Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

ook nog gevonden maar nog niet in sim gezet; Ascendant Audio, arsenal serie (259,-) en chaos serie (339,-)

http://www.bassmasters-heaven.nl/car-audio/subwoofers

Tempest x staat ook nog die site, maar in de door jou gewenste kist werkt het niet echt.

nielvm

Even gesimuleerd, weer een gelijkaardig resultaat met de andere 15" drivers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Begin toch meer en meer te voelen voor de MTX woofer. Gemakkelijk verkrijgbaar, redelijk goedkoop, goede respons,...

Er zijn tal van drivers die het goed doen in een 250liter kist getuned op 14hz. Mocht de MTX niet meevallen, kan ik er ook nog gemakkelijk een andere in steken.

Welke versterker zouden jullie gebruiken? Een plate-amp lijkt mij het eenvoudigste, maar misschien dat een losse module meer bang for the bucks geeft?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

zet eens een high pass filter op 14hz, en kijk dan met welk vermogen de driver over xmax gaat.

Sowieso raad ik je ook ten sterkste aan om een losse DSP unit aan te schaffen, niet enkel voor het high pass filter, maar meteen ook om room correctie uit te voeren, wat alles sowieso veel beter laat klinken.


nielvm

Ik heb al een behringer fbq 1000 ;)

Met een highpass filter (14hz, order2, q0.707) gaat hij pas over zijn xmax bij 500watt, en dan nog maar 1mm bij 11hz.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Al even een schetsje gemaakt.

Buitenmaten: 100X60X60.
MDf: 30mm dikte
Bruto volume: +- 275liter
Netto volume: hopelijk rond 250 liter, na aftrek pijp, driver, amp,...


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Vroeg me al af wat de maten zouden zijn als je 250 liter netto wilt halen, maar dat is nu duidelijk, best bakbeest :D

Als ik dan naga dat de mijne 40x40x40 is ;)

Wel een mooi project, ben benieuwd welke driver het gaat worden uit eindelijk.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Natuurlijk is dit voor een dedicated HT, afmetingen zijn veel minder belangrijk als in een huiskamer.  :)


Baspijp heeft een diameter van 15cm en is ongeveer 95cm lang (de bochten ga ik in het echt wel goed moeten berekenen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on October  2, 2012, 13:47:20
Natuurlijk is dit voor een dedicated HT, afmetingen zijn veel minder belangrijk als in een huiskamer.  :)


Baspijp heeft een diameter van 15cm en is ongeveer 95cm lang (de bochten ga ik in het echt wel goed moeten berekenen...
Dat is ook zeker zo, vooral als het al een wat grotere ruimte is, staat hij niemand in de weg.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Hij staat nu tegen de lange wand, in de breedte heb ik dus niet meteen een beperking...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Quote from: Timvg on October  2, 2012, 11:53:11
zet eens een high pass filter op 14hz, en kijk dan met welk vermogen de driver over xmax gaat.

Sowieso raad ik je ook ten sterkste aan om een losse DSP unit aan te schaffen, niet enkel voor het high pass filter, maar meteen ook om room correctie uit te voeren, wat alles sowieso veel beter laat klinken.

Kan ik op mijn behringer deze high pass filter instellen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik denk dat 20hz de limiet is op behringer apparatuur

nielvm

Kan je me uitleggen hoe ik zo'n filter dan kan bouwen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Je kan ook eerst eens kijken of het nodig is,
Dat Tim het je voorrekend is super maar ik heb het hier nog nooit nodig gehad.

Denk dat er teveel theorie word toegepast soms moet je gewoon testen eerst  ;)

Je al druk maken over dat filter lijkt me miniscuul tegenover de keuze vd woofer

nielvm

Voorlopig ben ik erg te vinden over de MTX 615.22 woofer.

Deze woofer heeft een xmax van 16mm. Een signaal van 250 watt resulteert in een geluidssterkte van 106db vanaf 14hz, ruim voldoende lijkt mij, rekening houdend met de room gain. Met deze imput gaat de woofer boven zijn xmax vanaf 12hz, met een maximum van 24mm op 10hz.

Is dit een reden tot het inbouwen van een filter?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

#91
Ik heb het in elk geval nodig zo'n filter, of m'n captivators lagen al begraven  ::)

Je mag enkel niet vergeten morca dat een bandpass minder last heeft van conusuitslag onder de tuning, die extra kist in de bandpass is weerstand voor de driver waardoor die onder controle blijft. Een normale bassreflex heeft dit niet en is dus veel kwetsbaarder.

morca

Quote from: Timvg on October  3, 2012, 17:26:55
Ik heb het in elk geval nodig zo'n filter, of m'n captivators lagen al begraven  ::)

Je mag enkel niet vergeten morca dat een bandpass minder last heeft van conusuitslag onder de tuning, die extra kist in de bandpass is weerstand voor de driver waardoor die onder controle blijft. Een normale bassreflex heeft dit niet en is dus veel kwetsbaarder.
Je hebt helemaal gelijk ,die bandpass geeft de woofer een bepaalde tegendruk,.
Ik moet het opzoeken,maar zat soort zaken beschreef Tom nog goed leesbaar voor mij las leek ;)
Had ook daar mee te maken.Ivm een gepoorte sub bouwen.
Een bandpass had minder vervorming en nog wat zaken,moet ik opzoeken.....

Ik had er nog niet zo over nagedacht,maar iid bij mij is afval waar die van jouw doorloopt.
Dat is de reden dat de woofer bij mij nog intact is denk ik ,want als ik eens door dat glaasje film en hier plaats .......
De Xmax is niet de limit,maar je moet het niet te gek maken  :D gelukkig nooit gebeurd.

nielvm

Kan iemand mij even uitleggen hoe ik zo'n filter nu juist maak?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


Timvg

Quote from: nielvm on October  3, 2012, 22:03:10
Kan iemand mij even uitleggen hoe ik zo'n filter nu juist maak?

Goedkoopste oplossing, behringer van de hand doen en een minidsp in a box aanschaffen, kan hetzelfde als de behringer én meer. EQ en filters tot 10hz (of lager met advanced functies).

nielvm

Damn, ik heb de behringer mss een maand  :confused:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik heb nog een Reckhorn S1 in de kast staan ook

http://www.reckhorn.com/pages/active-x-over/s-1-electronic-subwoofersatellite-crossover.php?lang=EN

Die heeft ook een filter tot 10hz ingebouwd en een paar andere zaken.. Anders moet je even kijken op de site en de online handleiding, als het je iets zegt mag ie voor 50,- de deur uit.

flakkees

Quote from: Timvg on October  4, 2012, 11:20:38
Ik heb nog een Reckhorn S1 in de kast staan ook

http://www.reckhorn.com/pages/active-x-over/s-1-electronic-subwoofersatellite-crossover.php?lang=EN

Die heeft ook een filter tot 10hz ingebouwd en een paar andere zaken.. Anders moet je even kijken op de site en de online handleiding, als het je iets zegt mag ie voor 50,- de deur uit.

anders wil ik hem wel voor die 5 tientjes ...
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

Neem hem maar over als je wilt hoor, bij mij kan het nog even wachten  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X