7.0 (1) wanneeer nu massaal?

Started by Multimediaknaller, August 15, 2012, 17:26:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Multimediaknaller

Al een klein aantal jaren zien we Surround Versterkers op de markt verschijnen voor 7.0 of 9.0 maar waar blijven de films? Ze zijn er al wel mondjesmaat maar die ik gisteren in mijn handen had bleek het brakke Dolby True HD (Mission Impossible). Wel 7.0 maar mijn voorkeur gaat toch uit naar DTS HD (MA)

Wie het weet mag het zeggen, of nog beter, wie heeft er een lijstje  :D

Peerless Monster

Commercie...
Mensen moeten wel naar de bioscoop blijven komen hee ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Maro

Waarom zou Dolby True HD per definitie minder goed dan DTS HD zijn? Zijn gewoon deals die de film maatschappijen maken. De ene heeft een DTS deal en de ander een DD deal. Waarom denk je dat BV een film als Harry Potter met mega budget een True  HD track heeft? Vergelijken is ook haast onmogelijk omdat er bijna geen content is waar zowel True HD als DTS MA tracks staan. Dan ligt het verder aan de studio mix. Het zijn allebei iig lossless tacks.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Multimediaknaller

Quote from: Maro on August 15, 2012, 17:55:10
Waarom zou Dolby True HD per definitie minder goed dan DTS HD zijn? Zijn gewoon deals die de film maatschappijen maken. De ene heeft een DTS deal en de ander een DD deal. Waarom denk je dat BV een film als Harry Potter met mega budget een True  HD track heeft? Vergelijken is ook haast onmogelijk omdat er bijna geen content is waar zowel True HD als DTS MA tracks staan. Dan ligt het verder aan de studio mix. Het zijn allebei iig lossless tacks.

Deze discusie is al vaker gevoerd en het is algemeen bekend dat Dolby al jaren achterop loopt bij DTS. Wil niet zeggen dat Dolby slechter is, maar DTS geeft meer weer van het oorspronkelijke bioscoopgeluid. In mijn beleving klinkt DTS ook veel voller, ruimer en 'meerkanaals'.

Kan persoonlijk zijn, maar ik blijf bij DTS


LittleNinja

Quote from: Bierbraker on August 15, 2012, 18:31:04
Deze discusie is al vaker gevoerd en het is algemeen bekend dat Dolby al jaren achterop loopt bij DTS. Wil niet zeggen dat Dolby slechter is, maar DTS geeft meer weer van het oorspronkelijke bioscoopgeluid. In mijn beleving klinkt DTS ook veel voller, ruimer en 'meerkanaals'.

Kan persoonlijk zijn, maar ik blijf bij DTS



Die stelling is van de oude formaten, niet van de HD varianten van Dolby True HD of DTS HD MA.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Maro

Algemeen bekend? Ik kan alleen maar berichten vinden die de conclusie hebben dat er 'als er al verschil' is dat die marginaal is.

Bv:  http://www.practical-home-theater-guide.com/dolby-vs-dts.html


Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Multimediaknaller

Quote from: Maro on August 15, 2012, 19:01:03
Algemeen bekend? Ik kan alleen maar berichten vinden die de conclusie hebben dat er 'als er al verschil' is dat die marginaal is.

Bv:  http://www.practical-home-theater-guide.com/dolby-vs-dts.html

Met marginaal is er toch ook verschil? Ik gaf toch ook duidelijk aan dat ik persoonlijk DTS mooier vind klinken.

Maar we dwalen af  ;)

Maro

Je noemt True HD in zijn algemeenheid brak. Die conclussie lijkt me kort door de bocht en zwaar overtrokken.

Maar goed. Iedereen...7.0 (1) soundtracks....noem ze maar
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

jowi

Brak is inderdaad een omschrijving die TrueHD geen eer aan doet; maar aan de andere kant moet ik ook bekennen dat ik ook het idee heb dat de DTS HD MA tracks over het algemeen toch voller, verfijnder en mooier klinken...

Maro

DTS tracks zijn vaak iets luider wat als beter en gedetaileerder over kan komen. Feit is dat een 1:1 vergelijk bijna niet mogelijk is omdat Dolby True HD en DTS MA tracks maar zelden op 1 schijf staan. Mocht die film wel bestaan dan lees ik het graag want ik zou het nog wel eens willen testen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Martijnst1990

Quote from: Maro on August 15, 2012, 19:40:39
DTS tracks zijn vaak iets luider wat als beter en gedetaileerder over kan komen. Feit is dat een 1:1 vergelijk bijna niet mogelijk is omdat Dolby True HD en DTS MA tracks maar zelden op 1 schijf staan. Mocht die film wel bestaan dan lees ik het graag want ik zou het nog wel eens willen testen.
Top Gun onder andere. Maar vergelijk 1:1 is sowieso lastig omdat het volume anders is zoals je zegt. Dus dan moet je en van track wisselen en het geluid precies even hard krijgen. Bij Top Gun vind ik de DTS track wel de betere overigens, het laag is een stuk voller, maar ik vind DTS MA zeker niet bij voorbaat beter.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Maro

Wat ik me afvraag. Zijn dan ( bv bij Top Gun) de DD en DTS tracks ook in dezelfde studio gemaakt? Doen bedrijven als Dolby en DTS nog iets met de master die ze krijgen. Als dat wel het geval is zijn vergelijkingen maken onmogelijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Martijnst1990

Quote from: Maro on August 15, 2012, 19:55:16
Wat ik me afvraag. Zijn dan ( bv bij Top Gun) de DD en DTS tracks ook in dezelfde studio gemaakt? Doen bedrijven als Dolby en DTS nog iets met de master die ze krijgen. Als dat wel het geval is zijn vergelijkingen maken onmogelijk.
Dat zou ik inderdaad niet weten en ben bang dat dat ook wat moeilijk te achterhalen is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Gabor

Dolby of DTS krijgt het materiaal niet in handen en hebben ook niks te zeggen over wat er op de bluray komt. De distributeur gaat over de schijfjes en die heeft gewoon z'n authoring adres waar die ze laat maken. Het authoring bedrijf krijgt op hun beurt weer de deliveries van het audio post bedrijf (zeg maar de mixage studio, of soms nog een contact daartussen). Die maken echt een extreme waslijst aan mixen en versies, o.a. voor internationale markt, en ergens in die hele keten heeft iemand bepaald welke mix er op de bluray moet komen. De ene levert gewoon puur de originele bioscoopmix aan, de ander is van mening dat deze te dynamisch is voor de huiskamer (en heeft daarmee een punt) en doet nog wat dynamische compressie. Weer een ander levert de gecomprimeerde aan voor Dolby Digital en de originele bioscoopmix voor DTS. En voila, zo hoor je een duidelijk verschil tussen DD en DTS. Zolang je dus niet weet waar je naar zit te luisteren kun je er weinig over zeggen. Daarnaast heb je nog de receiver die misschien anders met z'n decoding omgaat. Dingen als "klinkt iets voller" duiden daar meestal op. Verschil in compressie zit 'm eerder in artifacts op de violen van de muziek. Harder of zachter is echt een andere master of andere decoding.
Helemaal een giller is alles van New Line cinema, dat wordt door een extern bedrijf opnieuw gemixt voor de thuismarkt. Waar maanden werk in zit wordt daar even anders gedaan. De eerste release van LotR is daar een voorbeeld van, die is meteen teruggefloten door de sound designer.

Wat betreft het 7.1 verhaal, jarenlang zijn de mixen gemaakt voor 35mm print, met hooguit 6.1. De (zelfs nu nog moderne) mixtafels en eigenlijk de volledige 'mixing stage' is daar ook op ingericht. Wil je toch 7.1 dan moet je dat op een andere manier even handig routen in je systeem. Maar daarnaast ook weer backwards compatible zijn en terug routen voor je 6.1 printmaster die je uiteindelijk afluistert. Je kunt ook later nog wat surround panning aanpassen voor een 7.1 versie of de mono back surround gewoon dubbel uitvoeren.
Pas nu in het digitale tijdperk waarbij je geen distributie op 35mm print hebt maar op DCP, waarbij 7.1 wel mogelijk is, is het maken van een 7.1 master wat toegankelijker. Vervolgens maak je vanuit je 7.1 master de nodige andere versies in plaats van andersom. Dat is echter jaren nadat er 7.1 sets voor de huiskamer zijn, daarom duurt het zo lang.
Maar alsnog heeft 7.1 een voordeel hoor, je kunt je surround met een 5.1 bron makkelijker diffuus maken. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd is een 7.1 set eigenlijk wat makkelijker te plaatsen. De sweetspot wordt ook groter. Al moet je er wel plek voor hebben.

Maro

Ok, mooie duidelijke uitleg... :clapping:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Multimediaknaller

Dank heren!!

Kreeg net van een forumlid  :worship: een BD box binnen van Jurassic Park en, en, en ........... jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa DTS-HD MA 7.1  :pompom:

Onder de trap heb ik nog 2 Yoeki Moeki speakertjes liggen, dus daar ga ik morgen even mee experimenteren  :bigsmile:

brtram

Quote from: Bierbraker on August 16, 2012, 21:54:50

Onder de trap heb ik nog 2 Yoeki Moeki speakertjes liggen, dus daar ga ik morgen even mee experimenteren  :bigsmile:

Je geeft hiermee zelf het antwoord op jouw vraag, "7.0 wanneer massaal".

Te weinig mensen hebben een 7.x set staan (ook niet onder de trap) om de industrie massaal over te laten gaan op 7.x.

Ter vergelijking.
Hoe lang is Blu-Ray al op de markt?
Staan er meer Blu-Ray's dan DVD's bij de MM?
Pas nu zie ik langzaam het aantal rekken Blu-Ray in de buurt van de DVD's komen.

Multimediaknaller

Quote from: brtram on August 16, 2012, 22:12:16
Je geeft hiermee zelf het antwoord op jouw vraag, "7.0 wanneer massaal".

Te weinig mensen hebben een 7.x set staan (ook niet onder de trap) om de industrie massaal over te laten gaan op 7.x.

Ter vergelijking.
Hoe lang is Blu-Ray al op de markt?
Staan er meer Blu-Ray's dan DVD's bij de MM?
Pas nu zie ik langzaam het aantal rekken Blu-Ray in de buurt van de DVD's komen.
Kom een BD tegen met 7.(1)  :bigsmile:

Mijn set (Marantz) kan dat aan en zelfs 9.1 en dat wil ik morgen even proberen? Weet niet wat ik kan verwachten  ;)

morca

Quote from: Martijn90 on August 15, 2012, 19:51:10
Top Gun onder andere. Maar vergelijk 1:1 is sowieso lastig omdat het volume anders is zoals je zegt. Dus dan moet je en van track wisselen en het geluid precies even hard krijgen. Bij Top Gun vind ik de DTS track wel de betere overigens, het laag is een stuk voller, maar ik vind DTS MA zeker niet bij voorbaat beter.
Top Gun is een ouwe film waar bijzonder goed geluid bij zit idd,ik moet de MA track nog luisteren.
Ik kan nu ook beide draaien dus zal ook eens was vergelijken.
Weet wel zat vd week BoB te kijken met MA pffff wat een effecten,MA geeft wel erg goed surroundgeluid mist goed afgemixt.

Multimediaknaller

Quote from: brtram on August 16, 2012, 22:12:16
Ter vergelijking.
Hoe lang is Blu-Ray al op de markt?
Staan er meer Blu-Ray's dan DVD's bij de MM?
Pas nu zie ik langzaam het aantal rekken Blu-Ray in de buurt van de DVD's komen.

Ik gaf geen antwoord op je vraag...

Wat er bij de MM staat is allemaal (merendeel) omgezet naar Blu Ray, maar ik heb uit zeer betrouwbare bronnen vernomen dat Avatar uitkomt als een echte Blu Ray.

Zymotic



Rob Eric Blank

Quote from: Peerless Monster on August 15, 2012, 17:38:26
Commercie...
Mensen moeten wel naar de bioscoop blijven komen hee ;D
Hoeveel mensen kunnen 7.0 plaatsen in hun woonkamer.

1. Commercie, mensen die denken dat ze 7.0 nodig hebben
2. Commercie, geen afzetmarkt voor 7.0 software, omdat mensen dit niet hebben...