Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

jossie

Omni !

Bas Akkerman

Quote from: jossie on April 26, 2017, 11:03:50
Pas op met de 'helft'

Speakers op de helft van de ruimte of zitplaats geeft flinke nulls in de bas. Die kun je (zelf) uitrekenen als je de lengte van de kamer geeft.
Ik weet niet hoe natuurgetrouw je tekening is...

Zitten op 1/3 of 2/3 (of speakers op die positie) geeft betere bas.
Het is een grove tekening, maar het klopt dat bij beide opstellingen of de luidsprekers op de helft staan of de luisterplek. Ik ga dus experimenteren met verschillende afstanden, maar ik ben bang dat ik er niet heel veel aan kan wijzigen. De ideale opstelling van 1/3 en 2/3 zorgt, denk ik, voor een onleefbare situatie. Een verplaatsbare luisterstoel voor de huidige bank is daarom ook nog steeds een optie. Daarmee kan ik de luidsprekers meer naar achteren zetten en kom ik meer tot een 1/3 en 2/3 ratio. Zal daar nog even een tekeningetje van maken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: jossie on April 26, 2017, 11:11:07
Is dit geen optie:
Vooralsnog niet echt, omdat de bank en de ruimte erom heen dan te klein wordt. Tegenovergesteld is er weer weinig ruimte voor de luidsprekers. De breedte van de muur waar jij nu de bank hebt staan, is zo'n 3 meter. Ik heb er, helemaal aan het begin toen we het huis net hadden, wel aan gedacht. Dus kom gerust met meer van dit soort creatieve ideeën!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Optie 3. Ten opzichte van de huidige opstelling is er een eethoek bijgekomen, twee kleinere banken in plaats van de grote bank nu, een verplaatsbare luisterstoel en staan de luidsprekers ongeveer een meter meer naar achteren. De luisterstoel kan een chaise longue, fauteuil of echte luisterstoel zijn.

Voordeel is meer ruimte tot de ramen achter de luisterplek, inclusief demping van de bank erachter, een betere ratio en (zie ik nu) wellicht op dezelfde plekken de eerste reflectiepunten van de luidsprekers, meer evenwicht dus. Een voorwaarde is dat het verplaatsen (feitelijk omdraaien) van de luisterplek ook makkelijk moet kunnen gaan. Enig nadeel kan de doorloop zijn, doordat de linker luidspreker dan meer naar achteren staat. Verder vraag ik me af of het vloerkleed groot genoeg is om zowel (een deel van) de zithoek te bedekken als de luisterdriehoek. Dat laatste is wel een kritisch puntje...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jossie

Staan er foto's in je topic over de ruimte? Hoe kan ik die snel vinden?
Omni !

Bas Akkerman

Quote from: jossie on April 26, 2017, 11:48:04
Staan er foto's in je topic over de ruimte? Hoe kan ik die snel vinden?
Die had ik, maar het linkje werkt niet meer. Zal er straks nog wat maken.

Foto vanuit de keuken en vanaf luisterplek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

felix01

Quote from: Bas Akkerman on April 26, 2017, 11:41:16
Optie 3. Ten opzichte van de huidige opstelling is er een eethoek bijgekomen, twee kleinere banken in plaats van de grote bank nu, een verplaatsbare luisterstoel en staan de luidsprekers ongeveer een meter meer naar achteren. De luisterstoel kan een chaise longue, fauteuil of echte luisterstoel zijn.

Voordeel is meer ruimte tot de ramen achter de luisterplek, inclusief demping van de bank erachter, een betere ratio en (zie ik nu) wellicht op dezelfde plekken de eerste reflectiepunten van de luidsprekers, meer evenwicht dus. Een voorwaarde is dat het verplaatsen (feitelijk omdraaien) van de luisterplek ook makkelijk moet kunnen gaan. Enig nadeel kan de doorloop zijn, doordat de linker luidspreker dan meer naar achteren staat. Verder vraag ik me af of het vloerkleed groot genoeg is om zowel (een deel van) de zithoek te bedekken als de luisterdriehoek. Dat laatste is wel een kritisch puntje...


dit lijkt me ook een goeie optie! :colgate:
veel vrije ruimte voor de speakers.
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

eric_audio

Dit lijkt me een prima compromis. Een opstelling die goed leefbaar is, en qua geluid ook goed.

Enig nadeel is, dat als jullie allebei goed willen luisteren je bij elkaar op schoot moet zitten. Maar dat is ook wel weer gezellig [emoji4]
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Bas Akkerman

Quote from: felix01 on April 26, 2017, 12:22:11

dit lijkt me ook een goeie optie! :colgate:
veel vrije ruimte voor de speakers.
Ik moet zeggen, dit is misschien nog wel de beste optie. Snel optisch ingeschat lijkt het vloerkleed groot genoeg om zowel de randen van de zithoek als het eerste reflectiepunt van de luidsprekers mee te pakken.

Quote from: evilniek on April 26, 2017, 12:35:44
Heb je een kussengevecht gehouden Bas? ;)

Ja, en schoenengevecht, platengevecht, kattenspeeltjesgevecht. Kortom, rommelgevecht. ;D

Quote from: eric_audio on April 26, 2017, 16:40:38
Dit lijkt me een prima compromis. Een opstelling die goed leefbaar is, en qua geluid ook goed.

Enig nadeel is, dat als jullie allebei goed willen luisteren je bij elkaar op schoot moet zitten. Maar dat is ook wel weer gezellig [emoji4]
Dat scheelt, onze muzikale voorkeuren lopen nogal eh uiteen. Dus samen luisteren, doen we eigenlijk nooit. Op schoot samen muziek maken kan natuurlijk nog steeds in de fauteuil, op de bank, keukentafel, wasmachine, bed. Daar is de plaatsing weer wat minder kritisch. :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

Wel als het roze metalic vivids zouden zijn? [emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Quote from: denoontje on April 27, 2017, 10:15:09
Wel als het roze metalic vivids zouden zijn? [emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook niet! Zou oprecht prima in ons nieuwe kleurenpalet passen (grijsblauw, koper, roze). Dus...

Quote from: doorofnight on April 27, 2017, 13:02:22
Moet je er vanaf?
Kom maar op! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Bas, je bent al een tijdje aan het denken over basstrappen. Ik heb laatst metingen gedaan bij Maz (zie zijn draadje).

Ik vond het leerzaam om te zien en ook om te horen hoe weinig effect de basstrapps van Mazz hadden. Nu moet ik wel aantekenen dat ik deze basstrapps niet ken, niet weet hoe ze gemaakt zijn en welk gebied ze zouden moeten aanpakken (SPL-meetbaar: weinig tot geen). Het is iig goed om mee te nemen in je overwegingen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HTip

Basstraps volgens het Helmholz-principe (mits goed gebouwd natuurlijk) of plaatabsorbers zoals RPG zijn bijzonder effectief. Kijk maar eens naar de RT60-metingen die Thingman heeft gedaan in mijn topic. Via de 1e post eenvoudig te bereiken. De laatste grafiek was zelfs alleen met de lattenabsorbers gehaald. De RPG was nogmaals een verbetering van het laag.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Basstraps zijn ook niet heilig, het moet maar net in je woonkamer passen, want je bent er een aardig oppervlakte aan kwijt. In de echt aangepaste ruimtes als die van Philip en Jan, was het goed. Wat mij betreft wil ik ook eerst testen wat meerdere subwoofers doen. Dan kan ik daarna kijken wat "over blijft".

Niet aanstaande, maar volgende week hebben we een weekje vrij. Dan gaan we langs wat meubelwinkels om te zien wat we mooi vinden. Ik heb al een luisterstoel/fauteuil op het oog en eigenlijk denk ik dat optie 3 (de luidsprekers iets verder naar achteren en de ideale luisterplek naar voren) het beste zal gaan werken. Vanuit die situatie ga ik verder met akoestische aanpassingen.

Overigens kijken we met een heel klein, samengeknepen schuin oogje naar de mogelijkheden van een kavel en zelf (laten) bouwen. Waarschijnlijk zal het financieel niet lukken, maar wie niet informeert...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Quote from: HTip on April 30, 2017, 18:32:46
Basstraps volgens het Helmholz-principe (mits goed gebouwd natuurlijk) of plaatabsorbers zoals RPG zijn bijzonder effectief. Kijk maar eens naar de RT60-metingen die Thingman heeft gedaan in mijn topic. Via de 1e post eenvoudig te bereiken. De laatste grafiek was zelfs alleen met de lattenabsorbers gehaald. De RPG was nogmaals een verbetering van het laag.

Ik ontken het effect van goed gebouwde en goed geplaatste en voor de ruimte uitgerekende basstrappen niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

De week vakantie zit er alweer even op. En dan blijkt maar weer hoe belangrijk het testen van al die banken en fauteuils is. De een ziet er mooi uit, de ander zit ook mooi. Kortom, dat wordt nog flink testen.

Over de opstelling ben ik wel uit. Dat wordt de huidige opstelling met een bank een meter van het raam, de luisterplek zoveel als mogelijk op 1/3e van de ruimte en de luidsprekers op 1/3e van de ruimte. Dat is in principe, want het moet wel goed klinken natuurlijk.

Over de aankleding van de subwoofer(s) heb ik ook een idee. De aankleding ja. Ik wil namelijk in plaats van een salontafel een of meerdere poefs. Nu zat ik te bedenken dat ik misschien de subwoofer als poef wilde aankleden. Dus een stof eromheen trekken. Niet om die als salontafel te gebruiken, maar de subwoofer meer bij de inrichting te betrekken. Zou dat een negatieve invloed op de werking van de subwoofer hebben?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

yorkie13

Dus een Velodyne met een stofje eromheen  :D

Zal de werking van de subwoofer niet echt beïnvloeden lijkt me.

denoontje

Quote from: Ralf67 on June  4, 2017, 11:24:10
Dus een Velodyne met een stofje eromheen  :D

Zal de werking van de subwoofer niet echt beïnvloeden lijkt me.

Linn design :D

Wat ik ook wel eens heb gezien was dat ie ingebouwd was in een soort salon tafel/was opslag box  van Ikea (was een vierkante box met open rasters van hout)

Xander32

... wellicht de heren van BB&G ook even raadplegen, die hebben er vast vaker mee van doen gehad.

Betreft het uitzoeken van een bank; ik herken het spagaat tussen comfortabel zitten (ook langer dan die tien minuten in de showroom) en het visuele aspect.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Quote from: Ralf67 on June  4, 2017, 11:24:10
Dus een Velodyne met een stofje eromheen  :D

Zal de werking van de subwoofer niet echt beïnvloeden lijkt me.
Een Velodyne of wat dan ook met een bloemetjesmotief, klopt! :D

Quote from: denoontje on June  4, 2017, 11:34:08
Linn design :D

Wat ik ook wel eens heb gezien was dat ie ingebouwd was in een soort salon tafel/was opslag box  van Ikea (was een vierkante box met open rasters van hout)
Mijn vrouw heet Linda, dus in dit geval Lin design. ;)

Dat laatste lijkt me meer problemen geven (resonantie) en je bent ook beperkter in de opstelling. Wel bedankt voor het meedenken, daar ben ik nu ook naar op zoek!

Quote from: Xander32 on June  4, 2017, 11:46:15
... wellicht de heren van BB&G ook even raadplegen, die hebben er vast vaker mee van doen gehad.

Betreft het uitzoeken van een bank; ik herken het spagaat tussen comfortabel zitten (ook langer dan die tien minuten in de showroom) en het visuele aspect.
Garmt komt wel eens op de koffie, dus ik zal hem eens polsen.

Het blijft best lastig ja. De bank is dan misschien net wat makkelijker omdat ik erop lig, de luisterstoel/feauteuil moet gewoon echt goed comfortabel zitten. Nu zitten we vooral in de oriënterende fase van kleurencombinatie, stijl, materiaal. Maar eens een topic in 'Gezocht' plaatsen voor een aantal woonbladen.

Pas met de nieuwe luidsprekerplaatsing en als de bank(en) en eethoek er staan, wil ik serieus gaan laten meten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje


DofN

Zolang de stof niet voor je woofer langsgaat, lijkt me dat geen probleem, tenzij je echt luidsprekerdoek gebruikt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Quote from: denoontje on June  4, 2017, 12:34:54
https://www.linn.co.uk/music-systems/series-5

dit bedoel ik met linn design :-)
Ach ja, die hebben ze ook. Nou, zoiets zie ik wel voor me:


of



of







Quote from: doorofnight on June  4, 2017, 12:43:13
Zolang de stof niet voor je woofer langsgaat, lijkt me dat geen probleem, tenzij je echt luidsprekerdoek gebruikt.
Mmm, zou dat met een woofer echt zoveel uitmaken? Ik ga eens rondneuzen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten