Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

VlisChris

Zijn er uberhaupt films die zo onstellend laag doorgaan? Veel lager dan een 15Hz zal het wel niet worden over het algemeen ofzo?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Timvg

Er zijn veel films waarbij het laag doorloopt tot in de enkele hz.

Bv. een grafiekje van een scene uit war of the worlds, het gros van het laag speelt zich onder 20hz af.


jvanhambelgium

Quote from: Timvg on November 15, 2012, 23:47:50
Er zijn veel films waarbij het laag doorloopt tot in de enkele hz.

Bv. een grafiekje van een scene uit war of the worlds, het gros van het laag speelt zich onder 20hz af.


Klopt wel, WoW is ook zo 1'tje uit de categorie Pulse. Maar dan voornamelijk de "Emerging Pod" scene etc.
M'n SVS gaat dan ook nog es lekker uit z'n dak !
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Bedankt voor de felicitaties  :P

In hoeverre kan ik deze metingen vertrouwen? Mijn behringer meetmicrofoon geeft aan dat hij slechts tot 15hz nauwkeurig is. Langs de andere kant gaf hij bij mijn andere subwoofer onder 15hz niets weer, dus er zal toch iets meer zijn als voordien...


Vreemd (of ook weer niet), de metingen waren niet zo verschillend met 1 of 2 subwoofers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: jvanhambelgium on November 16, 2012, 07:16:01

Klopt wel, WoW is ook zo 1'tje uit de categorie Pulse. Maar dan voornamelijk de "Emerging Pod" scene etc.
M'n SVS gaat dan ook nog es lekker uit z'n dak !

Eigenlijk was het een andere scene die ik had gepost. The pod scene bevat ook veel energie tussen de 20 en 30hz. Deze was eentje dat zich voornamelijk afspeelde onder de 20hz, niet veel mensen zullen die scene (vliegtuigcrash) dan ook speciaal vinden. Je moet al haast een thigpen rotary sub hebben om alles weer te geven  :music:

nielvm

Ideeën voor het bouwen van een rooster voor de drivers? Zijn nu ff en zou ze misschien toch wel met een rooster en doek willen beschermen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Hanz71

#431
Quote from: nielvm on November 16, 2012, 09:07:45
Bedankt voor de felicitaties  :P

In hoeverre kan ik deze metingen vertrouwen? Mijn behringer meetmicrofoon geeft aan dat hij slechts tot 15hz nauwkeurig is. Langs de andere kant gaf hij bij mijn andere subwoofer onder 15hz niets weer, dus er zal toch iets meer zijn als voordien...


Vreemd (of ook weer niet), de metingen waren niet zo verschillend met 1 of 2 subwoofers.
Logisch gezien zijn je metingen niet te vertrouwen aangezien je van 50 naar 10 hz meer dan 20 dB afval hebt in simulatie. Dat gaat er niet bij komen met room gain lijkt me.
Mijn pakket geeft inclusief roomgain minimaal 10 dB afval van 50 naar 10hz.
De ruimte had ik op 4*8*3 ingevoerd.
De meet goeroes kunnen je misschien op weg helpen met je resultaten?
Mijn eerste gok: verkeerde calibratie bestanden?
Waarom je nu dieper zou kunnen komen: ten opzichte van je br sub heb je nu natuurlijk slechts 12dB / octaaf afval ipv 24.

posten met een tablet gaat niet echt soepel :)

morca

Quote from: nielvm on November 16, 2012, 09:07:45
Bedankt voor de felicitaties  :P

In hoeverre kan ik deze metingen vertrouwen? Mijn behringer meetmicrofoon geeft aan dat hij slechts tot 15hz nauwkeurig is. Langs de andere kant gaf hij bij mijn andere subwoofer onder 15hz niets weer, dus er zal toch iets meer zijn als voordien...


Vreemd (of ook weer niet), de metingen waren niet zo verschillend met 1 of 2 subwoofers.
Je hebt de 2 kist af en spelend?
Ik verwacht ook niet veel lager,misschien iets meer gain in het laag.

Het is idd wel ong laag,maar ik ken de unit,s niet,en je ruimte.
Je zou haast zeggen kan niet,maar als je ruimte echt meewerkt kom je een eind.
Tim kwam op 10 hz in een vervelende ruimte,waarom jij niet daaronder dan ?

Timvg

Zijn resultaat kan zeker en vast kloppen. En dan doet het ook volgens mij. Microfoons zijn over 't algemeen veel onbetrouwbaarder in het hoge register (+10khz) dan in het lage.


nielvm

Ruimte is zo'n 3,7 op 4,7 meter. Hoogte is niet te bepalen: schuin dak, stuk koof,...

Calibratiebestand is juist, net nog gecontroleerd. Maakt mij eigenlijk ook weinig uit hoe juist de meetresultaten zijn in dat gebied, was eerder benieuwd. Wat vast staat, is dat deze subwoofers enorm diep gaan en meer dan voldoende geluidsdruk geven voor mijn ruimte. :) Eerlijk gezegd merk je er volgens mij weinig/niets van of je subwoofer nou tot 10hz of tot 7hz speelt. Is gewoon leuk om de grafiekjes te zien.

De 2de kist is af en speelt al mee.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Je zal het merken indien er materiaal aanwezig is rond 7-8 hz, en niets op 10hz. Irine-scene uit black hawk down bijvoorbeeld.

De tweede sub kan je gebruiken om een vlakkere respons op andere zitplaatsen te krijgen, of als je ze beide naast (of op) mekaar zet krijg je 6db winst ipv de 2-3 wanneer ze verder uit mekaar staan   :)

nielvm

Had ze gisteren voor de lol eens op elkaar gezet (rug!!!). Gaf op zich geen slecht resultaat, maar ik vind ze toch mooier uit elkaar ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

De foto's van de volledige subwoofers + drivers ontbraken nog:



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Echt heel mooi 8) Ben benieuwd naar je afwerking.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

flakkees

ziet er goed uit mel. en dan met 4 drivers  :clapping: :headbanging: :clapping:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

Suggesties qua afwerking? In het echt is de paarse muur donkerder dan op de foto. Verder is er een beetje donkerrood in de ruimte aanwezig.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Alleszins bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft om tot dit resultaat te komen! Ik had nooit gedacht dat het resultaat zo goed zou zijn, is echt ver boven verwachting.


Wanneer ik mijn eerste post in dit topic herlees, heb ik toch wel het e.e.a. aangepast door jullie suggesties. Ik dacht dat ik een open subwoofer zou bouwen, driver van minstens 15", plate amp, DF,... ideeën die allemaal bijgesteld zijn.


Budget: <1000 €    => ok, subwoofers hebben iets minder gekost
Grootte: +- 250liter max =>ok, 2 x110 liter
99% films, 1% concerten  => lijkt mij prima, zelfs muziek is geen enkel probleem
Subwoofer die gemakkelijk en diep speelt. Huidige subwoofer haalt 17hz in room. Nieuwe moet dus zeker beter kunnen  => is zeker het geval!!!
Liefst geen subwoofer die een bak vermogen nodig heeft  Nuja, een crown xls 2500 is niet niets...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on November 17, 2012, 18:32:37
Alleszins bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft om tot dit resultaat te komen! Ik had nooit gedacht dat het resultaat zo goed zou zijn, is echt ver boven verwachting.


Wanneer ik mijn eerste post in dit topic herlees, heb ik toch wel het e.e.a. aangepast door jullie suggesties. Ik dacht dat ik een open subwoofer zou bouwen, driver van minstens 15", plate amp, DF,... ideeën die allemaal bijgesteld zijn.


Budget: <1000 €    => ok, subwoofers hebben iets minder gekost
Grootte: +- 250liter max =>ok, 2 x110 liter
99% films, 1% concerten  => lijkt mij prima, zelfs muziek is geen enkel probleem
Subwoofer die gemakkelijk en diep speelt. Huidige subwoofer haalt 17hz in room. Nieuwe moet dus zeker beter kunnen  => is zeker het geval!!!
Liefst geen subwoofer die een bak vermogen nodig heeft  Nuja, een crown xls 2500 is niet niets...
Jij bedankt!!!  ;)
,het was/is nog een leuk DIY topic geworden  :D 

KILLorBE

Quote from: nielvm on November 17, 2012, 17:13:10
Suggesties qua afwerking? In het echt is de paarse muur donkerder dan op de foto. Verder is er een beetje donkerrood in de ruimte aanwezig.
Afwerking is zo persoonlijk.

Heel donker paars, tegen zwart aan?
Bordeaux rood?

Mooi dat je tevreden bent, en het resultaat mag er zeker zijn!
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

nielvm

Dus gewoon verven?

Is fineren moeilijk? Wat met de front grill? Kan dat op een stevige manier gebouwd worden voor een subwoofer zodat deze niet mee trilt?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


knubbe

Quote from: morca on November 17, 2012, 19:20:46
Voor fineren had je de kisten niet af moeten ronden denk ik.

Idd, wordt lastig zo.

Ik zag laatst bij de kunstwinkel (verf e.d.) vinyl op een rol. Allerlei kleuren maar ook prints zoals hout. Heb het laatst voor iets anders gebruikt maar als je een beetje secuur bent is het best mooi !

Als je echt veel werk in de afwerking gaat stoppen zou ik hem neutraal maken en niet afstemmen op de kleur van je muren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

KILLorBE

Quote from: nielvm on November 17, 2012, 19:00:35
Dus gewoon verven?

Is fineren moeilijk? Wat met de front grill? Kan dat op een stevige manier gebouwd worden voor een subwoofer zodat deze niet mee trilt?
Je kunt hem ook met bont beplakken, maar ik ben bang dat ie dan wollig gaat klinken ;D

Als je geen ervaring hebt met fineren dan worden de hoeken erg lastig, het is wel te doen, maar het is een hoop werk.
Je moet een hoop taartstukjes uit de hoeken snijden die allemaal netjes bij elkaar komen.

Maar een kenner zal altijd zien dat het niet klopt, op de hoeken (Waar 3 panelen bij elkaar komen) zal de nerf namelijk gebogen zijn, en op de andere hoeken (2 panelen) zou er meer ruimte tussen de nerven moeten komen.

Je kunt met papier kijken of het een beetje lukt, als je denkt dat het redelijk past maak je het papier vochtig en "plak" je het op de kist.... maar fineer is dikker, dus je moet het fineer niet haaks snijden.

Ik ben aardig handig (Al zeg ik het zelf, anderen zeggen dat ik 2 gouden rechter handjes heb) maar ik zou er niet aan beginnen, oké ik lieg, als ik iets echt wil doe ik het gewoon.

Een grill is goed te doen, zolang je maar voldoende bevestigingen gebruikt (Beetje afhankelijk van de dikte van de grill zullen 6 bevestigingen waarschijnlijk voldoende zijn), klittenband is ook een goede oplossing, al vind ik dat zelf niet zo mooi, of super magneten en wat vilten plakkertjes (Vilten plakkertjes tegen evt. rammelen).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain