Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Gaaf zeg, dat moet echt heel behoorlijk laag worden 8)

De ophanging van mijn JL is ook zeer stijf, maar zou ook 29mm moeten halen. Mag ook wel met zo'n magneet, ding weegt 20,5 kilo en is 12" :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

#251
Gaaf man ze zijn er  :headbanging:,ja die 27mm haal je best wel,als je goed gekkie doet  :D

Bassmasters tipt je ook 50 liter,zat ik toch nog niet zo ver van af,op de gok  :)

Edit ze zijn ook stijver als verwacht.....als je ze met de hand niet heen en weer krijgt,dat is goed  :D :D

flakkees

 :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
mooi man , je kan niet meer terug nu ...
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

En ik sta nog niet in de zelfbouwmarkt :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

omdat die dicht is zeker ... :laugh:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


nielvm

Vermoedelijke bouwdatum: 13 november  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

kuiperik

Mooie drivers, ook grappig met die fotoreeks opbouwend naar 4 langs elkaar  :clapping:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Ik zit toch nog in de knoop met de aansturing ervan. Ik dacht per kist 1 aansluiting te maken en intern te verdelen over de 2 drivers. Heb mij online even bijgeschoold en ik kom met deze methode op 2ohm. Er zijn maar weinig amps die 2ohm hebben staan in hun specs.

Een andere methode is om 2 aansluitingen te voorzien en iedere driver appart te gaan voeden. Dan kom ik op 4 ohm per driver en kan ik met 1 versterker maar 1kist aansluiten.

Klopt het bovenstaande? Hoe zouden jullie ze aansturen? Budget ongeveer 500 euro.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Gewoon telkens twee woofers in serie schakelen, dan kom je aan 8Ohm per kist. Iedere versterker kan een 8ohm luidspreker aansturen, en dan kun je eventueel gewoon een stereoversterker gebruiken zonder te bruggen, linker kanaal voor kist 1 en rechter voor kist 2.

nielvm

Kan je mij even verduidelijken hoe dit moet? Op 8ohm leveren versterkers veel minder vermogen. Moet ik hier ook mee rekening houden? Begrijp impedantie en vermogen niet zo goed...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar


nielvm

Elk van mijn drivers heeft 2 ingangen (dual voice coils?). Ik vermoed dat je dan de gelijkpolige aansluitingen van de driver verbindt?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Ik dacht in de specs gezien te hebben dat die driver 3.7ohm is als de voice coils in parallel geschakeld zijn?
Dus ja, verbind voor het gemak eerst per driver de voice coils in parallel (+ aan + en - aan -), en sluit de luidsprekers dan aan zoals op de afbeelding.

Het wordt pas echt leuk als je een herstelling moet doen bij een subje waarvan de driver 3 voice coils heeft....

nielvm

Ok, ik zal tzt nog een schema posten om zeker te zijn dat ik alles juist doe.

Heb ik op deze manier voldoende aan een versterker die 700 watt levert aan 8ohm?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Dat zal meer afhankelijk zijn van hoe dicht je tegen de Xmax zit en of je een highpass filter gaat gebruiken of niet.
Maar puur theoretisch kun je het nominale vermogen van de luidspreker verdubbelen aangezien je twee luidsprekers samen gebruikt.

nielvm

Wordt niet gebruik gemaakt van een filter...

Heb geen schrik van te veel vermogen te hebben, eerder van te weinig.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


Exxar

Ik zou die sub wel goed simuleren, want de kans is groot dat hij bij zulke vermogens ver over de Xmax gaat bij lage frequenties. Vandaar dus een highpass filter. Het "ik ga nooit zo luid spelen dus het is niet nodig" is geregeld de oorzaak van een defecte sub.

Een woofer die hier ook veel de lucht wordt ingeprezen (lab12) kan bvb maar 200watt aan bij 20Hz, al wat meer is gaat die meteen fel over de Xmax. Zet je daar dan een highpass tussen op 20Hz, dan kan die meteen 300 tot 400 watt aan.

morca

Dat en het nog niet weten hoe luid ie kan,en 20 hz is ook nog eens alleen voelbaar,zorgt samen met bv een te zware amp nog wel eens voor problemen .

Het laag affilteren ben ik geen fan van,dan liever een betere woofer die dat wel aankan.

nielvm

Quote from: Exxar on October 14, 2012, 19:26:55
Ik zou die sub wel goed simuleren, want de kans is groot dat hij bij zulke vermogens ver over de Xmax gaat bij lage frequenties. Vandaar dus een highpass filter. Het "ik ga nooit zo luid spelen dus het is niet nodig" is geregeld de oorzaak van een defecte sub.

Een woofer die hier ook veel de lucht wordt ingeprezen (lab12) kan bvb maar 200watt aan bij 20Hz, al wat meer is gaat die meteen fel over de Xmax. Zet je daar dan een highpass tussen op 20Hz, dan kan die meteen 300 tot 400 watt aan.

Ik begrijp niet waar dit van komt. Ik heb de woofer gesimuleerd in winisd, op het maximale vermogen van 1200watt/2drivers gaat hij nog niet boven zijn xmax. Lijkt me dan toch niet meteen nodig om een filter te installeren?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on October 14, 2012, 22:28:21
Ik begrijp niet waar dit van komt. Ik heb de woofer gesimuleerd in winisd, op het maximale vermogen van 1200watt/2drivers gaat hij nog niet boven zijn xmax. Lijkt me dan toch niet meteen nodig om een filter te installeren?
Ik pas het ook nooit toe hoor,en bij JL is het bv absoluut niet nodig.
Timvg maakt bij hem thuis en bij Martijn juist een LT met de minidsp om dat gebied omhoog te trekken,
daar gaat toch ook geen woofer stuk.

Nou ken ik jouw merk niet zo goed,maar het staat goed bekend,met die 1200 watt zou je goed moeten zitten.
Hoeveel Xmax geeft ie aan?

nielvm

Xmax staat genoteerd op 27mm. In een kast van 110 liter halen de drivers een cone excursion van 24mm bij een belasting van 1200watt.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X