger en vermoeiend.
Dan word het toch een keuze maken denk ik. Of veel in akoestiek gaan investeren, want daarmee zou dat toch op te lossen moeten zijn.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Denk kijken waar je veel gedempt hebt Niel,en daar eens langzaam met de hand die demping terugregelen.
Dus dsp aan een bijregelen op oor,
Totdat je balans hebt in,ik copy jouw even:

Als de tonen dan wat langer aanhouden, wordt die room gain wel belangrijk. Bij spanningsopbouw houden de tonen langer aan en kan het vermoeiend en rommelig klinken. Mijn voorgaande bemerkingen kloppen hiermee. Ik zei dat er weinig impact te voelen was, maar dat de langere lfe effecten prima klonken. Zonder dsp is het precies omgekeerd: impact is prima, maar langere effecten zijn rommeliger en vermoeiend.

nielvm

Komende tijd nog eens spelen met plaatsing, dsp en volume  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on January 13, 2013, 11:44:09
Komende tijd nog eens spelen met plaatsing, dsp en volume  ;)
Zo blijf je bezig hé, het is toch een hobby ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ik ben er beneden ook nog niet uit hoor,daar zit ik ook nog wel eens bij te regelen wat Niel ook mist.

Dat van dat schieten is niet goed idd,pas BoB gekeken,nou in deel 4 zijn ze met die 78of 88 mm aan het schieten...... :blink:
Wat een klappen,niet echt laag dan ,meer in het roomgain gebied,dus dat heb ik wel snor.

Maar toch mis ik iets.

Een hypex,want de JL ligt al klaar voor een gepoorte sub  :)

Ik ben er wel uit,zodra ik buget heb ga ik me oude 12W3 in een gepoort kistje bouwen.

nielvm

Het is best wel frustrerend. We hebben gisteren allemaal ervaren dat de subwoofers enorm veel kunnen, dat er zeer veel potentieel in zit, maar om ze perfect ingesteld te krijgen blijft enorm moeilijk.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X