Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Exxar

Ik heb dat gezegd omdat ik die subs niet ken en nog niet gesimuleerd heb. Als jij dat gedaan hebt en het ding gaat niet over de Xmax, dan zit je wel safe.

Martijn M

Quote from: Exxar on October 14, 2012, 16:21:08
Gewoon telkens twee woofers in serie schakelen, dan kom je aan 8Ohm per kist. Iedere versterker kan een 8ohm luidspreker aansturen, en dan kun je eventueel gewoon een stereoversterker gebruiken zonder te bruggen, linker kanaal voor kist 1 en rechter voor kist 2.

Dit werkt in theorie heel goed. De drivers hebben een identieke impedantie, dus zien ze dezelfde spanning en lijdt de demping er niet onder. In de praktijk hebben twee woofers echter nooit exact dezelfde impedantie, zeker niet als ze flinke uitslagen maken. Als de impedantiepieken op een net iets andere frequentie liggen, staan op die frequentie verschillende spanningen over de beide woofers en krijgen ze verschillende vermogens te verwerken. Onder hoge belasting veranderen de TS-parameters bovendien wat, waardoor de verschillen in gedrag mogelijk nog groter kunnen worden. Daarom zou ik niet gauw voor serie-schakeling van subwoofers kiezen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het parallel schakelen van de woofers en het inzetten van twee aparte versterkers, of een versterker die stabiel is aan 2 ohm. Een mailtje naar de fabrikant zou uitsluitsel over dat laatste moeten geven.


Wat betreft de discussie over het benodigde kastvolume: fixeer daar niet te veel op, er zijn geen magische kastvolumes. Het is leuk dat simulatiesoftware je o.m. de Q-factor en group-delay geeft, maar deze eigenschappen zeggen an sich weinig over de klank. Als je EQ voor handen hebt, zijn ze zelfs compleet irrelevant. Als ik een gesloten subwooferkast afstem, kijk ik primair naar het rendement bij lage frequenties. Een grotere kast heeft een hoger rendement (minder versterkervermogen nodig voor een bepaalde output op een zekere frequentie), maar op een zeker moment win je weinig meer. Een kleine kast heeft het voordeel dat hij weinig ruimte in beslag neemt. Een laag rendement kun je wel weer compenseren met versterkervermogen, mits je woofer dat elektrisch trekt. Mijn meest recente subwoofers zijn gesloten 30 cm kubusjes met een Peerless XLS10. Het kastvolume wilde ik met het oog op het cosmetische aspect het liefst zo klein mogelijk. Het volume is nu dusdanig gekozen dat met het voor handen zijnde versterkervermogen bij 20 hz net de xmax aangetikt kan worden. Zo maak je het meest efficient gebruik van de middelen (volgens mij opperde Timvg het hier of elders ook al).

Kort samengevat, ik let op de volgende aspecten:

- Kastvolume
- Benodigde versterkervermogen / rendement
- Maximale onvervormde output
Dutch & Dutch

nielvm

Versterking wordt nog een moeilijk punt. Op papier geven de behringer inukes de beste waarden, maar ik weet dat deze versterkers niet echt goed aanzien worden hier op het forum. Als ik puur kijk naar het gewicht, verklaart dit al veel. Een inuke weegt 3kg, andere versterkers rond 15kg. Deze versterkers zouden in 4ohm ingeschakeld kunnen worden.

Als ik kijk naar de crown versterkers, valt enkel de XLS1500 in het budget. Deze levert 750watt per kanaal aan 2 ohm. Is dit voldoende voor 1 kist? Geen idee.
Een andere oplossing is op zoek gaan naar een xls2500 2de hands. Deze levert netjes 1200watt per kanaal :)



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijn M

Je zou Behringer een berichtje kunnen sturen waarin je je toepassing uitlegt. Zij kunnen je vast vertellen of een iNuke daar geschikt voor is.
Dutch & Dutch

Martijnst1990

Quote from: nielvm on October 15, 2012, 16:34:00
Versterking wordt nog een moeilijk punt. Op papier geven de behringer inukes de beste waarden, maar ik weet dat deze versterkers niet echt goed aanzien worden hier op het forum. Als ik puur kijk naar het gewicht, verklaart dit al veel. Een inuke weegt 3kg, andere versterkers rond 15kg. Deze versterkers zouden in 4ohm ingeschakeld kunnen worden.

Als ik kijk naar de crown versterkers, valt enkel de XLS1500 in het budget. Deze levert 750watt per kanaal aan 2 ohm. Is dit voldoende voor 1 kist? Geen idee.
Een andere oplossing is op zoek gaan naar een xls2500 2de hands. Deze levert netjes 1200watt per kanaal :)
En tweedehands ook goed te betalen. Ik heb zelf een XLS2000 gekocht voor 249, terwijl die bij Baxshop 533 kost nieuw. Waardoor je dus voor hetzelfde geld (iets minder zelfs) 2 dezelfde versterkers koopt :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

#280
Indien ik voor behringer ga, kan ik er gerust 2 aanschaffen en op 4ohm werken. Elke driver dus zijn eigen versterker. Stel me echter vragen bij de kwaliteit van hun versterkers. Op het hometheatershack forum lijken ze er echter wel voor te vinden...

De inuke's kunnen volgens de specificaties wel 2ohm aan. De inuke nu3000 levert 1500watt per kanaal aan 2ohm  :o
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Met de maat zit je wel lekker denk ik,want die groupdelay heeft bij JL woofers zekers wel met de uiteindelijke klank te maken.

Die amp,ik heb er 1,maar zou er zo 300 bijleggen voor een nieuwe crown,veel beter,veel stiller.
Die Inuke,s moet je stil modden.En dan 2............mijn advies:NIET doen
Berhinger mailen...........mmmmm fabrikant zal zijn waar de lucht vaak inprijzen Niels.

Ga met Martin zijn tip mee,de 2e crown die je noemde had ik ook op het oog voor je.
Komt er alleen nog wel dsp bij  ;)

nielvm

Zal eens uitkijken naar de tweedehands markt... Dsp heb ik al  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

yorkie13

Er staat een Hypex ds8.0 plus 15 inch woofer te koop voor 500 euros 8)

nielvm

#284
Heb ik gezien en lijkt mij een leuke woofer en versterker.

Voor mij echter niet bruikbaar aangezien ik mijn drivers al heb en 2 vesterkers nodig heb.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijn M

Quote from: morca on October 15, 2012, 18:10:50
Met de maat zit je wel lekker denk ik,want die groupdelay heeft bij JL woofers zekers wel met de uiteindelijke klank te maken.

Waar baseer je die stelling op? Ons gehoor neemt group-delay überhaupt niet makkelijk waar, maar vooral in het laag is dat heel lastig. Zeker als je je luidsprekers ook nog eens in een huiskamer zet zijn andere aspecten veruit dominant. En dan nog, gesloten boxen hebben van zichzelf al een betrekkelijk lage GD en door de response middels DSP vlak te maken, verminder je de GD nog verder.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on October 15, 2012, 18:54:09
Waar baseer je die stelling op? Ons gehoor neemt group-delay überhaupt niet makkelijk waar, maar vooral in het laag is dat heel lastig. Zeker als je je luidsprekers ook nog eens in een huiskamer zet zijn andere aspecten veruit dominant. En dan nog, gesloten boxen hebben van zichzelf al een betrekkelijk lage GD en door de response middels DSP vlak te maken, verminder je de GD nog verder.
Dat is wat in de berekening er het meeste uitspringt,en wat ik daarna gegoogeld heb kwam er op neer waar de delay hoger is is de response sneller.
Nou weet ik alleen niet meer waar dat stond ....................

Of dat ook uiteindelijk de reden is,was ik misschien iets te snel met me conclusie.
Maar dat stukje over groupdelay,en dat die er ook echt uitsprong samen met de Qts ,zullen die factoren imo zeker meespelen ja na het lezen van dat stukje.
Ik heb al een eerder vermeld,diezelfde JL klinkt in de WINisd berekende kist lomp sloom en traag.
In mijn kistje,s veel directer,de bassrifje,s worden veel strakker/echter/sneller weergegeven.

Of dat voor deze woofers ook geld durf ik niet 100 % zeker te zeggen,maar bassmasters geeft Niels wel de maat/inhoud die ik ook voor ogen had.

Heb je hem nog ingevoerd staan Niels,ik vroeg al eerder om het groupdelay diagram,en op welke Q factor komt de berekening uit?  :)

nielvm

Zal ik nog eens doen, zal de berekeningen hier posten.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Zoals beloofd. 2 drivers in 110liter, 1200watt input:


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijn M

#289

Frequency Threshold
500 Hz         3.2 ms
1 kHz         2 ms
2 kHz         1 ms
4 kHz         1.5 ms
8 kHz         2 ms


Blauert, J.; Laws, P. (May 1978), "Group Delay Distortions in Electroacoustical Systems"

Helaas weet ik zo niet onmiddellijk een onderzoek dat GD bij lagere frequenties test, maar ik zou zeggen trek de lijn op conservatieve wijze door ;) .
Dutch & Dutch


nielvm

Nog wat gespeeld met sketchup





Wat denken jullie van de bracing? Is deze voldoende voor deze toepassing? Dikte mdf = 3cm.

Afmetingen:

H: 85
B: 45
D: 45
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Mooi project nu al, erg gave drivers ! Zou willen dat ik ook van deze jongens kwijt kon :):)

Die paal dient ook als bracing? 30mm kist al niet flauw, bracing zo lijkt me dik in orde.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Ja, die paal dient ook als bracing. Niet nodig?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Nee lijkt me een goede toevoeging om ook in die richting voor bracing te zorgen, wat is de diameter en t materiaal?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Diameter hier is 5cm. Zal bij de bouw moeten kijken wat er van overschotjes nog beschikbaar is in de werkplaats van mijn grootvader.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Quote from: nielvm on October 21, 2012, 13:56:12
Diameter hier is 5cm. Zal bij de bouw moeten kijken wat er van overschotjes nog beschikbaar is in de werkplaats van mijn grootvader.

Lijkt mij een nuttige toevoeging, maar ik ben geen expert :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Heb trouwens een crown xls 2500 gespot tweedehands. Versterking lijkt dus ook al in orde te komen  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on October 21, 2012, 14:23:23
Heb trouwens een crown xls 2500 gespot tweedehands. Versterking lijkt dus ook al in orde te komen  :)
Mooi, ben zelf erg te spreken over mijn XLS2000 :) Kijk op een redelijk volme films en hij is nog nooit warm geweest, zelfs niet lauw. En heb nog een kanaal over, voor als ik ooit toch besluit er nog 1 aan te hangen :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Mooie kist,lekker dik en goeie bracing.
Mooie amp,meteen voor gaan  :D

Worden mooie subje,s zometeen  :music:    :headbanging:

Dit topic word leuk zometeen  :coffee: