Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


nielvm

Bij mijn houtzagerij kan ik niet in verstek laten zagen. Had ik het anders wel zo gedaan? Ik weet het niet.

In dit project hebben we aan iedere kant een gleuf gefreesd, een plankje erin gestoken, en zo tegen elkaar gelijmd. Dit is ook zo gedaan voor de interne bracing. Na het lijmen hebben ze een poosje in zeer zware bankschroeven gezeten. Het gevolg is dat ze zeer strak in elkaar steken en enorm sterk zijn.

Bij de methode die aangehaald wordt om in verstek te werken, kan je deze gleufjes niet maken in de schuine rand (lijkt mij) en kan je bijgevolg enkel schroeven en lijmen. Deze methode is mijn inziens negatief voor de uiteindelijke stevigheid van de kist. Zoals eerder aangehaald produceert mijn subwoofer tonen tot 6-7hz aan een behoorlijk volume. De stevigheid van de kist lijkt mij dan van primair belang, aangezien het een gesloten model is. Bij een open model kan de opgebouwde druk nog ontsnappen door de baspijp.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat mijn werkmethode de stevigste kist als resultaat geeft. Met de prestaties van deze subwoofer, lijkt mij dit geen overbodige luxe. Misschien dat de afwerking wat beter had gekund/gemakkelijker was geweest met in verstek te werken.

Vandaag begin ik aan de afwerking van de tweede subwoofer. Hopelijk wordt het resultaat, met de ervaring van de vorige, nog beter.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Raymond187

Misschien over heen gelezen, maar wat voor bedrading gebruik je voor in de kist van aansluitpunt naar driver?

Martijnst1990

Quote from: Raymond187 on January  3, 2013, 12:17:52
Misschien over heen gelezen, maar wat voor bedrading gebruik je voor in de kist van aansluitpunt naar driver?
Speaker kabel ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

#654
Gewone 2,5mm koper kabel.

Nog even toevoeging aan mijn vorige post:

@ squeek: je hebt wel een punt dat 99% van alle diy subwoofers minder mooi zijn qua afwerking tegenover een kant-en klaar model. Mijn subwoofers zijn hier zeker geen uitzondering op. Als je bijvoorbeeld een gefineerd model wilt, zal je als zelfbouwer toch al enorm handig moeten zijn om tot een evenwaardig resultaat te komen. Hetzelfde geldt voor pianolak afwerking. Ergens moet je volgens mij een klein beetje inboeten qua afwerking, maar je krijgt er wel een heleboel voor terug qua prestaties. Jij bent een vakman en jij zou het niet waard vinden, of zelf de perfecte afwerking maken. Anderen, zoals ik, zijn meer dan tevreden met de prestaties van de zelfbouwsubwoofers. De afwerking komt dan op de tweede plaats.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Klein probleempje ontdekt. Bij de labscene van pulse geeft 1 driver een kleine "wapperende" bijklank.

Het geluid lijkt uit de rand van de driver te komen. Het is mij echter bij geen enkele andere scene (op veel hogere volumes) al opgevallen. Ik hou het in het oog...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Hoe bedoel je?

Heb de unit er al uitgehaald, tochtstrip geplaatst en opnieuw geprobeerd. Zelfde resultaat...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Als het een tik geluid is kan het wel eens een kabel zijn. Maakt driver het geluid ook in free-air?

morca

#659
Vanachter,maar dat heb je al gecheckt.......
Ik ben wel blij dat je geen roggelt geluid beschrijft,want dan is ie vaak over en uit.
Wat wel vreemd zou zijn,net nieuw.

wacht eens even...............ik verneem pas van Tim dat dezelfde motor ook in de SDX 15 zit.
En die maakt ook geluiden boven de 22 mm Xmax,dat heb ik al vaker gelezen.
Wat voor geluiden weet ik niet percies,.......ik mag van jeroen nooit even testen  :clapping:   :headbanging:
Wel vreemd dat 1 unit het maar doet dan.

Tim is me weer te snel af ;D


Idd blijft ie het doen,even free air proberen wat je hoort.....


morca

thanks Tim,ik wist niet helemaal wat me voor te stellen.

Maareuh ik zat eens op de sub nog als downfire,toen heb ik hem een tik horen maken geloof ik.
Ik dacht toen dat het vervorming of de DS4 was die de brui eraan gaf.
Maar Jeroen had hem heel rap weer zacht,nou ik dit hoor,vermoed ik dat ie toen 1 zo,n harde tik gaf bij een burst laagoutput.


Zeer vreemd,hoe kan je dan 30 mm invullen op je spec,s ........... en de unit werd me altijd als de beste om de oren gegooid toen ik net lid was.
Nou zijn ze goed,maar 400 euro voor een woofer die begint te tikken bij 22 mm .......................
Never niet,maar Jeroen ze koste ook maar de helft,dus die hoeft geen spijt te hebben  :)


nielvm

De drivers hebben weinig excursie bij dit fragment. Inderdaad vreemd dat er maar 1 driver hier last van heeft. Lijkt mij niet aan de kist te kunnen liggen.


Ik maak mij voorlopig nog geen zorgen. Bij andere scènes met veel luidere bass, excursion,... heb ik geen last. Lijkt mij zeer specifiek aan dit fragment te liggen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Hier een thread met meer filmpjes:

http://data-bass.ipbhost.com/index.php?/topic/5-the-free-air-driver-excursion-video-thread/


En Niel, even luisteren met sine waves anders om te kijken of je het kan reproduceren? Als het echt een issue is of wordt laat je beter de driver onder garantie omruilen/herstellen denk ik. Kan bv een voice coil zijn die niet correct zit en een wrijving geeft vanaf een bepaald punt.

nielvm

Momenteel speel ik met "slechts" 1 subwoofer, de andere wordt geverfd. Ik zal eens zien hoe die presteert op die scene.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: morca on January  7, 2013, 19:07:04

Zeer vreemd,hoe kan je dan 30 mm invullen op je spec,s ........... en de unit werd me altijd als de beste om de oren gegooid toen ik net lid was.
Nou zijn ze goed,maar 400 euro voor een woofer die begint te tikken bij 22 mm .......................
Never niet,maar Jeroen ze koste ook maar de helft,dus die hoeft geen spijt te hebben  :)

400 is idd aan de hoge kant. Nu, 20-25mm is een erg mooie slag hoor, persoonlijk vind ik dat een mooie sweetspot voor drivers. Anders moet die versterker erg zwaar gaan worden om er alles uit te halen. Plus zo'n units zijn meestal te krijgen voor een leuke prijs, waardoor je er al snel een paar kan neerzetten voor dezelfde prijs als 1 super-lange slag driver, veelal met een beter resultaat.

morca

Idd het is zeker een mooie goeie driver,ik bedoelde het ook niet verkeerd,ik weet hoe ze klinken  ;)  :music:
Maar vind het wel vreemd,
van me nieuwe JL weet ik het niet zeker,maar de oude ging ver over de Xmax soms.
Nooit geen bijgeluiden,je wilt wel waar je voor betaald,vind 400 een boel geld voor een unit.

Bij de Shiva,s vind ik het weer niet echt een probleem als je het maar weet,de prijs is zeer goed.
Heb je er bijna 4 voor 400 euro  ;)

nielvm

2de subwoofer is afgewerkt en speelt weer mooi mee. Deze 2 drivers hebben geen last van de wappering bij pulse. Het ligt volgens mij dus echt aan die ene driver.


Ik ga hem morgen nog eens grondig bekijken, misschien dat ie ergens verkeerd gemonteerd is ofzo. Zoniet, vraag ik eens raad bij de leverancier.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Probleem opgelost. De driver zat een tikkeltje gekanteld. Het bijgeluid is volledig weg  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg


nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 10, 2013, 21:39:24
Probleem opgelost. De driver zat een tikkeltje gekanteld. Het bijgeluid is volledig weg  :)

Prima, kunnen we dit weekend behoorlijk knallen!  :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Zeker in huis halen voor je demo: Immortals, How To Train Your Dragon, X-Men first class.. ULF a volonté

Hoe ervaar je bij jou thuis het ultralaag (<20hz) materiaal trouwens?